• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pitkät päällä aina maantiellä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Macoshark
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Moro,

Ensimopoa ostaessa myyjä suositteli pitämään pitkiä päällä aina kun ajaa motarilla tai maantiellä että autoilijat huomaisivat paremmin. Eivät kuulemma päivänvalossa häikäise autoilijoita häiritsevästi. Pimeällä ajo on toki eri asia, sillon vaihdellaan lyhyitä tarvittaessa.

Mitä olette mieltä tuollaisesta, tekeekö joku samaa?
Tuo on taas yksi niitä tollompia urbaanilegendoja, jotka olisi jo syytä kuopata syvälle tunkion uumeniin lahoamaan. Kuten tuossa on jo aika moni todennut ja perustellut, se häikäisee, ärsyttää sekä edestäpäin että samaan suuntaan edessä eteneviä, sekä kotiloita että mopotteja, se hankaloittaa etäisyyden arvioimista ja vilkun erottumista ja on siis enemmän haitaksi ja jopa vaaraksi kuin hyödyksi. Ne pitkät valot on mopoteissakin pimeitä ja hämäriä ajokelejä sekä merkinantoa varten kuten autoissakin.
Sitäpaitsi, sitä ajovaloa voi ja kannattaa joskus myös suunnata, pestä ja pitää huoli polttimon/sähkölaitteiden kunnosta. Se pitkien käyttö ei normaalioloissa juuri paranna havaittavuutta, usein vain häiritsee ja voi aiheuttaa virhearviointeja, kuten tuossa edellä jo mainittiin. Pääasia että se ajovalo on ylipäätään päällä.

Eli sama lyhyesti; Älä käytä pitkiä maantieajossa päivällä.
wink.gif

Lyhyet päivällä, pitkien käyttö on jäänne esi isien IZ & Jawa luokan ajovaloista. Esim. FJR:n valot on niin tehokkaat että häikäisevät kirkkaassa päivänvalossa takuulla häiritsevästi.

En käytä pitkiä päivällä, vaikeuttaa etäisyyden/vauhdin havainnointia ja häikäisee
Joh.

Tässä tänä keväänä on tullut katseltua erityisen tarkkaan mahdollisia mopoja auton sivupeilistä. Aina välillä näkyy joku, joka ajaa pitkillä, ja aivan yhtä monta kertaa on tullut kirottua, ettei sen vauhdista tai etäisyydestä pysty sanomaan yhtään mitään.

Nähdäkseni tämä pitkillä ajaminen ei auta nähdyksi tulemisessa, mikäli kaistaa vaihtava kotilo ei kunnolla katso peiliin. Ja jos katsoo, niin se vain häiritsee mopon sijainnin ja vauhdin arviointia.

Toisaalta, tähän pitkillä ajamiseen eivät syyllisty vain pärrät. Ajoin hetki sitten takalasin peittävän peräkärryn pk-seudulle. Suurin osa ohittavista autoista ei ottanut pitkiä pois. Ihan kuin autoissa ei olisi kuin taustapeili. Suurimmat ärsytykset tuli niistä kuskeista, jotka hiljaisella tiellä, jossa ohitse olisi päässyt useaan kertaan, hinasivat kärryn takalaidassa kiinni pitkät sivupeilien kautta häikien.

jos aurinko on selkäsi takana, niin käytä silloin, ei muuten. kannattaa pitää sormi siinä pitkän vilauttimella ja jos sivusta tulee auto, niin sille voi vaikka vilauttaa niitä
HAha,, nyt menee pikkusen taas väärin.. toki hyvä ohje jos haluaa päästä hengestään!

Autolla paljon ajelevana usein tulee vastaan hohtava valopiste joka vasta kohdalla erottuu pyöräksi,, tähän kun taustalle lisää kirkkaan auringon niin pyörän havainnointi on minimaalista
veryangry.gif

Ei pitkät valot kuulu päiväliikenteeseen paitsi pilkkopimeässä mutta sitä suomessa harvemmin on päiväsaikaan
Toiseksi tuo valojen vilauttaminen toisinaan tarkoittaa että tule vain sieltä että hyvin ehdit...

Lopputuloksen voi jokainen sitten arvata....
ghostface.gif

heh...ei tarvi pahemmin pimeälläkään pitkiä kun on normi lyhyetkin jo niiiiin sika kirkaat..fasun hyvä/huono ominaisuus  
confused_orig.gif
  moni luulee lähes joka ajokerralla et on pitkät päällä,muutaman kerran jopa joutunu valoissa seistessä selventämään asiaa kotilokuskeille....

