• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pitkien käytöstä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja wolvie
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tunnustan ajaneeni ainakin kaksi kertaa jo tänä "kesänä" pitkät päällä - vahingossa. Kirkkaalla tuo pitkien merkkivalo ei niin tahdo erottua ja en ole vielä sisäistänyt pre-ride checklistiin tuota katkaisijan asennon tarkastamista tarpeeksi hyvin.
Rohkeasti siis vaan räpsyttelyä* jos häikii.
Xenonit (kuten itselläni) ja useimpien uusien pyörien pitkät häikäisee aivan varmasti.

* Ei räpsyttelyä vaan yksi pitkä "pitkillä". Useampi lyhyt tulkitaan yleensä vaaran merkiksi.

Kirkkaana, aurinkoisena kesäpäivänä, kun ajoneuvojen etäisyydet on pitkähköt, voin ajaa maantiellä pitkät päällä. Ja joskus silloin, mikäli laskeva aurinko on suoraan selän takana. Vaihdan lyhyille silloin, jos joku tulee vastaan, tai on muuten niin lähellä, että saattaa häikäistyä.

Tämä kuulemma vaikeuttaa etäisyyden ja nopeuden arviointia, no olkoonpa vaikka sitten niin, mutta käytännössä vaan kummasti vähemmän tunkevat sivuteiltä eteen jne, eli ykkösasia on sittenkin se, että tulee havaituksi.

Etäisyyden, nopeuden ym. arviointi ei oikein onnistu, jos ei ole mp:n lähestymisestä ollenkaan edes tietoinen, ja tällaiseen asetelmaan perustuvia onnettomuuksia on jo tänäkin vuonna tapahtunut useita.

Valot on tietenkin vain eräs asia, jolla ajoturvallisuuttaan voi parantaa, eli en suinkaan oleta, että nyt tulen 100% varmasti havaituksi, vaan toimin edelleen sen mukaan, etten ole.

Ennen kuin alatte lyttäämään minua, KUN ajan pitkät päällä vesisateella, hämärässä, kaupunkiruuhkassa, vilkkuni peittäen, ja metri edessä ajavan takakontista, pyydän lukemaan tuon ensimmäisen kappaleen ajatuksella läpi.

Mua häikäsee enemmän turvaliivi.
Mutta eihän ne turvaliivit edes näy sen valopallon takaa  
tounge.gif

Pysytään nyt kaukana niistä turvaliivi keskusteluista...

Pitkiä voi mielestäni räpäyttää pari kertaa, ja vaikka vähän liikkuu sivu suuntaan muutama kerta, kun lähestyy risteystä missä roikkuu auto... Tämä lisää jo mukavasti sitä omaa näkyvyyttä...

Turvallisia kilometrejä kaikille...

sanoi:
Pitkiä voi mielestäni räpäyttää pari kertaa...

Taaksepäin on hiukka pahempi vilkutella niitä pitkiä..
Varsinkin motarilla olen tänä keväänä huomannut (työmatkani on joka aamu-/iltapäivä about 40km motaria) todella paljon isoja matkapyöriä joissa on oikeesti ihan hyvät valot jo ne lyhyetkin niin ajamassa pitkät päällä. Sitten nämä sankarit jää siihen perään roikkumaan ai että pistää vituttamaan se sinertävä valopallo peileissä. Ymmärrän pitkien käytön jos ajetaan vaikka vähän hämärämmällä tiellä jossain syrjäseudulla, mutta ei näillekään teille kuulu se, että ajetaan kaverin perästä pari metriä ja sokaistaan sitä pitkillä...

Ihan tervettä järkeä saa kyllä näissäkin käyttää! Varsinkin näillä isoilla matkalehmillä ajavat joissa on tod. tehokkaat valot nii miettikää nyt vähän missä niillä sohotatte menemään...

peace out.

