• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Poliisi ei ollut ystävä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tommipommi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eikös se kilpi itsessään heijasta, joten ihan turha pykälä tuokin käytännössä on. Pykälät lienevät perua ajoilta, kun näin ei ollut. Mutta eikö tuohon nyt ihan siististi saa jonkun heijastimen ja valon viritettyä, niin ei tarvitse sitäkään murehtia.

No joo, meitä on niin moneen junaan - myös sheriffejä ja katsastusinsinöörejä. Molemmista löytyy ihan hyviä tyyppejä, mutta valitettavasti toki myös niitä
033102ass_1_prv.gif
- onneksi aika pienenä vähemmistönä. Jälkimmäisestä ammattikunnasta itsekin kyllä aika rajusti
eek.gif
kun tuontipyöräni katsastuksessa kaveria kiinnosti niin hirveästi mm. renkaiden valmistajat ja kokomerkinnät, mutta nakupyöräni kokokate oli vain "lisävaruste" jolla ei ollut mitään merkitystä - ei merkintää otteeseen
nixweiss.gif
Hmmm... Mitenköhän minun kävisi rengastarkastuksessa. Mainaan rekisteriotteessa mainitaan VFR:n takarenkaaksi (tuontipyörä) 180/55 ZR 17. Täksi kesäksi vaihdoin vakioon 170/60 ZR17, mikä siis on rekisteriotteen vastainen.

Katsastaja on ilmeisesti merkinnyt aikoinaan rekisteriin rengaskoon ihan katsomalla kumin kyljestä merkinnät.
Rengaskoko saa heittää 10% ellen ihan väärin muista.

"Lisäksi informoi minua mm. siitä kuinka porukka vaihtaa näihin pyöriin tehoputkia jonka seurauksena jarrut käyvät riittämättömiksi... "

Mitä v***tua !

Noilla jarruillahan tapetaan liike-energiaa, ei moottorista saatavaa tehoa.
Tehoputkilla saadaan jokunen hv lisää, joka aiheuttaa sen että huiput kasvaa ehkä jopa max 2km/h (nopeuden lisääntyessä pitää tehoa lisätä kolmanessa potensissa, kun ollaan nopeuksissa missä virtaukset ovat turbulenttisia, teorissa. käytäntö on kuitenkin aika lähellä tätä).
Ja eikohän nuo (japsi)pyörien jarrut ole mitoitettu siten että niitä jarruja voi käyttää myös huippunopeudessakin. Ja kuka ajaa jossain esim hesan keskustassa tyyliin:
(0km/h ->15s 200km/h -> 10s 0 km/h)x10

Kyllä on siinä taas ollut poliisisedällä hyvät tiedot mopojen jarruista ja yleensäkkin fysiikasta. Tuossa olisi ollut kiva kysyä että mihin kyseisen polliisin mielestä tuo jarrun toiminta perustuu. Vastaus olisi varmaan ollut, että siellä on jarrukeijut jotka häiiriintyvät jos pyörän tehoputki pitää liian kovaa ääntä ja silloin ei pyörä enää pysähdy kovin hyvin, koska keijut jotuvat pitämään sormia korvissa.

Sitten kun laitetaan mopoon esim turboa ja teho rupeaa oikeasti kasvamaan (-> huiput kasvaa merkittävästi, jos välitykset muutetaan siten että se on mahdollista) , niin silloin tuo jarruasia on ihan oikeasti syytä ottaa huomioon.

Ekin=1/2mv^2
m=yleensä jopa pienenee tehoputken myötä
v=kasvaa ehkä 1%...

Autolla ei kertaakaan ole pysäytetty koko 10 -vuotisen korttiajan aikana, lainapyörällä kerran, nyt jännäämään kuinka usein ensimmäinen oma mopo (GSXR) pysäytetään tien poskeen.
Hiukan uskon tosin ajotapani vaikuttavan, kts. Jononkerääjä -thread.
sport05.gif

Miksi heijastimet pitää olla suorakulmioita?
(kolmion mallista ajattelin kilven alle?, paremman näköinen)

Niin, ja puhtaasti ulkonäkösyistähän noita modaillaan. Sama ajatus kaikilla kulkuneuvojen yksilöinneillä ollut kautta koko historian.
Merkataan oma omaksi.

PS. Pitääkö kilpi olla kiinni kaikilla(4) kiinnitys kohdillaan?

