• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Paras kypärä 300€ hintaluokkaan?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sirloin
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Noista aurinkovisiireistä voi olla montaa mieltä. Yhden pointin kertoi Arain edustaja, joka mainitsi, että Arai ja Shoei ei noita kypäriinsä laita kun ne syö kypärän turvallisuutta paljon kun kypärän sisään on jätettävä tyhjä tila tolle visiirille silloin kun se on ylhäällä. Henk. koht. jättäisin noi aurinkolipalliset kypärät kauppaan.
Samoilla perusteilla avokypärien ei pitäisi myöskään kuulua Arain ja Shoein valikoimiin, nehän vasta vaarallisia ovat onnettomuustilanteissa.  
wink.gif
No tossa sopii miettiä käyttötarkoitusta. Trial -avokypärä on varmasti perusteltu vaihtoehto myös Arain ja Shoein mallistoon kyseistä lajia harrastettaessa, mutta itse en pelkkää avokypärää katuajossa moottoripyörällä ihan helpolla käyttäisi.

Lisäksi jos puhuit kypärien lippulaivoista niin Schuberth ei taida mahtua tohon hintaan
Just tilasin Louis.de:stä Suupertin (S1) hintaan 350e!
Arvostaisin, jos lainaisit kokonaisia lauseita, etkä irroittaisi lausetta asiayhteydestä kuten olet nyt tehnyt.

Aiheen aloittaja puhui ensimmäisessä viestissään kypärien lippulaivoista, joita saa 300e:lla - ei siis yli. Itse myös viittasin tuohon 300e hintaan. Tuo mainitsemasi 350e ei siihen osu ja taisit unohtaa tosta myös toimituskulut.

Potutti vaan tuo ensimmäisessä kappaleessa mainitsemani asia, että piti korjata. Tällä ei siis varsinaisesti ollut viestiketjuun mitään lisää annettavaa, pahoittelut siitä.

...mutta itse en pelkkää avokypärää katuajossa moottoripyörällä ihan helpolla käyttäisi.
Kyllä hellekelillä sortseissa ja t-paitahihasillaan vaan on paljon mukavempi ajella avo- kuin umpikypärällä.
En tiedä onko tarkoituksesi provota, mutta varmasti avokypärä sopii jo esteettisestikin paremmin shortsien ja t-paidan kanssa moottoripyöräilyyn. Turvallisuutta en halunnut tuossa edellisessä lauseessa edes mainita  
wink.gif

Tumma "savuviisiiri" on tietenkin hämärässä riski jos ajelee alueilla missä ei ole katuvaloja. Myös kostea ja hämärä keli pistää välillä ajamaan visiiri auki. Kokemusta on "full smoke" ja "light smoke" visiireistä, peilivisiireitä ei ole omassa käytössä. Katuvaloissa ainakin "light smoke" vielä toimii.
Oma "set-uppini" valoisaan vuodenaikaan (Suomessa ehkä vain keskikesän laskisin sellaiseksi, Välimeren tienoilla taasen jo 4-5 kuukautta vuodesta): tumma dark smoke-visiiri, ja sen alla kirkkaat keltaiset, tai miksei myös värittömät muoviset ajolasit.

Silloin nääs voi esim. tunnelin tai muun varjopaikan ilmaantuessa vain yksinkertaisesti tempaista visiirin ylös, ja jälleen näkee hyvin. Omassa pipossa (Arai Tour-X3) on visiirin liitoskin juuri sopivan nafti, että se liikkuu kädellä helposti, muttei kummiskaan liiku ajoviiman voimasta. Samoin jos aurinko paistelee edestä matalalta, niin visiirin avaamalla siitä voi muodostaa tilapäisen "lipan" jolloin mollikka ei enää pääsekään suoraan silmiin, ja jälleen kirkkailla laseilla näkee sitten varjopaikatkin hyvin. Kyseistä kypäräähän pystyisi toki halutessaan käyttämään ihan oikeankin lipan kanssa, mutta se ei mielestäni oikein vörki enää moottoritienopeuksilla.

