• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Paras vaha ja pesuaine pyörälle?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja daddy
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Pesuaineista en tiedä (paitsi wurthin paskoihin en koske enää), mutta vahoista Alaska on ykkönen.

Fairyllä pestään ja vahaksi Korrekin ns. teflon vaha. Jos tarvis niin jotain liotinpesua ensalkuun.
Noita Faireja ja muita astianpesuaineita ei saisi käyttää maalipinnoille, ne on tarkoitettu lasille ja keramiikalle missä pinnan kovuus en eri luokkaa maalipintaan verrattuna. Asitanpesuaineet poistavat vedestä pintajannitteen että vesi tunkeutuisi paremmin likaan ja tekisi astioista "säihkyvän puhtaita". Tämä ominaisuus ei tee hyvää maalipinnalle, astianpesuaine tunkeutuu pahimmassa tapauksessa malipintaan. Joskus näkyy selviä läiskiä naalipinnassa mitkä johtuvat väärän pesuaineen käytöstä. Ja ne eivät aina lähde edes myllyttämällä.
Myöskin asianpesuaineista puuttuu likaa pois kuljettava ominaisuus, autoshampoot nostavat lian irti maalipinnasta ja huuhtelu onnistuu helpommin.
Asianpesuaineet vaahtoavat myös aivan turhaan, vaahto ei pese mitään
smile_org.gif

noissa katumallin vehkeissähän valtaosa näkyvistä pinnoista on muovia, niin ootteko surutta vahannu muovitkin? Ite oon niin laiska et etupäässä vedellä ja painepesurilla oon koittanut pärjätä.
Kyllä juu sama vaha kaikkialle. Kannattaa kuitenkin kokeilla aluksi, kaikki vahat ei välttämättä sovellu muoveille.

Minun mielestäni paras vaha on sellainen mikä kestää pisimpään pinnassa. Olkootkin hieman työläämpi jos vahausta tarvitsee suorittaa paljon harvemmin. Kaikki ne kiiltää ihan riittävästi kuitenkin.
Maalihan noissa muoveissa on lähes kauttaaltaan, muutamaa liparetta lukuunottamatta pinnassa.. Nuo teipin reunat on joskus mietitityttänyt , että voi alkaa irvistellä kovan myrkyn edessä..
Hyvin ovat pysyneet, ainoa murhe on, että kuivaa vahaa joutuu raapimaan saumasta pois..

Fairyllä pestään ja vahaksi Korrekin ns. teflon vaha. Jos tarvis niin jotain liotinpesua ensalkuun.
Noita Faireja ja muita astianpesuaineita ei saisi käyttää maalipinnoille, ne on tarkoitettu lasille ja keramiikalle missä pinnan kovuus en eri luokkaa maalipintaan verrattuna. Asitanpesuaineet poistavat vedestä pintajannitteen että vesi tunkeutuisi paremmin likaan
Tuota ihan pitää kysyä: Mitenkäs nämä muut pesuaineet toimivat joita käytetään veden kanssa kuin vähentämällä veden pintajännitystä?

Wurthin Pineline tehopesu ja itse suosin pesun jälkeen Turtlewaxin Ice Waxia ja kunnon vahaukseen sitten ihan Autoglymiä.

- Pasi

Itse käytin joskus autooni jenkkiläistä "näyttely" vahaa nimeltään Zaino, aivan uskomaton kiilto tuli pintaan. Rohkenen sanoa, että kiilto oli parempaa luokkaa kuin Autoglym variaatioilla joita itsekkin paljon käyttänyt.
Mutta saatavuden kannalta Autoglym on hyvä vaihtoehto...

Glymin vahat ovat suosittuja kun se joskus pärjäsi tm:n testissä 10v sitten
smile_org.gif

En itse tue enää koska ne eivät tunnu pysyvän pinnassa kovin pitkään

S100 Motorrad Total Reiniger on ehdottamasti paras niinstä pesuaineista joita olen käyttänyt, ei tarvitse vahata pesun jälkeen. Tuotenimen alta erittän kattava sarja moottoripyörän puhdistamiseen tarkoitettuja aineita. Tuotesarjan BLACK&SHINE on "rasva" jolla saa mustaksi maalatun moottorin loistamaan, kannattaa ehdottomasti kokeilla.

S100 Motorrad Total Reiniger on ehdottamasti paras niinstä pesuaineista joita olen käyttänyt, ei tarvitse vahata pesun jälkeen. Tuotenimen alta erittän kattava sarja moottoripyörän puhdistamiseen tarkoitettuja aineita. Tuotesarjan BLACK&SHINE on "rasva" jolla saa mustaksi maalatun moottorin loistamaan, kannattaa ehdottomasti kokeilla.
Mistähän tuota saa täältä korpisuomesta?

sport05.gif
Miksi tuhlata hyvää ajoaikaa jatkuvaan jynssäämiseen?? Suosittelen kerran vuodessa fixarille ja 2 komponentti kovavaha pintaan (hinnat 50-100€) loppu kesä menee kevytpesulla ilman pintoja pilaavaa liuotinta... ja pyörä on jatkuvasti kuin uusi
biggrin.gif
biggrin.gif

Eipä tuohon mopon vahaukseen kauaa mene ainakaan mulla. Autoglymin punasta+kultaista olen käyttänyt. Pesuaineena joku normi autoshampoo. Vanteet pesen wd-40:llä jos on rasvanjämiä.

Glymin vahat ovat suosittuja kun se joskus pärjäsi tm:n testissä 10v sitten
smile_org.gif

En itse tue enää koska ne eivät tunnu pysyvän pinnassa kovin pitkään
Pysyvyys on kyllä heikkoa noilla.. Autoa esim. ei kestä pestä liian lämpimällä vedellä, tai voimakkaalla pesuaineella, lähtee glymi pinnasta varmasti..

Tuo "työstettävyys" oli 10-15v. sitten aika ylivoimainen autoglymin tuotteilla.. Muita vahoja sai hangata tosissaan pinnasta, kun glymi lähti lähes puhaltamalla ja siitähän tuo on juuri ne suurimmat kehut aina saanutkin.. Ymmärrettävästi ominaisuus oli/on ammattifiksareiden mieleen.

Nykyään ei oikein v-mäistä hangattavaa taida olla markkinoilla olemassakaan..

Entäpä mattapinnan käsittely?
Turtlen Ice toimii hyvin myös mattapinnoissa. Sillä voi vetää huoletta kaikki muoviosat, on helppo ja nopea heittää pintaan. Vahan kestosta en tiedä mutta sen lisäksi tulee sit käytettyä joskus Glymin mustaa ja kultaa kiiltäviin pintoihin.

Edittii sen verran että ite oon käyttän tota Icea vaan muovisiin mattapintoihin, eli muista ei ole kokemusta.

Back