• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pari vuotta seissy, mitä kannattaa tehdä..

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tabmotor
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kyllä minä vain koettaisin ensin touhuta tuon käyntiin, että kuulee, käykö se kone millä lailla tai millään lailla. Itse sain velipojalta 9 vuotta käynnistämättä seisseen, eri nurkissa pyörineen 750-kuutioisen VF-Hondan. Oli vielä vähän purettukin. Kasasin takaisin nippuun, herkistelin jumittavan etujarrun, katsoin öljyt ja jäähdytysnesteet, irroitin tulpat, pyöräytin konetta, laitoin kunnossaolevat tulpat sekä uudet ilmanputsarit ja koetin käyntiin. Ei lähtenyt, siis irroitin ja putsasin kaasarit, ja uusi yritys: kone käynnistyi. Sitten 150 km koeajoa, ja kun tuntui pelittävän OK, aloitin vasta  isomman projektin: totaalipurku, rungon hiekkapuhallus & maalaus jne... Kai siinä oli tuuria, kun kaikki pelasi, mutta kun olen noiden autojen kanssa aikoinaan touhunnut, en ole törmännyt kuin yhden kerran tapaukseen, jossa kauankin seissyt kone ei ole lähtenyt kunnolla pelaamaan. Ei se parissa vuodessa jumiin mene, jos ei ole ihan räystään alla säilytetty. Ne manuaalit kannattaa katsella jostain ensimmäiseksi, ja kunnostaa aina yksi kokonaisuus kerrallaan, muuten on pian käsissä paljon irroitettuja osia, eikä oikein tietoa minne ne kuuluvat.

Mulle tuli tabmotorin ekasta viestistä ilmi, että se on hänelle täysin uusi juttu, tämä pyöräharrastus. Sen takia mä en ainakaan ensimmäisenä lähtisi tekemään E-huoltoa (siis kaikki palasiksi ja uudet primääriosat), Ihan tavallinen pitkään seisseen koneen huolto, että kaveri pääsee keväällä ajelemaan ja miettimään, onko pikkukatana hänen juttunsa.

Ensi vuonna hän voi kaiketi vuosiluvun perusteella tehdä siitä vaikka museopyörän ja jos kiinnostaa lisää, niin ostaa jotain muuta tilalle.

Pikkuhiljaa, pala kerrallaan, äijän taitojen mukaan kevättä kohti... "sanotaan"...

tounge.gif

-M

Tässä olisi otollinen kone ikuisen öljynvaihtokeskustelun pohjaksi. Kuinka syöpynyt kone on sisältä, kun ei ole juuri vaihdoilla stressattu. Laitatko havaintoja asiasta, jos käytät motin auki. (en odota vesi kielellä että paskana on, mieluummin uskon olevan ok)

T. Taas Talveksi Vaihtanut
wink.gif

PS. Itse kyllä pyörittelisin konetta enemmänkin ennen starttiyrityksiä, ylimääräistäkin voitelua käyttäen. Siellä on sen verran vilkasta elämää käynnistymisen jälkeen, että haluaisin varmistella minkä pystyy.

Katoppa täältä, löytyskö manuaalia.

Itse samanlaisessa tilanteessa parivuotta sitten "pelastukseksi" löytyi kaveri(t), jotka harrastaa mp:n rakentelua/rassaamista lähes tupakkipalkalla.  
033102beer_1_prv.gif

Ps. on mainiota kurvailla MP:llä, joka löytyy
                   helposti parkkipaikalta (ei oo vielä tullut
                   samanlaista vastaan, 25 000 km takana).

Pss. ei parivuotta seisoskelua tee
vielä mitään, kovaa ajoa vaan...

