• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Poliisi sumputti mopoja

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Miqa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Pikkupojat hei, ei kannata täällä itkeä jos ei osaa, tai halua järjestäytyneen yhteiskunnan lakeja noudattaa. Poliisi tekee hommiaan niiden perusteella suojellakseen tavallisia ihmisiä, siis yhteiskuntansa jäseniä ja asukkaita! Pikkupoikia on henkiseltäkin kehitykseltään ihan aikuisissakin.

Jänkhällä kerrottiin 400 - 500 puhallutuksella löydetyn 3 kortin poistoon yltänyttä promillemäärää. Pois lähtiessä kaikki-puhaltaa -ratsiassa tämän lisäksi puhalsivat kaikki motoristit, autoilijat eivät. En silti kokenut oloani mitenkään vainotuksi tai vaivautuneeksi vaikka puhaltamaan jouduinkin ja edelläni rysään ajaneen auton kuski ei.
Ja sitten kun sulla oli asia kunnossa, poliisi uhkasi laittaa putkaan jos vielä näkee sut? Ja otti nimen ylös ja lähetti sun vanhenmille kirjeen että sä oot ajanut prätkällä kokoontumis ajoissa?

Poliisi tyräsi ja hölmöili, mikä ei yllätä ketään, ainakaan minua. Lapsille on helppo uhoilla ja pelotella. Noin isossa porukassa on varmasti 99% aivan tavallisia ja kunnollisia nuoria. Mopoillessaan joskus ajattelemattomia ja porukan vietävissä. En sitten tiedä onko täällä kukaan ollut joskus mopopoika, mä olen, kauaaan sitte. Hauskaa oli, suodaan hauskanpito myös nykyislle mopopojille.

Mopojen ratsaamista vastaan ei ole tietenkään mitään sanottavaa, se on polisin tehtävä. Jos mopo ja kuski on kunnossa, sen pitää saada mennä, polisiin pitää olla kohtelias eikä vittuilla.

EI TARVII SIT VEROJA NOSTAA KU MOPO LASTEN VANHEMMAT MAKSAVAT KUNNON MÄTKYJÄ !!  
033102bebe_1_prv.gif
Vaikka nyt joissain määrin samaa mieltä kanssasi olenkin, niin tuon pakastamon iskun saldo oli (HS 30.8.2009 14:13):
- 33 sakkoa
- 12 viritettyä mopoa
- 21 moposta kilvet
- 5 kuljettajaa ajokieltoon

Ja kun tarkistettujen lukumäärä kuitenkin oli 500, niin...
lookaround_orig.gif

...

Ja eiköhän tuokin mene about seuraavasti:

- 33 sakkoa, joiden saajista
- 5 kuljettajaa ajokieltoon sekä saman porukan ajopeleistä
- 21 moposta kilvet, joista
- 12 mopoa viritetty

Joillakin hirvee trauma mopopojista. Jotenkin en miellä noita kilipäiksi ja räkänokiksi, niinkuin joku tässä keskustelussa heitä kutsui.Pikemmin näen monissa noista tyypeistä tulevien motoristien alkuja.
Kuule kaveri sulla on motoristimeiniki pahasti hakusessa jos näet sitä noissa julleissa. Tai sitten olet alle 15v....? Alaikäisten hörhöilyyn pitäisi vanhempien puuttua ajoissa niinkuin täällä joku jo kirjoitti, kotikasvatus kun ei ole poliisin homma eikä 15v aivot toimi ryhmässä oikein (ei toimi monella aikuisellakaan, ei senpuoleen  
smile_org.gif
).  Hörhöilyllä tarkotan oheistoimintaa mitä kilipäät järkkää kun ilta pimenee, itse kokoontuminen ja seurustelu ei varmaan ketään niin ole häirinnytkään vaan sinne / sieltä hitaassa letkassa ajaminen, pölliminen jne.
Ja mitähän se motoristimeiniki on? Ainakin itselle se on parhaimmillaan ollut letkassa ajelu paikasta A paikkaan A ehkäpä välillä pysähtyen pikku keulimista seuraamaan. Eikös nuo jannut tee just niin? Ajavat hitaassa letkassa, koska ei mopot kovin kovaa kulje.

