• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Peilie ja valon teippaaminen radalle?

HondaCebari sanoi:
ei siinä paljoo vastuut lohduta jos takaa tuleva ohittaja vetää sut kumoon?

Sen takia ei tehdäkkään mitään vaan ajetaan vain omaa ajoa eikä hypitä toisten eteen.

HondaCebari sanoi:
ei siinä paljoo vastuut lohduta jos takaa tuleva ohittaja vetää sut kumoon?

Nimenomaan sen takia sinne taakse ei vilkuilla, että ohittaja voi valita sen varmasti turvallisen linjan ohitukseen.
Pari käytännön esimerkkiä:

1) Edellä menevä päätti antaa tilaa jarrun aluksi siirtymällä ajolinjalta pari-kolme metriä sivuun. Ihan kiva juttu jos olisi voinut edellä menevän ajatukset lukea, mutta nyt tilanne oli se, että kaveri hyppäsi suoraan ohituslinjalle. Tästä selvittiin onneksin kalsaripyykillä vaikka väliin ei varmaan mahtunut kuin sunnuntaihesari. Nopeuseroa oli varmaan lähelle 50km/h ohituksen hetkellä.

2) Aika yleinen tilanne on se, että joku päättää antaa tilaa avauksessa taittamalla mutkan ulostulossa normaalia sisemmälle linjalle. Muuten hieno juttu, mutta kun se ohituslinja avauksessa on taas siellä sisäpuolella. Pahimmillaan takaa tuleva on jo reilusti kaasulla = pyörä keulii = aika heikko suunnan muutettavuus, kun edellä menevä poukkoilee suoraan eteen, koska luulee tekevänsä palveluksen.

3) Edellä menevä jätti kaikissa avauksissa n. 2 metriä rataa käyttämättä. Päätin siis mennä avauksessa normaalista poiketen ulkokautta ohi. Tästä selvittiin hiekkojen pöllytyksellä kun edellä menevä kaveri päättikin antaa tilaa ajamalla avauksen kanttariin kiinni. Muuten hyvä idea, mutta olin jo ulkopuolella rinnalla, joten tuli vähän ahdasta.

4) Ahvenistolla vetämässä koulutusta. Päätin ohittaa koulutettavan hevosenkengässä ulkokautta. Koulutettava taas päätti antaa tilaa siirtymällä ajolinjalta ulommas kun olin jo puoliksi rinnalla. Onneksi suhteellisen hiljainen vauhti, joten kaasun laskemalla pystyi siirtymään ohitettavan taakse.

Toivottavasti nämä esimerkit auttavat ymmärtämään, että miksi ohituksen turvallinen tekeminen on ohittajan vastuulla. Ohittaja ei voi mitenkään lukea edellä menevän ajatuksia, joten paras tapa helpottaa ohitusta on ajaa koko ajan sitä omaa loogista linjaa. Kaikki tilanantamiseksi tehtävät koukkaukset tulevat täytenä yllätyksenä takaa tulevalle, jolloin törmäyksen riski kasvaa huomattavasti. Poikkeuksena tähän voi olla varikolle tulo, jolloin reilusti ennen ajolinjan tai vauhdin muutosta, on käsi reilusti pystyssä, jolloin takaa tuleva pystyy arvaamaan pystykädestä, että vauhti tippuu ja kaveri on tulossa pois. Muuten pidä aina se ajolinja, jota muutenkin ajat. Ohittaja ei voi tietää, että olet antamassa tilaa ja saattaa tästä syystä ajaa sinua päin kun hyppäsit yllättäen eteen.

K1mble sanoi:
Jos sulla on Hyperin alkuperäiset peilit niin riittää kun käännät ne siihen tankoon kiinni. Ne on kyllä helppo nypätä kokonaan poiskin jos haluaa.

Alkuperäset peilit. Eli meinasin taittaa ne kasaan. Lamppu mielestäni lasia, mutta tämä pitäisi muistaa vielä tarkistaa.

qazwsx sanoi:
Ei, vaan peilit irti tai peittoon. Idea on ettei taakse vilkuilla. Turvallisinta kaikille

Mulla on taittuvat muovipeilit jotka saa käännettyä ohjaustankoa vasten, siksi halusin tietää tarviiko teipata tms.

