• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Paras myytävä ketjurasva ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja McTeme
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jos ei satu omistamaan scottoileria niin taitaa olla tippazydeemi paras ja siistein levitystyökalu. Itselläni on penkin alla aina mukana litteä ex. lukitusliimapullo täynnä vaihteistoglidiä, jota voipi sitten reissunpäällä töräyttää vitjaan tankatessa. Kotona aina täyttää sen 200sta tynnyristä, niin raskii rasvata vaikka 10 kilometrin välein!
tounge.gif
Eikös levitykseen käy spraypullo jota on kotikäyttöön mainostettu, OBH -nordica. Pullolla levitetään paistirasva pannulle tasaisesti. Hintaa n. 20 euroa. Tulee ohuelti ja on täytettävä, toimiva siis.

Olen käyttänyt myös tuota samaa Motorex:n rasvaa ja hyvin pysyy kiinni ketjuissa. Nyt n.500 km jälkeenkin sormenpää jää kiinni ketjuun kuin taikinaan, kun kokeilee ketjujen kireyttä. Joten mitä ilmeisimin hyvä aine?
Missä tuota myydään ja paljonko maksaa?
Oletettavasti myös hiekka ja muu paska tarttuu ketjuun sitten ihan yhtä hyvin kun sun sormi... Omiaan tuhoamaan ketjun.

Sanokaas oisko moottorisahan teräketjuöljy hyvä mp-ketjuöljy, ja jos ei niin miks ei?
Itelläni pienessä 50ml:n pullossa nimenomaan luontoystävällistä moottorisahan teräketjuöljyä. Toimii varsin hyvin vaikka vähän sotkeekin, eikä pilaa o- tai x-renkaita. Ja lisäaine ehkäisee kuumentuneen pihkan tarttumista ketjuun.
tounge.gif

Sadekelillä on aivan sama mitä ketjuihin laittaa, öljyä, vahaa tai vaikka rasvaprässillä vaseliinia tai ihan mitä vaan, sadan kilsan jälkeen siitä tuskin on mitään jäljellä. Pääasia ett jotain laittaa...
nixweiss.gif

Valitettavasti oma ajotyylini on niin repivää ett ketjut ei kestä kuin 20.000 km, pitäis varmaan tehdä jotain tolle liian usein ilmenevälle "rannekrampille" joka nykäisee tupin nurin...
blush.gif

"Oletettavasti myös hiekka ja muu paska tarttuu ketjuun sitten ihan yhtä hyvin kun sun sormi... Omiaan tuhoamaan ketjun. "

Ehkä näin
smile_org.gif
Mutta jos se rasva ei pysy ketjuissa niin mitä hyötyä siitä sitten on? Itse en kyllä ala pyörän takapäätä jatkuvasti liuottimilla pesemään moottoriöljyistä ja siksi ainoa järkevä aine on no. ketjuissa pysyvä "taikina"... Ja mitä olen seurannut, niin ei hiekka ja muu paska tartu kovin hyvin pyörivään ketjuun;se on nääs fysikaanlain vastaista. Mutta toisinpäin kylläkin öljy lentää kaaressa ulos ja sekin on fysiikan lain mukainen ilmiö
wink.gif

Onkos kukaan testannut wurthin hts srayta ? Tefloniksikin sitä kutsutaan. Kehuvat, että tunkeutuu hyvin ja jämähtää sitten vaseliiksi muutamassa sekunnissa. Eikä pitäis lentää ympäriinsä.

Itse en pääse testaamaan, kun ei ole noita ketjuja vielä löytynyt tosta moposta, mutta tulipahan vaan joskus puheeksi ko merkin edustajan kanssa.
Würthin HHS 2000 olen käyttänyt. Ennen sitä lotrasin monilla ketjuöljyillä ja vahoilla, mutta nyt käytän ainostaan HHS:ää. Hyvää tavaraa on. Suikutettaessa ihan litkua, mutta jähmettyy hetken kuluttua sitkeäksi rasvaksi. Jos et usko niin ruikuta sormiin ja huomaat, kun joukseva öljy muuttuu hetken kuluttua sitkeäksi rasvaksi. Yleensä ostan tätä jostakin tarjoustalosta tai vastaavasta halpamarketista. En muista mitä maksaa, mutta ei se ihan ilmaista ole.

