• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Peilie ja valon teippaaminen radalle?

Koheltaja sanoi:
Ihanko ite, Moottoripyöräilyn_tuki_ry, kirjoitit tuon tekstin vai oliko teillä suurempikin työryhmä miettimässä kirjoitusta:grin:

Kyllä olet mun osalta erinomaisen väärässä tässä kyseenalaistamis asiassa. Tein kysymyksen johon tuli mitä ihmeellisimpiä vastauksia mutta ei yhtään suoraa vastausta. Komentoketju on mulle sen verran tuttu asia niin työn kuin harrastusten puolesta että mulla ei ole tarvetta kovin pienin perustein lähteä kritisoimaan tai kyseenalaistamaan toisten päätöksiä.

Kilpailukokemusta, kuten ratakokemusta mulla on useammasta luokasta muutaman vuosikymmenen ajan, niin hiekalla kun asfaltilla. Näissä olen tottunut noudattamaan niitä sääntöjä jotka on säännöissä määrätty, jos joku asia on askarruttanut niin olen ollut käsi pystyssä kysymässä tarkennusta asiaan, aivan kuten täällä täsmennystä peilien teippaamiseen. Missään vaiheessa en mielestäni kyseenalaistanut asiaa, pyysin pelkästään täsmennystä asiaan.

Capiche?

Jukan teksti oli ihan pelkkää asiaa, ja ihan kirjoittajan itsensä näköisessä tekstiasussa :jpstyle:

Näissä eri aihealueita käsittelevissä kannanotoissa on ominaista se että vastineet aukeavat varsin nopeasti käsittelemään aihealuetta yleisesti, ja kaikille osoitetussa muodossa. Ei siis tee ollenkaan pahaa oppia ettei saadut vastineet olekkaan enää suoraa dialogia avauksen tehneen kanssa vaan siirtyvät käsittelemään aihetta laajemmin ja yleisemmin vastinetta antavaksi. On turhan egoistista kuvitella että tehtyään avauksen aiheesta kuin aiheesta, kaikki katseet kohdistuisivat vain avaajaan. Meitä on yli 30 tuhatta fooruminkäyttäjää ja mielestäni on vain hyvä ja foorumin idean mukaista että keskustelu avartuu antamaan vastauksia myös avausaiheen viereen, siihen kytköksissä oleviin alueisiin. Löysää nyt hiukan kypäränremmejä ja olentyytyväinen etä sait vastauksen. Ja sen lisäksi paljon muutakin hyödyllistä dataa ratailuun ja sen pelisääntöihin liittyen. Vaikka vanha ratakonkari kertomuksesi mukaan oletkin. Ei muuta kuin peilit teippiin ja näyttämään meille muille kuinka kovaa kokemuksellasi peliäsi käsket. Nähdään radalla.

Omalla kohdalla tästä pohdinnasta oli paljonkin hyötyä. Vaikka kuinka tavasin rata-ohjeita ja muuta matskua niin ei tullut mieleenkään, että teippaamisella tosiaa pyritään peittämään se peilipinta kurkistelun varalta. Ajattelin, että ainoastaan sirpaleiden takia ne teipataan :thumbup:

Ps. oli muuten harvinaisen paskaa teippiä itsellä viime vkl. Piti Lasolin(TM) kanssa lotrata ihan huolella, että liimat lähti pois. Seuraavalla kerralla ehkä jo viisaampi...

No joo, ehkä tässä on kypärät kiristänyt vähän jokaisella. Netti on siitä hauska kapistus kun siinä ei välity muu kun kylmä teksti ja aina ei osaa tulkita kenelle tai keille teksti on suunnattu.

Ei tästä tarvitse tehdä elämää suurempaa numeroa, kyse oli kuitenkin pelksätään kysymyksestä ja siihen saatavasta vastauksesta. Vastaukseen olin tyytyväinen kun sellaisen suoran vastauksen sain, se että aletaan jälkeen nillittämään asiasta lainausten kera, on mun mielestä jonkinlaista kirjoittajaan kohdentuvaa kyseenalaistamista ja siihen laitoin vastineen.

Mä en jaksa tätä aihetta sen enempää puida tällä foorumilla kun se ei tule johtamaan mihinkään muuhun kun henkien taistoon, verbaaliakrobatiaan ja turhaan hammasten kiristelyyn josta ei ole hyötyä kenellekkään. Kuten jo aiemmin jo sanoin, tein kysymyksen ja sain siihen viimeinkin suoran vastauksen joten olen tyytyväinen tilanteeseen. Voin jatkaa kasvotusten, puhelimessa tai YV:nä keskustelua egoista ja muista asioista jos tarvetta ilmenee.