Mulle tuli tabmotorin ekasta viestistä ilmi, että se on hänelle täysin uusi juttu, tämä pyöräharrastus. Sen takia mä en ainakaan ensimmäisenä lähtisi tekemään E-huoltoa (siis kaikki palasiksi ja uudet primääriosat), Ihan tavallinen pitkään seisseen koneen huolto, että kaveri pääsee keväällä ajelemaan ja miettimään, onko pikkukatana hänen juttunsa.

Ensi vuonna hän voi kaiketi vuosiluvun perusteella tehdä siitä vaikka museopyörän ja jos kiinnostaa lisää, niin ostaa jotain muuta tilalle.

Pikkuhiljaa, pala kerrallaan, äijän taitojen mukaan kevättä kohti... "sanotaan"...

tounge.gif

-M
Näin minunkin mielestä.

Kannattaa toki miettiä paljonko pyörään haluaa investoida aikaa ja rahaa. Tällä hetkellä pyörä on sinulle varmasti tärkeä esine, mutta kuten eräs motoristiherra minulle eilen sanoi: "rautaan ei kannata rakastua". Asemassasi koittaisin saada pyörän ensinnä tulille (öljyvaihot, -suodatin, tulpat, mahdollisesti kaasarien ja tankin putsaus). Tämän jälkeen, kun pyörän perustoiminta on todettu, alkaisin korjata muita paikkoja sikäli kun tarvetta on - tämä siksi ettei vastaan tulisi mitään massiivista yllätystä, joka raunioittaa koko projektin.

Ensimmäisistä pyörän ropauksista on minulle jäänyt muutama muistijälki pääkoppaan: 1) hätäilemällä ei tule kuin kusipäitä mukuloita, 2) ehjää ei kannata korjata, 3) väärässä paikassa ei kannata säästää, 4) ilman sopivia tiloja ja työkaluja homma voi olla prseestä, 5) kysyvä ei tieltä eksy (näin internetin aikakaudella). Nämä aiemmat mietteet saivat alkunsa, kun ~18 vuotiaana korjasin nelipuolikasta suzukia talvella kylmässä tallissa (tai aitta se oikeastaan oli), huonossa valossa, kehnoin työkaluin, pienellä budjetilla - ja silloin ei ollut internettiä.

Huoltomanuaali. Sellasen sä tarviit. Yritä ettiä täältä .orgista tai sit suzukin maahantuojalta tai alfamerista. Clymeriltä saattaa löytyä kans.
Clymer
Haynes
Joo, todellakin tartten. Oli hommauslistalla aiemminkin, mutta ny taitaa paree vähän hoputtaa tuon hommausta. Noi ois kyl hyviä, nuo originellit kirjaset, mut täytyy nyt ensteksi kattella tovi mitä täältä netin kautta löytyis.

Kyllä minä vain koettaisin ensin touhuta tuon käyntiin, että kuulee, käykö se kone millä lailla tai millään lailla. Itse sain velipojalta 9 vuotta käynnistämättä seisseen, eri nurkissa pyörineen 750-kuutioisen VF-Hondan. Oli vielä vähän purettukin. Kasasin takaisin nippuun, herkistelin jumittavan etujarrun, katsoin öljyt ja jäähdytysnesteet, irroitin tulpat, pyöräytin konetta, laitoin kunnossaolevat tulpat sekä uudet ilmanputsarit ja koetin käyntiin. Ei lähtenyt, siis irroitin ja putsasin kaasarit, ja uusi yritys: kone käynnistyi. Sitten 150 km koeajoa, ja kun tuntui pelittävän OK, aloitin vasta  isomman projektin: totaalipurku, rungon hiekkapuhallus & maalaus jne... Kai siinä oli tuuria, kun kaikki pelasi, mutta kun olen noiden autojen kanssa aikoinaan touhunnut, en ole törmännyt kuin yhden kerran tapaukseen, jossa kauankin seissyt kone ei ole lähtenyt kunnolla pelaamaan. Ei se parissa vuodessa jumiin mene, jos ei ole ihan räystään alla säilytetty. Ne manuaalit kannattaa katsella jostain ensimmäiseksi, ja kunnostaa aina yksi kokonaisuus kerrallaan, muuten on pian käsissä paljon irroitettuja osia, eikä oikein tietoa minne ne kuuluvat.
No tää on kyllä aivan totta ja tällä pelolla hiukan himmaillukkin tuota hommaa, ettei lähe purkaan innolla juttua, mistä ei vielä mitään tajua. Ei auta hötkyillä.

