• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pienia kysymyksia aiheesta kuin aiheesta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja D-Iivil
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
jr66 sanoi:
Esim. autonrenkaita ei tule Koreasta kun ei ole kontteja, asia kuultu tutulta rengasmyyjältä.

Sama koskee varmaankin mp renkaita koska monet renkaat on loppu ja osassa hinnat lähes kaksinkertaistuneet, otettu varmaan lentorahtina että saa jotain myytyä.

Koheltaja sanoi:
Sama koskee varmaankin mp renkaita koska monet renkaat on loppu ja osassa hinnat lähes kaksinkertaistuneet, otettu varmaan lentorahtina että saa jotain myytyä.

No jopas jotakin. Kerrankin sattui tuuri että tuli ostettua pari rengasta ennen aikojaan. Vaimo ajaa niin että esim. hänen pyöränsä eturenkaallakin on varmaan yli kolme tuhatta enemmän käyttöikää k. mun pyörän etusella. Mulla on oppimista paljon (sen ny ties).

Asiasta toiseen, edelleen oppimisessa: Etelä-Suomen Sanomissa oli Minttu Kokon kirjoitus https://www.ess.fi/paakirjoitus-mielipide/4237172 jota kohdistettiin autokouluopettajiin - täällähän on ajo-opettajia paljon (ja valtaosa lopuista taitaa olla niitä itseauktorisoituja "opettajia") joten mitäs nyt arvon empatiakokemusasiantuntijat sitten siihen sanotte?

lario sanoi:
Mutta hei, motonetistä saa kaljaa, limappria ja jäätelöä.
Irtokarkkihyllyä vielä odottelen.

Motonetin hyvä puoli on että ne tuo autoon kamppeet - ei tarvi nousta autosta, tuuppaa sivuoven auki vain. Toimisikohan jäätelönkin kohdalla?

PoS sanoi:
Motonetissähän on ainakin aiemmin ollut myös ihan asiallisia alumiinisia kulmaventtiilejä sopuhintaan.
Mä en ihan varauksetonta suositusta anna noille Motonetin kulmaventtiileille, vaikka niitä mulla onkin käytössä tällä hetkellä vissiin toistakymmentä kappaletta. Noissa venttiileissä tuntuisi järjestään sielut olevan joko ilman o-rengasta, tai sitten o-rengas on niin mutkalla, että ei pidä sen takia. Sielun kierteen koneistus on kanssa monessa ollut vähän krouvia tekoa. Helpointa noiden kanssa on ostaa irtosieluja samalla reissulla, niin saa kertakäynnillä pitävät venttiilit.

Toinen mikä noissa vaivaa, on liian lyhyt korkin kierreosuus. Moni huoltsikan pistooli ei toimi noiden kanssa, kun liitin ei mene tarpeeksi syvälle että saisi painettua venttiilin auki. Mutta muutoin ihan ok venttiileitä nuo ovat, ite kyllä olen päättänyt seuraavat kulmaventtiilit hankkia eri paikasta.

Scootteri kulmaventtiili on mulla pettänyt mutkapätkällä. Eturengas pehmeäksi, oli suht jännä paikka mutta onneksi ei ollut keskellä mutkaa.

Ei KOSKAAN enää, ei MISSÄÄN tapauksessa kumirunkoista kulmaventtiiliä.

Jos ei ole muuta, niin pistää sitten suoran.

Ghostrider sanoi:
Mä en ihan varauksetonta suositusta anna noille Motonetin kulmaventtiileille, vaikka niitä mulla onkin käytössä tällä hetkellä vissiin toistakymmentä kappaletta. Noissa venttiileissä tuntuisi järjestään sielut olevan joko ilman o-rengasta, tai sitten o-rengas on niin mutkalla, että ei pidä sen takia. Sielun kierteen koneistus on kanssa monessa ollut vähän krouvia tekoa. Helpointa noiden kanssa on ostaa irtosieluja samalla reissulla, niin saa kertakäynnillä pitävät venttiilit.

Toinen mikä noissa vaivaa, on liian lyhyt korkin kierreosuus. Moni huoltsikan pistooli ei toimi noiden kanssa, kun liitin ei mene tarpeeksi syvälle että saisi painettua venttiilin auki. Mutta muutoin ihan ok venttiileitä nuo ovat, ite kyllä olen päättänyt seuraavat kulmaventtiilit hankkia eri paikasta.