Jotkut vain taitaa peilit sisään, sekin on mielestäni huono, kerran näin taitetusta peilistä vilauksen jotain ja koska olet tottunut katsomaan peileihin, niin reakoi helposti siihen, että nyt joku tulee päälle ja oikaisin pyörää ihan vähän ja oli hiekalle meno todella lähellä. Paras ne on ottaa irti jos helposti lähtee, vähentää myös hajoavien osien määrää kaadossa.

Jos keskityt taaksepäin radalla, niin huomiosi on ihan väärässä suunnassa. on helppo ymmärtää, että jos joku hitaampi rupeaa ajamaan tarkkaillen takamaastoaan, niin ei siitä tule mitään. Huomio on väärässä suunnassa.

Parempi tapa päästää muita ohitse, on ajaa pääsuoralla vähän rauhallisemmin. Useimmiten vaan ihmiset ajaa juuri toistepäin, ne ajaa isolla pyörällä pääsuoran täysiä ja mutkat hiljaa. Sitten pidetään ikävänä kun ihmiset ohittaa mutkissa, ne tekee sen siksi, koska se on ainoa mahdollisuus tehottomattomammalla pyörällä.

Nitrous sanoi:
Tuo taaksevilkuilu ja tilan antaminen on varmasti vaarallisin temppu, jonka radalla voit tehdä. Vastuu on aina ohittajalla, ja siten ohittaja myös katsoo turvallisen paikan mennä ohi.

Itse olen meinannut kolmesti ajaa kolarin radalla sen takia, että edellä menevä päätti ryhtyä antamaan tilaa ohitukseen ja väisti suoraan sille linjalle, jolla oli aikonut ohituksen tehdä. Onneksi jokaisella kerralla selvittiin säikähdyksellä ja vain kerran noista jouduin ajamaan radalta ulos.

Tilanantaminen ja ohitse päästäminen ovat mielestäni myös kaksi eri asiaa. Tilanantaja on se joka kyttäilee taaksepäin, mutta ohitsepäästäminen on se että ei yritetä ajaa kilpaa kun takanatuleva yrittää ohi. Välillä tuntuu että on liikenteessä niitä kavereita jotka vetävät hanapohjassa loppuun asti kaverin tullessa ohi ja sitten vielä blokataan ohittaja takasin taakse. Itse en kyllä uhallani yritä tunkea takaa nopeamman tulevan kaverin kanssa samaan aikaan kurviin. Se kaveri on nopeampi ja hänen takana pitäminen ei hyödytä itseäni millään lailla. Ei tarvi kuin vähän höllätä vauhtia jos kaveri tulee ohi. Sitten tosiaan nämä kilpureilla ajavat tulevat viuhahtaen ohi vasemmalta ja oikealta ja he eivät vaikuta millään lailla omaan ajoon.

On vähän eri asia ohittaa kaveri joka ajaa 10 sekuntia hitaammin, kuin se kaveri joka ajaa 5 sekuntia hitaammin. Usein nämä 5 sekuntia hitaammin ajavat ajavat tehokkailla pyörillä siten, että suorat vedetään urku auki ja kurvit taas vedetään selkeästi hitaasti. Jos kaveri ajaa 10 s nopeammin, niin hänellä on esim. niissä kurveissa huomattavasti enempi varaa ajolinjojen vuoksi puhtaasti taidollisista syistä, joten he osaavat hoitaa kurvin vaikka jättävät jarrutuksen viimetinkaan. Toista se on taas meillä muilla joilla menee kurvi aivan sekasin jos jarrutus menee aivan viimetipalle:jpstyle:

Itse ajan paljon ahvenistolla. Siellä olen huomannut että jos edessä on joku aavistuksen hitaampi kuski niin hyökkäämällä heti tarunmutkan jälkeen ohi on turvallisin ohituspaikka. Valitettavasti seuraava mutka on otettava varovasti, koska ennen mutkaa sisäkurvinpuoli on niin epätasainen, että siinä saa pyöränsä heittelehtiin. Tämä ei ole periaatteessa se tyylikkäin tapa ohittaa, mutta ko paikassa se aavistuksen hitaampi kuski joutuu alta vastaajaksi. Suora on riittävän pitkä ja siinä ohitettavan pysyy koko ajan 100% varmasti radan ulkoreunassa:)

Tarunmutka on muuten siitä hauska että se on psyykkisesti hankala, mutta oikealla ajolinjalla sen voi ajaa todella nopeasti. Itselläni GPS-vauhti tippuu siinä karvan alle 70 km/h, joten oletan että kilpureilla mennää siitä hurjasti lujempaa.

