• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

PK-torstai 12.8.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja riisor
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Huomasin kanssa sellasien asian tällä kertaa, että risteyksiin tultaessa vetoketju meni yhdeksi jonoksi. Siitä sitten yksi kerrallaan käännyttiin. Oikea tapahan olisi pitää vetoketjumuodostelma myös kääntyessä. Ettei vasemmalle käännyttäessä oikean puoleinen pyörä oikeise sisämutkasta vaan ajaa ns ulko linjaa. Näin kääntyminen on sujuvampaa ja nopeampaa.

Aina ennen tuo on kyllä toiminu, mutta tällä kertaa tuo tuotti pari kertaa lisäjännitystä, kun on tottunu, että ajetaa tiiviissä vetoketjussa risteykseen.

Isot kiitokset Riisor:lle ja Sikivikille, oli erittäin mukavaa vaikka siellä eräässä risteyksessä tulikin vähän yksinäinen olo odotellessa mutta sieltä ne loputkin sitten saapuivat
smile_org.gif

Mukavaa oli ja ehdottomasti uudestaan mukaan!
smile_org.gif

062802jumpie_prv.gif

Olen vasta aloittelija näissä ryhmä-ajoissa..niin vetskari tarkoittaa vissiin että ajetaan rinnakkain/lomittain
tounge.gif

Eikö se mene vähä tapauskohtaisesti koska ajetaan jonossa ja koska vetskarissa... pääväyliä ja leveitä teitä vetskarissa, sivu/mutkateitä jonossa
062802moto_prv.gif

En kyllä Veikkolan liikenneympyrässä vetskarissa ajais, kyllä se sen verran pieni on. Haagan ympyrä menis kyllä tässä vetoketjussa.

Ja yleensä noi tiukat mutkat kun esim käännytään pääväylältä kannattais ehkä mennä jonossa.. eilenkin noissa kohin oli monasti soraa asfaltilla ja yhen pyörän kulkuväylä siinä keskellä

tounge.gif

Mukavaa oli.. yhtä pikkusielua lukuunottamatta.
Mukavaa oli, kerrassaan mahtimutkat, kiitokset taas riiriille, sikivikille ja koko sakille...kahta idioottia lukuunottamatta, joille tuntuu olevan ylivoimaista
1. Lukea PK-ryhmäajo-ohjeet.
2. Lukea tämänkertaisessa kokoonkutsussa olleet erityiset varoitukset spedeilystä
3. Tajuta miksi näitä ohjeita on laadittu
- ja lopuksi vain ei vähäisimpänä,
4. Tajuta pitää iho ummessa silloin kun on mokannut.

Eipä mullla sitten muuta.
Aah.. tätä ei pitäisi tehdä mutta en voi itselleni mitään. Anteeksi.

[AVAUTUMINEN]
Kehoitan Sinua valitsemaan sanasi hieman tarkemmin tulevaisuudessa kun tuolla "idiootilla" lainauksesta päätellen tarkoitat esm minua.

Viittaat tällä ilmeisesti siihen tilanteeseen jossa ohitimme sinut Nurmijärvellä?

Me ohitimme Sinut sen suizan kanssa kun matoilit keskellä aavaa peltosuoraa (täysin turvallisesti) muun letkan ollessa jo näkymättömissä. Sitä ennen ajeltiin perässä ja toivoin salaa että kehoitat tulemaan ohi, mutta sellaiseen sun sielu ei taida taipua, eihän? PK säännöt pätee toiseenkin suuntaan you know? 120kmh ei nyt ihan riittäny ja todistettavasti sun mopo kuitenkin kulki illalla lujempaakin.

En tiedä kuinka kokenut sä olet pyörän päällä mutta kun ei ollu ketään edessä näyttämässä miten ajetaan niin näytti että meni loivatkin mutkat vähän hyssyttelyksi ja kelasin että jos pitkäänkin joudutaan vetelemään sun perässä niin rupee vielä vituttamaan. (tämä on omaa heikkouttani, joku angry management vois auttaa) Ilmeisesti en ollut mietteideni kanssa yksin kun susta meni ohi kaksi.

Kyllä sitä vauhtia voi sen verta pitää että letkan pää pysyy näkyvissä, sekin vähentää näitä risteys sählinkejä kun on edes jonkinlainen näköyhteys. Olen Masan kanssa samaa mieltä siinä että paikasta riippuen se välin kiinni kiriminen sinkki kireellä on epäviisasta mutta jos suoraa on kilometri edessä keskellä peltoa niin voi sitä vähän kiristää.

