• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Paras öljy Ducatiin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja SS680
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Yritin haku-toiminnolla etsiä mutta en joko osaa tai
tounge.gif

Monet on kehuneet Motorexin öljyjä ja toiset suosittelee paksumpaa kuin Ducatin manuaali yms...
Mikä on se käytännössä parhaaksi todettu öljy Ducatin pikku koneisiin?

Motorexin 10W-60 tai rahamiehille KTM:lle speksattu 20W-60.

Shellin Advance Ultraa saa vasta nyt paksumpana versiona Suomesta...

Mopotehtaiden öljysuositukset ovat aika jännä juttu. Mikähän mahtaa olla rahallinen hyöty, millä öljyfirma x pääsee ns. suositusrasvaksi.

Kotarilla oli pari vuotta sitten vielä Shell, yhtäkkiä se vaihtui Motorexiin.

Henk.kohtaisesti Shellin rasvoja käyttäneenä on vaan pakko todeta, että ainakin Desmoquattrossa Motorexin voiteet toimivat paremmin. Kuuman pään viskositeettiarvo 60 ei ole paha asia..

BTW, Salosta Shellin rasvoja löytyy MP-asennukselta (Meriniitty). On muuten Ducatin merkkihuoltokin vielä ja vallan suositeltava paikka. http://www.mp-asennus.com/

-tkk

Motorexin Formula 15W50 perusöljy toimii ihan mainiosti pikkukoneisessa Ducatissa koska Ducati-Kaemna laittaa sitä vesijäähdytteisiin Desmoquatroihin kilpakäyttöön... vaihtoväli kannattaa pitää siinä 5000 km paikkeilla riippuen hiukan käyttötavasta.

Itse olen laittanut Shellin 15W50 Advance Ultraa ja seuraavaksi laitan Motorexin täyssynteettisen Power Synt 10W50-öljyn koneeseen (10W60 on myös hyvä). Filtterinä toimii Ducatin alkuperäinen, Kaemnalta niitä saa luokkaa 9 € kappale.

Ei se niin justiinsa ole noitten öljyjen kanssa kunhan niitä muistaa vaihdella ja mieluummin käyttää paksumpaa litkua joka on jotain tunnettua merkkiä kovemmassa ajossa. Aina löytyy tosin Delvac-miehiä jotka haluavat säästää sen 10 € öljyn hinnassa ja siinäpä sitten ollaan onnellisia kun on taas pihistelty lisää.

Miten paljon öljyllä on vaikutusta ns. välivapaiden löytymiseen? Vai onko vika minussa, kun ei jaksaisi aina painaa poljinta ihan pohjaan saakka? Helpottaisi varmaan, jos laittaisi vivun siihen asentoon, että alaspäin painaessa vaihtuisi vaihde suurempaan. En ole kyllä vieläkään keksinyt syytä, miksi vaihdekaavio on katupeleissä näin päin, mutta varmaan siihen joku pätevä syy on.

No tuossa tapauksessa sillä öljyn viskositeetillä ei ole merkitystä
biggrin.gif

ELF merkkistä 100% täyssynt öljyä viskositeetiltaan 10W-50 saa mm allekirjoittaneelta edukkaasti, itse sillä tykitellyt nyt menemään ja kaverin millessä myös skulaa hyvin ja ökäsuodin dukeen 8e

No tuossa tapauksessa sillä öljyn viskositeetillä ei ole merkitystä
biggrin.gif

ELF merkkistä 100% täyssynt öljyä viskositeetiltaan 10W-50 saa mm allekirjoittaneelta edukkaasti, itse sillä tykitellyt nyt menemään ja kaverin millessä myös skulaa hyvin ja ökäsuodin dukeen 8e
Eiköhän tuommoinen 5W-50 moniasteöljy mene vähän överiksi, kun moottorin käyttölämpötila voi sillä olla -40 - 150 astetta. Kuka ajaa pyörällä tuommoisessa pakkasessa ja lämpötiloilla? Tehdas suosittelee 10W-40 öljyjä, jolloin käyttölämpötila on -10 - 130 astetta ja se taatustu riittää useimmille. Minä olen ajanut omalla mopolla -7 asteen pakkasessa ja yli 40 asteen helteessä italiassa ja hyvin on 10W-40 riittänyt...

10W-50 tuo on
smile_org.gif
Itse ainakin oon huomannut eroa kuin yöllä ja päivällä 40 ja 50 öljyjen välillä, erityisesti vaihteiden päälle menossa (kuivalla kykällä). Mutu-menetelmällä myös mekaaniset moottorinäänet kuumana tuntuvat vaimeammilta, mene ja tiedä sitten tuosta
nixweiss.gif
Mutta kyllähän tuollainen ilmajäähy melko kuumana käyskentelee välillä

20w/50 oli parasta omassani. 10w/40 tahtoi kovassa ryydloikassa haihtua ja kuumana sillä esiintyi lievää vaihteiden takertelua.

Ja nämä alaviskositeetithan ei sekoita yhtään tuota yläpäätä, eli 20w-50 ei ole sen vahvempaa kuumana kuin 5w-50
thumbs-up.gif

Joo tota meinasin.. mutta mistäs tuo on että ei suositella korkeille kierroksille 5w alkuisia tai ylipäänsä pienellä kyömäviskolla olevia? Voisin väittää että esim Gulf Racing 5w-60 on melkolailla kierroksille sopiva öljy samoin kuin vaikkapa Castrol TWS 10w-60, ja prätkäöljyistä 10w-50 joka merkiltä..

Back