• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pikkubudjetilla pyöräilemään

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TKX
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Pikkubudjetilla pyöräilemään

Tervehdys kaikille!

Parin tai muutamankin vuoden pienen haaveilun jälkeen alkoi tänä kesänä ja syksynä olla sellainen moottoripyöräkuume, että kaippa se kortti on keväällä hommattava ja kokeiltava innostuisko lajista ja kuinka paljon.

Ongelma vaan on, että budjetti on hyvinkin rajallinen, tiedän toki, että isolla rahalla saa huolettomia kilometrejä ja sitä rataa, mutta jos olis tarkoitus hommata pyörä kokeilumielessä mieluiten alle 1000€, maksimissaan 1500€ budjetilla niin vinkkejä näihin?
Tiedän kyllä saavani haasteellisia tapauksia, näistä on kokemuksia esim. puoli-ilmaisten vanhojen "edustusautojen" puolelta, mutta jos laji ei nappaa, pyörälle käy huonosti joko ajaessa tai pihalla ollessaan niin eipähän harmita ja oppiipahan samalla tekemään myös niitä pikkuhuoltoja pakosta.

Lähinnä kiinnostaa, että onko kuinka realistista saada tuolla budjetilla toimivaa pyörää jota nyt ei päivittäin tarvitse rassata vaan voisi kesänkin ajella rauhassa.
Näillä näkymillä kiikarissa olis 500-750cc kyykyt / "matkakyykyt" (tai miksikä niitä F- malleja sanotaan).
90- luvun vehkeisiin paljon ajettuihin mennään, mutta mikä on tossa luokassa se huolettomin vaihtoehto? Hondan CBR ainakin mitä lueskellu netistä, mutta luulis muidenkin tähän päivään asti selvinneiden kestävän? Eroaako noi toisistaan (YZF:t, GSX:t, CBR:t, ZZR:t jne) kuinka paljon toisistaan ja siis joka suhteessa?
CBR:issä näytti ainakin vakuutus olevan Ifillä noin huntin kalliimpi kuin muissa.

Viimeks olen ajanu Monkeyta about 15v sitten ja kooltani ~171-173cm / 54kg (ihan oikeasti vaikkei uskois), että mikään raskas pyörä ei mielellään sais olla, mut kaikkihan ne on 170-200kg?
Ajotuntuman kuvailut eri pyörissä kiinnostais kun ei noita vanhoja vehkeitä pääse järjestäen oikeen mihinkään testaamaan ja maallikon silmiin ne näyttää kaikki suurinpiirtein samalta (älkää nyt itteenne tuosta ottako).

Käyttötarkoitus olis lähinnä ihan tässä Turussa pyörimistä ja rauhassa totuttelua, kenties jossain lähiseuduilla käymistä ja jos innostusta ja itsevarmuutta tulee niin jonkun pidemmänkin reissun voinee kesässä heittää, mutta mitään pitkän matkan ajoa tuskin tulee.

Varusteiden tärkeyden olen kyllä ymmärtänyt ja käytettynä niiden hinnat on sellasia, että kyllä koko paketin saa näilläkin varoilla kasaan. Uutenahan ne söis jo koko pyörän verran rahaa.
Huolloista sen verran, että pyörien näpräämiset onnistunee kerrostalon parkkipaikalla joka pojan perustyökaluilla?

Kiitoksia etukäteen mielipiteistänne.

Rätkäily on 101 prosenttisesti fiilis-laji, joten käy katselemassa ja kokeilemassa ja osta se rätkä, joka juttelee siule mukavia.

Jos käy katsomassa ja kokeilemassa esim. SV650 XJ600 GSX600 GSF600 FZS600 niin tuskin millään menee pahasti metsään. (håndista en sano mitään, kun en erota niitä edes toisistaan...)

Vaikka alussa ei tunnukkaan siltä, että matka maistuisi, niin monesti tuossa luokass aon niin paljon tarjontaa, että kannattaa katsastaa myös se malli, jossa on laukut mukana.
Varsinkin se takalaukku on ihan kätevä jo päiväreissuilla, kun sinne mahtuu sadekamppeet ja eväät, niin ei tarvii keikkua reppu selässä.

Itse kallistuisin varttikatteellisen XJ / GSF / SV välille koeajon jälkeen.

Mialle varmaan pirauttaisin...
https://www.nettimoto.com/yamaha/xj/2180992

Työkaveri osti juuri Suzuki gsxf 750-98 hinta 900€. On melko painava, mutta satulakorkeus on matala. Vaikea saada rikki, mutta nokat voivat olla kuluneet. Itse ajoin gsxf malleilla n. 14 vuotta murheitta.

Aarbikestä Sipoosta löytyy valikoima koeajettavaksi yhdellä kertaa. Ei tarvitse kiertää paikasta toiseen.