Ihan rehellisesti sanottuna, en nähnyt tässä ohituksessa mitään vikaa koska useammissa ajoissa mukana olleena tätä tapahtuu kun uudet ja vähän hitaammin ajavat eivät tajua päästää takana olevaa jonoa ohi, my bad. Mutta ymmärrän että säännöt on sääntöjä ja sovitaan että tästedes menen ohi vain jos näytetään (niinkuin jotkut tän episodin jälkeen, kiitoksia vaan , näyttivätkin) tai sitten tauolla.

Sinä sitten ilmeisesti tästä törkeästä vääryydestä suivaantuneena painelit meistä sitten itse ohi ennen hyvinkään abc:tä ja johan oli tyyliä. Musta tulit hienosti jollain suoralla mutta sen suizan ohituksessa oli jo sellasta tekemisen meininkiä että katoin että kohta joku on pellolla. Keskellä jarrua taiteilit kahden edellä ajaneen pyörän välissä sisä kurvista ulos ihan holtittomalla ajolinjan vaihdolla.. sekö on mielestäsi turvallista ja ei sitä "spedeilyä"?

Ehkä näin ainakin jälkimmäisen osalta koska varsinainen spedeily osaltasi alkoi kyllä sitten vasta siellä hyvinkään abc:llä. On se nyt vittu jos aikuinen (näytät kuitenkin vähän vanhemmalta kuin juuri kortin saaneelta) ei osaa asioista keskustella naamatusten vaan rupeaa möykkäämään ja avautumaan kuin joku vitun euroopan omistaja? Kuka vittu sä luulet olevasi että rupeet mulle tuolla tavalla aukomaan? Ja sitten kun me ei pystytä pienillä aivoillamme täysin ymmärtämään sun kohtausta niin käydään hakemassa Riisorin emäntä apuun kun pojat ei ymmärrä ja vielä nauraa sedälle? Ei vittu nyt oikeesti, kasva aikuiseksi. Kyllä mä puhetta ymmärrän ja sen että aina asioita ei käsitetä samalla tavalla. Aikuisena ihmisenä olen oppinut jopa että näistä asioista voi sitten ihan rauhassa keskustella ja selvittää miksi väli oli venähtänyt ja niin edelleen. Osaan jopa pyytää anteeksi käyttäytymistäni jos jälkikäteen huomaan toimineeni typerästi.

Mulle on aivan paskan maku ketä sä näistä porukoista tunnet tai kuinka vitun tärkeeksi tunnet itsesi kun rupeet suuren ääneen länkyttämään siitä millaisia "idiootteja" me olemme kun menimme sinusta letkassa ohi, eikä osata edes lukea. Toivon että on jo parempi mieli ja nahkahuosut ei enää niin kiristä.

Sitä paitsi muistaakseni olin kyllä ihan hiljaa siinä sun avautumisesi aikana.. sulta kun ei saanut edes suun vuoroa.

PS. Niitä painumia on viisaampi säätää jossain ihan muualla kuin PK ajon tauolla mutu tuntumalta vieraan näköisellä työkalulla, tulee loppu tuloksesta parempi kun ihan mittailet ne kohilleen. Ja ehkä ennen sitä kannattaa tutustua ihan muutenkin siihen jousituksen toimintaan.
[/AVAUTUMINEN]

Ja anteeksi vielä kerran.

Ja simppaan kooppaani siinä että jos haluaa "huutavan vääryyden" kohdalle osuessa tuulettaa kitarisojaan ja päteä näyttävällä mylvinnällä, sen paikka on jossain muualla kuin aikuisten ihmisten vapaa-ajanviettopaikalla.
70 kuskin letkaan mahtuu monenlaista ihmistäkin, itse esim kiihdyn nollasta sataan nopeammin kuin pyöräni ja yleensä rauhotun samantien tuon kiihdytyksen jälkeen (kierroskone?) - sitten on sikivikin kaltaisia "aina rauhallisia" + kaikkea tuolta väliltä.

