Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Toisaalta ainakin omalta kohdaltani olen huomannut, että kun käy useamman kerran kesässä radalla ajelemassa, niin maantiellä tulee ajettua nykyisin hitaampaa vauhtia kuin ennen.Tarinan opetus?......viisas kuljettaja ei koskaan joudu tilanteeseen,josta vain hyvä kuljettaja selviää.![]()
Rata-ajo onkin ajotekniikan ja mp:n hallinnan harjoittelua. Siitä ei pitäisi olla epäselvyyttä.Kyllähän siellä radalla oppii viemään pyörää kovaa, mutta liikenteessä selviämiseen tuiki tarpeellista tapahtumien ennakointia se ei kyllä minun mielestäni kehitä lainkaan.
Niin kai pitäisi osata, mutta ei se siltä kyllä näytä.Rata-ajo onkin ajotekniikan ja mp:n hallinnan harjoittelua. Siitä ei pitäisi olla epäselvyyttä.Kyllähän siellä radalla oppii viemään pyörää kovaa, mutta liikenteessä selviämiseen tuiki tarpeellista tapahtumien ennakointia se ei kyllä minun mielestäni kehitä lainkaan.
Kenen tahansa pitäisi osata ihan maalaisjärjellä oivaltaa ennakoivan ja joustavan ajotavan perusteet. Jostain ihmeen syystä noin ei vaan ole.. EAK lienee sitten sitä varten.
No jonkinlainen / tasoinen kuljettaja osaa seuraavaa:Minkälainen on teknisesti hyvä kuljettaja? Mitä hän osaa ja/tai tietää.
Nimimerkillä: mitä pitäisi opetella
Tämä on hyvä kommentti. Itsekseen treenamalla kehitystä ei välttämättä synny, olisi hyvä saada vinkkejä ja ohjausta kokeneemmilta. Itselle parhaita ratahetkiä ovat olleet päivät kun olen saanut "kädestäpitäen" opetusta ajoasennosta ja muutenkin tekniikasta.Niin kai pitäisi osata, mutta ei se siltä kyllä näytä.Rata-ajo onkin ajotekniikan ja mp:n hallinnan harjoittelua. Siitä ei pitäisi olla epäselvyyttä.Kyllähän siellä radalla oppii viemään pyörää kovaa, mutta liikenteessä selviämiseen tuiki tarpeellista tapahtumien ennakointia se ei kyllä minun mielestäni kehitä lainkaan.
Kenen tahansa pitäisi osata ihan maalaisjärjellä oivaltaa ennakoivan ja joustavan ajotavan perusteet. Jostain ihmeen syystä noin ei vaan ole.. EAK lienee sitten sitä varten.
Taas tuli harjoiteltua "ajotekniikkaa" koko juhannus Botniaringillä.
Mitään kehitysaskelia tässä ajotekniikka-asiassa en ole kyllä hetkeen saavuttanut. Ajoasentoa pitäisi opetella muuttamaan, mutta se vaan tuntuu kovin vaikealta.
No jonkinlainen / tasoinen kuljettaja osaa seuraavaa:Minkälainen on teknisesti hyvä kuljettaja? Mitä hän osaa ja/tai tietää.
.
.
.
Ja ennen kaikkea hyvä kuljettaja ei luulekaan osaavansa kaikkea ja tiedostaa omat rajansa.
Opeteltavaa siis on ja paljon.
