• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Parkkikiekko ja motskari (miten toimitte?)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
harald73 sanoi:
Meillä ei edes yksi hallituksen jäsenistä tiennyt, kuka oli antanut luvan parkkifirman palkkaamiselle ja meille osakkaille ei asiasta hiiskuttu etukäteen mitään, ei tiedotteella, kyselyllä tai yhtiökokouksessa. Melko hirveää suhmurointia, sanoisin.

Mitään sääntöjä ei ollut, paitsi ehkä ne kuuluisat villin lännen säännöt. Ilmeisesti isännöitsijä kikkaili itsekseen tms. ja senpä takia sai kenkää???

Jos tällainen parkkifirma antaa pysäköintiluvan As. Oy:n piha-alueelle, eikä edes itse tiedä, missä se pätee ja missä ei, eikä edes vaivaudu paikalle katsomaan, että tallien edessä menee pelastustie, kyseessä on pelkästään tarkoitus sakottaa, ei palvellu palvelun ostanutta eli valvoa väärää pysäköintiä. Olen hölmo osakas ja tekemäni sopimukset huonoja, tiedän.

Sanoisin useamman taloyhtiön hallitukseen kuuluvana, että melko retuperällä on asioiden hoito on taloyhtiössä ollut.
Itse olisin lähtenyt isännöitsijän esimiehen kanssa keskustelemaan aiheesta ja sitä kautta yrittänyt saada isännöitsijälle potkut firmasta. Jos isännöitsijä oli myös yrittäjä, niin sitten sopparin irtisanominen ja sana kiertämään.

Meillä ei edes yksi hallituksen jäsenistä tiennyt, kuka oli antanut luvan parkkifirman palkkaamiselle ja meille osakkaille ei asiasta hiiskuttu etukäteen mitään, ei tiedotteella, kyselyllä tai yhtiökokouksessa. Melko hirveää suhmurointia, sanoisin.

Edellisessä taloyhtiössä oli sama juttu. Parkkipate ilmestyi osakkaiden mielipidettä kuulematta. Mitään ongelmaa en ollut havainnut taloyhtiön pysäköinnissä ennen Patea. Kun Pate ilmestyi kuvioihin alkoi melko mielivaltainen laputtaminen. Jäi mielikuva, että hallitus/sen pj/isännöitsijä tai muu osapuoli sai jotain hyvää itselleen Paten palkkaamisesta. Henk. koht. olen sitä mieltä, että yksityisen pysäköinninvalvonnan palkkaaminen taloyhtiössä on ihan yhtä viisasta, kun itseään jalkaan ampuminen. Kun vaihdoin kotia hiljattain oli asunnon vaihdon spekseissä se, ettei uudessa taloyhtiössä saa olla yksityistä pysäköinnin valvontaa. Mitään pysäköintiin liittyvää ongelmaa ei täällä ole havaittu.

itl sanoi:
Edellisessä taloyhtiössä oli sama juttu. Parkkipate ilmestyi osakkaiden mielipidettä kuulematta. Mitään ongelmaa en ollut havainnut taloyhtiön pysäköinnissä ennen Patea. Kun Pate ilmestyi kuvioihin alkoi melko mielivaltainen laputtaminen. Jäi mielikuva, että hallitus/sen pj/isännöitsijä tai muu osapuoli sai jotain hyvää itselleen Paten palkkaamisesta. Henk. koht. olen sitä mieltä, että yksityisen pysäköinninvalvonnan palkkaaminen taloyhtiössä on ihan yhtä viisasta, kun itseään jalkaan ampuminen. Kun vaihdoin kotia hiljattain oli asunnon vaihdon spekseissä se, ettei uudessa taloyhtiössä saa olla yksityistä pysäköinnin valvontaa. Mitään pysäköintiin liittyvää ongelmaa ei täällä ole havaittu.

Jos kaupan tms. ovessa lukee, että täällä valvoo Parkkkpate, niin kannan rahat jonnekin muualle.

pupu sanoi:
Tämäkin "bisnes" loppuis aika äkkiä, kun Traficom lakkais myymästä rekisteröityjen ajoneuvojen omistaja tietoja, kelle vaan huoralle/varkalle/kgb:lle/parkkipatelle tmv:lle...

Tai vähintäänkin, antais edes rekisteröydylle mahdollisuuden kieltää niiden mymisen.

