• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Paras kypärä 300€ hintaluokkaan?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sirloin
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Moro!

Eli tosiaan kysymyksenä se, että mikä tällä hetkellä paras kypärä n. 300€ hintaluokkaan?

Mitä nyt itse katsellut niin tuolla 300€ mahtaa jo saada aivan lippulaiva kypäriäkin kaikilta valmistajilta kun vain löytää sopivan ulkomaisen nettikaupan tai tarjouksen jostain?

ja lähinnä tarjouksia metsästänkin, koska kypärällä ei luonnollisesti ole mikään kiirus. Tavoitteena olisi saada joku 500€ kypärä tarjouksesta tuolla 300€.

Kiitoksia vastauksista jo etukäteen!

Moro!

Eli tosiaan kysymyksenä se, että mikä tällä hetkellä paras kypärä n. 300€ hintaluokkaan?

Mitä nyt itse katsellut niin tuolla 300€ mahtaa jo saada aivan lippulaiva kypäriäkin kaikilta valmistajilta kun vain löytää sopivan ulkomaisen nettikaupan tai tarjouksen jostain?

Kiitoksia vastauksista jo etukäteen!
Moro.
Tuohon paras, ei taida olla oikein yksiselitteistä vastausta. Kypärän soveltuvuus taitaa riippua melko monesta tekijästä. Turvallisuus- ja meluasiat jätän nyt pois. Niistä löytyy varmaankin joka valmistajilta mahdottoman hienoja taulukoita ja tilastoja.

Itse huomasin pyörän vaihdon jälkeen kun oli vuosikausia itse ajanut samalla pyörällä että kypärien ilmavirran ohjaus toimii aivan eri tavalla katetussa kuin kattamattomassa pyörässä. Istuma- ja käsien asento näyttää vaikuttavan myös asiaan.
Kypärä meni äkkiä vaihtoon pyörän vaihdon jälkeen juuri noiden ilmavirtojen takia. Niska alkoi kipeytymään pidemmässä reissussa yms. edellisellä kypärällä, ja nykyisellä pystyasennossa ajettavalla nakupyörällä. Kypärän vaihdon jälkeen ne ongelmat loppui.
Edellisellä täyskatetulla s-touring pyörällä ei ollut mitään ongelmia sillä samaisella potalla. Ed. kypärä oli ehkä hieman avonaisempi takaa niskan kohdalta? Täysin umpimalleja molemmat.

Ne parhaiten soveltuvat kypärämallit on varmaankin paras itse testata tai kuulla käyttäjien kommentit ja just siitä samanlaisesta käytettävästä pyörä mallista.

Tuolta Shoei XR-1100 279,95£ jos muuten miellyttää:
helmetcitystä
Käyt sovittaa ton shoein tai sit Arain Chaserin ja tilaat tuolta helmetcitystä. Mulle tuli toi Chaser juurikin tuolta viime kesänä. Siitä meni rikki se ylhäällä oleva tuuletusaukon peittona toimiva muovi, mutta lähettivät uuden varaosan tilalle kohtuuajassa.

En ainakaan ite löytänyt juurikaan edullisempaa paikkaa. Lisäksi jos puhuit kypärien lippulaivoista niin Schuberth ei taida mahtua tohon hintaan ja Araita ja Shoeita tolla taidat tarkoittaa. Eli noi kaksi taitaa olla ainoita jotka uusina mahtuvat sun 300e budjettiin. Tosin varmaan muutkin valmistajat osaavat tarjota kohtuullisia vaihtoehtoja jos niitä päähänsä kelpuuttaa.

Myös viime keväänä markkinoille tullut testivoittaja HJC R-PHA 10 löytyy hienoon hintaan fc-moto:n sivuilta. Itse tilasin tuolta ja kotiin kannettuna 262 euroa!
HJC -tsekkaa!

Jees. Kiitoksia vastauksista. Tuo Shoein xr1100 ihan hyvänoloinen potta kyllä.

Onkos siinä erillistä pudotettavaa aurinkovisiiriä?

Ite ostin viimeisimmän potan ihan kotimaisesta liikkeestä näin alkutalvesta. Myyvät vanhat varastot uusien mallien alta pois. Saa huippukyrpärän edullisesti. Tämä tietenkin ettei kypärän tarvi olla viimeisimmällä värityksellä.

Joo kyllä tämä kisa aikapitkälti näyttäis olevan tuon Shoei XR1100 ja sitte Schuberthin kypärien välillä. Kun myös Schuberth:lta näyttää sieltä täältä saavan kypäriä tuohon 300-400€ välille.

Kumpikohan noista kahdesta XR1100 vai S1 PRO olis parempi?

Mua kiinnostaa kyllä toi aurinkovisiiri tossa S1, koska itse pidän siitä että on erillinen aurinkovisiiri, mutta kun toisaalta XR1100 saisi vielä pikkuisen halvemmalla ja sen muotoilu ja ulkonäkö miellyttää muuten enemmän.