Itse lähdin ekaa pyörää hakemaan niinkin tieteellisellä perusteella kuin vähintään 500 kuutiota, ei muoviluoti, Pirkanmaalta, nettimoton halvin. Noilla spekseillä tarttui mukaan silloin tonnilla Räveltämätön ja Modaamaton (tm) ER-5, johon tosin joutui vaihtamaan ketjurataspaketin ja renkaat. Parin vuoden päästä meni samaisella tonnilla eteenpäin, joten budjettisi on ihan realistinen sikäli. Varsinaista vikaa taisi olla etupumpun stefat, ja nekin olisi kyllä varmaan tullut kuntoon ainakin tilapäisesti sealmatella.

Ja jottei nyt jää epäselväksi niin tuo ei ollut suositus (eikä epäsuositus) tuon nimenomaisen mallin ostamiseen, vaan lähinnä sen Räpeltämättömän ja Modaamattoman, mielellään hyvin huolletun yksilön hommaamiseen.

Monia juttuja korjaa kyllä parkkipaikallakin. Itsellä ainakin tuppaa usein käymään niin, että laittetta on purettu johonkin asti ja sitten tulee keskeytys puuttuvan työkalun, perhevelvollisuuksien, ym. kanssa. Silloin olisi kiva jos osat ja työkalut voisi jättää paikalleen tai ainakin sateensuojaan. Parkkipaikasta riippuen olisi myös kiva että joku ei käy kaatamassa hiekkaa auki jätetyyn (rätillä suojattuun?) venttiilikoppaan tai jotain muuta yhtä ikävää. Ja jossain etupumppujen purkamisessa tai takarattaan vaihdossa tulee äkkiä ikävä vähintään jotain kokoontaitettavaa työpöytää kuten

http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Tyopenkki-ja-sailyttaminen/Tyopenkki/Tyopenkki-2000018209/

Mulla on onneksi ollut edes autokatos rauhallisella alueella ja varastokoppi jossa on peräti kompressori. Helpottaa rassaamista.

Itse ostin erittäin siistin 62tkm ajetun Ducati SS 750 vuosi sitten lokakuussa hintaan 1400€. Ainoa laittaminen pyörässä oli jakohihnat, joiden vaihto oli loppupeleissä itse tehtynä suurinpiirtein yhtä haastava homma kuin öljynvaihto.

Eli kannattaa pitää silmät auki syyslöytöjen varalta :thumbup:

Voin suositella noita F mallin pyöriä. Itsellä oli suzuki gsx 600 f vuosimallia 1998. Erittäin yksinkertainen tekniikka. Helppo ja halpa huoltaa. Ja kyllä tuolla tuli ajettua reilu 40tkm neljään kesään. uskaltaa varmasti tehdä pidempääkin reissua.

Juurikin noita pyöriä saa todella edullisesti nyt. Rohkeasti vain ostoksille!

Muokattu vuosimalli oikein....

Lauri12 sanoi:
Juurikin noita pyöriä saa todella edullisesti nyt. Rohkeasti vain ostoksille!

Tarjontaa on paljon enemmän kuin ostajia, joten sekin kannattaa muistaa tarjousta tehdessä...

Nää on mahtavia triidejä, ku hyvällä syyllä voi tuijotella nettimotossa kaikenlaista. Tässä pientä listaa:

Tonnin honda noilla kilsoilla. Huhhuh!
https://www.nettimoto.com/honda/cbr/2164072

Tästä toinen ikiliikkuja. Vinkkejä tuon huoltoon tällä palstalla antaa tate. Myi omansa aikanaan pois, ja katuu sitä vieläkin.

https://www.nettimoto.com/yamaha/fzs/2178307

Hyvällä pidolla ollut tunturikissa:
https://www.nettimoto.com/yamaha/yzf/2164524

Vielä pikkane SV Aarbikelta. Tuolla saa hyvin koeajomahdollisuuksia, joten jos sellainen kiinnostaa, niin sinne.
Ite oon sitä tyyppiä, että ostetaan pyörä ja totutaan siihen tai muokataan mieleiseksi :)

https://www.nettimoto.com/suzuki/sv/2170248

Mun mielestä Suzuki GSX-F on masentava pyörä. En tajua, kuinka kukaan jatkaa mp-harrastusta sellaisella aloitettuaan.

Sitä paitsi, miksi edes harkita muita, kun multa saat legendaarisen Kawasaki ZX-7R:n puoleentoista tonniin. http://www.moottoripyora.org/keskustelu/showthread.php/293442-M-Kawasaki-ZX-7R-96

Voin hoitaa sulle uuden takarenkaan messiin. Nyt kun tulee syksy, niin pääset heti oppimaan huoltohommiakin, kun vaihdat etustefat ja nokkaketjun kiristimen. Kaikin puolin siis pelkkää voittoa!!

PoS sanoi:
Mun mielestä Suzuki GSX-F on masentava pyörä. En tajua, kuinka kukaan jatkaa mp-harrastusta sellaisella aloitettuaan.

