• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pakettiauton törmäys nokialla ja oikeuden käynti t

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja nightrider
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Käsittääkseni noi kolarit menee aina käräjille jos tulee henkilövahinkoja.Ei auta vaikka osapuolet olisivat samaa mieltä asiassa ja toistensa syyllisyydestä.

Itse olin mukana kolarissa autollani jossa toinen osapuoli ajoi autollaan kolmion takaa kylkeeni kun olin jo risteysalueella.Vastapuoli oli ottanut hieman lääkitystä(diapameja)ja käräjille sitä sitten mentiin.Kuinka ollakkaan vastapuoli oli syyllinen mutta sainpa itsekkin sakot liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.Minulla ei ollut ylinopeutta ja itse en rikkonut millääntavalla liikennesääntöjä.Tuomioni peruistui siihen että minun olisi pitänyt sovitta nopeuteni tilanteen vaatimalla tavalla ja ottaa tarkemmin huomioon toiset tienkäyttäjät ja ennalta arvaamattomat seikat liikenteessä.Että NÄIN se meni.Vastapuoli sai 270€ sakkoa ja vuoden ajokielto(opiskelija).Mulle sakkoa 260€(työssä) ja todistajan palkkio 35€.Ja auto tietysti lunastukseen.Vastustaja tietysti maksoi auton ja muut kulut.
veryangry.gif
Kuullostaa kyllä aika hurjalta tapaukselta. Kai nyt sentään sait valitusoikeuden, ja kai nyt sentään valitit? Toi nyt vaikuttaa niin ufo-tapaukselta, ettei ole mahdollistakaan
omg.gif

Käsittääkseni noi kolarit menee aina käräjille jos tulee henkilövahinkoja.Ei auta vaikka osapuolet olisivat samaa mieltä asiassa ja toistensa syyllisyydestä.

Itse olin mukana kolarissa autollani jossa toinen osapuoli ajoi autollaan kolmion takaa kylkeeni kun olin jo risteysalueella.Vastapuoli oli ottanut hieman lääkitystä(diapameja)ja käräjille sitä sitten mentiin.Kuinka ollakkaan vastapuoli oli syyllinen mutta sainpa itsekkin sakot liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.Minulla ei ollut ylinopeutta ja itse en rikkonut millääntavalla liikennesääntöjä.Tuomioni peruistui siihen että minun olisi pitänyt sovitta nopeuteni tilanteen vaatimalla tavalla ja ottaa tarkemmin huomioon toiset tienkäyttäjät ja ennalta arvaamattomat seikat liikenteessä.Että NÄIN se meni.Vastapuoli sai 270€ sakkoa ja vuoden ajokielto(opiskelija).Mulle sakkoa 260€(työssä) ja todistajan palkkio 35€.Ja auto tietysti lunastukseen.Vastustaja tietysti maksoi auton ja muut kulut.
veryangry.gif
Kuullostaa kyllä aika hurjalta tapaukselta. Kai nyt sentään sait valitusoikeuden, ja kai nyt sentään valitit? Toi nyt vaikuttaa niin ufo-tapaukselta, ettei ole mahdollistakaan
omg.gif
Valitettavasti joskus alioikeudesta tulee tuomioita, jotka vaikuttavat lähinnä arpomalla annetuilta, ja niitä joutuu korjaamaan muutoksenhakuasteiden kautta. Liikennejutuissa on vielä se lisäongelma, että niitä istuvat usein kokemattomat notaarit (=tuomioistuinharjoittelussa varatuomarin arvoa varten olevat oik.kandit, joille ei voi antaa monimutkaisia juttuja ratkaistavaksi), joten syytön osapuoli ei aina välttämättä saa oikeutta. Että semmosia...
kaboom.gif

Valitettavasti joskus alioikeudesta tulee tuomioita, jotka vaikuttavat lähinnä arpomalla annetuilta, ja niitä joutuu korjaamaan muutoksenhakuasteiden kautta. Liikennejutuissa on vielä se lisäongelma, että niitä istuvat usein kokemattomat notaarit (=tuomioistuinharjoittelussa varatuomarin arvoa varten olevat oik.kandit, joille ei voi antaa monimutkaisia juttuja ratkaistavaksi), joten syytön osapuoli ei aina välttämättä saa oikeutta. Että semmosia...
kaboom.gif
Ääni Bomberille: joka sana painavaa asiaa.

