• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Perttelissä nuori mopoilija kuoli 12.8.07

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lippa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
uutisoinnista:
"Ylivoimaisesti suurin osa loukkaantuneista mopoilijoista on 15-17-vuotiaita."

Voisiko perään kirjoittaa vielä "Ylivoimaisesti suurin osa mopoilijoista on 15-17 vuotiaita."?

Mä en ainakaan usko, että suurin osa onnettomuuksista olisi viritettyjen menopelien aiheuttamia. Selkeä asennekasvatuksen paikkahan tämä on, mutta mun mielestä sitä asennetta ei mopokoulun penkillä muuteta. Mun mielestä myös ajokortillisten nuorten onnettomuudet autoilla ovat lisääntyneet (korjatkaa jos olen väärässä), joten ei se asenne koulun penkillä muutu. Ainakaan nykyisen rahastuskortituksen menttaliteetilla.

En oo ihan tänpäivän tilanteesta ajantasala. Olettaisin kuitenkin, että ajokorttia suoritettaessa nykyäänkin painotetaan kuitenkin sääntöihin ja tekniikkaan. Ei niinkään asenteisiin.

Uskoisin melkein jokaisen mopoilijan tänäpäivänä tuntevan liikennesäännöt senverran hyvin, että onnettomuuksia ei tietämättömyyden vuoksi paljoakaan ole. En siis näe juurikaan tarpeelliseski ottaa taas uutta askelta kohti holhousyhteiskuntaa, jossa voidaan aina syyttää jotain muuta.
Viritykset ovat suoraan verrannollisia siihen asenteeseen.
En sanois ihan noinkaan, jotain perää saattaa olla. Suurin osa virittää mopoaan, koska kaverikin tekee niin. Kaveri viritti, koska joku kova jätkä oli tehnyt niin. Pitää olla kovempaa kulkeva vehje kun kamulla.

Itsellä oli myös aikoinaan viritetty mopo, eturatas oli vaihdettu isommaksi. Tais tulla lisää vauhtia kaikki 5 km/h, viritetty se silti oli. Toisinsanoen ihan kaikkea ei voi päätellä sanasta viritetty.

Asenteessani en tosin silti myönnä olleen mitään vikaa. Tosin en osaa näin jälkeenpäin sanoa oliko kyseessä herran pelko vai oma järki. Faija nimittän oli ammattiautoilija pienehköllä paikkakunnalla ja niinhän ne kaikki muutkin meikäläisen siellä liikenteessä tunsivat. Tätäkautta kaikki "törttöilyt" kulkivat /olisivat kulkeneet faijan korviin ja penalttia olis tullu. Koteihin vaan lisää kuria sanon minä.

Jotkut kevarikuskit kuuluu vielä ajo-opetuksen jälkeenkin tähän kuolemattomien joukkoon... Ajelin rätkällä yksi ilta muija kyydissä tossa sääksjärvellä vanhaa tietä tampereelle päin... Sääksjärven "keskustassa" on neljänkympin rajoitus, ite ajoin n.45 siinä kohtaa... Sivutieltä perään kaartaa muutaman kevarin poppoo jotka lähtivät perään ja tulivat n.metrin päähän meikän takarenkaasta... Noh liikennevalojen jälkeen alkaa 60 alue, kiihdytin tuohon 65-70kmh normaalilla reippaalla tyylillä... Hetken päästä ensimmäinen Rossi lähtee replicallaan ohittamaan ja muut perässä luonnollisesti t-paidat päällä ja kaverit kyydissä...(kypärät sentään oli). Semmosta reilua kaheksaakymppiä jätkät paineli siinä edessä 60-alueella... Ajattelin vaan että tervemenoa...
Pointtina vaan se että ei se ajo-opetus näitä taulapäitä aina auta... Toi kiire ja näyttämisenhalu pitäis saada tapettua pois jo pienenä ettei tarttis sitten isompana saada sakkoja/syytettä sen takia kun on kiire johonkin. Kaikilla kun tuppaa nykyään oleen kiire johonkin.
nixweiss.gif
Lähtekää perkele ajoissa niin ei tule kiire!!