Aika erikoista, että meillä on lain velvoittama viranomaisrekisteri, mistä myydään rekisteröidyn tietoja lähes kelle vaan. Eikä rekisteröidyllä, ole paljonkaan mahdollisuuksia, estää näitten tietoja myyntiä ko rekisteristä.

Traficomille voi tehdä tiedonluovutuskiellon. Esim minun auton omistajatietoja saa vain viranomaiset.

Ja monesti unohtuu se helpoin tapa, jolla pate saa yhteystiedot. Laputettu tuohduspäissään ilmoittaa ne itse. Ilmoitus alkaa sanoilla "reklamaatio". Sitten kun on kirjoittanut että löysi saapuessaan tuulilasista lapun niin onkin jo hiukan haastavampaa perustella ettei ole autoa siihen jättänyt.

TA sanoi:
Traficomille voi tehdä tiedonluovutuskiellon. Esim minun auton omistajatietoja saa vain viranomaiset.

Ja monesti unohtuu se helpoin tapa, jolla pate saa yhteystiedot. Laputettu tuohduspäissään ilmoittaa ne itse. Ilmoitus alkaa sanoilla "reklamaatio". Sitten kun on kirjoittanut että löysi saapuessaan tuulilasista lapun niin onkin jo hiukan haastavampaa perustella ettei ole autoa siihen jättänyt.

Ei se Pate saakkaan niitä luovutuskiellon alaisia tietoja, mutta se Paten tytäryhtiö, perintäfirma, saa ne kyllä.

TA sanoi:

Traficomin "tiedonluovtuskielto" on lähinnä vitsi!

Ei se oikein muuta estä, kuin mainokset ja markinoinnin, auton haltijalle/omistajalle.
Sekä txt-viestillä tehdyt kyselyt, ajoneuvon haltijasta/omistajasta:

Traficomin Tiedonluovutuskielto

Kannattaa lukea, ihan ajatuksella, infon tosta ns "teitojenluovutuskiellosta"!

pupu sanoi:

Ei se oikein muuta estä, kuin mainokset ja markinoinnin, auton haltijalle/omistajalle.
Sekä txt-viestillä tehdyt kyselyt, ajoneuvon haltijasta/omistajasta:

Traficomin Tiedonluovutuskielto

Kannattaa lukea, ihan ajatuksella, infon tosta ns "teitojenluovutuskiellosta"!

Kuinkahan lailista tuo traficomin touhu on,
onkohan kukkaan testannut sitä oikeudessa
ja jos on niin kuinka korkealla ?
kovin kummaliselta vaikuttaa näinän aikona kun jopa netti sivujen selilusaa pitää jatkuvasti
joko hyväksyä/hylätä jotain tietojen käyttö/keruu ehtoja puhumatkaan gdpr ym asikasrekisteri asetuksista

1340R86 sanoi:
Kuinkahan lailista tuo traficomin touhu on,
onkohan kukkaan testannut sitä oikeudessa
ja jos on niin kuinka korkealla ?
kovin kummaliselta vaikuttaa näinän aikona kun jopa netti sivujen selilusaa pitää jatkuvasti
joko hyväksyä/hylätä jotain tietojen käyttö/keruu ehtoja puhumatkaan gdpr ym asikasrekisteri asetuksista

Varsin laillista se toiminta on, koska ”laki liikenteen palveluista” luvussa 27 määrittelee hyvinkin tarkkaan mitä tietoja liikenneasioiden rekisteriin voidaan tallentaa, ja luvussa 28 käsitellään sitä, mitä tietoa rekisteristä voidaan luovuttaa ja millä ehdoilla.

Pykälä 227 käsittelee tietojen yksittäisluovutuksia:

Jokaisella on oikeus yksittäisluovutuksena saada seuraavat tiedot:

… poistettu yritystietoja koskeva momentti….

2) liikennevälineen yksilöivän tunnisteen perusteella tiedot liikennevälineestä sekä omistajan ja haltijan, käyttäjän sekä edustajan nimestä sekä osoite- ja muista yhteystiedoista ja katsastustiedoista sekä verotuksesta, kiinnityksestä sekä vakuutuksen ottajasta

Linkki lakitekstiin: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2017/20170320#O6L28

Tämä on valitettavan totta.