Aika lavea käsite, mutta eipä tuota varmaan saa kyllä edes kiteytettyä sen paremmin. Ratapuolella kun tämä keskustelu on niin pitäydytään ratahommissa. Minkälaisissa tilanteissa pitää ajoasentoa muuttaa ja pitääkö niin tehdä ajolinjaa muuttamatta, miksi? Mutkaan, ohitukseen jne. valmistautuminen ilman pelkotiloja, hartialukkoja yms. jos ei mutka menekkään ihan niinkuin odotettavissa oli? Eli minkälaisia ko tilanteet voisivat olla?sanoi:- osaa muuttaa ajoasentoaan tilanteen vaatimalla tavalla, milloin vaan
- osaa muuttaa ajolinjaa kesken mutkan, tiukentaa tai löysentää sitä, vaivatta
Pyörän säädöistä voisi ja on varmaan kirjoitettu kokonaisia kirjojakin, mutta miten tuo ajotapa. Voiko sen muutostarvetta todeta muuten kuin kuvista, kaverin suusta tai kaatumalla?sanoi:- osaa tulkita mitä pyörä tekee ja mitä muutoksia pyörään tarvitsisi tehdä tai mitä muutoksia tarvitsee ajotapaan tehdä
Tarkoittanee vaihteiden vaihtamista pienemmälle oikeaan aikaan mutkaan tultaessa, samaan aikaan jarrutettaessa optimaalisesti jne ja ulostulossa avaaminen oikeassa pyörän asennossa. Kumpi tapa vaihtaa pienemmälle vie vähemmän huomita "itse ajamisesta": Sitä mukaa kun kiekat laskee vai kaikki kerralla kun tulee sen aika? Voisin kuvitella, että yksitellen pienemmälle takominen tuottaa helpommin oikean vaihteen mutkaan.sanoi:- osaa käyttää kaasua, vaihteita ja jarrua oikein
Se paikka ei taida olla katsomossa "katsooko joku kun mä vedän ihan täpöllä tätä suoraa"sanoi:- osaa katsoa oikeaan paikkaan ajoradasta
Coden twist of a wrist kertoo tästä niin paljon etten edes tienny radassa olevan niin paljon muutuujia, toisaalta toiset asiat on ihan itsestäänselviä, mutta niiden tiedostaminenkin tuntuu auttavan. Suunnilleen kaikkia ylläolevia aiheita on käsitelty myös tuossa kirjassa, jotkut aiheet tuntuvat vaativan lisää avaamista. Esim tuo ajoasento. Edellisellä alastaron reissulla Earthendiltä sain niin hyviä vinkkejä jalkojen asentoon, että yläkroppa muuttu ihan itsestään rennoksi samalla kun jalat sai tukevasti tapeille (jotka R6:ssa ei oo edes vakiona ihan parhaat mahdolliset)sanoi:- osaa lukea radan / tien pintaa
Itse en ainakaan vielä ole uskaltanut lähteä mutkassa ohittelemaan, juurikin tämän käskyn vuoksi. Omat ajotaidot kun eivät riitä turvalliseen ohitukseen kaiken muun ollessa mielessä (irvileuoille:no ei SE oo kylläkään tuolla radalla mielessäsanoi:huomioi muut muuttujat, radalla muut kuljettajat ja kadulla muun liikenteen yms.
Tuossa pätkässä näkyy just ne kaikki syyt miksi Apparalla voittaa Boxintien mennen tullen (ainakin näin etanan näkövinkkelistä). Radalla kaikki ajaa samaan suuntaan.Mutkissa ei kannata paljon ohitella; *todiste-video*
Tässä näemme kouluesimerkin täysin sisällöttömästä p***a postauksesta,joka kuuden (6) sanan asia sisällöllään ottaa kantaa aloittajan aiheeseen vallan hurjasti. Sisällöltään vastaavia kirjoituksia olen nähnyt eräällä mopopoikien suosimalla fighter foorumilla,sielläkin pystyy laittamaan somia pyllyn kuvia tekstin perään katu-uskottavuuden parantamiseksi. Kirjoittajan eduksi on kuitenkin laskettava,että kappalejako on mennyt tässä pitkässä,viihdyttävässä ja aiheeseen liittyvässä tarinassa oikein. Oikeinkirjoitus virheitäkään siitä ei löydy,mikä olisikin tuon mittaisessa lorussa anteeksiantamatonta. Pitääksemme tämän foorumin viihdyttävänä ja etupäässä asiasisältöisenä,niin ehdottaisin jatkossa kirjoituksiini,kuten vaikkapa aiemmin tässä ketjussa olleeseen,liittyvät reklamaatiot,koskien oikeinkirjoitusta,kappalejakoa tai jotain muuta yhtä tärkeää toimittamaan yv:llä. Joo ja sitten lopuksi takaisin tommonen kiva pyllyNiin. Ja kappalejakoa voisit opetella käyttämään.![]()
No juu ei tuolla maaseutu GP:llä varmaan ikinä, video todistaa hienosti hartialukon ja oikein suunnatun katseen merkityksen ja seuraukset, mutta mulla oli tossa ajatuksissa radalla tapahtuva hajoittelu.Mutkissa ei kannata paljon ohitella; *todiste-video*
Vastaan näihin omilla _mielipiteilläni_. Tämä ei siis ole faktaa, vaan oman kokemuksen tuomaa "tietoutta", joka voi olla teoreettisesti ihan päin honkia. Ajotyylejähän on niin paljon kuin kuskejakin.Seuraavassa paljon tyhmän tuntusiä kysymyksiä, kommentteja ja toteamuksia väleihin ängettynä
sanoi:Minkälaisissa tilanteissa pitää ajoasentoa muuttaa ja pitääkö niin tehdä ajolinjaa muuttamatta, miksi?