Viimeksi muokattu:
sky sanoi:
Itse ajan paljon ahvenistolla. Siellä olen huomannut että jos edessä on joku aavistuksen hitaampi kuski niin hyökkäämällä heti tarunmutkan jälkeen ohi on turvallisin ohituspaikka. Valitettavasti seuraava mutka on otettava varovasti, koska ennen mutkaa sisäkurvinpuoli on niin epätasainen, että siinä saa pyöränsä heittelehtiin. Tämä ei ole periaatteessa se tyylikkäin tapa ohittaa, mutta ko paikassa se aavistuksen hitaampi kuski joutuu alta vastaajaksi. Suora on riittävän pitkä ja siinä ohitettavan pysyy koko ajan 100% varmasti radan ulkoreunassa:)

Tarunmutka on muuten siitä hauska että se on psyykkisesti hankala, mutta oikealla ajolinjalla sen voi ajaa todella nopeasti. Itselläni GPS-vauhti tippuu siinä karvan alle 70 km/h, joten oletan että kilpureilla mennää siitä hurjasti lujempaa.

1.25,6 kierroksella näytti olevan 70,7 km/h hitaimmillaan.

R6Kaitsu sanoi:
1.25,6 kierroksella näytti olevan 70,7 km/h hitaimmillaan.

sanoitko 1.25,6?:blink: Nopein hullu jonka olen kuullut kierroaikojansa mainitsevan, ajoi 1.26,x ja muistaakseni jollain vuosituhannen alkupuolen rykkösellä:p

sky sanoi:
sanoitko 1.25,6?:blink: Nopein hullu jonka olen kuullut kierroaikojansa mainitsevan, ajoi 1.26,x ja muistaakseni jollain vuosituhannen alkupuolen rykkösellä:p

Joo, tuli omat enkat. Siinä oli vähän parempi rako, ei tarvinnut ohittaa kuin yksi kuski tornin kurvin avauksessa. Kolme 25-alkuista peräkkäin. En tainnut koko päivänä ajaa yhtään kierrosta ilman ohitusta. Partasen Jani ainakin on ajanut alle 1.25.

R6Kaitsu sanoi:
Joo, tuli omat enkat. Siinä oli vähän parempi rako, ei tarvinnut ohittaa kuin yksi kuski tornin kurvin avauksessa. Kolme 25-alkuista peräkkäin. En tainnut koko päivänä ajaa yhtään kierrosta ilman ohitusta. Partasen Jani ainakin on ajanut alle 1.25.

Tuulen Jonne kertomansa mukaan 1:22.01 vuonna 1994. Kun katsotaan 20 vuotta vanhoja ennätyksiä muilta radoilta, niin Apparalla mentäisiin nykypyörillä, kärkikuskien ajamana n. 1:17 kahta puolta olevia aikoja. Myös hautajaisia pidettäisiin jonkun verran enemmän.

Oma ennätykseni, 1:30,6 on vuodelta 2006. Silloin Alastarolla ajelin 1:30 pintaan olevia aikoja, Kemoralla 1:16 korkeita. Sittemmin noista ajoista on lähtenyt 4-6 sekuntia pois, Ahvenistolla tuskin alle 1:35 olen ajanut.

Ratapäivillä ja jopa samassa kisassa olen nähnyt mopopuolella muutaman entisen F1-kuskin, koppiautojen SM-voittajan ja maailmalla muutoinkin kierrelleitä ja leipäänsä tienanneita kuskeja ja kukaan heistä ei ole pohtinut eikä purnannut jostain vaaditusta säännöstä vaan toimineet kuten säännöissä vaadittu. Eivät ole muutoinkaan tuoneet itseään erityisemmin esille, mutta ehkä heillä ei ole ollut siihen tarvetta, muutoinkin on meriitit tiedetty. Meillä taviksilla on sitten toisin, häihinkin pitää mennä Yamaha-lippis päässä jotta varmasti muut tietävät millainen sankari onkaan tontille saapunut muiden aaltoliikkeitä keräilemään.

Koheltajalle tiedoksi, että nimeni on Jukka Relander, käytän tätä nimimerkkiä koska pyrin kommentoimaan ratapäiviin ja päiviimme liittyviin asioihin enkä jaksa käyttää useampaa nikkiä koska olen laiska. Ehkä kerrot oman nimesi niin voin sitten ymmärtää kuinka suuresta starasta onkaan kyse.