No nyt on mopoillekin tehty ratsioita, kuulemma turun alueella 547 tarkastetusta moposta 95:ssä tapauksessa poistettiin kilvet! joten eiköhän me motoristit olla seuraavina!

Ja Köpille kysymyksenä, jos poliisi yllättäen tekee kotietsinnän asunnossasi ja ainoan mitä löytävät on c-kasetillinen laittomasti kopioitua musiikkia ja päättävät sakottaa tästä, etkös tuolloin olisi hitusen vittuuntunut?!

Idiootteja on kaikissa ammatti- ja harrastusryhmissä. Tahattomia virhearviointeja taas sattuu kaikille joskus.

Itse pidän poliisikuntaa huomattavasti keskimääräistä asiallisempana. Tämä siitä huolimatta, että olen saanut kokea sen idioottikaartinkin kohtelun
mad.gif

Autolla ei kertaakaan ole pysäytetty koko 10 -vuotisen korttiajan aikana, lainapyörällä kerran, nyt jännäämään kuinka usein ensimmäinen oma mopo (GSXR) pysäytetään tien poskeen.
Hiukan uskon tosin ajotapani vaikuttavan, kts. Jononkerääjä -thread.  
sport05.gif

Miksi heijastimet pitää olla suorakulmioita?
(kolmion mallista ajattelin kilven alle?, paremman näköinen)

Niin, ja puhtaasti ulkonäkösyistähän noita modaillaan. Sama ajatus kaikilla kulkuneuvojen yksilöinneillä ollut kautta koko historian.
Merkataan oma omaksi.

PS. Pitääkö kilpi olla kiinni kaikilla(4)  kiinnitys kohdillaan?
Yli 20:een vuoteen ei ole pysäytetty kuin kerran
omg.gif

Muuten olen aina päässyt karkuun
biggrin.gif

Eikös se kilpi itsessään heijasta, joten ihan turha pykälä tuokin käytännössä on. Pykälät lienevät perua ajoilta, kun näin ei ollut. Mutta eikö tuohon nyt ihan siististi saa jonkun heijastimen ja valon viritettyä, niin ei tarvitse sitäkään murehtia.
[smartass päälle]
Niin, mutta kun kilpi on valkoinen, ja pykälien mukaan sen heijastimen pitää olla punainen [/smartass pois]

Ja, saa olla kilpivalot takavalon yhteydessä, mutta se valo mikä kilpiä valaisee pitää olla valkoinen, eli se punainen valo ei käy. Ja kai se takana oleva heijastin pitää olla, siksi että jos takavalo menee rikki, niin siinä on ainakin jotain heijastavaa, ettei kukaan pääse takaa yllättämään. Punainen edelleen siksi, että edessä pitää olla valkoinen heijastin, jos semmoinen pitää olla, niiq sillaii...

Yllättävän vähän moottoripyöriltä kuitenkin viedään kilvet, vaikka aika suuressa osassa on näitä lainvastaisia virityksiä, jos oikein tarkantarkasti rupeaa katsomaan.

Ja en tiedä miten joudutte koko ajan pysäytetyksi...Minua on kaksi kertaa pysäytetty autolla, eikä prätkällä vielä kertaakaan. Onneksi.
tounge.gif

*klip*

Voi meitä vainottuja!
biggrin.gif

Ikävä hämmentää enää pohjaanpalanutta keittoa, mutta jos olet joutunut 8 kertaa ajokauden aikana pysäytetyksi vain jotta poliisimies voisi kierrellä mopoasi, omistat joko äärimmäisen hienon harvinaisuuden tai sitten menopelissäsi ja käytöksessäsi täytyy olla jotain vikaa. Aiheettomasti en ole tullut pysäytetyksi koskaan ja kilometrejä mopolla tulee vuosittain liki kahtakymmentätuhatta, joten uskoisin jo joutuneeni tälläisen fasistisen vainon kohteeksi, jos sellaista jossain esiintyy.
Minulle on myyty liikkeestä pyörä ilman rekisterikilven valoa, takalokaria, heijastimia jne.. ihan uusi ja tieliikenteeseen. En edes heti moista ajatellut = olisi voinut vaikkapa kilvet lähteä ilman minkäänlaista omaa tahallisuutta.

