• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Poliisien aiheuttamat takaa-ajotilanteet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PSmo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Briteissa ei varmaan kannata kokeilla, niillahan on lupa ampua kovilla
wink.gif

Belgian kaytantoa en tieda, mutta jos kolaripaikalta (tai toytaistyasi jotain) poistut, kiinnisaataessa pannaan lukkojen taakse odottelemaan oikeudenkayntia. Ja karkulaiset jaa kiinni kaytannossa aina, kaivellaan maalinaytteita jne.

Ei mulle ole koskaan tullu mieleenkaan lahtea poliisia karkuun, kylla jossain kohti on piuhotuksessa vika jos se ensimmainen reaktio on.

Eilen ajelin kaupungissa vissiin kuudenkympin alueella alun toistasataa kun huomasin etta poliisi liittyi viereiselle kaistalle liikennevirtaan. Ei muuta kuin 'voi vittu' ja iso vaihde sisaan (taalla liian aanekkaista mopoista tulee akkia sanomista) himmasin ja siirryin hitaalle kaistalle poliisin eteen. Ja seuraavasta risteyksesta poispain.. tuli reittisuunnitelmaan muutos
biggrin.gif
Luulen etta jos ois karkuun koittanu, peraan olisivat lahteneet varmasti, ja hinta sen mukainen, mutta nyt eivat vaivautuneet pysayttamaan. Ja edelliset sakot alle 2kk sitten, eli ei ois varakaan ollu.

Tuli just kaverilta tekstari, joka on reissussa Itävallassa:

Ajoin sitten Itävallan poliisin tutkaan! 76km/h 50 alueella. Sakkoa tuli hurjat 25e. Pääsisipä Suomessakin yhtä halvalla.

Suomessa tuosta olis tullut tuloista riippuen n. 500-1500e, jos puhutaan "normaalituloisista".

Ajoin sitten Itävallan poliisin tutkaan! 76km/h 50 alueella. Sakkoa tuli hurjat 25e. Pääsisipä Suomessakin yhtä halvalla.

Suomessa tuosta olis tullut tuloista riippuen n. 500-1500e, jos puhutaan "normaalituloisista".
1500€ sakkoihin pitaa jo laskurin mukaan olla kuukauden nettotulot reilut 6500€

Kiva kaveripiiri sulla jos noi on normaalituloja
biggrin.gif

Ja viiteensataankin 2500€ netto. Ei ihan perusduunarin palkka kuitenkaan.

Kalliimpaa toki on, mutta liiottelut sikseen

Onkohan sitä nopeusvalvontaa vähennetty viimeisen 15 vuoden aikana kun joskus 80 luvulla tuli sakkoja vähän väliä. Laskemisen lopetin kun oli tusina täynnä.
Sitten se sakotus lähes loppui joskus 90 luvun alkupuolella. Viimeksi napsahti Lapissa joskus neljä vuotta sitten.
Tuskin tuo viimeiseksi jää jos vain valvovat, mutta silmät auki ajellaan
eek.gif

Kaveri varmaan myös kertonut poliiseille omat tulonsa oikein, mikäli ovat niitä tiedustelleet. Noilla hinnoillahan ei nopeusrajoituksia tarvitse edes noudattaa, kun tonhan voi vaikka maksaa poliisille siinä tienpäällä niinkuin venäjällä konsanaan.

Niinpä. Noilla hinnoilla siis "Tylpyttäjänä" ajaisit ihan rauhassa täysillä aina.

Aika terveellistä. Tosin näyttää se napsahtavan sinullakin.

Mutta mistä sen poliisin pitäisi tietää että se pakenava motoristi tai autoilia on vain ylinopeus kuski joka ei halua pysähtyä.
Miksi pitäisi tietää? Entäs mistä poliisi tietää, että se pakenava olisi sitten jotain muuta kuin pakeneva ylinopeupsettelija *hieno sana*? Miksi ihmeessä pitäisi HETI ajatella, että Möttönen, joka on jättänyt epähuomiossa sivukeikastaan verot maksamatta *soitteli ravintolassa haitaria*, olisi maailman laajuisesti etsitty atomipommiterroristihuligaani, joka nyt sitten aikoo ilman muuta poksauttaa Helsingin ainoan metroradan tuusan nuuskaksi.
Onko asia niin, että heti kuin suinkin vain voi, pitää muista ihmisistä ajatella ihan sitä kaikkein pahinta?
Ei kai nyt sentään ...
smile_org.gif

Onko tämän tekstin kirjoittaja käynyt esim Norjassa ajamassa ylinopeutta, ja jäänyt siitä kiinni? Entäs Enklannissa? Entäs italiassa? Onko faktaa minkälaisia rangaistuksia sielläpäin iskee, jos jää kiinni moisesta näissä sivistysvaltioissa?
Nyt ollaan suomessa ja ihan sama mitä vinkuintioissa on. Sitäpaitsi Enklanti, Italia, Ranska ym. .. sivistysvaltioita .. hö .. kun siellä käy niin on todella vaikea uskoa todeksi ...