Tässä olisi otollinen kone ikuisen öljynvaihtokeskustelun pohjaksi. Kuinka syöpynyt kone on sisältä, kun ei ole juuri vaihdoilla stressattu. Laitatko havaintoja asiasta, jos käytät motin auki. (en odota vesi kielellä että paskana on, mieluummin uskon olevan ok)

T. Taas Talveksi Vaihtanut  
wink.gif

PS. Itse kyllä pyörittelisin konetta enemmänkin ennen starttiyrityksiä, ylimääräistäkin voitelua käyttäen. Siellä on sen verran vilkasta elämää käynnistymisen jälkeen, että haluaisin varmistella minkä pystyy.
No varmasti ilmottelen! Mikäli ja kun konetta lähen aukomaan ja siitä, mitä sieltä sitten löytyy.

Itse samanlaisessa tilanteessa parivuotta sitten "pelastukseksi" löytyi kaveri(t), jotka harrastaa mp:n rakentelua/rassaamista lähes tupakkipalkalla.  
033102beer_1_prv.gif

Tuolta oon käynykkin hiukan haistelemassa sitä manuaalia, kiitti vinkistä by the way! Samalla tuli sitten kyseltyä vm.85 (en ole satavarma vuosimallista, mutta runkonumeron alku vai loppuko se oli vai kummatkin 85) piikkisen Kotarivanhuksen manuaalia, kun taisin päästellä hiukan luikuria tuolla aiemmin, että tää Katana eka pyörä.. Hommasinhan tosiaan n.kk aiemmin ton vanhuksen mettäpoluille ja valokuvausreissuille juhdaksi. Meinasin aivan unohtaa sen, vaikka mäntä tuloillaan ja kaikkea.. Sitäpaitsi, sillähän on varsin rockenrollia päästellä tuolla nietoksissa.  
062802jumpie_prv.gif
Sillain varovasti.  
biggrin.gif

Ollu muuten aika mettästäminen männässä tuohon peliin.. Alussa väläyteltiin jopa n.300eskon hintoja, olikohan nyt Mahlen alkuperäismännistä.. Ja olipa yksi jantterikin kelle kilauttelin, joka kerto hänen vanhempaan Kotariinsa löytyneen vm.88 piikkisen Honda cr:n sopiva mäntä.. Kotari oli 87. En tiä sit, kuin eri merkkien männät, pytyt ym. toisistaan loppupeleissä eroaa ja kuin on merkkikohtasia.. Puromotorin kaverille kun asiasta tokasin, niin kuulu ensimmäiseksi pientä naurunpoikasta ja joo, koitetaanpa ettiä sopivaa. Ja nehän sen sitten löysikin ja varsin passeliin hintaan. Ei siis ilmeisesti tätä Hondan mäntää.
biggrin.gif
Suosittelen, jos ongelmia löytää vanhaan Kotariin tai vastaavaan osia.  
thumbs-up.gif
Mutta eiköhän porukka nuo löydä suosittelemattakin, kun on kaikenmaailman netit ja aivan puhelimetkin.  
biggrin.gif

Mikään mainos eip oo turhaa ja oli pakko kehasta, kun pitkän pennin tuli tod. näk. säästäneeksi.  
smile_org.gif