-J

Lähinnä tarkotin että mp kuski voi räpäyttää niitä pitkiä tarpeen mukaan, en sitä että edessä ajavan pitäisi tarvita alkaa miettii että miten räpäytän pitkiäni taaksepäin...
smile_org.gif

...silloin, mikäli laskeva aurinko on suoraan selän takana.
Olen miettinyt tätä, enkä ole vielä oikein täysin ymmärtänyt mihin se perustuu että tässä tilanteessa näkyisi paremmin

sunsetmc.jpg

Todellisuudessahan tuo aurinko häikäisee vielä enemmän ja jottei motoristin varjo vain missään nimessä näkyisi tuosta, siihenhän voi lisätä pitkillä vähän valoa valon joukkoon?

Pitkiä voi mielestäni räpäyttää pari kertaa, ja vaikka vähän liikkuu sivu suuntaan muutama kerta, kun lähestyy risteystä missä roikkuu auto... Tämä lisää jo mukavasti sitä omaa näkyvyyttä...

Jos minä roikun risteyksessä ja mulle väläytetään pitkiä, tulkitsen sen oikeudeksi lähteä liikkeelle.

Jos minä roikun risteyksessä ja mulle väläytetään pitkiä, tulkitsen sen oikeudeksi lähteä liikkeelle.
Toivottavasti ei sitte kohdata liikenteessä koskaan...  
smile_org.gif

Enhän mä nyt siis kuitenkaan väitä että luottaisin vaan siihen räpäytykseen, et ei sieltä sitten kukaan tuu eteen... Lähinnä vaan haluan parantaa sillä näkyvyyttäni...

Kirkkaana, aurinkoisena kesäpäivänä, kun ajoneuvojen etäisyydet on pitkähköt, voin ajaa maantiellä pitkät päällä...
Minua kummastuttaa se, että sinä koet, että voit oman harkintasi mukaan rikkoa liikennesääntöjä, kun kuitenkin toisaalla kritisoit muita, jotka oman harkintansa mukaan tekevät samoin.

Eikö tässä tapauksessa päde enää julistamasi totuus siitä, että liikenne on yhteispeliä, jota kaikkien pitää pelata samoilla säännöillä? Vai oletko jotenkin niin ylivertaisen älykäs meihin muihin verrattuna, että pystyt muita paremmin arvioimaan noudattamisen arvoiset lait?

Yhtä hyvin se pikkulapsi voi valojesi sokaisemana teleporttautua eteesi, kuin ylinopeutta ajavankin eteen. Jollain toisella tienkäyttäjällä saattaa olla valonarat silmät, esim. silmäleikkauksen tai sairauden takia, sitähän sinä et voi tietää, etkä terveillä silmilläsi pysty valojesi sokaisevuutta luotettavasti arvioimaan.

Kyllä tämä taitaa olla oikein kouluesimerkki kaksinaismoralismista. Kyllähän minä saan, mutta ette te muut...

Edit. Tulee mieleen entinen tyttöystäväni, joka piti minua aivan kriminaalina ylinopeuden takia ja oli muutenkin vannoutunut laillisuusihminen. Samainen mimmi lähti kuitenkin talvisin autoilemaan 10 cm märkä lumikerros auton katolla. Hän vieläpä kehtasi suuttua minulle, kun huomautin sen olevan todella vaarallista ja jopa lainvastaista.

Liikennesääntöjen rikkominen riippuu siitä, häikäisenkö valoillani muita vai en.

Ota huomioon, etten suinkaan tee tätä häikäistäkseni ketään, sen enempää kuin ollakseni muita kohtaan mahdollisimman mulkku tien päällä. Menettelen kuvaamallani tavalla vain ja ainoastaan sen takia, että oma kokemukseni on, että se todellakin auttaa havaitsemaan mp:n, ja se oli se tärkein asia, mikä esim. autoilijan on syytä pystyä tekemään. Muut, havaintoa seuraavat asiat tulevat vasta tämän jälkeen, ja niitä ei tapahdu ollenkaan, jos ei tapahdu koko havaintoa.