Ja mikä siinä on, kun ei mene perille: Pölliminen oli poliisin mukaan yksittäistapaus

Sellanen ero toki, että jänkhällä ennen paraatia se poliisi ei puhalluksen yhteydessä kerännyt henkilötietoja ylös lähettääkseen sukulaisille kirjeen jossa kertoo kuinka vaarallisia tälläiset tapahtumat ovat. Se puhalluttaja ei myöskään pää punaisena kåskenyt sinua menemään heti kotiisi ja ilmoittanut että olet yön putkassa jos et tottele ja heti tulee pamppua jos sinut vielä nähdään ulkona.
OK, en ollut moporatsiassa mukana, mutta Jänkhältä tullessa todella pitää varautua siihen vakiosti toistuvaan kaikki puhaltaa -ratsiaan, missä poliisin toiminta on omasta mielestäni ollut ihan asiallista. Turvallinen paikka pysäyttää kaikki puhaltamaan minimiviivytyksellä, ei ongelmaa.

Täytyy myöntää, että itseänikin mietitytti mitä mahtavat olla nuo mopokokoontumisen vaarat joista kotiin kirjelmöidään? Se kuulostaa vähän asenteelliselta ja overkilliltä?

Jänkhällä kerrottiin 400 - 500 puhallutuksella löydetyn 3 kortin poistoon yltänyttä promillemäärää. Pois lähtiessä kaikki-puhaltaa -ratsiassa tämän lisäksi puhalsivat kaikki motoristit, autoilijat eivät. En silti kokenut oloani mitenkään vainotuksi tai vaivautuneeksi vaikka puhaltamaan jouduinkin ja edelläni rysään ajaneen auton kuski ei.
Ja sitten kun sulla oli asia kunnossa, poliisi uhkasi laittaa putkaan jos vielä näkee sut? Ja otti nimen ylös ja lähetti sun vanhenmille kirjeen että sä oot ajanut prätkällä kokoontumis ajoissa?

Poliisi tyräsi ja hölmöili, mikä ei yllätä ketään, ainakaan minua. Lapsille on helppo uhoilla ja pelotella. Noin isossa porukassa on varmasti 99% aivan tavallisia ja kunnollisia nuoria. Mopoillessaan joskus ajattelemattomia ja porukan vietävissä. En sitten tiedä onko täällä kukaan ollut joskus mopopoika, mä olen, kauaaan sitte. Hauskaa oli, suodaan hauskanpito myös nykyislle mopopojille.

Mopojen ratsaamista vastaan ei ole tietenkään mitään sanottavaa, se on polisin tehtävä. Jos mopo ja kuski on kunnossa, sen pitää saada mennä, polisiin pitää olla kohtelias  eikä vittuilla.
OK, seison korjattuna.

Pointtini oli, ettei millään ajoneuvolla tule olettaakaan olevansa immuuni poliisin tarkkailulle ja myöskin luotin nuoriin mopoilijoihin sen verran paljon, että minua oikeasti kiinnostaisi tietää, kuinka suuri prosentti autoilijoista kärähtäisi samalla asenteella tehdyssä ratsiassa?

Mutta homma pitää hoitaa asiallisesti vaikka on nuortenkin kanssa tekemisissä.

Turvallisuusnäkökohdista katsoen ymmärrän ko. toiminnan hyvin. Viritettyjen ja muuten laittomien mopojen poistaminen liikenteesta on hyvä asia. Ja vielä parempi, jos mahdolliset humalaiset saadaan poistettua. Tuskin noissa mopomiiteissä silti porukka humalassa on. Eiköhän se ole kokoontumista siinä missä isommillakin mopoilijoilla. Tulevien motoristien menetyksiä ja angsteja en alkaisi suremaan. Todella harvasta mopoilijasta tai edes kevarilla ajelijasta kasvaa aito motoristi. Luultavasti kun kulkupeli on enemmänkin juuri liikkumiseen, ei niinkään harrastus. Suurin osa lopettaa kun auton saa ja voi matkustaa mukavammin popit soiden.

Täytyy myöntää, että itseänikin mietitytti mitä mahtavat olla nuo mopokokoontumisen vaarat joista kotiin kirjelmöidään? Se kuulostaa vähän asenteelliselta ja overkilliltä?
No jos 500-600 mopojunnua yhteen paikkaan tunkee, niin onhan se ihme jos homma ei lähde lapasesta jossakin vaiheessa  
tounge.gif

Ainakin omassa mopoiluvaiheessa siihen riitti jo 5-6 mopetia
biggrin.gif

Turhaan vaan ilmoittivat etukäteen ratsiasta, olisivat (ehkä) saaneet ne pahimmat hörhöt kiinni.