Joskus on ihan hyvä päästellä höyryjä ulos, välillä volyymi voi nousta jos on just sammuttanu pyörän ja on ruukku + tulpat vielä päässä ;)

Ilmoitetaan asia napakasti ja sitten mennään eteenpäin, ei sitä höyryämistä 110% lasissa jaksa tuntitolkulla - tuskin on terveydellekään hyvästä ;)

Oli vuoden ensimmäinen pk-ajelu ja Hämeenlinnasta poistuin kotiin. Kiitokset mutkista ja seurasta. Mukava nähdä Petriäkin sitten Gotlannin.

Tätä keskustelua seuranneena sanoisin myös, että varmaan olisi aika muuttaa tämä pk-ajelu kuvio jotekin. Itselleni oli jäänyt mielikuva, että pk-ajeluihin halutaan kaikki mukaan ja jokainen saa ajaa omaa ajoaan ja jokaiselle löytyy paikkansa. Nyt ilmeisesti väkimäärän kasvaessa tämä ei enää toimi. Kuitekin toivoisin ettei kuvio muutu "sisäpiiri" ja "muut" tyyliseksi vaan, että kaikkien olisi helppo tulla ja olla mukana. Ei tämä minusta saisi olla niin tiukkapipoista miltä se hieman vaikuttaa. Turvallisuudesta ei tietenkään saa tinkiä.

Ne jotka ei ole vielä radalla käyneet ajamassa, niin suosittelen. Ainoa miinus rata-ajossa on se, että siellä käytyä useamman kerran voi tieliikenteessä ajonopeudet laskea, kun ei siellä oikeesti lujaa voi kuitenkaan ajaa  
wink.gif

Taas nyt silläkin uhalla että tulee sanomista, mutta kai näistä pitää voida puhua; 70 kuskiin mahtuu myös monenlaista näkökulmaa asioihin. Toiselle ei tule mieleenkään mennä vetskarissa soraisessa risteyksessä tai tiukassa liikenneympyrässä. Toisen mielestä väljässä tilanteessa kiihdytyksessä nouseva eturengas on vaarallista. Toisen mielenrauha järkkyy tikkarinopeuden hetkellisestä ylityksestä.

Pari-kolme letkaa eri tasoisille ryhmille olisi tietysti asiaa, mutta siihen tarvinnee rutkasti vapaaehtoisia, eikä niitä hitaisiin ryhmiin taida riittää.

Ei olisi huono idea tuo monesti ennenkin mainittu, että jaettaisiin reittikartta ainakin muutamille tutuille kavereille letkaan. 70 mopoa ja pari tietää reitin, niin aika ulapalla ollaan helposti kun noita risteyskämmejä ja muita havereita väistämättä sattuu.

Väliinputoajafiilis ryhmäajojen suhteen, enkä ehkä ole ainut?
sad_orig.gif
aika arvattavaa että enhän mä pysty olemaan hiljaa lupauksestani huolimatta  
biggrin.gif

Mutta tähän kohtaan halusin puuttua syystä siitä että testiveto "tikkari + ALV" on tehty ja ihan suht kivaksi havaittu. Ehtiikö / jaksaako näitä ottaa vedettäväkseen + onko kysyntää, onkin toinen juttu. Mutta lupaan ja vannon ettei PK-letkoista ole kenelläkään tarkoitus tehdä mitään eliitti bull shit juttua, vaan löytää ratkaisuja joilla kaikki letka-ajosta innostuneet saavat iloa arkeen, myös me jotka haluamme joskus hieman lennättää pelejämme.

Antakaa kommenttia aiheeseen.

Perästä kuuluu... (eih, ei sit mitään metaanikaasupohjaisia kuitteja tähän)
Nuniiiii
biggrin.gif
. Kuuluuko nyt perästä, kun tämä tulee paksummasta
päästä
tounge.gif
.

Muutamia havaintoja alkuun.

Eiköhän se realiteetti ole joka tapauksessa sellainen, että
70+ orkesteri on liian suuri ja monimuotoinen monin osin.
Ei siinä auta hyvä asenne, tahto ja ohjeetkaan ihan
maaliin saakka.