(vaikkakin meikä nyt
033102beer_1_prv.gif
)

Ystävällisin terveisin Antti

Omien ja muutaman tutun ensikäden kokemuksien valossa minulla on kyllä sellainen vankka käsitys, että kun polliisit sun muut viranomaiset pääsevät kolaria "tutkimaan" niin vika on kutakuinkin poikkeuksetta molempien osapuolien, ja sakkoja jaellaan vähintään kaikille paikalle sattuneille. Esimerkiksi sellaisissa tapauksissa missä on tultu kaupunkialueella risteyksessä kolmion takaa kylkeen, toisessa tapauksessa liikenneympyrää kiertäneen auton kylkeen, ja pysähtyneen auton perään törmääminen... järjellä ajateltuna niin selviä tapauksia kuin voi olla (siis mitä syyllisen löytämiseen tulee), mutta "sakkoja kaikille" tuntuu olevan virkavallan motto.

Iso käsi viranomaisille.

-- edit -- typoja

Minulla ei ollut ylinopeutta ja itse en rikkonut millääntavalla liikennesääntöjä.Tuomioni peruistui siihen että minun olisi pitänyt sovitta nopeuteni tilanteen vaatimalla tavalla ja ottaa tarkemmin huomioon toiset tienkäyttäjät ja ennalta arvaamattomat seikat liikenteessä.
Joskus muinoin kultaisen 80-luvun lopulla, kun itse autokoulua kävin, korostettiin nk. luottamusperiaatetta liikenteessä. Eli jokaisen tielläliikujan piti pystyä luottamaan siihen, että myös muut tielläliikkujat noudattavat liikennesääntöjä. On hyvä - joskin myöhäistä - saada tietoonsa, että tämä sääntö ei ole enää voimassa tuomioistuinkäytännössä. Taidan lukkiutua neljän seinän sisään ja hankkia turvavyöt nojatuoliini.
veryangry.gif

veryangry.gif
omg.gif
Joo toi tapaus oli aika ufo juttu jota en ois uskonu ennenkun sattu omalle kohdalle.Asianajajakin oli tietysti sitä mieltä että valitetaan KO:hon,joka ois ollut kyllä viisasta.Rahahan se aina nää jutut ratkasee ja sitähän ei oo liikaa.Valitushan menee niin että KO käsittelee valituksen ja päättä ottako asian käsittelyyn.Asiasta valittaja joutuu maksumieheksi jos häviää jutun(valituksen) KO:n käsittelyssä.Joten sen riskin takia maksoin nöyränä sakot ja kuoppasin asian.Sainhan onneksi uuden auton lunastusrahoilla.
KO:lla takoitin tietenkin Hovioikeutta.
Hävinnyt valittaja maksaa siis sen hovin käsittelyn.

Omien ja muutaman tutun ensikäden kokemuksien valossa minulla on kyllä sellainen vankka käsitys, että kun polliisit sun muut viranomaiset pääsevät kolaria "tutkimaan" niin vika on kutakuinkin poikkeuksetta molempien osapuolien, ja sakkoja jaellaan vähintään kaikille paikalle sattuneille.
No minulla on kaksi omakohtaista kokemusta Tampereelta ja Taavetista. Toisessa tapauksessa Ilona ajoi Saabillaan vasemmalta tasa-arvoisessa risteyksessä (Näsilinnankatu-Satamakatu) eteen siten, että minä törmäsin Mazdallani sen oikeaan etupyörään.

