• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Paras vaha ja pesuaine pyörälle?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja daddy
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Autoglymin vahat voittivat tm:n testin joskus, kyllähän muillakin tulee kiiltävä mutta glymin vahat kestää.

Eikä se hintakaan paha ole, pyörään vahaa menee niin vähän että kun ostaa yhden punasen ja kultasen purkin niin ne kestää kauan. Ja muutama kynppi tässä harrastuksessa ei ole mitään :)

Mulle on jäänyt vähän mysteeriksi miksi tuota Autoglymin punaista vahaa käytetään yleisesti vaikka pyörä on kuin uusi, ei nyt tulis ensimmäiseksi mieleen lähes virheettömälle maalipinnalle käyttää vahaa jossa hiovia komponentteja mukana. Vanhat ja kärsineet maalipinnat sitten erikseen.

Itsellä pelkkä kulta pelannut mainiosti....
smile_org.gif

Onkos kukaan testannut glymin musta-kulta yhdistelmää? Pelkkää mustaa itsekkin käytän, mutta mitä jos siihen vielä levittäis kultasta.

Jaaha? Ainakin omassa Autoglym'n punaisessa purkissa sanotaan että vaha ei sisällä hiovia aineosia.

Voi muuten olla tottakin, ettei sisällä hiovia aineita- tieto perustuu aikaan jolloin glymin tuotteita sai vaan meikkareilta.

Uuteen "puhtaaseen" pintaan laittaisin suoraa kultaista etikettiä.

Pesuaineena lähinnä liuottimen kovaajana AS4 Teho Solmaster - oikein laimennettuna on mainio ja luontoystävällinen muistaakseni sitruspohjainen.

Pesuaineena lähinnä liuottimen kovaajana AS4 Teho Solmaster - oikein laimennettuna on mainio ja luontoystävällinen muistaakseni sitruspohjainen.
On tosiaan pesuaine parhaasta päästä. Tosi paskainen ja suolainen autokin lähtee puhtaaksi pelkällä AS nelosella (mietonakin liuoksena) ja painepesurilla. Harjaa en ole käyttänyt aikoihin..
Mopon pesuun tulee käytettyä samaa ainetta ja myös sitä painepesuria.

On tosiaan pesuaine parhaasta päästä. Tosi paskainen ja suolainen autokin lähtee puhtaaksi pelkällä AS nelosella (mietonakin liuoksena) ja painepesurilla. Harjaa en ole käyttänyt aikoihin..
Mopon pesuun tulee käytettyä samaa ainetta ja myös sitä painepesuria.
Tulipa ostettua tuota Solmaster AS 40 Tehopesu lientä viiden litran pönikkä kun olen kuullut pelkkiä kehuja kyseisestä aineesta.
Noh, kohtahan (kun on kevätpesun aika) se nähdään mihin tuo pystyy kun mopokin on seissyt koko talven tallissa kaikkine viime kesän itikoineen ja muine paskoineen...
tounge.gif

Minkäslaisena laimenteena olette käyttäneet vai jopa ihan raakana?

Delvac..., no ei kai.

Pinelinella ja jollain Korrekin autoshampoolla pyörä puhtaaksi. Mahdollisesti ketjut jynssätään Motulin ketjunpuhdistusaineella ja viimeksi syksyllä taisin vetäistä "Äiskän" carnauba vahan pintaan.

P.S. Tuo aiemmin mainittu Fairy sopii kaikkeen, kunhan on sitä sitruunaa...

Itse olen käytellyt kuumaa vettä ja mikrokuituliinaa tuohon normipuhdistukseen, hyvin on lika lähtenyt sieltä mistä tarvis, eikä tarvitse edes hangata tai lotrata pesuaineilla. Vaha on ollut Motorexin Motopolish, en tiedä onko tuo nyt sen kummempaa kuin muutkaan, mutta onpahan pyörän kuva kyljessä.

Vanhaan pyörään levittelin ihan onnistuneesti Hempelin venevahaa. Valkoiset pinnat oikein säihkyivät
biggrin.gif

Jotakin autoshampoota pintaan ja takahaarukan tienoille liuotinpesua.. Letkuharjalla sitten kevyt harjaus. Kuivauksen jälkeen Holtsin speedwaxia, joka on loistava aine kiilloltaan, lähtee vaan joka pesussa pois..
Muutamaan kertaan kaudessa sitten Autoglymin punaisella perusteellisempi puhdistus..

Itse olen pessy eka kuumavesi + mäntysuopa yhdistelmällä ja sitte vahaillu turtle wax metallic autovahalla. Välillä vanteet liuotinpesuaineella... Hyvää jälkee on tullu.

Lisätään tähän soppaan nyt vielä merkeiksi:

Sonax (omasta mielestä melko sama kuin Glym, Sonaxissa "helpompi asteikko" eli vahat 1-3 maalipinnan kunnon mukaan.)

Grojet (voi levittää myös märälle pinnalle - hyvä perusvaha, sekä todella hyvin puhdistava!!)

Noitahan on kuin meressä kaloja, rohkeesti testaamaan ja tutustumaan vaan
buttrock.gif

Pesuaineesta en tiedä, mutta viime syksynä löysin erinomaisen pyörävahan. Turtlen ICE vaha. Nestemäistä ja putelin mukana tulee levitys ja kiillotusvehkeet. Suht kallista, mutta näemmä älyttömän riittoisaa. Kului ehkä n. 1/30 pullosta yhteen RSV:n vahaukseen kokonaan. Loistavaa ainetta juuri mp vahaukseen. Kiillottaa myös muovin, kumin yms. eikä jätä mitään normaaleja vahajäämiä mihinkään. Helppo käyttää ja vahatun pinnan tuntu saavutetaan + ihan ok kiilto. Aikaa menee 1/3 normivahauksesta, kun tuolla saa kerralla koko pyörän käsiteltyä ja päälle sitten liian aineen poisto ja lopuksi kiillotus. Suosittelen pyöräkäyttöön.  
thumbs-up.gif

Motonetistä 18,90e pullo.

http://www.turtlewax.fi/ice/mullistava_uutuus.html

noissa katumallin vehkeissähän valtaosa näkyvistä pinnoista on muovia, niin ootteko surutta vahannu muovitkin? Ite oon niin laiska et etupäässä vedellä ja painepesurilla oon koittanut pärjätä.

noissa katumallin vehkeissähän valtaosa näkyvistä pinnoista on muovia, niin ootteko surutta vahannu muovitkin? Ite oon niin laiska et etupäässä vedellä ja painepesurilla oon koittanut pärjätä.
Kyllä juu sama vaha kaikkialle. Kannattaa kuitenkin kokeilla aluksi, kaikki vahat ei välttämättä sovellu muoveille.

Minun mielestäni paras vaha on sellainen mikä kestää pisimpään pinnassa. Olkootkin hieman työläämpi jos vahausta tarvitsee suorittaa paljon harvemmin. Kaikki ne kiiltää ihan riittävästi kuitenkin.

Back