• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pienia kysymyksia aiheesta kuin aiheesta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja D-Iivil
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
lario sanoi:
Millä muulla kuin paineilmalla niitä mäntiä irroitellaan...?

Lukkorengaspihtejä olen käyttänyt, pitää olla sopiva malli, jolla saa tarrattua männän sisältä kiinni.

Taidan silti luottaa paineilmaan.

Jos on oikein jumissa ja pakko saada mäntä irti, niin rasvaprässi on yksi vaihtoehto, mutta kuulemma se on halkisahausta edeltävä vaihtoehto.

Paineilmalla itse olen irroitellut, tosin kannattaa olla varovainen ensimmäisellä kerralla. Pikku tuhauksia sitä ilmaa sinne linjaan ja jos on pakko katsoa sitä satulaa, niin suojalasit päähän, tai pyörittelee sen satulan rätteihin. Samalla paineilma kikalla on tullut irroiteltua hydraulisylintereistä männät ulos.

Jumiutuneet männät olen sitten ensin puristanut sisään jos ei ulos lähde. Pikku liikuttamisella liikkeelle ja vasta sitten kättä pitempää peliin. Yleensä varovaisesti pihdeillä avittanut männän päästä pyörittelemällä. Paras tietty olisi jos voisi jättää likoamaan irroitusöljyyn yms vastaavaan yön yli tai vaikkapa vuorokaudeksi. Ja normaalisti ei voi, koska eihän se ole kuin näpsäyttää yks jarruremppa.

Sori jos mennyt ohi, mutta miten siinä PrivateeRin takalaakeri/keskiholkki hommelissa lopulta kävi, oliko uusi holkki pidempi kuin vanha?

[Jos on oikein jumissa ja pakko saada mäntä irti, niin rasvaprässi on yksi vaihtoehto, mutta kuulemma se on halkisahausta edeltävä vaihtoehto.]

Rasvaprässillä kyllä melko varmasti lähtee. Mutta jos niin lujassa on niin ainut oikea vaihtoehto alkaa olla jo uusi satula.

Rasvarässillä niitä mäntiä on irroiteltu, mutta yleensä irroittamisen jälkeen on todettu, että uusi satula tulee halvemmaksi.
Toki jos kyseessä on maailman ainoa jarrusatula niin sitten on eri tarina.

Jos mäntä ei paineilmalla irtoa, niin se kertoo siitä, että jotain muutakin pitää hommata kuin pelkät tiivisteet.

Katsoin juuri Brembon satulaa ja männät ei todellakaan ole mustaa metallia, niin ei ne myöskään ruostu kiinni.

Mikä ihme on jarrunesteessä "dry boiling point" ja "wet boiling point"?

Ja mitäs jarrunesteitä ratailijat ovat käyttäneet pyörissään (mieluummi sellasia joista hyviä kokemuksia)?

PrivateeR sanoi:

Ja mitäs jarrunesteitä ratailijat ovat käyttäneet pyörissään (mieluummi sellasia joista hyviä kokemuksia)?

Haku "RBF600" löytää foorumilta paljon osumia Motulin jarrunesteestä. Tuota olen kuullut suositeltavan korkean kiehumispisteen vuoksi.

Itse kylläkin jarruttelen niin ponnettomasti, että joku edullinen purkki DOT 4:sta on tullut kaupasta aina mukaan.

PrivateeR sanoi:

RBF600

Ja jarruneste imee itseensä kondensiovettä, josta seuraa jarrunesteen kiehumispisteen lasku (koska vedellä on huomattavasti alhaisempi kiehumispiste).

Siksi eri "dry boiling point" ja "wet boiling point"

ktv sanoi:
Tiedän että se on joilleki käsittämätön asia että joku ei tietäisi jotain asiaa, ja sitten kysyy sitä....

Ja kiitos teemu ja jonezi! Olin ostamassa tota RL 600 mutta taidan sitte ottaa tota RBF600 jos porukat sitä suosii ja hintaki on puolet edullisempi :thumbup:

PrivateeR sanoi:
Tiedän että se on joilleki käsittämätön asia että joku ei tietäisi jotain asiaa, ja sitten kysyy sitä....

Enemmän tässä oli riskiä delvakkihenkiselle väännölle oikeasta ja väärästä nesteestä, ja että mitä vikaa on halvimmassa purkissa missä lukee dot4... :grin: Sitä kaipaavat voivat perustaa asiasta uuden vääntöketjun. Ääni joka tapauksessa tuolle RBF600:lle minultakin.

teemu.k.anttila sanoi:
Itse kylläkin jarruttelen niin ponnettomasti, että joku edullinen purkki DOT 4:sta on tullut kaupasta aina mukaan.

Mä olen korvannut DOT4:en DOT5.1:llä koska siinä on korkeampi kiehumispiste. Sorapyörässä on joskus takajarru mennyt pehmeäksi 4:lla mutta 5.1:llä ei vielä kertaakaan. TRW DOT5.1:stä olen käyttänyt viime vuodet.

Paremmat jarrut on ehkä kestävämpi ratkaisu. Mopot nyt on keskimäärin mitoitettu jo melko hyvin, mutta kotiloiden jarrujen ei tarvitse kestää kuin standardi-stoppi tietyllä kuormalla tietystä nopeudesta. Silloin reippaammassa ajossa voi jo oikeastikin tulla ongelmia. Ja lentokenttävedoissa kolmas kierros päättyy nurmikolle tai pysäytysverkkoon.

Back