Ja ei muuta kuin rakennusohjetta kehiin
elektroniikasta ei ei oo vielä documentaatiota jukaisu valmiina, muuten tarinaa ja kuvia projektista (ja lyhyesti edellisistä painovoima toimisista):

http://www.24.fi/mcjaykat/
, siellä kalusto - automaattinen ketjunvoitelulaite

Kuhan saadaan materiaali kasaan niin sit voi tulla kytkikset yms, ehkä nimellistä korvausta vastaan... aikaa ja ennen kaikkea kaljaa tuohon on menny ihan kotitarpeiksi. rahaakin sen verran et noi 2 kpl ei tullu hirveesti halvemmaksi ku ostaa valmiina, mut eiköhän noita muutama tuu tehtyä tutuille.

Würthin HHS 2000 olen käyttänyt. Ennen sitä lotrasin monilla ketjuöljyillä ja vahoilla, mutta nyt käytän ainostaan HHS:ää. Hyvää tavaraa on. Suikutettaessa ihan litkua, mutta jähmettyy hetken kuluttua sitkeäksi rasvaksi. Jos et usko niin ruikuta sormiin ja huomaat, kun joukseva öljy muuttuu hetken kuluttua sitkeäksi rasvaksi. Yleensä ostan tätä jostakin tarjoustalosta tai vastaavasta halpamarketista. En muista mitä maksaa, mutta ei se ihan ilmaista ole.
Juu, Wurtsi ihan hyvää päivittäin työssäni käytän, MUTTA...!
Oletkos kokeillut uutta HHS Drylubea?...on muuten tarkoitettu ihan moottoripyöriin.
Wurthin mies lykkäs pullollisen kouraan, kun tietää mopoihmiseksi...
En raaskinut kertoa, että mulla on kardaani...
Tuoteseloste; synteettinen kuivavaha.Ei vahingoita O-renkaita, suojaa ja hoitaa elastomeerejä.Erittäin hyvä tunkeutuvuus.Kestää hyvin keskipakoisvoimaa kuivuttuaaan.Ei sisällä silikoonia, hartsia tai happoja.Kestää roiske- tai merivettä, heikkoja happoja ja emäksiä.Lämmönkesto -30...+100, lyhytaikaisesti +180.NLGI-luokka 3

Viimeviikolla käpäilin juurikin noita HHS -purkkeja hongkongissa, täytyy kai kokeilla seuraavaksi.

wurth
Tuonne vaan hakusanaksi HHS.

ScottOileri on veturissa ja loistava systeemihän se on. RRään en ole härpäkettä virittänyt kun "ei sovi tyyliin"
blush.gif

Castrolin ja hondan spräytä tullut käyteeltyä ja joskus vaihteistoöljyä.

Öljyämisväli vaihtelee aika paljon, joskus voi mennä 100km välein, joskus 600km välein.

Apropoo, miksi valmistajat ei ole virittäneet tuollasta aktiivista ketjuöljysysteemiä pyöriin valmiiksi? Ei luulis liian vaikeeta jollekin Hondalle moisen viritys olevan? Olis sitten vaikka oma säiliö jossain tökötille.

Pro Honda (hyi) ketjurasvaa on tullut käytettyä.
Hyvin levii ja ei näytä vannettakaan sotkevan juurikaan.
Kurapuolen kaverit kehuu parhaaksi, mutta tiedä sitten..

