• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pienia kysymyksia aiheesta kuin aiheesta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja D-Iivil
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Voin lämpimästi suositella Motulin RBF600:sta. Onhan se kolmisen kertaa kalliimpaa mitä normi-DOT4 mutta kulu ei kuitenkaan ole suuren suuri, kun puolen litran purkki on se 15€ ja se riittää hyvinkin kahden pyörän nesteiden vaihtoon.

Koheltaja sanoi:
Mä olen korvannut DOT4:en DOT5.1:llä koska siinä on korkeampi kiehumispiste. Sorapyörässä on joskus takajarru mennyt pehmeäksi 4:lla mutta 5.1:llä ei vielä kertaakaan. TRW DOT5.1:stä olen käyttänyt viime vuodet.

Racing-neste laittaa näköjään vielä paremmaksi:

TRW DOT 5.1

Dry boiling point: approx. 272°C
Wet boiling point: approx. 184°C.

Motul RBF600

Dry boiling point 312 °C / 594 °F
Wet boiling point 204 °C / 399 °F

Ja tämä, korroosionmäärä tyypillinen DOT 4 -neste vs. RBF660:

teräs mg/cm2 0,2 vs. 0,02
alumiini 0,1 vs 0,03

DOT 5.1 arvoja ei ollut, mutta ilmeisesti ei hirveästi aiheuta korroosiota?

Tuota Motulia olen käyttänyt, koska laatu/hinta/saatavuus kohtaavat mielestäni hyvin. Huonompikin varmaan riittäisi mun ajeluihin, mutta eipä tuokaan nyt konkurssiin vie, ei sitä niin paljoa vuodessa kulu. Kerran on autosta hävinnyt jarrut huonojen nesteiden takia ja sekin oli sen verran ikävä kokemus, ettei viitsi kokeilla moottoripyörällä.

Juu, RBF kestää lämpöä enemmän kun 5.1 mutta omassa käytössä en ole kokenut tapreelliseksi, jos ajaisin supermotoa tai rataa niin silloin olisi RBF käytössä.

finn sanoi:
Kyllä uskoisin, että löytyy. Kysy esim. Stormilta.

Kysytty ja ei valitettavasti ollut. Pistin sitten Ebaysta tilaukseen. Tuota "prikkaa" ei tule mukana mutta uskoisin pystyväni sen itse tekemään vaikka metallinmuokkaukseen tarkoitettuja työkaluja on tasan yksi; rälläkkä.

Vklnuppi sanoi:
Kysytty ja ei valitettavasti ollut. Pistin sitten Ebaysta tilaukseen. Tuota "prikkaa" ei tule mukana mutta uskoisin pystyväni sen itse tekemään vaikka metallinmuokkaukseen tarkoitettuja työkaluja on tasan yksi; rälläkkä.

Sen ei ole oltava tuon muotoinen
eli tekeminen onnistuu tavalisesta prikasta rälläkällä hyvin
vielä pareman saat ohuesta lattarudasta mihin rälläkällä iskarin varren mentävä ura

gini sanoi:
Sori jos mennyt ohi, mutta miten siinä PrivateeRin takalaakeri/keskiholkki hommelissa lopulta kävi, oliko uusi holkki pidempi kuin vanha?
Noniin, vihdoin tuli osat postissa ja pääsin iskemään paikalleen... kävi molemmat mitä yhdessä arveltiin: holkki oli millin lyhyt MUTTA myöskin toinen laakeri oli milliä vaille pohjassa... tämä tuli todennettua ku sattu olee vanne mukana ku kävin huoltoliikkeessä ni huollon kaveriki ku ensin napautti sitä ni ei menny yhtään syvemmälle ja kuului kimeä ääni (eli se ääni kun se olis pohjassa)... sit pienen ihmettelyn jälkeen se pamautti oikeen kunnolla ni se meni millin syvemmälle ja istui normisti paikalleen.... se mikä sen millin vastahankaan aiheutti, on hämäränpeitossa. kiviä siellä ei ollut tai roskaa...

Mjaahas.... Nyt sit ku vihdoinki sain väliholkin tohon mun ostamaan cebarin kakkosvanteeseen, ni sain todeta että miksi se edellinen omistaja todennäköisesti myi sen... On meinaan kromatessaan kromannu sit muutaman kymmenesosamillin myös laakeripesän sisälle... ei mee mitenkään laakeri sisään pesään... Mut eihä se tietenkää sitä myynti-ilmoituksessa maininnut koska eihän hän mitenkään sitä ole voinut huomata...