Pikkupojat hei, ei kannata täällä itkeä jos ei osaa, tai halua järjestäytyneen yhteiskunnan lakeja noudattaa. Poliisi tekee hommiaan niiden perusteella suojellakseen tavallisia ihmisiä, siis yhteiskuntansa jäseniä ja asukkaita! Pikkupoikia on henkiseltäkin kehitykseltään ihan aikuisissakin.
Laissa sanotaan, että omalla mopollaan saa ajaa. Itse asiassa koko laitekin taitaa olla sitä varten suunniteltu. Sama oikeus koskee myös mopoilijan kavereita. Jos tästä syystä ollaan viemässä putkaan, pitäisi sinne kantaa aika moni muukin ja mieluiten muuttaa perustuslakia ennen sitä.

Todella harvasta mopoilijasta tai edes kevarilla ajelijasta kasvaa aito motoristi. Luultavasti kun kulkupeli on enemmänkin juuri liikkumiseen, ei niinkään harrastus.
Ja mikähän on tämä "aito motoristi"? Pidätkö itseäsi "aitona motoristina"?

Ainakin ihan kaikki, jotka mopoilla ajelivat, silloin kun minä pentu olin, ihan oikeasti harrastivat niitä. Niitä ropattiin ja hämmästeltiin kimpassa, ja mentiin soramontulle ajamaan. Ihan samalla kaavalla kuin nykyäänkin. Kaikki, joilla mopo oli, eivät ostaneet isoa moottoripyörää. Meidän porukasta tosin kuulemma kaikilla, jotka ostivat piikin, on nykyään isompi mp.

Todella harvasta mopoilijasta tai edes kevarilla ajelijasta kasvaa aito motoristi. Luultavasti kun kulkupeli on enemmänkin juuri liikkumiseen, ei niinkään harrastus.

Ainakin ihan kaikki, jotka mopoilla ajelivat, silloin kun minä pentu olin, ihan oikeasti harrastivat niitä. Niitä ropattiin ja hämmästeltiin kimpassa, ja mentiin soramontulle ajamaan. Ihan samalla kaavalla kuin nykyäänkin. Kaikki, joilla mopo oli, eivät ostaneet isoa moottoripyörää. Meidän porukasta tosin kuulemma kaikilla, jotka ostivat piikin, on nykyään isompi mp.
Aito motoristi on se, jolla on moottoripyörä harrastuksena, ei vain välttämättömänä kulkuvälineenä
smile_org.gif
. Täten olen aito motoristi.

Mitä lähiseudun nuorisosta tiedän, niin suurinta osaa vähät kiinnostaa se laite. Pääasia on vain että pääsee kulkemaan paikasta toiseen. Osa varmaan toki on kiinnostunut myös laitteen tekniikasta ja muusta oheistoiminnasta. He ovatkin ehkä näitä "aitojen motoristien itiömuotoja". Eivät kaikki polkupyörän omistajat ole polkupyöräilyn harrastamisesta kiinnostuneita oikein harrastusmielessä, eivätkä kaikki auton omistajat harrasta autoja
biggrin.gif
. Minullakin on auto, mutta vain sen takia, että pääsee liikkumaan. Ei siis mitään suuria intohimoja tai harrastuneisuutta asiaa kohtaan.

Sillä ei ole edes merkitystä, ovatko koltiaiset motoristeja vai eivät: valitettavasti vapaa liikkumisen ja kokoontumisen oikeus koskee myös jalankulkijoita, pyöräilijöitä, traktorikuskeja, hihhuleita, elokuvaharrastajia, h:o-ne:reitä, ituhippejä, kaupan asiakkaita, ompelukerholaisia, pussikaljaharrastajia jne..
Helpointa tietysti olisi, että minä voisin päättää, ketkä saavat liikkua, missä ja minkäkokoisissa ryhmissä.
033102beer_1_prv.gif

Aito motoristi on se, jolla on moottoripyörä harrastuksena, ei vain välttämättömänä kulkuvälineenä
smile_org.gif

Mitä lähiseudun nuorisosta tiedän, niin suurinta osaa vähät kiinnostaa se laite. Pääasia on vain että pääsee kulkemaan paikasta toiseen. Osa varmaan toki on kiinnostunut myös laitteen tekniikasta ja muusta oheistoiminnasta. He ovatkin ehkä näitä "aitojen motoristien itiömuotoja". Eivät kaikki polkupyörän omistajat ole polkupyöräilyn harrastamisesta kiinnostuneita oikein harrastusmielessä, eivätkä kaikki auton omistajat harrasta autoja
biggrin.gif
. Minullakin on auto, mutta vain sen takia, että pääsee liikkumaan. Ei siis mitään suuria intohimoja tai harrastuneisuutta asiaa kohtaan.
"Aito motoristi on se, jolla on moottoripyörä harrastuksena, ei vain välttämättömänä kulkuvälineenä
smile_org.gif
. Täten olen aito motoristi".