Luumäen tapauksessa Arto luisteli tuoreen vaimonsa kanssa Preludella meidän kaistallamme kylki edellä sillä seurauksella, että minä törmäsin sen oikeaan kylkeen. Honda meni keskitunnelia myöten kasaan.

Kummalakaan kerralla minulle ei määrätty sakkoja tai muutakaan rangaistusta. Eli ei se sakko automaattisesti tule tai sitten on käytäntö muuttunut viidentoista vuoden aikana.

-Veijo-

Riippunee sitten tapausta hoitavista henkilöistä. Monissa tapauksissa se sakkojen jako kyllä vaikuttaa erittäinkin mielivaltaiselta.

Vastaavaa tuntumaa näkyy muillakin olevan, esim. viime syksynä olin eittämättä syypää pieneen pelikolariin ja vastapuoli nimenomaan ei halunnut poliisia paikalle syyllisyyttäni toteamaan tasapuolisen sakkojen jaon pelossa...

Riippunee sitten tapausta hoitavista henkilöistä. Monissa tapauksissa se sakkojen jako kyllä vaikuttaa erittäinkin mielivaltaiselta.

Vastaavaa tuntumaa näkyy muillakin olevan, esim. viime syksynä olin eittämättä syypää pieneen pelikolariin ja vastapuoli nimenomaan ei halunnut poliisia paikalle syyllisyyttäni toteamaan tasapuolisen sakkojen jaon pelossa...
Et sitten taida asua suomessa. En ole ikinä kuullut että näin olisi käynyt, jos todellakin joku on hyökännyt tavalla tai toisella kolmion takaa, tai tasa-arvoisessa tullut vasemmalta, että molemmille olisi annettu sakkoja. tasapuolinen sakko..en ole moisesta kuullutkaan...

En ole ikinä kuullut että näin olisi käynyt, jos todellakin joku on hyökännyt tavalla tai toisella kolmion takaa, tai tasa-arvoisessa tullut vasemmalta, että molemmille olisi annettu sakkoja. tasapuolinen sakko..en ole moisesta kuullutkaan...
Tästä on jo aikaa, enkä tiedä onko tällä enää ennakkopäätöksen statusta (min. 15 v. sitten tapahtunut): joku p*silö pamautti kotilolla tasa-arvoisessa risteyksessä oikealta HKL:n haitaribussin takaosaan. Helsingin haitaribussit ovat aika pitkiä...
... juttu vietiin KO:een asti. Oikealta tullut oli oikeassa.

Tähän loppuun sitten laillista höpinää ennen palkokasveja
smile_org.gif
:
tilanteet ja tapahtumat ovat aina erilaisia ja päälleajo-oikeutta ei Suomessa tunneta jne jne...

033102beer_1_prv.gif

Ystävällisin terveisin Antti

Et sitten taida asua suomessa. En ole ikinä kuullut että näin olisi käynyt, jos todellakin joku on hyökännyt tavalla tai toisella kolmion takaa, tai tasa-arvoisessa tullut vasemmalta,
No, tästä tosiaankin on vain muutama kilometri tuonne itänaapurin valtionrajalle, kenties sikäläiset käytännöt heijastelevat paikalliseen oikeuskäytäntöön
tounge.gif

--edit- eikös tässä threadissa ole juuri tästä kysymys, kolarin etuajo-oikeutettua osapuolta (nightrider) syytetään ties mistä.

Etuajooikeus on asiassa tietenkin lieventävä seikka tuomioita punnittaessa mutta käräjillä taidetaan kuitenkin keskittyä kolariin johtaneiden asioiden puntarointiin.Silloin voi olla mahdollista että läpihuutojuttu muuttuukin päälaelleen kuten on huomattu.

Esim.Rattijuoppo ajaa liikennevaloissa virhreällä valolla ja selvä kuski päin punaisia rattijuopon päälle,kolarin syyllinen se selvä kuski.Rattijuopolle tulee tuomio "ratista" ja selvälle muut viulut maksettavaksi.

Back