Juu, Wurtsi ihan hyvää päivittäin työssäni käytän, MUTTA...!
Oletkos kokeillut uutta HHS Drylubea?...on muuten tarkoitettu ihan moottoripyöriin.
Wurthin mies lykkäs pullollisen kouraan, kun tietää mopoihmiseksi...
En raaskinut kertoa, että mulla on kardaani...
Tuoteseloste; synteettinen kuivavaha.Ei vahingoita O-renkaita, suojaa ja hoitaa elastomeerejä.Erittäin hyvä tunkeutuvuus.Kestää hyvin keskipakoisvoimaa kuivuttuaaan.Ei sisällä silikoonia, hartsia tai happoja.Kestää roiske- tai merivettä, heikkoja happoja ja emäksiä.Lämmönkesto -30...+100, lyhytaikaisesti +180.NLGI-luokka 3
Täytyy tuotakin kokeilla. Voi olla jopa vielä parempaa.

Kaikki nuo ketju Vaxxit ja sprey mömmöt ja peräöljyt sotkevat muutakin kuin pelkän ketjun. Omasta kokemuksestani voisin sanoa että joudun valitsemaan parhaiten voitelevan ja huolettomimman välillä ja kas kummaa löysin viimein molemmat ominaisuudet täyttävän laitteen eli PRO-OILERIN.

Kokeillut olen Scott-oileria, Loobmania, ja runsaasti erimerkkisiä ketju vahoja ja rasvoja.

Scott-oiler on aika hyvä mutta liian vanhan aikasta ja epämääräisesti toimivaa tekniikkaa verrattuna Pro-Oileriin joka on jo jonkinmoista digitaali aikaa. Suosittelen lämpimästi Pro-oileria, se takaa varman ja huolettoman voitelun ketjulle ja lisäksi siinä käytetään aivan tavallista perä öljyä voitelu aineena.
itselläni ollut pro-oiler paikallaan 7000km ja toiminut erittäin hyvin.Kun sai säädöt kohdalleen niin ei sotke paikkoja juuri ollenkaan ja jos roiskuu niin lähtee kyllä normaali pesussa pois ilman liuottimia.Ketjut pysyy öljyttynä kovassa sateessakin kun laittaa syöttöä vaan isommalle ja sen voi tietysti säätää ajon aikana dikitaali säädöllä.Helppoa eikö totta?Olen ollut tosi tyytyväinen kyseiseen laitteeseen.

Kyllä se vaihteisöljy vaan pysyy kiinni. Moottoriöljy lentää kyllä samantein pois mutta vaihteistoöljyssä on "jäykempi" viskositeetti ja käsittääkseni se myös sisältää sitkostusaineita tms.
Kyllä vaihteisto- ja moottoriöljyt (80/30) ovat samalla mittarilla mitattuna suurimpiirtein viskositeetiltaan saman jäykkyisiä. Numeraalinen ero johtuu eri luokituksesta.
Vaihteistoöljyt eivät ole lisäaineistettuja epäpuhtauksia(polttojäämät yms.)vastaan kuten moottoriöljyt. Lisäksi vaihteistoöljyissä on useimmiten hypoidi lisäaineistus koska samaa tavaraa käytetään myös hypoidivetopyörästöissä.
Tavallista moottoriöljyä voi yleensä huoletta käyttää vaihteistoissa, mutta ei märissä kytkimissä eikä perissä.
Ketjuissa HD-lisäineella saattaa olla joku rooli? Kenties.
062802moto_prv.gif
Tuore olen motoristina
062802moto_prv.gif
, mutta maanrakennuskonehommissa joskus työskennelleenä jäi jotain mieleen noista vaihdelaatikko- ja perä(vetopyörästö)öljyistä.

Muistaakseni erityisesti noissa 80/90-öljyissä, jotka on tarkoitettu hypoidiperään (siis erittäin kovaan rasitukseen), on lisäaineistus, joka kovassa rasituksessa auttaa voitelussa. Kun öljy rasituksen alla saattaa joskus leikkautua toisiaan vastaan hankaavien pintojen välistä pois (eli öljy ei pysynyt välissä), kyseisessä tilanteessa jokin ko. öljyn lisäaine muodostaa pintoihin kalvon, johon öljy tartuu seuraavalla kierroksella entistä tiukemmin. Lisäksi ko. öljyn ominaisuuksiin kuuluu, että se ei roisku pinnoilta pois kovin helposti (toki liika öljy lähtee lentoon). Tätä taustaa vasten ainakin aluksi aion kyseistä öljyä käyttää. Haju ja sottaaminen ei mua haittaa. O-renkaatkin luultavasti kestävät kyseisen öljyn, tosin seuraan niitä kyllä aluksi.

