• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Paras myytävä ketjurasva ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja McTeme
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Scottoiler ja Scottoil niin ketjut on aina öljytty ja ei pahemmin sotki. Ja jos muutama pisku on öljyä lentänyt vanteelle, niin Fairilla, vedellä ja pesusienellä sen puhdistaa.

Bilteman ketjusprayta pari kesää käyttäneenä voin sanoa, että hinta/laatusuhde on hyvin kohillaan. Pysyy tankkausvälin ketjussa, eikä roisku vanteelle.

Parhaita rasvoja tuntuu olevan pilvin pimein. Toiset vannoo toisen tavaran nimeen jonka joku haukkuu paskaks ja vannoo toisen tavaran nimeen. Ot siit ny sitte selvää
nixweiss.gif

No itellä on ny ainaki Würtin kamaa ja työkaluässästä ostettua ketjurasvaa, aika kallista vielä. Samoja sotkijoita ollu kaikki ketjurasvat mitä oon käyttäny.

Ja muuten huomioikaa se, kun täällä jotku on pahana ku ketju on paskanen päältä se ei haittaa mitään, tökötti vaan estää paskan pääsyn ketjun sisälle. Vaihteistoöljyt yms juoksevat, ei suojaavat öljyt jättää ketjun paljon helpommin pölylle yms paskalle alttiiksi.
Täytyy tähän jotain heittää vaikka kaikki taitaa mielestään jo käyttää sitä parasta kamaa ketjun voiteluun. Ensinnäkin DID ja RK suosittelee ketjupaketissa olevassa manuskassa käyttämään voiteluun 80w90 öljyä. Nämä sprayketjurasvahässäkät on helppokäyttöisempiä kuin haiseva vaihteistoöljypurkki mutta itse ketjujen valmistajat ei niitä liiemmin hehkuttele.

Viimeiset 40tkm pelkällä vaihteistoöljyllä ketjuja rasvanneena voisin heittää seuraavat omakohtaiset kokemukset öljystä. Pysyy yllättävän hyvin, varsinkin synteettinen öljy mitä on sattunut purkinpohjilla olemaan. Pelkällä asfaltilla ajaessa ketjunvälit kiiltelee öljystä vielä 400km ajon jälkeen eli rasvaus per tankkaus riittää mainiosti. Hiekalla ja sateella öljy kuluu ketjusta nopeammin pois.
Paljon hiekkateita ajaneena vaihteistoöljy minun kokemuksien mukaan puhdistaa hiekat ketjusta. Kun oikein pölyisiin ketjuihin levittää reilusti ( tai annostelee -> loobman, scottoiler) vaihteistoöljyä se imeytyy hiekkapölyyn ja ajaessa hiekanjyvät lentää tantereelle ja ketju näyttää parinsadan asfalttikilsan jälkeen pakasta vedetyltä. Juuri tässä tulee näiden sitkostettujen rasvojen vs. vaihteistoöljyn ero parhaiten esiin. Sitkoskamat sitoo pölyn niin tiukkaan ketjun ympärille ettei ketju puhdistu vaan mitä enemmän sikeää ketjurasvaa laittaa ketjulle sitä enemmän pöly takertuu ja sotkee ketjun.
Ketjusprayt on ainakin likaisissa olosuhteissa ketjun surma, en missään nimessä käyttäisi pölyisillä sorateillä. Puhtaalla asfaltilla ja vesisateessa varmaan ok varauksin.
Ketjunrasvareista halvin lienee loobman minkä asensin omaan kulkineeseen helpottamaan rasvausta. Loobman toimiikin puhtaissa olosuhteissa ok mutta hiekkatiet tahtoo syödä ne syöttökynnet sopivissa olosuhteissa päivässä niin lyhyeksi ettei öljy osu enää takarattaalle
smile_org.gif
Muuten toimii kuin buick, ei pahaa sanaa ja siisti käyttää.
Tippakannu ja vaihteistoöljy on yksinkertaisuudessaan kaikki mitä tarvitaan, ei ehkä niin kaunista ja teknistä mutta varsin toimivaa ja yksinkertaista & halpaa!
smile_org.gif
Kaikki muu on vähän hifistelyä vaikkakin käyttäjäystävällisempää!

hahaa kokeilimpa viime vkl 2-tahti öljyä ketjujen rasvaukseen  
033102bebe_1_prv.gif

no muutahan ei ollut siihen hätään saatavilla susirajan tuollapuolen..
onko kukaan muu ikinä testannu? mulla toimi ainaki 200km
biggrin.gif
2-tahtiöljyn koostumuksessa on noin 20 % liuotinta. Joten tervemenoa O- tai X- tai XW- renkaat. Eihän ne nyt tietenkään parissasadassa kilsassa paskaksi mee, mutta en kyllä itte 2-tahtarin litkua panis ketjuille.