Suomessa tätä tosin tulee tehtyä jopa melko harvoin jo ensinnäkin sen takia, että näin pohjoisessa meillä on harvoin niin kirkkaat valaistusolosuhteet. Vähänkään hämärämmässä tätä ei pidä tehdä ollenkaan.

Mutta varsinkin tuolla jossain Välimeren latituudeilla, ja siitä eteläänpäin valon määrä on keskipäivällä sitä luokkaa, että siinä ei yhdet mp:n pitkät tunnu todellakaan missään. Tosin liikennekin on kovin, kovin erilaista kuin täällä meillä, on monesti pitkien lisäksi esim. äänitorvelle aika paljonkin käyttöä ihan perus"survival"-varusteena. Melko kesyä meillä täällä Suomessa on tämä liikenne monessakin mielessä, ja se on ihan hyvä asia.

Liikennesääntöjen rikkominen riippuu siitä, häikäisenkö valoillani muita vai en.

Ota huomioon, etten suinkaan tee tätä häikäistäkseni ketään, sen enempää kuin ollakseni muita kohtaan mahdollisimman mulkku tien päällä.....
Ei pidä paikkaansa.
sanoi:
TIELIIKENNELAKI 36 §
Valojen käyttö ajettaessa

Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on aina ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja. (7.5.1997/414)

Ajovaloja on käytettävä jokaisessa ajoneuvossa, kun sitä kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikana taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut. Jollei ajoneuvon varusteeksi ole määrätty ajovaloja, ajoneuvossa on käytettävä sellaisia heijastimia kuin asetuksella säädetään.

Kaukovalojen käyttö on kielletty:

1) tyydyttävästi valaistulla tiellä;

2) niin lähellä kohtaavaa ajoneuvoa tai raitiovaunua, että tämän kuljettaja voi häikäistyä; ja

3) ajettaessa lähellä toisen ajoneuvon takana.

Etusumuvaloja ja takasumuvaloja saa käyttää vain sumun tai rankan vesi- tai lumisateen aikana. Etusumuvaloja saa tällöin käyttää lähivalojen asemesta, jos etuvalot ovat samanaikaisesti kytketyt. Takasumuvaloa saa käyttää myös milloin ajoviiman tiestä nostama lumi, pöly tai loka oleellisesti rajoittaa ajoneuvon näkymistä taaksepäin. (14.2.1992/117)
Olet unohtanut kohdan 1, jonka mukaan kaukovalojen käyttö on kielletty tyydyttävästi valaistulla tiellä.

En uskonutkaan, että tarkoitusperäsi olisivat pahansuopia, enkä usko, että tavastasi käyttää pitkiä olisi suurtakaan haittaa muille kuin itsellesi. Se ei silti muuta tämän teon lainvastaisuutta.

Otathan sinäkin huomioon, että minä en aja ylinopeutta ajaakseni kenenkään yli, sen enempää kuin ollakseni muita kohtaan mahdollisimman mulkku tien päällä. Älä huomauta tikusta toisen silmässä, kun omassasi on malka.

Jepjep, taidanpa sitten olla yhteiskunnan vihollinen, kun näin teen. Toistakymmentä vuotta olen tätä laittomuutta harrastanut, ja vielä on ensimmäinen huomautuskin aiheesta saamatta. Joten kukaties se ei jepareiden mielestä olekaan ihan niin vakava juttu, kuin millaiseksi yrität sen vääntää.

Jepjep, taidanpa sitten olla yhteiskunnan vihollinen, kun näin teen. Toistakymmentä vuotta olen tätä laittomuutta harrastanut, ja vielä on ensimmäinen huomautuskin aiheesta saamatta. Joten kukaties se ei jepareiden mielestä olekaan ihan niin vakava juttu, kuin millaiseksi yrität sen vääntää.
pftroest.gif
Sano äitille, että puhaltaa niin pipi menee pois. Kuten Pectus tuossa jo totesikin, kaksinaismoralismi on aivan helvetin räikeää kohdallasi.