Sekin(Kotari) tuli tosiaan hommattua mäntävikasena ja muuta ei tuntus näin keltanokan tuntumalla olevan puutetta, kun ehkä hiukan loso takaiskari ja takajarruja ei ollu nimekskään. Mut tsekkailee nekin sit tarkemmin, kun saa männän, vetelee sen varastosta fiksattavaks ja hurauttaa tietenkin pienet rinksat.  
sport05.gif

Kyl maar, tullu jo hiukan apinoitua ideatasolla tuota tupakkipalkkahommaa sulta.. 
033102beer_1_prv.gif
Sillähän se hommat toimii.
biggrin.gif
(jos säästäs kaverin keuhkoja ja ostas sille purkin jotain hyperöljyä) 
biggrin.gif

No toi on kyl kutkuttava ajatus sinäänsä, et päristelis menemään hiukan harvinaisemmalla pelillä.. Joskin voi tulla harmia, kun koittaa mahd. museorekkaan saaha.. Muuta tossa ei taitas olla kun putki ja liekö tuokin sitten peace of kake hommailla rajattomassa nykymuailmassa. 
biggrin.gif
Ei muuten Nettimotossakaan turhan paljon näitä Katanoita myydyissä luurannu.

Jees! Vaihteeks palailee se omppu kurkusta, kun kuulee ettei se mitään, anna miäs mennä vaan..  
062802moto_prv.gif

Kuinkas muuten, josko noita tehoja kannattais laskea tuosta Kotarista.. Kun ei sen tartte kulkea kovin äkäsesti, riittäs vähän vähemmänkin.. Jos ei sitten niin tarttis miettiä, et koska saa soitella jostain sysimettästä kaverille, kun kone kilahtanu, ettei mitään tietua missä oon, mut tuu ny hakeen veke, kun toi aurinkokin alkaa laskemaan. Viimeset 10km ollu mettää, niin ala siinä ny selittään sijainteja.  
biggrin.gif
Ei, kyl se vaan oman mukavuuden kannalta. Mahtaa olla riemua lykkiä pyörää mahd. pimeessä umpimettässä jokunen kilometri. Ei mielellään ainakaan turhan usein, vaikka aivan kuntoilusta käykin.  
biggrin.gif
Mitä simppeleitä tai vaikka ei niin simppeleitä keinoja tähän olis? Mielellään yksinkertasesti ja halvasti tietenkin, esim. ei mitään viilauksia, vaan onko paksumpia tiivisteitä yms. Vai mitä?

tounge.gif

-M
Näin minunkin mielestä.

Kannattaa toki miettiä paljonko pyörään haluaa investoida aikaa ja rahaa. Tällä hetkellä pyörä on sinulle varmasti tärkeä esine, mutta kuten eräs motoristiherra minulle eilen sanoi: "rautaan ei kannata rakastua". Asemassasi koittaisin saada pyörän ensinnä tulille (öljyvaihot, -suodatin, tulpat, mahdollisesti kaasarien ja tankin putsaus). Tämän jälkeen, kun pyörän perustoiminta on todettu, alkaisin korjata muita paikkoja sikäli kun tarvetta on - tämä siksi ettei vastaan tulisi mitään massiivista yllätystä, joka raunioittaa koko projektin.

Ensimmäisistä pyörän ropauksista on minulle jäänyt muutama muistijälki pääkoppaan: 1) hätäilemällä ei tule kuin kusipäitä mukuloita, 2) ehjää ei kannata korjata, 3) väärässä paikassa ei kannata säästää, 4) ilman sopivia tiloja ja työkaluja homma voi olla prseestä, 5) kysyvä ei tieltä eksy (näin internetin aikakaudella). Nämä aiemmat mietteet saivat alkunsa, kun ~18 vuotiaana korjasin nelipuolikasta suzukia talvella kylmässä tallissa (tai aitta se oikeastaan oli), huonossa valossa, kehnoin työkaluin, pienellä budjetilla - ja silloin ei ollut internettiä.
No just näin! Intoa, tahtoa ja aikaa kyllä riittää nyt, mutta ei se mahda lohduttaa, jos ja kun ei mitään osaa vielä.. En tietenkään anna moisen pikkuseikan lannistaa, että etsiskelen kaikenmaailman stefoja ja härpäkkeitä, mutta konetta oon jo valmis purkamaan tarvittaessa..  
biggrin.gif