Mopoilijat tarvitsisivat myös minun mielestä sitä AJO-opetusta, juuri sen takia kun ei tiedetä niitä liikennesääntöjä... jotka on vissiin aika tärkeitä jos meinaa pärjätä liikenteessä
nixweiss.gif

Tämä asennekasvatus on toinen joka puuttuu nykypäivänä...
Ei jestas ajoiko nämä oikein 80km/h 60 alueella. Voi hemmetti mikä tätä nuorisoa oikeen nykyään vaivaa. Ja mittarin mukaan toki niin ylinopeus on hivenen päälle 10km/h luokkaa. Kortti pois vuodeksi ja vankeusrangaistus ei näihin muu auta.

oon työssäni huomannut sen, että nuoret osaa esittää hyvää ja rauhallista kuskia. sittenkun kortti on taskussa unohtuu kaikki neuvot. sitte olla kimi räikkösenä ja rossina liikenteessä aiheuttamassa vaaratilanteita..

kuten eräs mies sanoi kahvilla: sen siitä saa kun on kimi räikkösen jalat ja omat kädet. eihän siitä hyvää voi seurata.

Mopoille samantyylinen ajo-opetus kuin kevytmoottoripyörille on nykyään ja nopeutta saisi mun puolesta kasvattaa tonne 60km/h, että pärjäisivät kaupunkialueilla ihan liikenteen seassa. Pääsisivät pois tuolta pyöräteiltä, sielläkin niitä vaaratilanteita tulee ihan liikaa.
Hieno ajatus. Vielä ajokoe opetuksen perään.

Eräänkin kerran on vituttanut, kun koiria kusettaessa meidän perän pikkuenskalla ja jollain Monkeyllä ajelevat Pampers-pomperit ajelevat pyörätiellä about 70-80km/h parinkymmenen sentin päästä ohi. Samalla pyörätiellä seikkailevat myös ekaluokkalaiset ja muutkin pikkuiset kouluun ja sieltä kotiin.

Minkähänlaisia seuraamuksia koituisi, jos kävisi juttelemassa poikien isien luona rengasraudan kanssa...

Mopoille samantyylinen ajo-opetus kuin kevytmoottoripyörille on nykyään ja nopeutta saisi mun puolesta kasvattaa tonne 60km/h, että pärjäisivät kaupunkialueilla ihan liikenteen seassa. Pääsisivät pois tuolta pyöräteiltä, sielläkin niitä vaaratilanteita tulee ihan liikaa.

Eräänkin kerran on vituttanut, kun koiria kusettaessa meidän perän pikkuenskalla ja jollain Monkeyllä ajelevat Pampers-pomperit ajelevat pyörätiellä about 70-80km/h parinkymmenen sentin päästä ohi. Samalla pyörätiellä seikkailevat myös ekaluokkalaiset ja muutkin pikkuiset kouluun ja sieltä kotiin.

Minkähänlaisia seuraamuksia koituisi, jos kävisi juttelemassa poikien isien luona rengasraudan kanssa...
Ja isä sattus oleen niin sanottu "ladon-ovi", haulikon kans vastassa..
biggrin.gif

biggrin.gif
Pannaan rengasrauta pois, haetaan 30-06 ja käytetään sitä haulikon kantomatkan ulkopuolelta  
thumbs-up.gif

Toisaalta poliisihan keräilee näitä haulikkojen kanssa kotiaan puolustavia ukkoja ilmaiseksi pois. Loppuuhan se rälläys niinkin, kun rahoitus katkeaa.

biggrin.gif
Pannaan rengasrauta pois, haetaan 30-06 ja käytetään sitä haulikon kantomatkan ulkopuolelta
thumbs-up.gif

Toisaalta poliisihan keräilee näitä haulikkojen kanssa kotiaan puolustavia ukkoja ilmaiseksi pois. Loppuuhan se rälläys niinkin, kun rahoitus katkeaa.
Totta
wink.gif

Back