Em. systeemi ei toimi kovin kylmillä eikä sateisilla keleillä lasien huurtumisen takia (kirkkailla crossilaseilla tosin en ole vielä kokeillut). Ja vähemmän valoisana vuodenaikana kirkas visiiri on toki muutenkin parempi. Sellainen kulkee muutenkin reissussa mukana siltä varalta, jos vaikka menee joskus yöajeluksi.

Tuolla ylempänä oli maininta että lähtökohta olisi se istuvuus, jonka kyllä allekirjoitan. Jää vain moni kiva potta sen varjolla hyllylle. Ei tule minulle Belliä tahi paria AGVta (ellen ilmaiseksi saa) vaikka kuinka syyhyttää.
Itse kiertelin liikkeitä läpi noin kk sitten tarkoituksena sovitellla pottia, jotta sitten voisin tilata ne vaikka saksanmaalta.
Yhdessä liikkeessä, erittäin palvelu-altis myyjä, otti asiani ihan tosissaan. Rupesi kyselemään millainen on asentoni ajaessa yms ja ilmoitti esim että tuo täällä mainittu Shoei XR-1100 ei olisi minulle hyvä, kuin ei myöskään HJCn RCHAJ-10 vai mikä se nyt oli.
Kuulemma ne on suunniteltu enemmän kyykyssä ajeleville, joiden katteet ohjaa virtauksen oikeaan paikaan otsalla, jolloin ilmastointi olisi ideaalein.
nixweiss.gif

Ohjasi minut pystyssä pönöttävän Questin ja sen sellaisten pariin.
En tiedä asian todellista laitaa (enkä ole jaksanut selvittää), mutta mielestäni pointti oli ok.
Varsinkin +30 asteissa on mukavampaa, jos potta "toimii".
Täyttyy tässä kyllä myöntää, että itse perustan paljon enemmän fiilikseen ja ulkonäköön, kuin dataan valinoissani. ja ilman dataa en uskalla tehdä päätöstä ja kas, oravanpyörä on valmis ja en varmaan koskaan saa uutta kypärää...

Tuolla ylempänä oli maininta että lähtökohta olisi se istuvuus, jonka kyllä allekirjoitan. Jää vain moni kiva potta sen varjolla hyllylle. Ei tule minulle Belliä tahi paria AGVta (ellen ilmaiseksi saa) vaikka kuinka syyhyttää.
Itse kiertelin liikkeitä läpi noin kk sitten tarkoituksena sovitellla pottia, jotta sitten voisin tilata ne vaikka saksanmaalta.
Yhdessä liikkeessä, erittäin palvelu-altis myyjä, otti asiani ihan tosissaan. Rupesi kyselemään millainen on asentoni ajaessa yms ja ilmoitti esim että tuo täällä mainittu Shoei XR-1100 ei olisi minulle hyvä, kuin ei myöskään HJCn RCHAJ-10 vai mikä se nyt oli.
Kuulemma ne on suunniteltu enemmän kyykyssä ajeleville, joiden katteet ohjaa virtauksen oikeaan paikaan otsalla, jolloin ilmastointi olisi ideaalein.  
nixweiss.gif

Ohjasi minut pystyssä pönöttävän Questin ja sen sellaisten pariin.
En tiedä asian todellista laitaa (enkä ole jaksanut selvittää), mutta mielestäni pointti oli ok.
Varsinkin +30 asteissa on mukavampaa, jos potta "toimii".
Täyttyy tässä kyllä myöntää, että itse perustan paljon enemmän fiilikseen ja ulkonäköön, kuin dataan valinoissani. ja ilman dataa en uskalla tehdä päätöstä ja kas, oravanpyörä on valmis ja en varmaan koskaan saa uutta kypärää...
Jos ei oo eukon kanssa hametta tai mekkoa ostamassa, ego on tarpeeksi valtava ja sitä rispektiäkin löytyy jo riittävästi, niin kannattaa varmaankin jättää ne kypärän väriasiat mielestäni ihan siihen viimeisimmäksi ostokriteereiksi?

