• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Päiväsakkojen korotus voimaan, milloin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja NOx
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
M58 sanoi:
Paskaako siinä kitisette! Selvä syy-yhteys. Jos jätät huomioimatta suojatien ylityssäännöt autoilijana tai muulla moottoriajoneuvolla, niin sakkoa jotta tuntuu. Semmonen tonni kerrasta, tuloista riippumatta. Johan loppuis nämä yliajot suojateillä, kun kaasujalka kevenisi. Juu nou!
Suojatien eteen pysähtyneen ajoneuvon ohittaminen pysähtymättä on ehdottomasti rangaistavaa, mutta kun siihen joutuu valjastamaan poliisin kirjoittamaan lapun ja kameran räpsäys ei vaadi ku konttoristin.

Bartti sanoi:
Suojatien eteen pysähtyneen ajoneuvon ohittaminen pysähtymättä on ehdottomasti rangaistavaa, mutta kun siihen joutuu valjastamaan poliisin kirjoittamaan lapun ja kameran räpsäys ei vaadi ku konttoristin.

Käsittääkseni tästä tempusta tulee helposti ajokieltoa.

JMH sanoi:
Ei tullut ei... Mutta ei hätää. Tehdään ihmisistä rikollisia alentamalla rajoja, kuten jutussa lukee.

Koska liikenneturvallisuus ja lapset.

Eiköhän jokainen ylinopeutta ajava tee itse itsestään " rikollisen". Pelisääntöjen noudattamisesta tässäkin on kyse kuten muissakin elämän asioissa. Itse olen saanut kotilolla tänä kesänä yhden rikesakon ja kaksi huomautusta ylinopeudesta. Syyllinen löytyi peiliin vilkaisemalla:D

big m sanoi:
Eiköhän jokainen ylinopeutta ajava tee itse itsestään " rikollisen". Pelisääntöjen noudattamisesta tässäkin on kyse kuten muissakin elämän asioissa. Itse olen saanut kotilolla tänä kesänä yhden rikesakon ja kaksi huomautusta ylinopeudesta. Syyllinen löytyi peiliin vilkaisemalla:D

Minnuu tässä ylinopeussakotuskiimassa hämää se, että tuntuu kuin ylinopeus olisi ainoa rangaistava rikos suomessa.
Ajattele jos myymälävarkaita, veronkiertäjiä, harmaata taloutta yms yms. vilunkitiinoja jahdattaisiin samalla innolla ja budjetilla...

Vaikkapa se tienvarsikamera kuvaisi jokaisen polttopuulastissa olevasta traktorin ja ukot perään kyselemään ajolupia ja veroja, niin johan alkaisi talous kohentua...:grin:

lario sanoi:
Minnuu tässä ylinopeussakotuskiimassa hämää se, että tuntuu kuin ylinopeus olisi ainoa rangaistava rikos suomessa.
Ajattele jos myymälävarkaita, veronkiertäjiä, harmaata taloutta yms yms. vilunkitiinoja jahdattaisiin samalla innolla ja budjetilla...

Vaikkapa se tienvarsikamera kuvaisi jokaisen polttopuulastissa olevasta traktorin ja ukot perään kyselemään ajolupia ja veroja, niin johan alkaisi talous kohentua...:grin:

paras kommentti tähän asiaan...... täysin sama kanta mulla

big m sanoi:

Mää ainaski ajan aina enintään kuuttakymppiä noihin kameroihin. Voihan olla että merkki on jääny puskan taakse tai sitä ei o huomannu, rajoitushan voi olla mitä vaan tien leveydestä yms. riippumatta.

Kyllä kaikkei tärkeintä on kattoo silmä kovana nopeusmittaria, välillä voi hätäsesti vilkaista tietäkin.

Hirvee itku ja valitus. Ei tää näin vaikeeta voi olla. Pidetään sakotusrajat ja sakot nykyisellään ja katotaan paljonko kertyy. Sitten katsotaan paljonko jäi valtion haluamasta summasta uupumaan.
Seuraavaksi säädetään "liikennerikkomussakottomuusvero". Tätä veroa maksavat siis ne jotka eivät ole vuodessa saaneet yhtään sakkoa. Tämän jälkeen valtion budjetti täsmää ja kaikki ovat iloisia :jippikaijee:

Zuba sanoi:

Tällaista poliisi on toki julkisuudessa väittänyt. Ajokiellot käsittääkseni tilastoidaan - jos näiden valvontaan on panostettu, se varmaan näkyy tilastoissa? :D

Kaikille ajo-oikeuden haltijoille postissa 50€ sakkoa kuussa. Kyllä ne sen verran kuitenkin jotain
liikennesääntöä rikkoo.

Turder sanoi:

SE mikä tuossa pahiten pisti silmään oli tämä kohta:

"Poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja, ylikomisario Dennis Pasterstein löytää SYYLLISEN tuottopettymykseen ratin takaa."
"– Autoilijoiden kaasujalka on keventynyt"

.... niin, syyllisiä ollaan siis me jotka noudatetaan sääntöjä.

- tuohon voisi oikeasti tehdä ehdotuksen: Tiputetaan esim kehä1/2/3 rajoitukset 80kmh -> 60kmh, kaikki motarit 120 -> 80kmh (niin kesällä kuin talvella), ja laitetaan kameroita lisää niillekkin. Kyllä se valtion pohjaton kassa saadaan täytettyä kun tarpeeksi yritetään, saadaan niitä syyllisiä napattua!

