• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pienia kysymyksia aiheesta kuin aiheesta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja D-Iivil
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
1340R86 sanoi:
Hiukan ruuvarilla nitkutelemalla molemista päistä jos holkki ei niin siiryy sen vertaa että sisäkoolin reunaan saa vinotain(toisen laakerin vastakisenn reunaan tukien) ruuvailla tms terävällä kulmalla lyötyyn niin kanttaa varutua että löyty jotakin muutakin yllättävää vaikapa vääriä osia, läjäpäin ruostetta,
useita gen 1 ja gen 2 taka sekä etu laakerita irrotellut tuolla konstilla
Ostin ton pyörän ihan uutena, eikä siihe kukaan mun tietääkseni ole takapäähän mitään virityksiä ropeltanut, joten voitanee olettaa ainakin holkin olevan vakio.

Mutta en vaa perkele saa ruuvarilla lyötyä sinne sisäkoolin reunaan silleen että se liikkuisi yhtään alaspäin se laakeri.

Holkin toiseen päähän oikean laakerin puolelle saisin 23mm holkin seisomaan jolla voisi lyödä holkin kautta sitä laakeria ulos... uskaltaako holkin avulla naputtaa laakeria ulos jos sen päällä seisoo räikkäholkki jolla lyödä?

Uskallus riippuu siitä mitä on valmis tekemään jos meni vituiks...

Jos siellä on teräsholkki, oletettavasti on, niin uskaltaisin lyödä hylsyllä holkkia vasten.

Nuo muutamat linkatut laakerivetimet on hyviä välineitä vähäiseenkin tarpeeseen, vastaavat käytössä heittovasaralla ja ruuvattavilla ulosvetimillä.

Hitsaa pultti tms sisäkooliin ja liukuvasaralla ulos. Jos laakeri hajoaa, niin hitsiä ulkokooliin ja kooli tipahtaa ulos itsestään. Hajonneita laakereita joskus kaivettu pois erilaisilla konsteilla.

Taitaa olla alumiiniholkki ulkomuistista. Hitsaamalla mutterin tai prikan sisäkooliin ja sitten lyömällä tangolla läpi sen ainakin saa irti jos ei oikeita työkaluja ole. Olen kyllä kuullut että busastakin ruuvimeisselillä lyömällä vinottain on saatu laakeri irti, en sitten tiedä saiko keskiholkki kipeää siinä yhteydessä.

PrivateeR sanoi:
Ja kuten yllä sanoin, olisi suorastaan mahtavaa JOS se sisäkooli näkyisi edes 0,1mm mutta kun ei näy vaikka holkin vetää miten kovaa sivulle. Ja luulisin että tiedän miten se holkki vedetään sivuun koska kilpurin kanssa se sisäkooli tulee samantien näkyviin ku sormella siirtää holkkia sivuun. Tossa busan takavanteessa se holkki ei vain siirry tarpeeksi sivuun jotta sisäkooli näkyisi sen läpi.

Kokeilitko myös toiselta puolelta? Jossain mopossa oli jonkinlainen tuenta sille holkille toisessa reunassa. Piti ottaa ensin toinen puoli mistä antoi holkki myöden sivuun. Niukasti mutta tarpeeksi.

Kokeilin joo molemmista päistä, mutta sama lopputulos. Siellä tuntuu pienen pieni reunus mutta mulla ei oo niin pitkävartista terävää ruuvaria että pystyisin iskemään tarpeeks viistoon. Mul on tollanen tuurna mut se ei pysy siinä reunassa.

PrivateeR sanoi:
Kokeilin joo molemmista päistä, mutta sama lopputulos. Siellä tuntuu pienen pieni reunus mutta mulla ei oo niin pitkävartista terävää ruuvaria että pystyisin iskemään tarpeeks viistoon. Mul on tollanen tuurna mut se ei pysy siinä reunassa.

Lattarauden pätkätkin käy hyvin kunhan on tarpeeksi kapea,
Iso ruuvari (~30cm) ei paljon maksa motonetissä tms halapahallissa, mieluiten semmoinen läpi lyönti malli mutta tavalinekin kestää, myös mettalli taltta(katkaisu taltta) on hyvä niitä on vaikka tokamilla tms roina kaupoissa
puutaltallakin koputelut joskus ulos mutta sitä saa terotta rälläkällä vähän väliä

PrivateeR sanoi:

Lyö sinne sisäkooliin sillai vinottan ja voit helpottaa laakerin liikkumista lämmittämällä vannetta vaikka kuumailmapuhaltimella, kyllä se holkki väistää sen verran et laakerin saa liikahtamaan ja sitten se onkin jo helppoo loput, en mä oo saanu varttia pidempään kulumaan bussin takapyörän laakerien irrotuksessa kulumaan .... rohkeasti vaan kunnon vasaralla

TA sanoi:
Kokeilitko myös toiselta puolelta? Jossain mopossa oli jonkinlainen tuenta sille holkille toisessa reunassa. Piti ottaa ensin toinen puoli mistä antoi holkki myöden sivuun. Niukasti mutta tarpeeksi.