Eiköhän noi kaikki e-hyväksytyt potat ole jo melko turvallisia tässä alk. 300 euron hintaluokasta. Ja sitten siinä mahdollisessa kunnon mällissä on täysin sama mikä siinä latvassa sitten oli kun mennään esim. pää edellä linja-auton keulaan.

Että itse koen sen istuvuuden ja käyttömukavuuden tärkeimmäksi pointiksi jos noi perusturvallisuus asiat on muuten kypärän osalta on jo valmiiksi kunnossa.

Että kaikki mikä peittää tämänkin naamarin niin sopii tyyliin oikein mukavasti ja on vain kanssakulkijoille silmäniloksi.  
smile_org.gif

Tuo S1 PRO kyllä kiinnostaisi. Tuossa lueskelin kommentteja siitä jonku tovin ja ilmeisesti aika hyvä potta. Moittivat lähinnä sitä minkä päällepäin jo näkeekin; tuuletusaukot. Kuulemma niin tehokkaat että viileämmällä kelillä tulee kylmä ja niin isot aukot että saa kaivaa ampiaisten raatoja niistä.

Ainoa mikä nyt mietityttää on se, että pelkään että ostan sen "toiseksi parhaan" jos tuon hommaan. Tosin C3 taas menee niin paljon enempi budjetin yli, että tuntuu turhalta ostaa se jos ei niin se flip-up kiinnosta.

Kaikki voi tosin muuttua kun nyt vkl:na menee sovittelemaan pottia. Tiedä enäämikä sen jälkeen on mielitietty.

En ole päässyt vielä kokeilemaan XR-1100:sta käytännössä, mutta XR-1000:sta, Raid II:sta ja Qvestistä on kokemusta, niin XR-1000 on epämiellyttävin noista kolmesta. Lähinnä melu on se joka häiritsee. XR-1100 Symmetry TC1on tilattu... 394£ sis racevisorin.

Noista aurinkovisiireistä voi olla montaa mieltä. Yhden pointin kertoi Arain edustaja, joka mainitsi, että Arai ja Shoei ei noita kypäriinsä laita kun ne syö kypärän turvallisuutta paljon kun kypärän sisään on jätettävä tyhjä tila tolle visiirille silloin kun se on ylhäällä. Henk. koht. jättäisin noi aurinkolipalliset kypärät kauppaan.
Haha, myyntimiehiä ja jollekin vielä moiset puheet uppoaa ;)
Tietysti kilpailijan tuotteet on huonompia

Omat kokemukset aurinkovisiiristä on hyvät, ja siihen kun vielä lisää muuten hyvän ja hiljaisen kypärän (S1) niin ei tarvitse arvuutella minkä kypärän ostaisin jos pitäisi uutta jostain syystä hankkia.
Ei tulisi mieleenkään roudata toista visiiriä mukana siltä varuilta jos sattuu tulemaan hämärää kesken reissun ja vielä vaihtamaan sitä.
Aurinkolasejakin on ennen suuperttiä pidetty ja niitäkään ei saa tunneliin ajaessa päästä pois ja muutenkin turhaa säätämistä

Ei tulisi mieleenkään roudata toista visiiriä mukana siltä varuilta jos sattuu tulemaan hämärää kesken reissun ja vielä vaihtamaan sitä.
Aurinkolasejakin on ennen suuperttiä pidetty ja niitäkään ei saa tunneliin ajaessa päästä pois ja muutenkin turhaa säätämistä
Käyttötarpeen mukaan...Henk.koht olen ajanut pimeällä viimeksi 2007 joten mulla pelaa tumma visiiri aivan mainiosti, pelkkien ykköstien tunneleiden takia (jossa en ole koskaan mp:llä ajanut) en tarvitse kirkasta visiiriä. Jos nyt niin sattuu, että on tiedossa pimeäajoa voi sen kirkkaan visiirin kotona asentaa valmiiksi (1min.)