Ja venttiilinhatun o-rengastiiviste ei pysy paikallaan, saattaa jopa huonosti paikoilleen asettuessaan painaa neulaa alas päin ja tyhjentää rengasta. Paras puoli noissa on ollut saatavuus ja pikku viatkin saa kohtuudella kuntoon, mutta tosiaan parempiakin on. Mulla on sellainen ikivanha venttiilityökalu, jossa on sielun irroittamiseen tarvittavan hahlopään lisäksi kierretappi ja -pakka, sillä olen käsitellyt nuo Motonet-mallit toimiviksi.

Koheltaja sanoi:

Keväällä etsin luottorenkaitani pitkin ja poikin, eikä ollut kuin ei ootta tarjolla. Hollantilaiselta vauhtikaupalta tuli viesti, että koronan takia valmistajalla toimitusvaikeuksia, ainoastaan rajattu valikoima tarjolla ja Saksasta löytyi kokonainen yksi kappale GP213 MS4 renkaita. Suomalaisilla kauppiailla saldot näyttivät nollaa kautta linjan.

Kun nykyautoissa on päivävalot ja muut valot ei tarvii palaa, niin oisko se mahdollista myös moottoripyörällä, eli ajaa laillisesti ilman takavalon ja etuparkin palamista?

lario sanoi:
Kun nykyautoissa on päivävalot ja muut valot ei tarvii palaa, niin oisko se mahdollista myös moottoripyörällä, eli ajaa laillisesti ilman takavalon ja etuparkin palamista?

Käsittääkseni kyllä on laillista, kunhan edessä palaa sitten todellakin päiväajovaloksi/huomiovaloksi (tai mikä oikea lakitermi onkaan) luokiteltu valaisin. Se tuskin kelpaa että normiajovalo palaa ja muut pimeänä.

sami1024 sanoi:
Käsittääkseni kyllä on laillista, kunhan edessä palaa sitten todellakin päiväajovaloksi/huomiovaloksi (tai mikä oikea lakitermi onkaan) luokiteltu valaisin.

Päiväajovalon kanssa ei saa palaa parkit, mutta takavalo(t) saa palaa.

Onkohan missään uudessa pyörässä tuollaista lain sallimaa systeemiä?

Toivottavasti pimeä takavalo ei tule yleistymään moottoripyörissä, saisi myös autoissa toimia takavalot päivävalojen kanssa.

Veijo Esso sanoi:
Päiväajovalon kanssa ei saa palaa parkit, mutta takavalo(t) saa palaa.

Onkohan missään uudessa pyörässä tuollaista lain sallimaa systeemiä?

Joku valoautomatiikka näyttäis tossa duksussa olevan. Päivällä siinä näkyy edessä viirut, mutta kun reissussa osuin tunneliin niin se sytytti lähivalot.

Kotarikuski sanoi:
Niin siinä käy jos on rinnakkaissäädin. Luulis kyllä että nykypyörissä olis fiksumpi laturi.

Kyse ei täida olla "nykyaikaisuudesta" vaan valmistuskustannuksista. Kestomagneetti halvempi valmistaa kuin käämitty roottori. Johan Suzukissa oli "oikea" laturi noissa 70-luvun alun GT-malleissa.

Toisaalta hyvä niin ei motivoi ilman valoja ajamiseen bensansäästön toiveissa. Taitaa olla kevyempikin.

Mulla on täl hetkel ratatonnarissa kiinni pikashifteri jolle on määritetty yks kiinteä katkoaika, tällä hetkellä se on muistaakseni 35ms. Ongelma tällä katkoajalla on se, että ykköseltä kakkoselle ei meinaa onnistua edes shortshiftaamalla ku tippuu välillä vapaalle, lähdöissä varsinki haittaa.

Kuis paljon katkoaika 1-2 vaihteiden välillä tulisi olla jotta varmasti vaihde menis pesään? En omista manuaalia kyseiseen shifteriin mutta eiköhä sellanen ohje netistä löydy, ni pääsis korjaamaan ton ongelman.

Kiitos!

PrivateeR sanoi:
Kuis paljon katkoaika 1-2 vaihteiden välillä tulisi olla jotta varmasti vaihde menis pesään?
Kiitos!

Jotain 60-70ms taitaa olla yleensä toi 1-2 väli. Kiinteä katkoaika taitaa olla yleensä luokkaa 50ms, toki varmaan vähän riippuu pyörästäkin.

Back