Lyhyet päivällä, pitkien käyttö on jäänne esi isien IZ & Jawa luokan ajovaloista.
Mä luulen myös tämän olevan pitkät päällä ajamisen taustalla. Entivanhaan valot oli vain niin huonoja että oli "pakko" pitää pitkiä kokoajan jos mieli tulla nähdyksi tai nähdä hämärässä.
Samoin kuin joskus nuorempana oli lainassa tutun kuplavolkkari joka vanhempaa vuosikertaa edustavana oli vielä 6 voltin sähköillä. Valot oli kuin kaks kynttilää palaisi keulalla. Aivan turhat niin näkemisen kuin näkyvyyden kannalta.

heh...ei tarvi pahemmin pimeälläkään pitkiä kun on normi lyhyetkin jo niiiiin sika kirkaat..fasun hyvä/huono ominaisuus  
confused_orig.gif
  moni luulee lähes joka ajokerralla et on pitkät päällä,muutaman kerran jopa joutunu valoissa seistessä selventämään asiaa kotilokuskeille....
Kannattaiskohan suunnata ne valot ?
ei paljoa auta,kun on vaan niin törkeen kirkkaat...jokaisen fasun jonka oon nähny vastaan tulevan,on kärsiny samasta "ongelmasta"
wink.gif

confused_orig.gif
ei paljoa auta,kun on vaan niin törkeen kirkkaat...jokaisen fasun jonka oon nähny vastaan tulevan,on kärsiny samasta "ongelmasta"  
wink.gif
Eli niissä on kaikissa umpiot persiistä tai taikalamput?
nixweiss.gif

confused_orig.gif
wink.gif
Eli niissä on kaikissa umpiot persiistä tai taikalamput?  
nixweiss.gif
jooeiku huvikseni olen manannut nelisen ajokautta nuita valoja etenkin pimeällä  
biggrin.gif

(fzs600 ja fzs1000)

Tänään kun olin kotilolla liikkeellä niin pari prätkää ajeli pitkät päällä vastaan ja häikäisi kyllä pirusti. En ole pitkiä päivällä käyttänyt enkä aio käyttää.

Mulle opetettiin pitkien päiväkäyttö autokoulussa. Siis kun a-korttia tuossa viisi vuotta sitten b-rinnalle ajoin. Pitäsköhän noita opettajia jonkun kouluttaa, ettei opetus laahais 10-15 vuotta jäljessä?
nixweiss.gif

Mulla on kyllä sen verta kova pää, että en itse tuota siltikään oppinut. Ajan siis päivällä lyhyillä ja pimeällä tarvittessa pitkillä.

Kyllähän pitkät häikäisee päivälläkin...

Päiväsaikaan ajellaan tietenkin lyhkäsillä, paitsi joskus saatan vilauttaa pitkiä valottomille kotiloille-yleensä aivan turhaan. Eilen tosin sattui tulemaan vastaan poikkeus. Marttilan paikkeilla tuli mersu vastaan ilman valoja ja vilautin pitkiä. Kaveri oikein moikkasi kiitokseksi vinkistä, olisiko ollut motoristi, kun oli niin fiksu ja hyväkäytöksinen?
biggrin.gif

Samat säännöt pätevät mp:hen kuin autoonkin. Olen kysynyt LP:ltä
ja kuuleman mukaan syvyysetäisyyden arviointi menee sekaisin
vastaantulevalta, joten vastaantulevan on erittäin hankalaa
arvioida nopeuksia. Näin siis käytettäessä pitkiä.
Suomeksi tämä tarkoittaa mm. jos vastaantuleva auto on
kääntymässä kulkusuunnassaan vasemmalle elikkä on aikeissa
mennä sinun ajoratasi poikki, niin saat olla todella varovainen sen
suhteen, että kääntyykö se suoraan sinun eteesi. Juuri tämmöisiä
eteenkääntymisiä on jo tänäkin vuonna sattunut - tuskin kuitenkaan
pitkien vuoksi, mutta itse en kuitenkaan halua omalta kohdaltani
lisätä tämmöisen tapauksen todennäköisyyttä omalla käyttäytymiselläni.

pitkät päällä taajamassa & kaupungissa, moottoritiellä sitten normaalisti lyhyet. huomaavatpahan.

itseäni ei auton ratissa haittaa, vaikka pärrää tuleekin vastaan pitkät päällä. ei häikäise!

Back