Edit. Ja jos nyt jostain täysin arvaamattomasta syystä (ei ole koskaan käynyt) reissu menisi pimeälle ja kypärässä tumma visiiri kiinni on penkin alla on sille varalle LASIT.

Kyllähän se nyt vaan on niin, että se ruman naaman peittävä visiiri on hieno ja vaikka sillä hiukan heikommin ukkoskuurossa näkeekin, niin keskikesällä se on kaikkina muina hetkinä loistava. Tietyt peilivisiirit vielä parempia. Iltojen ja öiden pimetessä voi aina vaihtaa visiirin reissulle kirkkaaksi ja vaikka sitten käyttää tilapäisesti niitä aurinkolaseja. Miksi ihmeessä kypäräksi pitäisi valita setti, jolla pitäisi pärjätä jok'ikisessä kelissä ympäri vuoden? Varsinkin, jos tuo valinta maksaa esim 100e enemmän kuin se joku paremmin päähän istuva potta.

En todellakaan tekisi kypärävalintaa sen perusteella, että jossain on aurinkovisiiri. Istuvuus on kiistatta tärkein asia. Jos se on molemmissa kunnossa, niin voi miettiä enemmän yksityiskohtia ja niiden tärkeyttä.

Mutu: Schuberthin visiirit maksaa enemmän kuin Shoein tai muun halvemman merkin. Niitä menee.
No joo, istuvuus on tietysti tärkein ominaisuus. Mutta on se niinkin, kun aurinkovisiirisillä suuperteilla olen vuosikaudet ajanut, niin muunlaisia en kelpuuta. Nyt uusi kypärä on tosin merkkiä BMW, mutta aurikovisiiri siinäkin.. Aurinkovisiiri juuri siksi, että pitää pärjätä jok'ikisessä kelissä ympäri vuoden, tai ainakin ajokauden.

Sävytetystä visiiristä en pidä, on liian hankalaa pitää kahta visiiriä mukana ja vaihdella niitä kelien ja olosuhteiden mukaan. Jos ajelee teillä, joissa on tunneleita niin menee jopa vaaralliseksi. Kun kirkkaasta auringonpaisteesta tulet tunneliin, niin mitään et näe ja ainoa vaihtoehto ajaa visiiri auki.

Jos en sopivaa aurinkovisiirillistä löytäisi, niin ainoa vaihtoehto mulle olisi kirkas visiiri ja aurinkolasit. Hankalat on kyllä aurinkolasitkin tunneleissa.

sirloinille:
Tuosta S 1 Prosta ei ole kokemuksia, mutta edellisestä mallista, eli S 1:stä on. Tuuletus pelaa kohtuuhyvin siinäkin ja saahan ne tuuletusaukot suljettua. Ei kai hyvä tuuletus (tarvittaessa) huono asia ole..?

Sävytetystä visiiristä en pidä, on liian hankalaa pitää kahta visiiriä mukana ja vaihdella niitä kelien ja olosuhteiden mukaan.
Kyllähän päiväsaikaan ainut keli kun visiiri täytyy vaihtaa on täydellinen auringonpimennys jos silloinkaan (ei kokemuksia siitä). Niin pilvistä/synkkää päivää minä en ole nähnyt tai ainakaan mopolla ajanut ettei tuolla Arain tummalla visiirillä pystyisi täysin ongelmitta ajamaan.

ps. kommenttihan oli hyvissä keleissä ajavan päivämotoristin.. marraskuun pimeinä sadeiltoina ja tammikuun kuura-aamujen hämärässä ajavat on eri juttu.

heinäkuussa saapui s1 pro just tuolta fc motolta vai mikä se oli.. oon kyllä tykänny kovasti ja mutuna parempi ku edellinen shoei raid ÍI.

