• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pitkät päällä aina maantiellä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Macoshark
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jos prätkässä on hyvät tehokkaat valot niin ne häikäisevät päivälläkin sekä vaikeuttavat vastaantulijoilla etäisyyden arviointia.

Mutta kun valotehot ovat kehnohkot niin vallan hyvin ja perustellusti voi käyttää pitkiä päivälläkin. Nähtävyys paranee eikä häikäise vastaantulijoita. Sinällään se häikäisy päivällä lähinnä vaan ärsyttää heikkohermoisia, ei sen kummempaa haittaa aiheuta...

Käytin ekan kesän kun jotku sitä suosittelivat, en sen jälkeen, nyt ajan kolmatta kesää ja kilometrejä kuitenkin kertyy aika raikkaasti. Vielä ei ole kertaakaan tullut tilannetta jossa autoilija ei olisi huomannut minua edestä päin. Pari kertaa joku autoilija on arvioinut nopeuteni väärin kun olen ajanut kuitenkin lain puitteissa ja kääntynyt eteen, mutta niitä nyt sattuu kotilollakin ajaessa ja aina voi mennä ohi
062802moto_prv.gif

Tilannenopeus ja hieman tarkkaavaisuutta, niin ei tule läheltäpiti -tilanteita.

EDIT: tietty voi myös johtua siitä, että pyörä ja kuski ovat niin rumia ettei niitä voi olla huomaamatta
tounge.gif

Eräällä ent. työkaverillani oli niin huono näkö, että pullonpohjalaseillakaan ei nähnyt TV:n tekstejä 2 m kauempaa. Silti ajeli työajoa n. 60 tkm joka vuosi, kunnes näkö heikkeni niin, että jäi sairaseläkkeelle. Kortti on silti taskussa, ja ajelee edelleen.
Olin yhden sukulaisen (vaimon puolelta, n. 75 v pappa) auton kyydissä n. 2 km:n matkan ja pelkäsin koko ajan. Huomio- ja reaktiokyky olivat aivan hukassa.
Näitä tällaisilla kyvyillä ajelevia on liikenteessä PALJON. Sen vuoksi päivällä kirkaalla ilmalla pitkät päällä, ei kuitenkaan jonossa. Mp on edestä sen verran pieni esine, etteivät kaikki sitä huomaa.

Tutkailinpa eilen autolla ajaessani asiaa siitä vinkkelistä. Pyöriä tuli vastaan paljon, mutta vain yhden valot näkyi kunnolla. Oli tod.näk. pitkät päällä. Muut ajeli näkymättömin valoin. Sää oli aurinkoinen ja keli kaikinpuolin hieno. mot - käytän edelleenkin pitkiä.

Käytin ekan kesän kun jotku sitä suosittelivat, en sen jälkeen, nyt ajan kolmatta kesää ja kilometrejä kuitenkin kertyy aika raikkaasti. Vielä ei ole kertaakaan tullut tilannetta jossa autoilija ei olisi huomannut minua edestä päin.
Tämän kauden ensimmäinen moinen tapaus sattui kauden toisena ajopäivänä (muita en tosin edes muista). Bilteman parkkipaikalta ruilautti valkoinen Lada suoraan eteen, onneksi huomasin jo etukäteen peljätä tuota ratin takana nokkaansa kaivavaa sankaria ja olin jo varautunut jarruttamaan.

Tuon jälkeen muistin taas tuon "pitkät päälle taajamassa" -kampanjan
thumbs-up.gif

Muistaakseni vuosi sitten pari tunnettua foorumityyppiä sai yli 100 erkin pikavoiton ajaessaan pitkät päällä päivällä. Siis ei kannata ja kaikki tässäkin säikeessä esitetyt vastustavat perustelut ovat mielestäni oikeita.