Tähän vääntämiseen on kulunut nyt aikaa noin kolminkertaisesti verrattuna siihen että roiskaisee peileihin pikku teipinpalat. Herää olettamus että herraa pelottaa nyt enemmän se ettei näe taakseen kuin se että ei osaa teipata niitä peilejä. Ratavastaavalla ja järkkäreillä on ihan kädet täynnä muutakin, selvästi tärkeämpää hommaa kuin alkaa koputella peilejä pyöristä ja arpoa niiden heijastuspinnan materiaalia. Jos siis se on noin vaikeeta niin tervemenoa sellaisille päiville joissa saa ajella sirpalelaatikot paljaana. Niin ikään kanssa-ajajien ajatukset ei mene samaa asiaa miettiessä. Yksinkertainen sääntö: peilit teipataan vaikka ne olisi titaanista, piste.

Jos äskeinen olu mulle kohdistettu niin voi tsiisus teidän kanssa. Pikkasen niitä kypärän remmejä löysemmälle niin on helpompi hengittää.

Kyse ei ollut mistään muusta kun pitääkö muovipintaiset valot ja peilit teipata, yksinkertainen kysymys johon olisi vastaukseksi riittänyt kyllä tai ei.

Ei, kyllä se oli suunnattu kaikille jotka miettivät pitääkö ne peilit teipata vai ei.
Ja vastaus alkuperäiseen kysymykseesi, helpommin luettavassa muodossa: Kyllä.

Summa Summarum.

Ajovalo teipataan mikäli se on lasia.
Peilit poistetaan tai teipataan mikäli poistamien ei ole mahdollista.

Teippaamiseen suositellaan jotain muuta kuin maalarinteppiä, liimaa saattaa olla hankala poistaa.

Koheltaja sanoi:
Kyse ei ollut mistään muusta kun pitääkö muovipintaiset valot ja peilit teipata, yksinkertainen kysymys johon olisi vastaukseksi riittänyt kyllä tai ei.

Yksinkertainen vastaus!
ORG:n ratapäivillä pitää kaikki peilit ja lasiset lamput teipata/irroittaa!
Peilit teipataan/irrotetaan, materiaalialist riippumatta, eikä läpinäkyvää teippiä peileissä hyväksytä!

Mitäs sitten, jos on tilanne päällä ja polvi kolahtaa tankoon tai rojahdat tangon päälle ? Peili irtoaa varresta tai taittomekanismi hajoaa. Siihen onkin sitten helppo takertua tai tunkea varren jämä keuhkojen sisään. Itse olen katkonut ajaessa tangon alla olleen tangonpääpeilin ja kotarin taitettavan peilin. Radalla ruuvaan aina peilit pois, eipä ole suuri vaiva. Sitä parempi mitä vähemmän on tavaraa ohjaamossa.

pupu sanoi:
Yksinkertainen vastaus!
ORG:n ratapäivillä pitää kaikki peilit ja lasiset lamput teipata/irroittaa!
Peilit teipataan/irrotetaan, materiaalialista riippumatta, eikä läpinäkyvää teippiä peileissä hyväksytä!
Joissain pyörissä on mahdollisuus kääntää peilit sisään, esim 12vifferi, jolloin vilkuilu ei onnistu. Hyväksytäänkö tämä, vai onko teipattava? Enivei, kaikki tietenkin käy.

Eiköhän se ole simppeleintä pitää sääntönä se että poistetaan tai teipataan. Piste. :thumbup:

Koheltaja sanoi:
Jos äskeinen olu mulle kohdistettu niin voi tsiisus teidän kanssa. Pikkasen niitä kypärän remmejä löysemmälle niin on helpompi hengittää.

Koulussa saa plussaa jos kyseenalaistaa asioita ja kysyy aina miksi asia on niin ja miksi se ei voisi olla toisin. Moottoriradalla, sotatilanteessa ja vaikkapa tulipalon sattuessa ja virkamiehen ohjeistaessa sitä ei ehkä kannata tehdä. Täällä internetissä on hyvää aikaa pälistä ja pohtia miksi juuri minun pitäisi teipata peilit kun minulla on niin hieno pyörä että siinä on poikkeuksellisen ihmeelliset peilit ja haluaisin toimia muutoinkin vähän eri tavalla kuin muut toimivat. Tällainen henkilö luultavasti kyseenalaistaa myös liikennesäännöt tai ainakin pitää itseään sen verran taitavana kuljettajana, etteivät ne häntä koske. Tällaisen henkilön ei kannata mielestäni tulla moottoriradalle lainkaan vaan voi mennä kinaamaan jonnekin muualle sääntöjen ratiosta ja niiden kohdentumisesta.