Oman kokemukseni mukaan kirkas valo häikäisee niin etten pysty arvioimaan etäisyyttä siihen, se tilanne ei lisää kenenkään turvallisuutta?

Oman kokemukseni mukaan kirkas valo häikäisee niin etten pysty arvioimaan etäisyyttä siihen, se tilanne ei lisää kenenkään turvallisuutta?
En pysty myöskään arvioimaan kunnolla kirkkaalla ilmalla. Tänään aamulla oli kunnon sumu. Ainoita tilanteita missä olen voinut ajella pitkät koko ajan päällä. No tuli silti valtatiellä sumusta vastaan ohittava auto. Onneks ajelin vaan n. 95km/h ja kerkesin hyvin penkalle. Ei se autoilija kerenny ku ehkä vähän keskiviivan päälle mun kohdalla. Autolla olis pitäny mennä nurmikon puolelle?? (Eli ei nähny edes pitkiä.)

Ai että lain rikkomisen vakavuus korreloi suoraan kiinnijämisriskiin? Eiköhän löydy esimerkkejä patologisista kaahareista, jotka eivät ole koskaan jääneet kiinni. Eihän se siis olekaan vakavaa.

Minun mielestäni tavassasi käyttää pitkiä valoja päiväsaikaan ei ole mitään vakavaa, eikä se häiritse minua pätkääkään. Mielestäni liikennesääntöjen rikkominen on iloinen asia. Sinä olet meistä se, joka yrittää vääntää liikennesääntöjen rikkomisen vakavaksi.

Koko jutun pointti minulla oli nimenomaan se, että sinäkin valikoit aivan itse ne lait, joita noudatat - eivätkä kaikki lait mahdu joukkoon. Miksi me muut emme saisi toimia samoin?

Ai että lain rikkomisen vakavuus korreloi suoraan kiinnijämisriskiin? Eiköhän löydy esimerkkejä patologisista kaahareista, jotka eivät ole koskaan jääneet kiinni. Eihän se siis olekaan vakavaa.

Minun mielestäni tavassasi käyttää pitkiä valoja päiväsaikaan ei ole mitään vakavaa, eikä se häiritse minua pätkääkään. Mielestäni liikennesääntöjen rikkominen on iloinen asia. Sinä olet meistä se, joka yrittää vääntää liikennesääntöjen rikkomisen vakavaksi.

Koko jutun pointti minulla oli nimenomaan se, että sinäkin valikoit aivan itse ne lait, joita noudatat - eivätkä kaikki lait mahdu joukkoon. Miksi me muut emme saisi toimia samoin?
sattuipa viime sunnuntaina. tampesterin suunnasta kohti pohjoista ajellessani vastaan tuli rekka jonka toinen ajovalo oli huomattavasti kirkkampi kuin toinen..ajattelin, että polttimon asennuksessa ollaan tunaroitu, mutta kun tuli lähemmäksi huomasinkin ,jotta rekan edellä ajaakin moottoripyörä.

itse pyörä katosi täysin kirkkaan valopisteen taakse kauempaa katsottuna.

oli kyllä fiksu kaveri..vaihtoi lyhyille räpsäytettyäni itsekkin pitkiä.

Ei nämä kaksi asiaa nyt ole aivan vertailukelpoisia keskenään, vaikka sinulla onkin kova tarve rinnastaa ne toisiinsa.

Muttei siinä mitään, jatketaan molemmat omia "laittomuuksiamme" kuten tähänkin saakka, ja kannetaan myös niistä mahdollisesti seuraavat sanktiot, kuten aikuisen ihmisen kuuluu.

Minä ainakin lupaan olla tulematta pillittämään tänne epäoikeudenmukaista kohtaloani, jos saan tuosta sakot.

Back