Samaa mieltä.Mun mielestä se vain häikäisee vastaantulijaa ja vaikeuttaa siten havainnoimista. En käytä enkä suosittele.
Hankaloittaa etäisyyden arviointia.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Samaa mieltä.Mun mielestä se vain häikäisee vastaantulijaa ja vaikeuttaa siten havainnoimista. En käytä enkä suosittele.
Tuo on taas yksi niitä tollompia urbaanilegendoja, jotka olisi jo syytä kuopata syvälle tunkion uumeniin lahoamaan. Kuten tuossa on jo aika moni todennut ja perustellut, se häikäisee, ärsyttää sekä edestäpäin että samaan suuntaan edessä eteneviä, sekä kotiloita että mopotteja, se hankaloittaa etäisyyden arvioimista ja vilkun erottumista ja on siis enemmän haitaksi ja jopa vaaraksi kuin hyödyksi. Ne pitkät valot on mopoteissakin pimeitä ja hämäriä ajokelejä sekä merkinantoa varten kuten autoissakin.Moro,
Ensimopoa ostaessa myyjä suositteli pitämään pitkiä päällä aina kun ajaa motarilla tai maantiellä että autoilijat huomaisivat paremmin. Eivät kuulemma päivänvalossa häikäise autoilijoita häiritsevästi. Pimeällä ajo on toki eri asia, sillon vaihdellaan lyhyitä tarvittaessa.
Mitä olette mieltä tuollaisesta, tekeekö joku samaa?
Joh.En käytä pitkiä päivällä, vaikeuttaa etäisyyden/vauhdin havainnointia ja häikäisee
Toiseksi tuo valojen vilauttaminen toisinaan tarkoittaa että tule vain sieltä että hyvin ehdit...HAha,, nyt menee pikkusen taas väärin.. toki hyvä ohje jos haluaa päästä hengestään!jos aurinko on selkäsi takana, niin käytä silloin, ei muuten. kannattaa pitää sormi siinä pitkän vilauttimella ja jos sivusta tulee auto, niin sille voi vaikka vilauttaa niitä
Autolla paljon ajelevana usein tulee vastaan hohtava valopiste joka vasta kohdalla erottuu pyöräksi,, tähän kun taustalle lisää kirkkaan auringon niin pyörän havainnointi on minimaalista![]()
Ei pitkät valot kuulu päiväliikenteeseen paitsi pilkkopimeässä mutta sitä suomessa harvemmin on päiväsaikaan
Mä luulen myös tämän olevan pitkät päällä ajamisen taustalla. Entivanhaan valot oli vain niin huonoja että oli "pakko" pitää pitkiä kokoajan jos mieli tulla nähdyksi tai nähdä hämärässä.Lyhyet päivällä, pitkien käyttö on jäänne esi isien IZ & Jawa luokan ajovaloista.
Kannattaiskohan suunnata ne valot ?heh...ei tarvi pahemmin pimeälläkään pitkiä kun on normi lyhyetkin jo niiiiin sika kirkaat..fasun hyvä/huono ominaisuusmoni luulee lähes joka ajokerralla et on pitkät päällä,muutaman kerran jopa joutunu valoissa seistessä selventämään asiaa kotilokuskeille....![]()
ei paljoa auta,kun on vaan niin törkeen kirkkaat...jokaisen fasun jonka oon nähny vastaan tulevan,on kärsiny samasta "ongelmasta"Kannattaiskohan suunnata ne valot ?heh...ei tarvi pahemmin pimeälläkään pitkiä kun on normi lyhyetkin jo niiiiin sika kirkaat..fasun hyvä/huono ominaisuusmoni luulee lähes joka ajokerralla et on pitkät päällä,muutaman kerran jopa joutunu valoissa seistessä selventämään asiaa kotilokuskeille....![]()
Eli niissä on kaikissa umpiot persiistä tai taikalamput?ei paljoa auta,kun on vaan niin törkeen kirkkaat...jokaisen fasun jonka oon nähny vastaan tulevan,on kärsiny samasta "ongelmasta"Kannattaiskohan suunnata ne valot ?heh...ei tarvi pahemmin pimeälläkään pitkiä kun on normi lyhyetkin jo niiiiin sika kirkaat..fasun hyvä/huono ominaisuusmoni luulee lähes joka ajokerralla et on pitkät päällä,muutaman kerran jopa joutunu valoissa seistessä selventämään asiaa kotilokuskeille....![]()
![]()
Samaa mieltä. En todellakaan suosittele, varsinkaan uudemmilla pyörillä. Streefightereiden halogeenispottienskavalot on sitten eriasia.Mun mielestä se vain häikäisee vastaantulijaa ja vaikeuttaa siten havainnoimista. En käytä enkä suosittele.
jooeiku huvikseni olen manannut nelisen ajokautta nuita valoja etenkin pimeälläEli niissä on kaikissa umpiot persiistä tai taikalamput?ei paljoa auta,kun on vaan niin törkeen kirkkaat...jokaisen fasun jonka oon nähny vastaan tulevan,on kärsiny samasta "ongelmasta"Kannattaiskohan suunnata ne valot ?heh...ei tarvi pahemmin pimeälläkään pitkiä kun on normi lyhyetkin jo niiiiin sika kirkaat..fasun hyvä/huono ominaisuusmoni luulee lähes joka ajokerralla et on pitkät päällä,muutaman kerran jopa joutunu valoissa seistessä selventämään asiaa kotilokuskeille....![]()
![]()
![]()
Samaa mieltä. Laissa se on kirjoitettu.Ei pitkiä päivällä, sehän on lainvastaistakin.