Tuossa XR1100 ei ole sitä aurinkovisiiriä?

Tosin itselläni ei ole ikinä ollut esimerkiksi kunnon tummennettua ja UV säteilyä kilpeävää visiiriäkään, joten onko tuo erillinen aurinkovisiiri niin tarpeellinen jos esimerkiksi haluaa kypäräänsä täysin tumman visiirin joka tapauksessa?

Ja pyöränähän tosiaan tällä hetkellä Yamahan vähän vanhempi katupyörä. Mutta tarkoitus on ostaa kypärä vuosiksi eteenpäin, jos vaan kaikki muuttujat sen sallivat.

Kiitos vastauksista!

Ei ole XR1100:ssa aurinkovisiiriä.
Jos laittaa tummennetun visiirin, niin mielestäni ei tarvitse enää muuta aurinkovisiiriä.
Itsellä on kevyesti peilipintainen visiiri ja on ihan riittävä.

Kannattaa seurata netistä/kävästä ihan paikanpäällä sovittamassa ja neuvottelemassa (tinkaamassa) hinnasta kotimaisista alan liikkeistä.

Itte onnistunu löytämhän aina kypärät kotimaasta, joskus tilaamalla vähän kauempaa Suomesta, mutta mm. viimeksi Schuberthin C3 ihan tästä paikallisesta liikhestä. Sopivalla hinnalla, kun jaksaa vähän neuvotella. Pari-kolmekymppiä jos on ero tuon hintaluokan kypärässä niin ei ole minusta huono vaihtoehto ostaa se siitä ihan läheltäsi.

Muuten loppuu alan kaupat Suomesta ja sitten mennäänki kokkeilemhan niitä ulkomaille. Tai tilathan sovittamatta.

edit: ...niin ja viimeset kypärät on ollu Schubertheja nimenomaan tuon integroidun aurinkovisiirin takia, nyt onneksi löytyy myös muilta merkeiltä vastaavia, niin ei tartte välttämättä jatkossa ostaa ko. merkkiä
biggrin.gif

Sellainen kysymys, että onko noista tummissa- tai peilivisiireissä kuinka huonoja puolia?

Esim haittaako merkittävästi jossain kelissä ajamista?

Tumma "savuviisiiri" on tietenkin hämärässä riski jos ajelee alueilla missä ei ole katuvaloja. Myös kostea ja hämärä keli pistää välillä ajamaan visiiri auki. Kokemusta on "full smoke" ja "light smoke" visiireistä, peilivisiireitä ei ole omassa käytössä. Katuvaloissa ainakin "light smoke" vielä toimii.

Tummilla visiireillä, itsellä kokemusta peilivisiiristä ilman pinlockia, on näkyvyys sateella ja pimeässä huonoa, joten pitäisi olla vaihtovisiiri messissä noita tilanteita varten. Kesällä oli pimeessä ja sateessa ikävä ajaa myös visiiri auki metsäisellä asfalttipätkällä kun itikoita oli ilmassa aika paljon.

Noista aurinkovisiireistä voi olla montaa mieltä. Yhden pointin kertoi Arain edustaja, joka mainitsi, että Arai ja Shoei ei noita kypäriinsä laita kun ne syö kypärän turvallisuutta paljon kun kypärän sisään on jätettävä tyhjä tila tolle visiirille silloin kun se on ylhäällä. Henk. koht. jättäisin noi aurinkolipalliset kypärät kauppaan.

Markkinoilla on itsestään tummuviakin visiirejä, mutta niistä ei ole omakohtaista kokemusta. Voisi olla ihan toimivakin konsepti, tosin taitavat maksaa normaalia jonkun verran enemmän.

Noista aurinkovisiireistä voi olla montaa mieltä. Yhden pointin kertoi Arain edustaja, joka mainitsi, että Arai ja Shoei ei noita kypäriinsä laita kun ne syö kypärän turvallisuutta paljon kun kypärän sisään on jätettävä tyhjä tila tolle visiirille silloin kun se on ylhäällä. Henk. koht. jättäisin noi aurinkolipalliset kypärät kauppaan.
Samoilla perusteilla avokypärien ei pitäisi myöskään kuulua Arain ja Shoein valikoimiin, nehän vasta vaarallisia ovat onnettomuustilanteissa.
wink.gif

Aktiivisesta turvallisuudesta jos puhutaan, niin kyllä tuo integroitu visiiri on paikallaan monessa kelissä ja kelin vaihtelussa. Esim. tunneliin tai synkkään metsänreunaan ajettaessa, tai vaikkapa kun ilta-aurinko toisinaan häikäisee niin perskuleesti.

Enne kaikkea perhanan mukava käyttää.