Lisäksi vaikka viimevuosina olen ajanut satoja tuhansia kilometrejä työajoa (työmatka-ajoa) - ei minua näillä reissuilla ole pysäytetty koskaan poliisin toimesta. Samalla ajotavalla taas iltaisin pöristellessä kaupungilla tahi nuorten suosimissa kokoontumapaikoissa, on pysäytyksiä tullut runsaasti. Useimmiten ihan vain autoa tutkailtu taskulampulla, papereita tarkastettu jne.. eli vaikka perusteetonta vainoa ei satu kaikille - se ei tarkoita, ettei sitä satu kenellekään..

Ohi mennään niin että pölähtää mutta kuitenkin. Ärsyttää joskus oikeen lueskella näitä kilpien kulmamittaustarinoita (ei ole omalle kohdalle sattunut, eikä haittaa vaikka sattuiskin kun on ihan laillisessa kulmassa) kun alkaa miettimään talvea ja kotiloiden kilpiä. Ei jumalauta, joka kymmenennessä autossa on kilpi niin lumen peitossa ettei siitä edes hyvällä tahdolla saa kirjamisita/numeroista selvää, hyvä jos edes maa selviää. Ja pysäytelläänkö? Juuei. Missä logiikka? Kun on riittävästi epäselviä kilpiä, se ei sitten enää haittaakkaan?

Käännetään kaikki kilvet ihan norjaan ja katsotaan jos se pysäyttely sitten loppuiskin. Plaah... Missä järki?
baaa.gif

Juu. Ihmisiähän ne on poliisitki, kait
tounge.gif
. Huono päivä, kait. Mutta itseppähän ovat ammatttinsa valinneet. Lisäkoulutusta asiakaspalvelusta heille.

Ja Köpille kysymyksenä, jos poliisi yllättäen tekee kotietsinnän asunnossasi ja ainoan mitä löytävät on c-kasetillinen laittomasti kopioitua musiikkia ja päättävät sakottaa tästä, etkös tuolloin olisi hitusen vittuuntunut?!
Hauska kysymys
tounge.gif
biggrin.gif

Vaikken ymmärtänytkään miksi sitä piti juuri multa kysyä
confused_orig.gif

Enkä kyllä ymmärrä miksi itse topikin aloittajakin on yöllisen angsti-avautumisensa jälkeen avannut sanaisen arkkunsa tasan kaksi kertaa, molemmilla kerroilla mulle vastaten/taikka mua lainaten...ihan vaikuttaisi että hän on suivaantunut poliisin lisäksi myös mulle
confused_orig.gif

Ei Tommi hyvä, en ole saarnannut enkä päätäni aukonut. Sitä paitsi tuo sun mopon takaosa näyttää hyvältä.

Tätä kilven asento-keskustelua seuranneena tuli tänään tienpäällä autoillessa MB perään. En nähnyt kilpeä siinä edessä, mutta peilistä vilkuillessa lasin yläosassa oli tarrakilpi. Päästin auton ohi ja sama juttu takana. Saksantuontiauton tarrakilpi oli liimattu ihan lasin yläosaan ja ei kyllä näkynyt numeroita yhtään. Kumma ettei näihin puututa. Ja kun puhallusratsioita pidetään niin konttaisivat autojen alle etsimään E-hyväksyntä merkintää.

Enkä kyllä ymmärrä miksi itse topikin aloittajakin on yöllisen angsti-avautumisensa jälkeen avannut sanaisen arkkunsa tasan kaksi kertaa, molemmilla kerroilla mulle vastaten/taikka mua lainaten...ihan vaikuttaisi että hän on suivaantunut poliisin lisäksi myös mulle
confused_orig.gif
En ole Köpi sulle suivaantunut. Ensimmäinen kommenttisi vaan hieman vitutti mua. Pyydän sitä anteeksi, ja en halua kuulua siihen jengiin joka täällä lähtee anonyymejä keskustelufoorumin käyttäjiä "henkilökohtaisesti" haukkumaan.

(ja taas tähän aikaan... pitäis lopettaa yöduunit)

Hehe, sama mies pysäytti minutkin ja napsautti 35e rakentelumaksun. "Heijastin, rek. kilven valo puuttuu, kilpi kallistettu yli sallitun"...

Perä on saman näköinen kuin sulla, pyörä 04 kiloinen kikseri. No mikäpä siinä, tietääpähän ettei mene verorahat hukkaan kun näinkin merkittäviä rikoksia torjutaan.
smile_org.gif

Kyllähän tuo nyt vähän huvittaa/vituttaa mutta pääseepähän taas askartelemaan. Meinasin laittaa kilpivalon ja sen heijastimen kuntoon, eipähän joudu tien vieressä kärvistelemään kymmeniä minuutteja.

Back