Jos löytyy joku todellinen asiantuntija aiheesta (kyseisen öljyn ominaisuuksista täysin perillä oleva), mielelläni kuulisin, pitävätkö tietoni vielä paikkansa ja/tai löytyykö muista öljyistä vastaava ominaisuus.

kunnei kukaan näköjään ole vielä "mainostanut" niin minäpä teen
sen,nimittäin PENZOIL ketjurasva aivan mainiota punasta tavaraa
joka myös sitkostuu pullosta ulos tullessaan,eikä ole kuten esinHONDA:n BELL RAY tuo jälkimäinen on lähinnä ompelukone öljyä.

HONDA:n öljy on todella KUIVAA kuten joku mainitsi ettei pahemmin suttaa,no eipä suttaa kun ei edes tunnu rasvaa olevan joukossa.

myös tuota WURT-HHS2000 käyttänyt sekin kyllä toimii mutta
aika hankalaa saada vanteesta pois ,mutta itse käytän vanteen
ja takasvingin puhdistukseem MOTUL:in ketju clineriä ja hyvin
toimii.

Vaikka joskus toista mieltä olinkin, niin ääni 80/90 vaihteistoöljylle; halpaa,hammasharjalla laitettuna pitää ketjun jatkuvasti kuin uutena(puhtaana), ketju on erittäin notkea, ja mahdolliset roiskeet takavanteesta lähtee ihan pelkällä kuivalla rätillä,ei siihen mitään liuottimia tarvitse.

Tekniikka vain näyttää olevan tärkeä tässä hommassa; öljyä laitettava erittäin vähän(ketjun sisäpinnalle), mielellään vaikka pukin päällä pyöritettävä rengasta(ajettava) jonkin aikaa että tulee läpi ketjun ulkopuolelle ja sen jälkeen liinalla tms ylimääräiset öljyt pois.(myönnettäköön että ekalla kerralla laitoin öljyä HIEMAN liikaa, kiroilukin oli sen mukaista
tounge.gif
)

O-renkaita tuskin pilaa, koska öljyä suositellaan mopon ohjekirjassa.

Nyt on tullut rasvailtua viimeiset n. 7000 km Motorexin viheriällä eikä mitään valittamista. Saa olla aika hyvät perusteet ennen kuin alan vaihtamaan toiseen tököttiin, on se vaan niin hyvää ainetta.
thumbs-up.gif

Itse siirryin pari viikkoa sitten Castrol'in ketjuvahasta vaihteistoöljyyn (80/90). Vaha oli varmaan ihan hyvää ketjuille mutta "sotkuista", imi kaiken pölyn ja paskan itseensä kiinni. Tai siltä ainakin tuntui. Vaihteistoöljyä levitän ketjuille 35mm leveällä pensselillä, ehkä vähän turhan leveä mutta ajaa asiansa. Ketjut näyttää paljon siistimmiltä nykyään
smile_org.gif

Parhaita rasvoja tuntuu olevan pilvin pimein. Toiset vannoo toisen tavaran nimeen jonka joku haukkuu paskaks ja vannoo toisen tavaran nimeen. Ot siit ny sitte selvää
nixweiss.gif

No itellä on ny ainaki Würtin kamaa ja työkaluässästä ostettua ketjurasvaa, aika kallista vielä. Samoja sotkijoita ollu kaikki ketjurasvat mitä oon käyttäny.

Ja muuten huomioikaa se, kun täällä jotku on pahana ku ketju on paskanen päältä se ei haittaa mitään, tökötti vaan estää paskan pääsyn ketjun sisälle. Vaihteistoöljyt yms juoksevat, ei suojaavat öljyt jättää ketjun paljon helpommin pölylle yms paskalle alttiiksi.

Back