Toikin totta, että vaikka nyt toi peli vaikuttaa siltä, etteikö se nyt piisais pitemmäkskin aikaa joka kantilta, kun kaikella tapaa varsin passelin olonen peli, mutta harvoinpa se taas sama mieli on välttämäti enään vaikka vuoden päästä.  
smile_org.gif

Ens vuonnako jo vois museopyörä tuo olla??  
eek.gif
Luulin, et vielä sais tuota herkkua jokusen vuoden ootella.. Miten ne sitten oikein lasketaan? Tulee pian kiire hommata se putki tohon. Eikös se pidä alkuperänen olla tietenkin.. Kun sais nyt tajuttua, miten ne kuvat sais tähänkin, niin voisitte sitten enemmin proot uumoilla meikäläisen kanssa tilanteita noin ulkoisesti tämän pyörän kanssa.

Niimenomaan! Pikkuhiljaa etiäpäin.. Niinkun dnapekko ja te messissä tuumasitte! Ja siitä ne taidot sitten kasvaakin ajan kanssa.
smile_org.gif
Ja mitä lueskelin uuemman kerran pekon tekstiä, niin samaa, tähän väliin huojentavaa tekstiähän tuo, että ei pitäis olla vielä näin lyhyessä ajassa kummempia hurttailuja yms.

Joo, ei tässä mitään sen vakavempaa romanssia ole päässyt kehkeytymään näitten pelien kanssa, vaikka ajottain alkaa jo tuntumaankin näitä lueskellessa, että taitaapa olla nyt naimisissa tuon kanssa talven.. Ja kesällähän tai kevään tullen, se olis sitten varmasti yhtä riemua ja joka naimisissa olo sekunnin väärti.  
sport05.gif
Joo, tää hiljaa hyvää tulee kuullostaa varsin järkevältä tavalta lähestyä tätä hommaa.  
thumbs-up.gif

Niinpa, kun tossa aikasemmin hehkuttikin, kuin helppoa se varmasti nykypänä on hommat, ihan vaan tän internetin ja mainion vertaistukitoiminnan kautta  
033102beer_1_prv.gif
, verrattuna esim. sun kertomaan skenaarioon.. Toi on HC:ta, täysin pisteet siitä!  
buttrock.gif

Kuinhan harvinainen peli tää meikäläisen Katana mahtaa olla, kun ei haulla löytyny täältä tai Googlettamalla oikein mitään erikoisempaa Suamenmaalta? Tuon saa tietää mistä.. Soittoa tuonne Tullihallitukseen?
Tullihallitus

Eipä muuta kuin kerro huolesi heille ja he kyl ettivät montako pyörää on tuotu maahantuojan toimesta.
Thanks! Kattelinkin jo alustavasti tänään tota Googlettamalla. Täytyyp heti huamena kilautella asiaa.  
smile_org.gif

Tällainenko?

Ja >tämän< olet varmaan bongannu?

1982_GS550-Katana_800.jpg
Ei, kun tällanen.. http://www.moottoripyora.org/kuva-al....0&pos=1
http://www.moottoripyora.org/kuva-al....0&pos=0

No olihan se samanlainen, mut musta.  
smile_org.gif

Oon ohimennen nähny ton sivun, mut nyt vasta lukasin sen läpi.. Ei paljon asiaa, mut asiaa kuitenkin! Kattelin tota taulukkoa Katanoista, niin tossa oli 400:n vehe.. Oliskos se sitten se pikku-Katana ja tää mun vehe, joku välimallin Katana..  
biggrin.gif
Joop.. Nyt alkaa jo(viimeset..öö..kaikki viestit) oleen niin huonoa läppää, et josko laittas iltapekonit ja munat tulille, ja alkas ihmetteleen unijuttuja. Eihän se nyt taas kellokaan ole vielä paljoa..  
tounge.gif