c3:staki kokeilin mutten tykänny siitä koska se luukku tuntui että tulee ihan naamaan kiinni, alkoi ahistaa heti vaikka muuten koko oli soppeli.

eräässä mp-liikkeessä sitten vertailin molempaa mallia ja totesin että s1 pro on mulle parempi ja tilavampi naaman/suun kohdalta. visiiri on toiminut hyvin ja hieman ufo-olo ku on visiiri ylhäällä ja aurinkoläppä alhaalla.  
smile_org.gif

399e maksoi heinäkuussa ja malli eli väritys on muistaakseni blade, joka suomessa maksaa duellin hinnastossa 650e!

kannattaa käydä ensin sovittamassa livenä, niin saat sitten tilattua just oikean koon, etenkin jos noin kaukaa laittaa tilaukseen.

jos se c3 tuntuu olevan ainoa oikea malli, niin sitähän saa myös käydä kokeilemassa tien päällä tietyissä liikkeissä, joiden tiedot tais olla duellin luettelossa, itekki kävin kokeilemassa, ehkä hieman enemmän meteliä siinä ku tuossa umpimallissa mutta toki se avattavuus tekee sen äänivuodon varmaankin siihen kaupan päälle.

jos ajattelee että se kypärä olis käytössä vaikkapa viisi vuotta, niin se ylimääräinen satanen tekee vuodessa vaan se yhden kaljakopan... ilman panttia.

Vkl:na kävin useammassa liikkeessä kokeilemassa kypäriä. Kyllä se valinta vieläkin on aika pitkälti Schuberthin kypärien välillä, koska muissa ei tahdo sitä aurinkovisiiriä olla.

Sellainen juttu kävi tuon S1 PRO:n kanssa, että S koko oli aivan liian pieni, mutta meni kuitenkin päähän, Medium taas tuntui olevan liian suuri. Ei mielestäni oikeen tiviisti istunut päähäni vaikka ei se nyt löysäkään ollut.

C3 mielestäni istui meikäläisen kuuppaan paljon paremmin kuin tuo S1 PRO.

Shoei:lta kuulemma tulossa uusi avattava kypärä ens vuoden puolella. Pitäisi olla aivan erilainen ja huimasti parempi kun Shoei:n vanhat avattavat.

En tiedä pitäisikö sitä sitten odotella ja vielä katsoa minkälainen se on.

C3 nyt todennäköisesti myynnissä tulee olemaan samoin hinnoin kuitenkin vielä keväälläkin.

Mulla menossa Schuberth R1 vaihtoon ensi kaudeksi (periaatteessa sama kuin S1/Pro, mutta vähän riisutumpi malli).
Hyvä kypärä, ei pidä kovaa meteliä ja aurinkovisiiri toimii hienosti, mutta avonainen leukaosuus on syy miksi menee vaihtoon. Ketuttaa ihan älyttömästi kun alkaa silmät valumaan jos ajaa tuntia kauemmin, vaikka kypärästä on kaikki luukut kiinni, eikä buffikaan estä yhtään sitä leuan kohdalta tulevaa ilmavirtaa. Aina on silmät punaisena kun lopettaa ajamisen. Ainakaan tähän malliin ei saa edes lisävarusteena niitä leukapaloja. Suupertin muotoilu ei ole mun päälle se kaikista paras, siksi merkin vaihto.

Shoei XR-1100 on ainakin kovasti kehuttu, mutta alkoi tuo AGV:n Stealth SV myös kiinnostamaan. Siinä on leuka suojattuna, on myös muotoiltu aika jyrkäksi jotta pitää alakautta tulevan ilmavirran muualla. AGV on tosin hieman alemmassa hintaluokassa kuin Shoei, että esim. hiljaisuudesta joutuu varmaan vähän tinkimään.

Olisko kellään mielipiteitä tai kokemuksia?