Aika lähellä perusduunarin liksaa kuitenkin, mutta miksi pitäs tuntea vain perusduunareita?

Oma kokemus on lähempänä Tylyttäjän lukuja kuin sakkolaskurin arvoja. Mistä sitten johtuukin, laskuri näyttää puolikasta siitä mitä sain.

Aika lähellä perusduunarin liksaa kuitenkin, mutta miksi pitäs tuntea vain perusduunareita?

Oma kokemus on lähempänä Tylyttäjän lukuja kuin sakkolaskurin arvoja. Mistä sitten johtuukin, laskuri näyttää puolikasta siitä mitä sain.
Joo, sakkolaskuri ei anna sitä todellista läheskään aina. Mitä kaverit on saanu, niin enemmän on tullu päiväsakkoja kuin laskuri näyttää. Ehkä niissä on ollu motoristilisää
wink.gif

Itse olen saanut 2000e sakot 48km/h ylityksestä motarilla, keula oli ilmassa. Tulot on ihan tavalliset. Ne tuli käräjiltä, ja valitin hoviin. Sieltä ei ole vielä tullut päätöstä.

Nythan oli kyse vain ylinopeussakoista, keulimisesta saa varmasti lisaa.

Ja 48 ylitys on aika eri ku 25 ylitys, vaikkakin rajoitus on eri.

Tai sit sullon vaan liikaa omaisuutta
wink.gif

Ja joo, S/M on ihan pop, tosin sakkoja en yhtalailla kiihottavina pida
biggrin.gif

Tuohon on kaikkien helppo yhtyä. Veikkaanpa, että tällä foorumilla ei ole ketään, joka tuota ei toivoisi. KUITENKAAN tuolla ei ole mielestäni mitään tekemistä sen kanssa lähteekö poliisi takaa-ajoon vai ei. Luulen, että noissa Eurooppalaisissa sivistysvaltioissakin kyllä poliisia pakenevan perään singahdetaan.
Minun mielestäni on kyllä selkeä yhteys. Vai viitsiikö esim. 50 - 100 euron takia lähteä kisaamaan poliisin kanssa. Kun taas kiusaus on todella suurempi, jos on esim. 3:s sakko tulossa, kortti menossa hyllylle ja leipä kiinni kortista + semmoiset 1000 euroa maksettavaa. Lisäksi pakoonlähdöllä kun ei voi kuin voittaa; jos pääsee pakoon, sanktio 0, jos jää kiinni, menee kortti, niin kuin menee jos olisit pysähtynytkin. ja pakoonlähdössähän voi aina sanoa, ettei huomannut pysähtymismerkkiä......

Tuohon on kaikkien helppo yhtyä. Veikkaanpa, että tällä foorumilla ei ole ketään, joka tuota ei toivoisi. KUITENKAAN tuolla ei ole mielestäni mitään tekemistä sen kanssa lähteekö poliisi takaa-ajoon vai ei. Luulen, että noissa Eurooppalaisissa sivistysvaltioissakin kyllä poliisia pakenevan perään singahdetaan.
Minun mielestäni on kyllä selkeä yhteys. Vai viitsiikö esim. 50 - 100 euron takia lähteä kisaamaan poliisin kanssa. Kun taas kiusaus on todella suurempi, jos on esim. 3:s sakko tulossa, kortti menossa hyllylle ja leipä kiinni kortista + semmoiset 1000 euroa maksettavaa. Lisäksi pakoonlähdöllä kun ei voi kuin voittaa; jos pääsee pakoon, sanktio 0, jos jää kiinni, menee kortti, niin kuin menee jos olisit pysähtynytkin. ja pakoonlähdössähän voi aina sanoa, ettei huomannut pysähtymismerkkiä......
Sen lähteekö joku pakoon, ratkaisee pakoonlähtijä. Sen lähteekö perään tai keskeyttääkö takaa-ajon, takaa-ajaja. Siten noilla asioilla ei ole suoraa yhteyttä. Toki olet oikeassa siinä, että jotkut saattavat herkemmin ehkä lähteä pakoon sanktioiden ollessa hyvin kovat.

Eli tässä puhutaan nyt kahdesta eri asiasta. Valmiudesta tai halukkuudesta lähteä pakoon rangaistuksen pelossa ja toisaalta poliisin halusta jättää takaa-ajo sikseen joissain tilanteissa. Oletusarvohan ei voi olla se, että poliisi vaan istuu ja katselee kun toiset ajelevat ohi ja näyttävät pitkää nenää...

Aiemmin jo kommentoin tuota väitettä siitä, että pakoon lähtijällä olisi vain voitettavaa. Itse väitän, että voitettavaa tuossa toki voi olla, mutta melkoisella riskillä...