Sitä paitsi, miksi edes harkita muita, kun multa saat legendaarisen Kawasaki ZX-7R:n puoleentoista tonniin. http://www.moottoripyora.org/keskustelu/showthread.php/293442-M-Kawasaki-ZX-7R-96

Voin hoitaa sulle uuden takarenkaan messiin. Nyt kun tulee syksy, niin pääset heti oppimaan huoltohommiakin, kun vaihdat etustefat ja nokkaketjun kiristimen. Kaikin puolin siis pelkkää voittoa!!

Aina jossain on joku, jota kiinnostaa kuitenkin enemmän vaan se ajelu.....

eikä esim. vanhan luumuksi piiskatun kawasaakelin peruskorjaaminen :grin:

Ottamatta Kwaakkuun kantaa, olen yhtä mieltä GSX-F:stä. Kaveri sellaisen vaimolleen osti, ihmettelin kun harrastus lopahti, kävin koeajolla ja tajusin täysin. Minäkin valitsisin synnyttämisen mieluummin.
Onhan se luja ja helppo mopo, mutta jösses, Toyotan hinnat alkaen osastokin innostaa enemmän.
Pahoittelut kaikille mallin omistajille, tämä on vain minun (ja kaverin vaimon) näkemys.

skuikka sanoi:
Ottamatta Kwaakkuun kantaa, olen yhtä mieltä GSX-F:stä. Kaveri sellaisen vaimolleen osti, ihmettelin kun harrastus lopahti, kävin koeajolla ja tajusin täysin. Minäkin valitsisin synnyttämisen mieluummin.
Onhan se luja ja helppo mopo, mutta jösses, Toyotan hinnat alkaen osastokin innostaa enemmän.
Pahoittelut kaikille mallin omistajille, tämä on vain minun (ja kaverin vaimon) näkemys.

Sohvallahan on toisaalta tylsän mukava istua pötkötellä, mutta
jos oikein pannaan nyyt, vauhdillaaa... meeneemääään, niin eiköhän siinä ala "suu kuivumaan" :;):.

Sitä on vaan ajeltu liian hiljaisesti :grin:.
Kyllä se alkaa maistumaan kun kyyti kylmenee:;):.

Bone sanoi:
Sitä on vaan ajeltu liian hiljaisesti :grin:.
Kyllä se alkaa maistumaan kun kyyti kylmenee:;):.

Jaa, kuinkahan helvetin lujaa oikein pitäisi ajaa? Ja kuinka se saadaan kulkemaan vaadittua nopeutta?

JMH sanoi:
Nää on mahtavia triidejä, ku hyvällä syyllä voi tuijotella nettimotossa kaikenlaista.

Tästä toinen ikiliikkuja. Vinkkejä tuon huoltoon tällä palstalla antaa tate. Myi omansa aikanaan pois, ja katuu sitä vieläkin.

Totta, mittarissa oli 116000 poismyydessä joista itse taisin ajaa noin 60 tuhatta.
Ainoat isot huollot oli jakoketjun vaihto satasen nurkilla samalla venttiilien välyksien tarkastus, toki pieniä kosmeettisia korjauksia tuli tehtyä kaatojen myötä :right:

Muut huollot oli lähinnä pyörän laakerien vaihdot,jarrupaloja ja ketjuja ja rattaita, öljyt ja suodattimet vaihtelin hiukan suosituksia aiemmin.
Matka ei pysähtynyt kertaakaan teknisiin ongelmiin joten lasken erittäin luotettavaksi peliksi ja minulle oli ainakin oikein oiva peli vaikka lyhyt olenkin varreltani.

Kannattaa kokeilla mahdollisimman monia eri malleja ja löytää niistä se itselle paras peli.

PoS sanoi:
Jaa, kuinkahan helvetin lujaa oikein pitäisi ajaa? Ja kuinka se saadaan kulkemaan vaadittua nopeutta?

Eiköhän noilla useimmilla kuudenkympin teillä ala luonto kutsumaan ulkomutkan puolelta
kun vaan malttaa olla liikoja kastamatta:grin:.
Näitä latujahan riittää enemmän kuin tarpeeksi.

Suuronen.... BTW, eiköhän täällä ole ihan muu porukka haahuilemassa jotain tonnin pelejä ajelua varten kuin
rataketut ja kaikki muutoin armoitetut vetomiehet hirveissä "adrenaliini- nikkiksissään" :;):

Bone sanoi:
BTW, eiköhän täällä ole ihan muu porukka haahuilemassa jotain tonnin pelejä ajelua varten kuin
rataketut ja kaikki muutoin armoitetut vetomiehet hirveissä "adrenaliini- nikkiksissään" :;):

Nimenomaan sen takia mun mielestä kannattaa jättää GSX-F ostamatta. Budjettisuora mahdollistaa myös hauskat pyörät.

Osta enduro tai toinen, pääset aina perille. Kauneus on katsojan silmässä.

Piti oikein käydä tutustumassa, mikä tämä GSX-F oikein on? Tämä on hieno. Kunnon Katuhaukka look, mutta sehän onkin GSX-EF...

Back