Juu. Oli viimeksi laakeri tosi tiukassa kunnes löysin sen seekerirenkaan. En tiedä onko bussissa tuollaista mutta...

^
Haha. Klassikko. Eiköhän semmoinen monesti toisella puolella ole.

PrivateeR sanoi:

Niin paljon minäkin tätä ihmettelin että mihin pitää lyödä muka kun ei hakkaamalla saa kiinni, että eräänä kesänä totesin että ensi talveksi hommaan tuollaisen ulosvetäjäsysteemin kun kiinakauppa sellaista tyrkytti.

Kokeilinpa sitten tällä ihmetyökalulla ja ulosvetäjän leuat olivat niin pehmeää juustoa että pyöristyivät heti eikä tulosta tullut. Kaikkiin laakereihin ei mokoma edes mahtunut. Menipähän 15e haaskeelle, no on sillä jotakin muuta ulosvedetty mutta ei soveltunut pyöränlaakereihin Strömsö-videoista huolimatta.

Paisuntapultti olisi fiksu mutta paikallinen rautakauppias ei sellaista tuntenut. Paksu pultti ja päästä halki ei tullutkaan mieleen.

Seurauksena viimeksi kun piti tehdä, otin ison meisselin ja ison vasaran, ja tunteettoman pökkelösti löin sisäholkkiin vastapuolelle niin että se siirtyi kunnolla pois tieltä. Sitten iskua laakeriin ja holkki toiselta puolelta syrjään että pääsee sieltä lyömään.

Summa summarum, uskoakseni jos ei meisseli ota kunnolla sisäkooliin, niin käytetyn väkivallan määrä on ollut liian vähäinen. En minä ainakaan muuten ymmärrä miten siihen sisäkehälle pitäisi saada lyötyä jos ensin on 10 cm kapeaa putkea ja sitten puolen millin huuli johon pitäisi kiinni saada. Huuli isommaksi vaikka väkisin.

Joku ammattimekaanikko sitten tähän korjaamaan jos johtopäätös oli väärä, mutta nyt on laakerit vaihtuneet ja ihan käyttökelpoisina ne holkit ovat pysyneet. Parempi vaihtoehto tämä kuin se, että pari tuntia ihmettelee että miten tästä pitäisi saada otetta ja lähtee sitten saunaan juomaan kaljaa ja laakeri on vieläkin vaihtamatta.

s151669 sanoi:
Juu. Oli viimeksi laakeri tosi tiukassa kunnes löysin sen seekerirenkaan. En tiedä onko bussissa tuollaista mutta...

Ei ole, sille ei ole mitään tarvetta ulkokooli stopaa kun on kolon puhjassa, sisäkoolia varten on se väli holkki laakerien välissä, ja ulko puolella holkit mitkä tulee sisäkooleja ja haarukaa vastaan niin ei tarvitse lukko renkaita

PrivateeR sanoi:

Kuvasta päätellen vasemmalla puolen napaa olisi reilusti tilaa holkille siirtyä sivulle, oikealla ei. Kokeile vivuttaa tai naputaa holkkia sivuun vasemmalta puolen, niin ainakin kuvan perusteella pitäisi tulla laakerin koolia esille riittävästi.

http://www.moottoripyora.org/keskustelu/attachment.php?attachmentid=22859&d=1610445441

Mekaniikan ja omien käsien tuotosten harjoittelu ottaa aikaansa. Joku sopiva tuurna/putki läpi holkin siihen laakerin saumaan, kaveri tai joku kuka tietää nimen, avuksi toiselta puolen esin ruuvarilla kampeamaan tuurnaa/putkea sivuun ja napakoita yrityksiä lyödä osat liikkeelle. Tai hankkia työkalu kaupasta, esim.tuo paisuvainen pultti. Tuli mieleen myös rautakaupan ankkuripultti, iso sellainen...

Mielenkiintoisin takapyörän laakerin vaihto on mulle sattunut Saksassa. Sain kyllä sen radlagerin ostettua mutta korjaamon patu sanoi että hänellä ei ole aikaa sitä vaihtaa mutta voit lainata työkaluja. No, siinä sitten pihalla vaihdettiin laakeri. Pyörä oli XJ900 ja siinä tuo tuurnahomma toimi kyllä helposti.

Koheltaja sanoi:
Laakerin asennuksessa lienee yleisin keino käyttää ulkokehään sopivan kokoista hylsyä tai putkea. Jos vähänkään enemmän tekee laakerivaihtoja niin next level on hankkia asennustyökalut, mulla on vastaava SKF:än sarja käytössä https://www.tooloutlet.fi/fi/Kaikki...eiden++tiivisteiden+asennussarja,+nailon/3673
Mulla ei ole noin isoa hylsyä ni ajattelin tehdä niin että kun (jos) saan laakerit pois ni hion vanhan laakerin milliä kapeammaksi ja käytän sitä naputtamaan uuden sisään.

Back