Onko tämän tekstin kirjoittaja käynyt esim Norjassa ajamassa ylinopeutta, ja jäänyt siitä kiinni? Entäs Enklannissa? Entäs italiassa? Onko faktaa minkälaisia rangaistuksia sielläpäin iskee, jos jää kiinni moisesta näissä sivistysvaltioissa?
Jos noissa maissa on rangaistus ylinopeudesta sama tai suurempi, kuin Suomessa niitä ei voi pitää sivistysvaltioina.  
kynttila.gif

Olen kyllä mainituissa maissa ajanut, puhumattakaan Saksaa, mutta siellä on kovin vaikeaa saada ylinopeussakkoja, kun täällä on tottunut pitämään sen 10-20 km yli sallitun. Noissa maissa kun ei tuommoinen ole mainittava/poliisimiehen mielenkiintoa herättävä asia, ellei se tapahdu muuta liikennettä kohtuuttomasti häiriten. Sivistyneissä liikennevaltiossa ylinopeuteen ja HUOM! myös ALInopeuteen puututaan, jos siitä on haittaa/vaaraa muulle liikenteelle. Se ei yksin ole kurmuuttamisen syy, niinkuin täällä meillä kylmässä pimeässä pohjolassa.
Niin ja oon mie ajanu jenkkilässäkin ja ruottissa ja epsanjassa ja Aprikassa ja Parriisissa ja Lapualla.
Vain Suomessa minun ajotapani on todettu semmoiseksi, että se vaatii ajoluvan poisottamisen yli 35 v:n kolarittoman ajorupeaman jälkeen, (3 sakkoa määräajan sisällä) muualla ei ole tullut sakon sakkoa, ei edes nuhteita.

Hmm..poliisiko niitä takaa-ajoja aiheuttaa?? Minä kun luulin että, se alkaa esim. siitä kun jättää poliisin pysähtymiskäskyn noudattamatta ja lähtee pakoon. Ts. kyllä se takaa-ajon aiheuttaja on mielestäni takaa-ajettu ihan itse.

Entäs italiassa? Onko faktaa minkälaisia rangaistuksia sielläpäin iskee, jos jää kiinni moisesta näissä sivistysvaltioissa?
Juu, Italiassa Dolomiiteilla lähellä Cortinaa jäin tänä kesänä kiinni ylinopeudesta. 96 km/h 70 km/h rajoitusalueella. Onneksi poliisit eivät osanneet Englantia ja paksumpi poliisi näytti nauraen, että mee vaan, mutta hiljempaa. Morjesti vielä lähtiessäni. Ohukainen oli huomattavasti tuimempi, muttei hänkään vaatinut kaveriaan kirjoittamaan sakkoja. Oli se vaan tuo kielimuuri hienoasia tuossa tilanteessa.

Itävallassa ajoin sitten uudelleen tutkaan. 71 km/h 50 km/h rajoituksella. Nyt en enää selvinnyt pelkällä säikähdyksellä, koska kaverin Englannin kieli oli mainiota. Tosin olisihan sitä voinut puhua Suomea, mutta kaveri kysyi suoraan, että maksanko heti minimisakon 21 euroa, vai mennäänkö täysin protokollan mukaan ja silloin sakko on kammarilla vähintään 150 euroa. Löin heti 50 eur kouraan ja sain vaihtorahan puutteen takia vielä 1 euron alennuksen.

Tuollainen parinkympin sakko ei oikein tuntunut edes rangaistukselta. Suomessa kyllä tarkalleen miettii paljonko tulee sakkoa, jos on ylinopeutta. Rikesakkokin on moninkertainen verrattuna Itävallan sakkoihin, joten sakon määrä siis vaikuttaa selvästi ainakin omaan ajeluuni ja enpä siten ainakaan rikesakon alentamista EHKÄ kannattaisi. Myönnettäköön, että päiväsakoissa tuo kokonaissumma karkaa suurien tulojen takia äkkiä kohtuuttomuuksiin ja voi tuntua kohtuuttomalta etenkin tilanteessa, jossa sakot menee päiväsakon puolelle vain vähäisellä ylityksellä.

Hmm..poliisiko niitä takaa-ajoja aiheuttaa?? Minä kun luulin että, se alkaa esim. siitä kun jättää poliisin pysähtymiskäskyn noudattamatta ja lähtee pakoon. Ts. kyllä se takaa-ajon aiheuttaja on mielestäni takaa-ajettu ihan itse.
Hurlum hei .. jos pysähtymis "käskyä" tahi muuta vastaavaa ei näy,
niin kukapa silloin karkailisi ja ketä?

Hmm..poliisiko niitä takaa-ajoja aiheuttaa?? Minä kun luulin että, se  alkaa esim. siitä kun jättää poliisin pysähtymiskäskyn noudattamatta ja lähtee pakoon. Ts. kyllä se takaa-ajon aiheuttaja on mielestäni takaa-ajettu ihan itse.
Hurlum hei .. jos pysähtymis "käskyä" tahi muuta vastaavaa ei näy,
niin kukapa silloin karkailisi ja ketä?
Toi on kylla ratkasu, haltijavastuulla paastaan siihen hyvin napparasti ettei tarvetta perassa ole ajaa kuin aniharvoin. Tuskin haltijavastuun aikaan kukaan (tai ainakaan moni) mopon omistaja karkuun viittis lahtea, eli vois aina olettaa etta pakoon ajava on rosvo tai muu kriminaali, ja ajaa sen mukaan.

Back