Siiryin kanssa tuohon perustavaraan eli vaihteistoöljyyn. Hondan omaa öljyä kun sai laittaa jatkuvasti ja aikaisemmin tuli kokeiltua myös bilteman tervaa, johon kyllä varmasti tarttuu kaikki hiekat kiinni. Joskus piikkiin kokeilin vaihteistoöljyä, mut se sitten jäi kun vasen lahje alko olemaan öljyn kyllästämä.
biggrin.gif
niin, ei sitä tarvii uittaa öljyssä. Hillitysti ketjun sisäpinnalle, kyllä se sieltä leviää. Eikä enää tarvii olla jatkuvasti voitelemassa. Suunnilleen 1000km välein tai sitten kun alkaa pitää lievää ääntä, ja ketjut on kuin uudet, eikä ole tarvinnut kiristellä.
smile_org.gif

Tjaa-ah, eipä ole tullut vaivattua päätä kovin paljoa noilla eri rasvatyypeillä, paitsi että joitain vahatyyppisiä on joskus tullut kokeiltua, paria eri sprayta, ilman isompaa ihastumista, mutta yleensä sitä on tullut käytettyä jotain SAE30 (tai jäykempää) öljyä tippakannusta, tai Delvacia tai muuta tallissa tarjolla ollutta moottoriöljyä hammasharjalla sudittuna. Aika usein matkoilla ja laiskuuttaan myös Repsolin ei-vahamaista öljysprayta. Näyttäisi olevan siedettävimmästä päästä noissa suhuuttimissa ja mahtuu vaikka satulan alle jemmaan.

Voishan sitä toki jotain eksoottisempaakin joskus kokeilla, mutta noita öljyjä nyt on ainakin aina tarjolla. Sottaahan se toki vähän, jos reilusti lotraa, mutta lähtee kyllä irtikin suht helpolla.

Bilteman ketjusprayta pari kesää käyttäneenä voin sanoa, että hinta/laatusuhde on hyvin kohillaan. Pysyy tankkausvälin ketjussa, eikä roisku vanteelle.
Peesaan tätä, halpaa ja ei valittamista. Ainahan sitä roiskuu , mutta tärpätillä olen pyyhkäissyt pois. Kestää n.400km = ketju näyttää "märältä".
En olen muuta murehtinut ajan vaan
sport05.gif

Itsellä ollut jonkin aikaa käytössä joku Shellin valkea vaha. Pysyy pari tankillista eikä kovetu ihan kokonaan ja näkyy ketjuissa.

Mulla on käytössä Bel Rayn spray rasva ja olen ollut ihan tyytyväinen ja kyllä se pysyy hyvin ketjuissa eikä paskaakkaan liikoja..
thumbs-up.gif

ARGH
Kertokaa nyt tyhmälle että mitä eroa on vahalla ja öljyllä? Öljy on öljyä, rasva on rasvaa mutta mikä v* vaha?

+ ei kuullosta voiteluaineelta

Kuinkas paljon, mitä voiteluainetta nyt käytetäänkään, pääsee O-rengasketjussa sinne tapin ja rullan väliin missä sitä oikeasti tarvitaan?

Vai onko tuosta ketjujen rasvaamisesta suurin hyöty siinä, että ne näyttävät voidelluilta eivätkä ruostu päältä?

Jep vahaa en enää ketjuihini sumuttele. Hondan huoltomanuskoissakin lukee että "voitele vain SAE 80 tai 90 vaihteistoöljyllä"

Kunhan o-renksut näyttää kosteille niin riittää. Ennemi voitelee usein ja vähemmällä öljymäärällä kuin harvoin ja enemmän öljyä

Ei se ulkonäköseikka ole eikä (vain) ruostumisen estoakaan. Ketjussa liikkuu metalliosat jotka tarttee voitelua

vaihteistoöljy, paksuhko moottoriöljy, perämoottorin akselirasva, yleisvaseliini, bilteman ketjuspray, jäteöljy, en sano taaskaan, että delvac sopii, mutta sitäkin olen ruikkinut.

"Keijuöljyä" (elf moto chainlube) käytän nykyisellään kun on omasta mielestäni kokeilemistani kilikalirasvoista paras.

Back