sanoi:Voiko ajotavan muutostarvetta todeta muuten kuin kuvista, kaverin suusta tai kaatumalla?
sanoi:Kumpi tapa vaihtaa pienemmälle vie vähemmän huomita "itse ajamisesta": Sitä mukaa kun kiekat laskee vai kaikki kerralla kun tulee sen aika?
sanoi:Vai niitä kiintopisteita siinä mutkassa tietoisesti. Kun mutkasta tulee rutiini nuo kiintopisteen varmaan ikäänkuin häviävät alitajunnan hoidettaviksi.
sanoi:optimaalinen tapa ajaa mutka läpi on yhdellä ratin liikkeellä, eli käännä "kaikki" heti ja sit takasin. Täähän tarkottaa, että käännetään mahdollisimman myöhään sisään. Miten pyörällä?
Kiitos! Kellään tuskin on absoluuttista tietoutta näissä asioissa. Kuljettajan mieltymykset kun tuppaavat vaikuttamaan paljon tähän ajotouhuun. Ainakin meikäläinen kuuntelee ja lukee kuitenkin innolla kaikki kommentit ja vinkintyngät joita irti saa. Niistä voi sitten testailla käytännössä ja todeta mikä toimii ja mikä ei. Huono puoli vaan on ettei pienellä kokemuksella osaa hirveen helposti todeta mikä on hyvä ja mikä huono juttu, mutta eikähän se siitä pikkuhiljaa.Vastaan näihin omilla _mielipiteilläni_. Tämä ei siis ole faktaa, vaan oman kokemuksen tuomaa "tietoutta", joka voi olla teoreettisesti ihan päin honkia. Ajotyylejähän on niin paljon kuin kuskejakin.
Ottaa myös muut liikenteessä olijat huomioonMinkälainen on teknisesti hyvä kuljettaja? Mitä hän osaa ja/tai tietää.
sanoi:Minkälaisissa tilanteissa pitää ajoasentoa muuttaa ja pitääkö niin tehdä ajolinjaa muuttamatta, miksi? Mutkaan, ohitukseen jne. valmistautuminen ilman pelkotiloja, hartialukkoja yms. jos ei mutka menekkään ihan niinkuin odotettavissa oli? Eli minkälaisia ko tilanteet voisivat olla?
sanoi:Pyörän säädöistä voisi ja on varmaan kirjoitettu kokonaisia kirjojakin, mutta miten tuo ajotapa. Voiko sen muutostarvetta todeta muuten kuin kuvista, kaverin suusta tai kaatumalla?
sanoi:Kumpi tapa vaihtaa pienemmälle vie vähemmän huomita "itse ajamisesta": Sitä mukaa kun kiekat laskee vai kaikki kerralla kun tulee sen aika? Voisin kuvitella, että yksitellen pienemmälle takominen tuottaa helpommin oikean vaihteen mutkaan.