Sitten on tämä "PK:n" hahmottaminen tulokkaan näkökulmasta.
Itse en ole millään kohtaan kokenut, että kyse olisi jostain
sisäpiiri/eliittijutusta, vaan yksinkertaisesti "tavasta" heittää
lenkki. Se on sitten toinen asia että tuo "tapa" määrittää
eräin tavoin kalustostakin alkaen muutamia asioita.
Eli ongelma yleisemmällä tasolla lienee tuo, kuten monella
muullakin elämänalueella, ettei kaikesta voi/kannata
piirtää ihan tarkkaa kuvaa...
lookaround_orig.gif
jos ymmärrätte...
smile_org.gif
.
Tästä syystä sitten joukon kasvaessa kovin suureksi ryhmädynamiikka romahtaa potenssiin.

Kaikki "vaihtoehdot" tällä kaudella könyneenä voisin todeta,
että nyt paria "tikkari+ALV" kokeilua lukuunottamatta,
PK:n ja "muiden" välillä on ollut enemmän kuin Grand Canyon.
Ei ihmisten tai fiiliksen suhteen, vaan nimenomaan tuon
etenemisen dynamiikan suhteen..... ajofiiliksen.

Ottaa kovin pattiin, ettei osunut kohdalle mikään näistä
tikkari+ALV kokeiluista, mutta uskon kyllä vakaasti että
moiselle segmentille on eri tekijöistä johtuen tilaus.

Vaikka nyt yleisessä liikenteessä liikutaankin, on siitä
huolimatta tuo ryhmän sisäisen dynamiikan (eteneminen)
tasaisuus aivan ensiarvoisen tärkeä tekijä ajonautinnon
suhteen. Tältä osin se ei poikkea mitenkään minkäänlaisesta
ratatouhusta.

Näissäkin hommissa, kuten kaikessa harrastamisessa, on vetopuolella ikuinen resurssipula. Ei sinällään olisi vaikeaa
kokeilla jotain "Swinger Partya" kahdella ryhmällä ja lenkki
jaoteltuna siten, että toinen ryhmä "oikaisee" hieman ja
olisi oleletuspohjalta samoihin aikoihin yhteisellä kahvi-ym.
paikalla/tauolla.

(Olisi siinä sitten määrätyillä tahoilla ihmettelemistä....
kun joka paikasta tulee "tilauksia" saattokeikalle...
tounge.gif
)
Hyvä ettei asia siirtyisi jo sisäasiainministeriön
kriisinhallintapuolelle
tounge.gif
.

Mutta kuten sanottu..... vetopuolen resurssikysymys
sad_orig.gif
.

ps. Ihan normaalista asioiden "elämisestä", joukon kasvamisen
ja monimuotoisuuden lisääntymisestä, tässä perimmältään
on kyse.... kaikkine iloineen ja murheineen.
Että Peace ja Paxia poskeen....
tounge.gif
.

Rauhaa Anu! En minä halunnut heitellä kiviä ketään kohti
tounge.gif
Piis and laav, en mäkään, vaan että letkaa vaan kasaan ja menoks
tounge.gif

Tiiä sitten tämmösen myllytyksen jäljiltä kuinka viksua on, mutta Ouzan kanssa lähetään huomenna ajelemaan ja laitan just kohta PK+ALV tiedot tonne foorumille. Mutta siellä ei sitten saa huutaa eikä tapella, ja kaikilla pitää olla solmuvärjätty paita päällä. Lisäksi käydään ompelukonemuseossa... Or not
lookaround_orig.gif

Riittaliisa, ihan sua varten otin sen ekan kuvan
inlove.gif
Siitä toisesta voitkin sitten vaikka teettää taulun makkar... olkkarin seinälle
thumbs-up.gif

Tuntuis että kerrankin osui kaikki syyt kohdilleen olla olematta mukana  
omg.gif

Saattaa joku luulla että PK ajoilla käydään harjoittelemassa letka-ajoa? Itse harjoittelen ajamista muualla kuin PK ajoilla.  Toisaalta kyllähän sitä PK-ajoillakin oppii... ainakin tuntemaan uusia ihmisiä.
Nyt älkää kysykö mitä teen KK ajoissa  
tounge.gif