Moottoripyorailyn_tuki_ry sanoi:
Oma ennätykseni, 1:30,6 on vuodelta 2006. Silloin Alastarolla ajelin 1:30 pintaan olevia aikoja, Kemoralla 1:16 korkeita. Sittemmin noista ajoista on lähtenyt 4-6 sekuntia pois, Ahvenistolla tuskin alle 1:35 olen ajanut.

Nyt en ymmärrä. Tarkoitatko siis että oma ennätyksesi on ahvenistolla 1:30.6, mutta sen jälkeen et ole anjanut siellä alta 1:35 aikoja?

^^Mulla ei ole tarvetta kertoa nimeäni julkisesti, eikä tuoda omia (?) tai muiden meriittejä esille foorumilla, siksi kirjoitan anonyyminä, kuten moni muukin. En ole mielestäni väittänyt itseäni staraksi enkä isoksi, jos olet tällaisen kuvan saanut niin olet ymmärtänyt asioita väärin. En myöskään ole kyseenlaistanut sääntöjä, pelkästään kysynyt täsmennystä asiaan. Sääntöjen kyseenalaistaminen ei ole mun juttu, olen oppinut että niillä mennään mitä annetaan, mutta jos joku asia askarruttaa mieltä niin mulla on tapana pyytää siihen tarkennusta. Siitähän koko homma lähti liikkeelle, ei mistään muusta.

Eikö tämä asia ole jo käsitelty?

Onko suosituksia teipin laadusta? Itsellä on valot automaattisesti päällä ja nuo tehohalogeenit palaa tuhannen auringon voimalla eli käsi lämpeää huolella vielä 20cm päässä... ettei tarvisi ihan järjettömällä vaivalla poistella teippejä itse laseista ja kromatuista lampunkuvuista. Sähköteippi?

ps. Kytkisin valot pois, mutta kantojen irrotus on varsin työlästä ja rele/sulake taitaa olla tankin alla eli ei mikään pikkujuttu sekään näpertää varikolla. Pitää katsoa josko tuota varten kuitenkin ottaisi vähän työkaluja ja hoitaisi homman.

Crassus sanoi:
Onko suosituksia teipin laadusta? Itsellä on valot automaattisesti päällä ja nuo tehohalogeenit palaa tuhannen auringon voimalla eli käsi lämpeää huolella vielä 20cm päässä... ettei tarvisi ihan järjettömällä vaivalla poistella teippejä itse laseista ja kromatuista lampunkuvuista. Sähköteippi?

ps. Kytkisin valot pois, mutta kantojen irrotus on varsin työlästä ja rele/sulake taitaa olla tankin alla eli ei mikään pikkujuttu sekään näpertää varikolla. Pitää katsoa josko tuota varten kuitenkin ottaisi vähän työkaluja ja hoitaisi homman.

Saako lampun ympärille viritettyä jonkun hupun? Sopivaa kangasta/muovia hupuksi ja vaikka nippusiteellä huppu kiinni. En tiedä onnistuuko tuolle mopolle, mutta ihan vaan ajatuksena.

Streethawk sanoi:
Saako lampun ympärille viritettyä jonkun hupun? Sopivaa kangasta/muovia hupuksi ja vaikka nippusiteellä huppu kiinni. En tiedä onnistuuko tuolle mopolle, mutta ihan vaan ajatuksena.

Pirkkaniksisukkahousut? :grin:

Crassus sanoi:

Mulla kans sama kyssari. Mites toi oranssinen raksateippi? Ei pitais jattaa liimaa (paitsi jos valot paalla).

jlik sanoi:
Mulla kans sama kyssari. Mites toi oranssinen raksateippi? Ei pitais jattaa liimaa (paitsi jos valot paalla).

Oranssia raksateippiä olen minäkin käyttänyt jos en jaksa ruuvata peilejä pois, ja toimii hyvin. Tarvittaessa myös sininen kuituteippi (??) on ihan kelvollista, mutta ei missään nimessä harmaata jeesusteippiä, ihan järestään jää liimat mopoon kun kuitenkin sen verran lämpiää.

R1ivattu sanoi:
Oranssia raksateippiä olen minäkin käyttänyt jos en jaksa ruuvata peilejä pois, ja toimii hyvin. Tarvittaessa myös sininen kuituteippi (??) on ihan kelvollista, mutta ei missään nimessä harmaata jeesusteippiä, ihan järestään jää liimat mopoon kun kuitenkin sen verran lämpiää.

Joo, ei kannata ruveta jeesustelemaan kun ajetaan radalla.

Crassus sanoi:
.

Kirjanpäällystysmuovi, se kirkas?
Kirkkaana se ei ainakaan lämpeäis yhtään lisää
En ole kokeillut , kun omassa on muovia muutenkin

Back