Eikö se joka hoitaa välttämättömät kulkemisensa moottoripyörällä vaikkapa auton sijaan olekaan "aito" motoristi?. "Aito" motorismi on siis eliittihommia ja elvistelyä, tyyliin: kyllä mulla muitakin vermeitä kulkemiseen on talli täynnä, vittuillakseni vaan ajelen aurinkopäivinä moottoripyörällä viemään loton".

smile_org.gif
Minulla on moottoripyörä välttämättömänä kulkuvälineenä. En omista autoa, joten pyörällä liikutaan kaikki ajot kirjaimellisesti aina kun tiet eivät ole jäässä. Moottoripyöräily ei ole minulle pelkkä harrastus, vaan elämäntapa. Onnekseni en näköjään kuulu tuohon "aitojen motoristien" joukkoon.

tänä vuonna olen nähnyt vain kaksi mopoa jotka ovat menneet sen lain salliman nopeuden verran..
ps. oman lapseni mopo ei ole viritetty !  
sport05.gif
crazy.gif

Pitäskö asialle tehdä jotain?eletään kuiteski kohta syyskuuta.
Huomioliivit pakollisiksi mopoilijoille..tai jotain..:)
Ota bache siitä muksusi moposta ainakin ne kuristukset pois, sillä on turvallisempi liikkua sen jälkeen liikenteen seassa. Kun vielä pakkopuet muksulle turvaliivin, hän sekä näkyy, että pysyy liikennevirran mukana.

Todellisuudessa tuo viritettejyn mopojen määrä on varmasti suurempi kuin tuossa ratsiassa kiinnijääneiden. Tuskinpa viritetyllä ajavat ovat niin tyhmiä, että ehdoin tahdoin tulevat hakemaan sakot poliiisin ennakkoon ilmoittamasta ratsiasta.

Jos normien ja sääntöjen noudattaminen ei isommin kiinnosta niin patentti ratkaisu on muuttaa vaikka Somaliaan. Poliisit ei häiritse, metelöidä saa mielin määrin, sotkea ja rikkoa saa kaiken mikä ei vielä ole paskana. Ketään ei siellä kiinnosta minivilkut, äänenvaimentimet tai kilpikulmat, sen enempää kuin renkaan kulutuspinnan kunto tai runkomuutokset. Ei ole veroja, ei tosin sossuakaan tai KELAa. Sieltä löytyy kaivattua anarkiaa parhaimmillaan sitä kaipaaville.  
tounge.gif

Suomessa poliisit koettavat tehdä jotain laissa annettujen ohjeitten ja velvoitteiden puitteissa ettei jouduttaisi samaan jamaan. Ne tekee vain työtänsä.

Sillä ei ole edes merkitystä, ovatko koltiaiset motoristeja vai eivät: valitettavasti vapaa liikkumisen ja kokoontumisen oikeus koskee myös jalankulkijoita, pyöräilijöitä, traktorikuskeja, hihhuleita, elokuvaharrastajia, h:o-ne:reitä, ituhippejä, kaupan asiakkaita, ompelukerholaisia, pussikaljaharrastajia jne..
Helpointa tietysti olisi, että minä voisin päättää, ketkä saavat liikkua, missä ja minkäkokoisissa ryhmissä.
033102beer_1_prv.gif
Ei olekaan olennaista. Mutta siihen asiaan tartuttiin
biggrin.gif
.

Jos ei saisi kokoontua, niin kohta Suomessakin on asiat kuten Kiinan punaisella torilla. Mellakkajoukot, poliisi, armeija ties mitkä hajaannuttamassa joukkioita.

033102beer_1_prv.gif
Ei olekaan olennaista. Mutta siihen asiaan tartuttiin
biggrin.gif
.

Jos ei saisi kokoontua, niin kohta Suomessakin on asiat kuten Kiinan punaisella torilla. Mellakkajoukot, poliisi, armeija ties mitkä hajaannuttamassa joukkioita.
Kokoontuminen on täysin laillista siinä kuin mielenosoittaminenkin. Vain ilmoitus viranomaisille ja kokoontuilemisiin.

Back