Mutta joo, kysymys : Onko laakeripesä mahdollista jossain sorvauttaa oikeisiin mittoihin jotta sais laakerit mahtumaan pesään? Vai onko vanne kerrasta kelvoton?

Lähtiskö se ihan käsin/ varovasti koneellisesti hiomalla pois?

Mikäli sen jälkeen pesän tiukkuus arveluttaa :D, niin laakerilukitetta väliin.

Eka paniikki-idea.

Koneistamolla onnistuu varmasti.

JMH sanoi:
Lähtiskö se ihan käsin/ varovasti koneellisesti hiomalla pois?

Mikäli sen jälkeen pesän tiukkuus arveluttaa :D, niin laakerilukitetta väliin.

Eka paniikki-idea.

Koneistamolla onnistuu varmasti.

Peukku tälle.

Dremelillä on tehty vaativimpiakin koneistuksia käsivaralla...

Soitan eka huomenna tonne yhdelle koneistamolle ja kysyn paljonko veloittaisivat tosta laakeripesän "putsaamisesta"... En viittis ite rupee hiomaan käsipelillä ku todennäköisesti saan aikaan epäkeskon laakeripesän ja sillähän on sitte helvetin hauska ajella ku vanne hypyttää koko ajan :D

Kromin sorvaaminen tai avartaminen alumiinisesta laakeripesästä saattaa olla ns ameriikan temppu. On meinaan himppasen kovuuseroa ja vielä väärinpäin, eli kova pinta pehmeällä pohjalla. Veikkaan että väljäksi menee. Hiomalla voisi kokeilla, mutta sopivia koneita ei ole joka paikassa.

Jos niille mahtuu se vanne sorviin niin eipä sinne kovin iso homma sorvata tilaa soviterenkaalle ja painaa sellainen sisään. Sitten kaivelee pesän oikeaan mittaan.

Minkäs kokoinen sen laakeripesän tulee olla suhteessa laakerin leveyteen? Onko se tyyliin 0,1mm kapeampi, vai onko se ihan just tarkalleen samankokoinen?

Hio dremelillä/ tai vastaavalla kivilaikalla vanteesta se kromikauluksen reuna pois ja nosta kromaus pois reiästä.
Jos kromaus on vaatinut esmes. kuparointia, sekin lähtee hapolla poijes.

Viimeksi muokattu:
PrivateeR sanoi:
Minkäs kokoinen sen laakeripesän tulee olla suhteessa laakerin leveyteen? Onko se tyyliin 0,1mm kapeampi, vai onko se ihan just tarkalleen samankokoinen?

Jotain 0.02 luokkaa tiukka. Oletan siis että tarkoitat leveydellä halkaisijaa.

PrivateeR sanoi:
Onko laakeripesä mahdollista jossain sorvauttaa oikeisiin mittoihin jotta sais laakerit mahtumaan pesään? Vai onko vanne kerrasta kelvoton?

Ihan käsipelillä hiekkapaperilla olen noita laakeripesiä hionut jos on mennyt maalauksessa maalia tai on ollut muuta pashaa tai rupea. Ei se reiän pyöreys ole mikään auringon tarkka ja laakerilukite täyttää pienet kolot. Pääasia on, ettei ole niin väljä, että ulkokooli pyörisi pesässä. Toki kromaus voi vaatia pyörivää karkeaa terää/kiveä, että lähtee irtoamaan.

Joskus on kampiakselin kauloja hiottu käsin ja vieläkin ne koneet pyörii.

PrivateeR sanoi:
Mjaahas.... Nyt sit ku vihdoinki sain väliholkin tohon mun ostamaan cebarin kakkosvanteeseen, ni sain todeta että miksi se edellinen omistaja todennäköisesti myi sen... On meinaan kromatessaan kromannu sit muutaman kymmenesosamillin myös laakeripesän sisälle... ei mee mitenkään laakeri sisään pesään... Mut eihä se tietenkää sitä myynti-ilmoituksessa maininnut koska eihän hän mitenkään sitä ole voinut huomata...

Mutta joo, kysymys : Onko laakeripesä mahdollista jossain sorvauttaa oikeisiin mittoihin jotta sais laakerit mahtumaan pesään? Vai onko vanne kerrasta kelvoton?

Ennemin kuin sorvaamalla onnistuu niin että laitta sorviin tai vaikka rengassa konella pyörimään ja
hiomapaperilla(tai smirkeli kankaala) sitten samalla hioo sen ylimäräisen aineen sieltä
jos koitat sorvat niin sitten tosi hyvä terä niin on pieni mahdolisuus onnistua

Back