Jep, itse olen ajanut vasta pari vuotta ja olen ehdottomasti sitä mieltä että aurinkoa ehkäisemään on joku visiiri pakko olla. En ostaisi ikinä kypärää kirkkaalla visiirillä jos siinä ei ole integroitua aurinkovisiiriä. Auttaa niin pirun monessa tilanteessa. Jumalaton turvallisuusriski sekin on jos ei auringonpaisteessa tai tosiaan tunneleissa tai muissa nää mitään jos ei ole aurinkovisiiriä.

Meikäläisellä kesällä oikeestaan aina aurinkovisiiri alhaalla paitsi sateella. Sen verran silmät ottavat vastaan valoa, että vaikka ei edes aurinkopaistaisi niin perus kirkas kesäsää saa sen aikaan, että oon aina aurinkolasit päässä.

Eli se on kyllä pointti että kirkas visiiri ilman integroitua aurinkovisiiriä ei tule kysymykseen. Joten taitaapi sitten kuitenkin tuo XR1100 karsiutua pois, jos kerta tummennetut ja peilivisiirit ovat sellaisia että niillä ei kaikilla keleillä nää ajaa.

Todennäköisesti se on sitten joku Schuberthin kypärä, ainaki mitä tähän mennessä on ehdotuksia tullut. Joko tuo S1 PRO tai sitten laittaa vähän rahaa lisää niin että saa C3 tai vastaavaa.

Suuri kysymys vain on sitten, että onko tuo C3 oikeasti perusominaisuuksiltaan niin paljon parempi kypärä kuin S1 PRO, jos ei tarvitse flip-up toimintoa välttämättä, että siitä kannattaa maksaa 100-200€ enemmän?

Jos ei nyt sitten tule vielä ehdotuksia muilta merkeiltä kypäristä jossa olisi tuo aurinkovisiiri ja olisi muutenkin huippukypärän tasoa?

Suuri kysymys vain on sitten, että onko tuo C3 oikeasti perusominaisuuksiltaan niin paljon parempi kypärä kuin S1 PRO, jos ei tarvitse flip-up toimintoa välttämättä, että siitä kannattaa maksaa 100-200€ enemmän?
...jos en tarttis silmälaseja, monitehot vielä, (ei, en ala käyttämhän piilolinssejä!), niin ajaisin varmasti ns. umpikypärällä...nyt vaan on niin paljon helpompi tuo avattava malli. Etenki ku kahet silmälasit olen hukannu kun intopinkiänä täräyttäny Hayabusan käynthin, kypärän päähän ja lähteny baanalle ja vasta kilometrien päästä huomannu että helevetti net silmälasit jäi tankin päälle/mittaristoon ja ovat tietysti tippunhet...kalliiksi seki on tullu
tounge.gif

Kun toissa keväänä tuon C3:n ostin, niin kokeilin myös HJC:n (muistaakseni) jotain mallia ja oli niitä pari muutaki josta löyty tuo sisäpuolinen integroitu aurinkovisiiri. Valitettavasti myyjä sai sovittamhan tuota C3:sta ja sen jälkhen tähän päähän tuntu muut melekosilta koppuroilta. Mutta onneksi sai hinnan kohilleen, niin ei tarvinnu ottaa ommaan päähäni sitä toiseksi mukavimmalta tuntuvaa.

Mulla on ollut käytössä aiemmin C3 (avattava) ja nyttemmin S1. C3 meni vaihtoon kolaroinnin vuoksi.

Jos olet silmälasimiehiä, kova tupakkamies (tai haluat keekoilla keulaportti auki huoltoasemalla) tuo C3 ajaa asiansa.

Itse tykkään umpipotasta (S1) piirun verran enemmän.

Kyllähän se nyt vaan on niin, että se ruman naaman peittävä visiiri on hieno ja vaikka sillä hiukan heikommin ukkoskuurossa näkeekin, niin keskikesällä se on kaikkina muina hetkinä loistava. Tietyt peilivisiirit vielä parempia. Iltojen ja öiden pimetessä voi aina vaihtaa visiirin reissulle kirkkaaksi ja vaikka sitten käyttää tilapäisesti niitä aurinkolaseja. Miksi ihmeessä kypäräksi pitäisi valita setti, jolla pitäisi pärjätä jok'ikisessä kelissä ympäri vuoden? Varsinkin, jos tuo valinta maksaa esim 100e enemmän kuin se joku paremmin päähän istuva potta.

En todellakaan tekisi kypärävalintaa sen perusteella, että jossain on aurinkovisiiri. Istuvuus on kiistatta tärkein asia. Jos se on molemmissa kunnossa, niin voi miettiä enemmän yksityiskohtia ja niiden tärkeyttä.

Mutu: Schuberthin visiirit maksaa enemmän kuin Shoein tai muun halvemman merkin. Niitä menee.

Back