Mulla menossa Schuberth R1 vaihtoon ensi kaudeksi (periaatteessa sama kuin S1/Pro, mutta vähän riisutumpi malli).
Hyvä kypärä, ei pidä kovaa meteliä ja aurinkovisiiri toimii hienosti, mutta avonainen leukaosuus on syy miksi menee vaihtoon. Ketuttaa ihan älyttömästi kun alkaa silmät valumaan jos ajaa tuntia kauemmin, vaikka kypärästä on kaikki luukut kiinni, eikä buffikaan estä yhtään sitä leuan kohdalta tulevaa ilmavirtaa. Aina on silmät punaisena kun lopettaa ajamisen. Ainakaan tähän malliin ei saa edes lisävarusteena niitä leukapaloja. Suupertin muotoilu ei ole mun päälle se kaikista paras, siksi merkin vaihto.
Oletko tutkinut käykö S1:n osat r1:een? Ovat kai aika pitkälle sama kypärä

S1 on melkoisen tiivis pohjasta:
http://t0.gstatic.com/images?....aT8Dpzd

Oletko tutkinut käykö S1:n osat r1:een? Ovat kai aika pitkälle sama kypärä.
Aivan, R1:stä puuttuu juurikin noi "extraherkut", muuten sama potta.
Mun käsittääkseni Schuberth ei myy noita erikseen (vertaa Shoei, joka myy noita omia Whisper kittejä) tai en ole ainakaan löytänyt. Hengitysilmanohjain löytyi Duellilta lisävarusteena, muttei muuta.

Tältä siis näyttää R1-pohja: KUVA

Mutta tosiaan kyllä se kypärä on vaihtumassa joka tapauksessa...

Hyvä kypärä, ei pidä kovaa meteliä ja aurinkovisiiri toimii hienosti, mutta avonainen leukaosuus on syy miksi menee vaihtoon. Ketuttaa ihan älyttömästi kun alkaa silmät valumaan jos ajaa tuntia kauemmin, vaikka kypärästä on kaikki luukut kiinni, eikä buffikaan estä yhtään sitä leuan kohdalta tulevaa ilmavirtaa. Aina on silmät punaisena kun lopettaa ajamisen. Ainakaan tähän malliin ei saa edes lisävarusteena niitä leukapaloja.
Jees. Itselläni tuo R1 jäi juuri tuon asian takia heti pois vaihtoehdoista kun esimmäisen kerran kaupassa kypärää tutkailin. Aika tilava / suuri se leuka osuus ja ei minkäänlaista lippaa sielä alapuolella mikä estäisi ilmavirtaa jos on vähänkin pystympi ajoasento.

S1 PRO:ssa jo jonkunlainen lippa sielä alhaalla, mutta C3 houkuttelee nyt tällä hetkellä enemmän juuri sen takia, että tuntuin jotenkin tosiaan istuvan päähän paremmin kuin S1 PRO ja C3:ssa vieläkin järeämpi toi alapuolen suojaus. Ei luulisi ainakaan sieltä puhaltavan paljon naamaan.

Toisaalta varmaan juuri joku S1 PRO tai muu enemmän kyykylle muotoiltu kypärä voisi olla parempi tuuliohjaus ominaisuuksiltaan minulle kuin C3, mutta toisaalta ajan myös aika usein tuttavani ns. enduro pyörällä, jossa huomattavasti pystympi ajoasento.

Ja sitten kun ajattelen sitä että hankin kypärän mieluiten vuosiksi eteenpäin niin onko C3 kuitenki "turvallisempi" valinta, jos ajattelee että on mahdollista että joudun ottamaan todenn. silmälasit käyttöön tuossa ajassa ja kun ei ole varmaan ajanko "kyykkypyörälläkään" enää hetkenpäästä?

Puhumattakaan sitten tosiaan siitä, että C3 tuntui istuvan kupoliin paremmin kuin S1 PRO.

Back