Ei voi kun kiittää taas tän päivän saldosta!! Tässähän viisastuu ihan salakavalasti ja alkaa hahmottaan tätä hommaa, sit tää innostus pääsee oikeisiin uomiinsa. Thanks!  
bowdown.gif

033102beer_1_prv.gif

http://www.nettimoto.com/viewVeh....update=

Just kattelin eilen tällasta.. Ja äsken.  
tounge.gif
Antakaa joku hyvä koti sille, kun en ite nyt pysty.  
nixweiss.gif

Ens vuonnako jo vois museopyörä tuo olla??
eek.gif
Luulin, et vielä sais tuota herkkua jokusen vuoden ootella.. Miten ne sitten oikein lasketaan? Tulee pian kiire hommata se putki tohon. Eikös se pidä alkuperänen olla tietenkin..
Museoajoneuvoikäraja on nykyisin 30 vuotta eli putkenhommauskiireet hieman helpottavat...
wink.gif

Mitä taas tulee tuohon parin vuoden seisomiseen, niin jos sen verran takarattaasta pyöräyttää vaihde päällä, että toteaa ettei se kone ihan juntturassa ole, niin ei muuta kun öljyt sisään, bensat tankkiin ja starttailemaan. Liialla hifistelyllä / luulotaudilla saisi jo joka kevät talvisäilytyksen päätteeksi vähintään kannet irrotella ja tutkia...

Joo, kyllä noita Tridenttejä on jonkinverran liikkeellä, mutta tätä varttikatteellista 900 Sprint:tiä on Suomessa käsittääkseni vain muutama.

Lataappas tämä huoltomanuaali tälläi:

1. laita kolme vieressä näkyvää kirjainta tähän, ja klikkaa "download"

img1608577.jpg

2. odota reilut puoli minuuttia, ja klikkaa tästä

img1608578.jpg

Merkkasin nuolella tuon Katanan tyypin, eiks se ookkin oikea ?
Lataus sitten kestää hyvänaikaa, että odottele rauhassa että on valmis.

Ps. jos jotain hyperöljyä meinaat, niin osta 20l
                   pönttö Mobil Delvac MX 15W-40 (n.60e).
                   Se on oikeesti paras ölppä wanhoihin, ja
                   uudempiinkin pyöriin.

Mulla oli oma keväällä hankittu mopo (allekirjoituksesta selviää merkki ja malli) seissyt kylmässä tallissa kolme vuotta.

Toukokuussa ostin sen, pyöräytin takarenkaasta ja totesin, että kone pyörii ja puristuksiakin löytyy. Uudet öljyt sisään, uusi öljynsuodatin, uusi akku, ryyppy päälle ja laakista käyntiin. Edes bensoja en vaihtanut uusiin, vähän uutta vanhojen sekaan. Voi sitä riemua ja Hangon keksi-hymyä kun 17 vuoden mopoton kausi päättyi siihen hörähdykseen
062802jumpie_prv.gif

baaa.gif
062802moto_prv.gif
Edes sinistä savua ei pölläyttänyt. Hetkessä oli jotain herkistävää. Mikään ei ole niin kaunista kuin miehen suhde mopoonsa
biggrin.gif

tounge.gif

Sitten vielä uusi takarengas ja ajamaan. Ai niin, uusi kypärä ja ajopuku piti vielä hommata, vanha potta oli vanha ja puku kokoa rippikoulupuku.

Nyt on takana 12 000 huoletonta "uutta" mopokilometriä, mopon mittarissa 53 000. Lukeman paikkansa pitävyydestä ei ole takeita, mutta pyörä on ihan ehjä ja siisti.