Itselläni on jonkun verran jo kertynyt kokemusta moottoripyöräilystä niin kadulla kuin moottoriradallakin. Vaarallisin kohderyhmä radalla on sellainen "minäpä muuten keksinkin nyt ihan uuden tavan tehdä asioita ja toteutan sen nyt" -tyyppinen henkilö. Pahimmillaan tällainen henkilö on suuressa innovatiivisuuden puuskassaan päättänyt kiertää rataa vähän eri suuntaan kuin mitä muut tekevät koska hän on olettanut, ettei radalla sillä hetkellä ole muita. Myös sellaisia on löytynyt joiden mielestä rata on sen verran leveä paikka, että siinä mahtuu ohittamaan ihan turvallisesti vaikka juuri tähän mutkaan päätän laittaa pyöräni parkkiin ja alan tutkimaan toimiiko esimerkiksi valot tai onko ketjut sopivan kireät. Yleisempiä innovaattoreita ovat sellaiset jotka omasta mielestään todella herrasmiesmäisesti ja sitäkin ripeämmin suorittavat väistöliikkeitä satunnaisesti valitsemiinsa suuntiin radalla. Tästä(kin) syystä järjestäjillä on tasoryhmä ja ruuhkaisimpina päivinä meidän tapahtumissa tasoryhmiä on neljä. Niihin nopeampiin ei soisi tulevan näitä sivulaukkumiehiä väistelyineen vaikka kaupasta nyt olisikin haettu maailman nopein sarjavalmisteinen moottoripyörä, koska valitettavan harvoin lisävarusteenakaan saa siihen mukaan maailman nopeinta kuskia.

Kursseja vetäessäni minua pelottaa enemmän kuin kisoja ajaessani. Ohittamiset ovat erittäin haastavia hitaassa ryhmässä koska edellä ajavat ovat tavanneet usein tehdä mitä ihmeellisempiä roolisuorituksia. Tästä syystä pyrin suorittamaan ohituksen aina suoralla ja useamman metrin sivumarginaalilla. Ruuhkaisina päivinä tuo ei valitettavasti ajoharjoittelutilanteissa onnistu vaan syntyy possujunia jotka sitten yritetään purkaa raivokkailla ohitusyrityksillä useamman kuljettajan kertasuorituksella ja soppa onkin valmis.

Mutta joo, enpä jaksa aiheesta enempää. Meidän tapahtumissa on tietyt säännöt ja jos haluaa keskustella miksi juuri tällaiset säännöt ja haluaa siihen vastauksen, niin tarra napsaistaan pyörästä pois, ohjataan varikolle ja sopivaa tuntiveloitusta vastaan käydään tapahtuman jälkeen paneli jossa kerrotaan sääntöjen historia, niiden kehitys ja mihin milläkin säännöllä on pyritty ja millaisella pyörällä ajavilla on oikeus siitä poiketa vai onko sittenkään. Saan työkseni kuunnella erilaisia selittelijöitä, vänkääjiä, nokkelia sankareita ja erilaisia urpoja, joten osaan sen kyllä, mutta talkootöinä en sitä enää tee.

t. Jukka

Kyllä Rossin pyörässä olis peilit, jos niistä olis jotain hyötyä rata-ajossa. Kun ajaa omaa ajoaan, ilman pälyilyä, voi keskittyä 100% omaan ajoon. Peileihin vilkuilu vaan hidastaa ja vaarantaa kaikkien ajon.

Ihanko ite, Moottoripyöräilyn_tuki_ry, kirjoitit tuon tekstin vai oliko teillä suurempikin työryhmä miettimässä kirjoitusta:grin:

Kyllä olet mun osalta erinomaisen väärässä tässä kyseenalaistamis asiassa. Tein kysymyksen johon tuli mitä ihmeellisimpiä vastauksia mutta ei yhtään suoraa vastausta. Komentoketju on mulle sen verran tuttu asia niin työn kuin harrastusten puolesta että mulla ei ole tarvetta kovin pienin perustein lähteä kritisoimaan tai kyseenalaistamaan toisten päätöksiä.

Kilpailukokemusta, kuten ratakokemusta mulla on useammasta luokasta muutaman vuosikymmenen ajan, niin hiekalla kun asfaltilla. Näissä olen tottunut noudattamaan niitä sääntöjä jotka on säännöissä määrätty, jos joku asia on askarruttanut niin olen ollut käsi pystyssä kysymässä tarkennusta asiaan, aivan kuten täällä täsmennystä peilien teippaamiseen. Missään vaiheessa en mielestäni kyseenalaistanut asiaa, pyysin pelkästään täsmennystä asiaan.

Capiche?

Back