Kiitos kaikille aktiivisesta kommentoinnista tälläkertaa. Kiva seurata tätä melko äijävaltaista juoruilua. Kyllä me miehetkin osataan.  
blush.gif

tounge.gif
tounge.gif

Mäkin sua, ihan vaan sen takia että oot ennenkin sietänyt minua tulppana edessäsi. Eikä haitannut vaikka roiskin silmille
inlove.gif
Buhahhaaaaaa
tounge.gif
tounge.gif
Jään mielenkiinnolla odottamaan Ouza´n kommenttia tähän?
thumbs-up.gif

tounge.gif
tounge.gif

Mäkin sua, ihan vaan sen takia että oot ennenkin sietänyt minua tulppana edessäsi. Eikä haitannut vaikka roiskin silmille
inlove.gif
Buhahhaaaaaa
tounge.gif
tounge.gif
Jään mielenkiinnolla odottamaan Ouza´n kommenttia tähän?
thumbs-up.gif
Höpöhöpö. Uskovaisten omaisuus on yhteistä
bowdown.gif

Voisin tietysti alentua typeriin väittelyhin ja kiistämään kohta kohdalta selvästi tahallisia vääristelyitä ja säälittäviä, taitojani koskevia, nolausyrityksiä, mutta antaapa olla; päästän helpolla todeten: en todellakaan osaa ajaa, enkä ymmärrä pyöristä senkään vertaa. Miten sekin sitten liittyi tähän asiaan, en tosin tiedä.
nixweiss.gif

Sen sijaan haluan yleisesti ottaen sanoa että minulla ei ole minkäänlaista itsekästä pätemisen tarvetta tässä asiassa, vaan katsottuani aiemmin vain vierestä näitä törvelöintejä kesän mittaan, yritin nyt toimia kuten järjestävien tahojen suunnasta on toistuvasti ja erityisesti viime päivinä kehoitettu tekemään; puuttumaan asiaan.

Jos menee jollekulle huomauttamaan - aluksi hiljaa ja asiallisesti - sääntöjen rikkomisesta, ja saakin vastaansa huutoa, vittuilua ja erilaisia syytöksiä, onko outoa että omakin ääni alkaa nousemaan? Semminkin kun tasan saman hemmon ajokäytös (sekä muukin käytös) on jatkuvasti aiheuttanut mielipahaa peekoilla muille osallistujille. Ja tarkennettakoon että tässä yhteydessä alunperin kyse ei ollut murinasta joka valitettavasti nyt lähti komppaamaan ao. hiljaa pysyttelevää gixxerikuskia.

Lisäksi sanottakoon että henkilökohtaisesti minulle on aivan vitun sama jos joku ohittelee muita 200 lasissa, vaikka perse pleksin päällä, tai ihan mitä vaan - jos se pelisäännöissä sallitaan. Jos pelisääntö näillä ajeluilla on kuitenkin se että niin ei tehdä, ja varmasti hyvistä vetureiden miettimistä syistä, niin se nyt vaan on amerikan aikuisten oikeasti päivänselvää että siitä seuraa sanomista. Ei voi normijärjellä ymmärtää mitä vastaan lässyttämistä asiassa edelleen on? Aikuinen mies olisi todennut heti kärkeen että "Joo, en tee niin toiste" ja se olisi ollut siinä ilman seurannutta draamaa.

Ehkä hieman tavanomaisesta poiketen, otan ihan tosissani senkin mahdollisuuden että myös minä saatan olla väärässä. Jos siis järjestävät tahot tai yleinen mielipide kuitenkin katsoo että minä olen tässä se väärin menetellyt, niin otan mielelläni tiedon vastaan jotta voin tehdä johtopäätökset siitä mitä itse voin tehdä jatkossa peekoiden suhteen, taatakseni sanotun aikuisten ajanvieton rauhan.

Muutoin asia on osaltani loppuunkäsitelty enkä tule tähän enään palaamaan, vaikka siihen yritettäisin vielä kerran agitoida.

Ei kuulu mulle, mutta käsitykseni on että letkassa ohitellaan vain tauoilla ja silloin jos edelläoleva antaa ohitukseen merkin.

Jos sitä merkkiä ei edelläoleva ymmärrä antaa, voi asiasta huomauttaa siinä seuraavalla tauolla kun siirtyy ohi.

ERITTÄIN yksinkertaista.

Tuntuis että kerrankin osui kaikki syyt kohdilleen olla olematta mukana  
omg.gif
Nooh, kyllähän sä tiedät että 99% oli nautinnollista ajoa ja vain 1% sitä mistä täällä jaagataan 100%.
Jätin desimaalit pois mutta ymmärtänet tarkoitukseni.

Keskustelu on hyväksi, maailma paranee ja PK-kehittyy  
lookaround_orig.gif

Back