Viime viikonloppuna säädin venttiilit ja totesin venttilikopan sisällön olevan lähes uutta vastaavassa kunnossa. Kaikki pinnat täysin puhtaita ja kirkkaita, nokat näytti olevan kunnossa, ei mitään pahaa kulumaa, eikä syöpymiä ainakaan silmämääräisesti ollut näkyvissä.

Joku on siis joskus muistanut vaihtaa öljyjä tuohon. Edellisen omistajan mukaan mopo jäi seisomaan heti huollossa käynnin jälkeen ja ulos laskemani öljyt olikin kyllä aika puhtaan näköiset. Sen jälkeen ajoin ekoilla öljyillä 200 kilsaa, seuraavilla tuhat ja sitten vasta normaali 6 tonnin vaihtoväli.

Venttiilien säädön lisäksi tehtyä:

-uusi eturengas ja jo toinen uusi takanen
-takapyörän ja swingin laakerit uusittu, pientä välystä oli havaittavissa, swingin laakerit vähän jumissa ja likaiset. Kaikki muut laakerit pesty ja rasvattu huolellisesti
-takaswingi maalattu
-uudet teräspunosjarruletkut ihan varmuuden vuoksi, vanhat oli kumiset ja varmaan tosi vanhat
-uudet ketjut ja rattaat, sekä luonnollisesti öljyt, suodatin ja tulpat
-kaasarit ja ilmansuodatin (pestävä K&N) putsattu

Vielä tehtävää:

-etustefat, liukuholkit, pölysuojat ja keulaöljyt vaihdetaan ensi viikonloppuna
-samalla tarkastetaan ohjauslaakerin tilanne, vaihtoon jos tarvetta
-kaasarit synkronoidaan
-pakoputket maalataan, ellei joku myy mulle sikahalvalla viriputkia
-tavarateline maalataan
-yhdessä sivukatteessa n. viiden sentin halkeama ruuvin reiän kohdalla, liimataan (epoksilla tms.?)

Siinäpä vähän listaa, mitä kolme vuotta seisseestä, kohta 17 v. Sussukasta löytyi puuhattavaa. Jotain tällaista vanhan pyörän hankkiva voinee melkein aina odottaa.

En voi olla kuin samaa mieltä mm. Nomadin ja Masan kanssa, pikkuhiljaa ja ennen kaikkea huolellisesti, ensin katotaan, onko moposta vielä kulkijaksi. Se onnistuu aika vähällä vaivalla. Toki sitä täytyy sen jälkeen vähän pitää silmällä ja tarkastella usein, että miltä näyttää, uskaltaako vielä ajaa.

Tämän ison remontin tein siis vasta nyt kun huomasin, että mopo tosiaan toimii ja siihen kannattaa satsata. Totesin, että kyllä se tämän kesän kasassa pysyy ilman isoa remppaa, telakalle sitten kauden päätyttyä.

Rahaa on palanut ihan kiitettävästi, mutta moposta maksettu hinta oli sen sijaan nimellinen ja se, joka tähän menneitä rahoja laskee, voi vaihtaa harrastusta saman tien. On hyvä mieli lähteä ensi kauteen kun tietää, että mopo on kunnossa (kop kop).

-yhdessä sivukatteessa n. viiden sentin halkeama ruuvin reiän kohdalla, liimataan (epoksilla tms.?)
Moro kerholainen
wink.gif

Ei tavallista epoxia, se korkkaa irti. Niiden joukossa olevien pehmentimien takia ne ei pidä kunnolla, kuin hyvin ohuina saumoina laajoilla pinnoilla.

Se korjataan vartavasten katteiden muovia varten tehdyillä liimoilla ja jos se on härskisti revennyt, sinne tehdään sisäpuolelle lasilla ja oikealla laminointiepoxilla tukipohja.

Voin talvella jeesata, jos tarvis.

-M

Back