Parkkipatelle voi muuten tehdä GDPR perustuvan omien tietojen luovutuspyynnön ja poiston niin halutessaan. En tiedä estääkö se jatkosa mitään mutta teettää ainakin töitä Patella.

Miten toimisitte tilanteessani, kun työpaikan lähellä on vain 3h tai 4h kiekkopaikkoja. Eli normaalisti käyn työpäivän aikana kääntämässä kiekkoa, mutta mites mp:n kanssa?

Drew sanoi:
Miten toimisitte tilanteessani, kun työpaikan lähellä on vain 3h tai 4h kiekkopaikkoja. Eli normaalisti käyn työpäivän aikana kääntämässä kiekkoa, mutta mites mp:n kanssa?

Käännät sen mp:n - ruudussa ympäri. Espoossa monella alueella ollut ainakin ennen ihan turha kierrellä kiekkoja autossa. Jos laite ei liiku, niin maksu rapsahtaa.

Juuri sain sakon vaikka olin mielestäni syytön. Olin mielestäni ostanut tiketin, mutta tuuli oli mielestäni vienyt sen katelasista. Kerran aiemmin kaupunki oli oikeudenmukainen ja vastaavassa tapauksessa perui sakkoni.

qeanu sanoi:
Käännät sen mp:n - ruudussa ympäri. Espoossa monella alueella ollut ainakin ennen ihan turha kierrellä kiekkoja autossa. Jos laite ei liiku, niin maksu rapsahtaa.
Ok, meidän alueella ei työporukasta kukaan ole saanut rapsua kuin unohtamalla kiekon kokonaan laittamatta.

Drew sanoi:

Montakohan vuotta tätä keskustelua on käyty, vaikka mp ei edes tarvitse parkkikiekkoa. Käyttöpakko koskee vain autoja. Paitsi jos laki on muuttunut viime vuosina.

Edit: aikarajoitus koskee silti.

speedheadshot sanoi:
Juuri sain sakon vaikka olin mielestäni syytön. Olin mielestäni ostanut tiketin, mutta tuuli oli mielestäni vienyt sen katelasista. Kerran aiemmin kaupunki oli oikeudenmukainen ja vastaavassa tapauksessa perui sakkoni.

Näissä maksullissa pysäköintipaikoissa ainakin Helsingin kaupunki ohjeistaa MP-pysäköijiä pistämään sen lipun taskuun tai lompakkoon, juuri esim.ilkivallan vuoksi. Virhemaksun tullessa pitää vain reklamoida niin se kumotaan, jos lippu on kadonnut niin hankala on näyttää toteen.
Parkkikiekon käyttövelvollisuus ei koske prätkiä mutta pysäköintiaikoja pitää tosiaan noudattaa, yksityisten parkkifirmojen alueella laitan kyllä kiekon, en jaksa ruveta Parkki-Patejen kanssa riitelemään.

Ottakaa kuva p.lipusta ja vielä vieruskulkuneuvoista. Jos jotain sattuu (lippu häviää, pärrää kolhitaan tms) niin todisteet löytyy omasta kännykästä.

XJ 900 sanoi:
Virhemaksun tullessa pitää vain reklamoida niin se kumotaan, jos lippu on kadonnut niin hankala on näyttää toteen.
Se on vaan tuo parkkisakkokin Hki Kaupungilla ns. hallinnollinen maksu ja sen oikaisuvaatimuksesta pitää laittaa rahaa sisään, pantiksi. Jos tuo valituksesi sitten joskus aikanaan menee läpi, niin saat toki panttisi takaisin, muussa tapauksessa se parkkimaksusi juuri kallistui kyseisen panttimaksun verran lisää :paikallatuulee:

Drew sanoi:

Vaihtaisin työpaikkaa. Selvästi eivät halua työntekijöitä jotka kulkevat omilla kulkuneuvoillaan.

Hate sanoi:
Ottakaa kuva p.lipusta ja vielä vieruskulkuneuvoista. Jos jotain sattuu (lippu häviää, pärrää kolhitaan tms) niin todisteet löytyy omasta kännykästä.

Kun siirtyy nykyaikaan ja maksaa pysäköinnin rekisterinumerolla kännykkäsovelluksessa, niin ei tarvitse pelleillä lipukkeiden ja reklamaatioriskin kanssa.

Back