Jos prätkässä on hyvät tehokkaat valot niin ne häikäisevät päivälläkin sekä vaikeuttavat vastaantulijoilla etäisyyden arviointia.
Tuntuu se vastaantulevien silmiin käyvän, vaikka ei olisi niin tehokaskaan valo. Itse kokeilin pitkien käyttämistä viime kesänä valaisuteholtaan todella heikolla 80-luvun prätkällä puolen tunnin ajan maantiellä. Puolen tunnin sisällä kolme tai neljä vastaantullutta autoa väläytti pitkiä (oli hiljainen tie, prosentuaalisesti tuo vastasi ehkä 25%:ia vastaantulleista). Sen jälkeen en ole kokeilua uusinut, olkoon. Vaikka yhden kerran mälli sattui juuri siitä syystä, että vastaantullut "ei nähnyt" minua. Se markkinoille tullut mp-polttimo voisi olla kokeilemisen arvoinen.

Kuluttaako pitkät enemmän bensaa kuin lyhyet?
Kuluttaa. Valoista riippuen enempi tai vähempi. Hoonelosilla ei paljon, kun lähivalojen lanka sammuu samalla kun pitkien syttyy. Vähän kuitenkin sillä pitkät ovat vähän tehokkaammat, enempi watteja. Polttimosta riippuu kuinka paljon.

Jos lyhyet jäävät samaan aikaan palamaan pitkien kanssa (H7 ja ties mitä niitä nykyään onkaan) kasvaa bensankulutus tietysti vielä enemmän.

Missähän tästä just oli oikein laskelmiakin tehty, oisko ollu teeämmässä?

Ainakin uudemmat pyörät omaavat ihan tarpeeksi näkyvät lyhyet ja pitkät jo häikäisevät vastaantulijaa
sad_orig.gif

Eli ei pitkille.

Lyhyitä käytellään päiväsaikaan ja pitkiä pimellä.
Entäpä mitäpä mieltä olette noita halvoista/laittomista xenon valoista.Mun mielestä näkyy niin p*rkeleen hyvin
nixweiss.gif

Säädin lamppuja alas päin ja ajan pitkät päällä. Eipä oo kukaan tullu vielä valittaan.
033102bebe_1_prv.gif

Titenkin jos ajan auton perässä, niin ajan lyhyet päällä.

Ai kuten sinäkin?
Jep.
biggrin.gif

Oli ehkä vähän kärkevästi sanottu mutta se taitaa olla hyvin pitkälle totta. Itse en aja pitkät päällä kuin sallituissa olosuhteissa, mutta muuten minut voi toki noin luokitella.

Nojoo mutta jos mietitään faktoja...

-Häikäistään muita eikä uskota vaikka 19/20 näin sanoo. Jos kyseistä henkilöä ei itseään häikäise se ei tarkoita että muita ei häikäisisi. Ihmiset ovat eri tavalla herkkiä valolle ja osa jopa sokeita.

-Täysin itsekkäin perustein pidetään pitkiä tästä huolimatta koska luullaan että ei häikäistä ja näytään paremmin

-Etäisyyden havainnointi on vaikeampaa mutta väitetään että valopallon etäisyyden havainnointi on ehkä vielä helpompaa

-Vilkun havainnointi vaikeutuu pitkät päällä ja ihmetellään miten tuokin oli nyt niin sokea kun minähän näytän vilkkua. Ainiin mutta eihän se päde mun pyörään kun olen sitä parkkipaikalla testaillut ja todennut (todellisen tilanteen esimerkki?)

-Se on lainvastaista, mutta laithan on säädetty vain moottoripyörien kiusaksi.

-Iskän jawassa oli aina pitkät päällä eikä ketään häikäissyt. Ei siis häikäise mun FJR:n valot myöskään (kyseisen mallinen pyörä ajoi melkein koko matkan töihin perässä aamulla PITKÄT PÄÄLLÄ ja HÄIKÄISI. Onneksi taustapeilin saa käännettyä mutta silloin siitä ei myöskään näe taakse.)

( melkein vakavana
tounge.gif
)

Back