Eiköhän tuo kassavaje saada kurottua umpeen sillä, että jokaiseen liikennevälineeseen GPS-seuranta, ja jokaisesta ylinopeuskilometrista lähetetään automaattisesti lasku kotiin. Matka * nopeusrajoituksen ylitys * ylinopeuden hinta. Liikenteen rahastushan oli tuon sakkojen korotuksen tavoitteena, tästä hyvä alku myös käytön mukaan skaalatuvalle verotukselle. :bye:

big m sanoi:

Se mikä ei ole kohtuus, ei voi olla lakikaan. Tuo peruste, että on olemassa tiedossa olevat pelisäännöt, joita noudattamalla välttyy hankaluuksilta, ei vain kestä tarkastelua.

Samalla tavalla se kuoliaaksi kivitetty huntupäinen nainen tietää, että aviorikoksesta lähtee henki, jotta mitäs läksit.

Jos olet sitä mieltä, että nykykäytäntö on kohtuullinen, niin sen väittämän kanssa pystyn elämään, ja asiasta keskustelemaan.

big m sanoi:

Melkein näin, itseasiassa jos saisi tolkuttomat päiväsakkomäärät hiukan järkevämmiksi sekä sakkokertymää "nollattua" virhepistemallisesti kuten Saksassa kortin lähdön välttämiseksi niin mitkäs tässä olisi ajellessa.

Ruoskikaa mut mutta mun mielestä rikesakot ovat vielä aika alhaisia eurotasoltaan vrt päiväsakkoihin kohtuutuloisella

Kun tavataan sanoa, että sitä saa mitää tilaa....
homma ei välttämättä ole ihan näin, joka
suunnasta tarkasteltuna.

Jos "tilataan" turvallisempaa liikennettä kyttäämällä
määrättyjä asioita määrätyissä paikoissa, määrätyillä
tavoilla... joilla käytännössä, varsinkin satsaukseen
suhteutettuna, saattaa olla yhtä mullistava vaikutus
liikenneturvallisuuteen kuin "pakkokatsastuksillakin",
niin mikä olisi lopputulema????

Tuskin turvallisuustilanne muuttuisi olennaisesti
nykyisellä valvontatavalla, vaikka se todellisuudessa
haettu tavoite.... kassan kartuttaminen..... kääntyisikin
- merkkiseksi tulovirraksi :D.

Ei kai nuo vähälukuiset "ylilyönnit", vaikka sitten kaikki
eri oloissa tapahtuneetkin jätetään +saldoihin, kassaa
kuntoon saa.
"Kaupaksi menevä volyymituotteet" on ihan muuta ja nehän
tuloja muodostaa.

Ylivoimaisesti suurin osa "näistä tuotteista" voisi ihan hyvin jäädä
hyllyille, ilman että kenenkään "elintaso" merkittävästi laskisi :D.

Aika pienin uhrauksin.... esim. vain vuoden kuurilla.... ajotavallaan
äänestämällä, saadaan tilastoihin todellista faktaa.

Ehkä tuo ei sitten kuitenkaan olisi päättäjille herkkua nieltäväksi :D......
Todennäköisesti vielä happamampaa kuin ketun pihlajanmarjat :D.

Valtaa voi näyttää ja käyttää kovin helposti myös rationaalisesti
tyhmien, aivan järjenvastaistenkin päätösten tekemiseen ja tueksi.
Tuo realiteetti ei katoa koskaan.

Moisen perseilyn tekee monta kertaluokkaa hankalammaksi ja
innottomammaksi vain ja ainoastaan se, että kestämätön argumentointi
ja perustelu "tuikataan hännän alle" kuin sinappi kissalle.

Ei se aina niin kivaa ole se sinappi tyrkätä sinne hännän alle, mutta kun ei muita
keinoja oikeen ole..... kissaa ensin lahtaamatta.
Tuolloinhan meillä on kuitenkin jo se tilanne, ettei se kissa sitä enää syö :D,
se vaan tungetaan kylmennetyn elikon kurkkuun :;):.

Elikäpä..... vaikka tappais kaikki kissat ja työntäis sinapit kurkkuun.... yksikään ei ole sinappia syönyt.
Vähän samoin toimii poliitikkojen kanssa.
Niitä voi vaihtaa.. ja ne vaihtuu eri keinoin... mutta ellei niitä saa syömään sinappia.... mikään ei muutu :;):.

JMH sanoi:
Nyt veti mullakin värit päälle.

....Kohta heittää vielä nelivedolle :;):.

Sitte mennään... mistä vaan, mihin vaan :grin:.

Mut joo.

Eli aina puhutaan, ahdistutaan, avaudutaan ja hyvä niin.
Ei vaan haittais puhua... ja ehkä tehdä jotain
niile asioille ja niissä puitteissa josta perimmältään on kyse.

Aika hyvin päättäjäpuolella yms. osataan "julkinen keskustelu"
ohjata sivuun ja pitää se siellä.... varsinaisesta asiasta ja sen
ytimestä :D.

"Höyryä" kun on porukoilla käyttää vaan rajallinen määrä, niin
se pakollinen osuus on viisasta kanavoida "taivaan tuuliin" :D.

Jos tuo käytännössä "harakoille menevä" palvelisi ihmisten todellisia
tarpeita ja mielipiteitä..... moni asia menisi jonniivverran
toisin kun perinteisesti on tapana :;):.

Bartti sanoi:

Zuba sanoi:

Ei tule. Rankkari on 12 päiväsakkoa. Maksimiliukuma ylöspäin on niin, että maksimissaan 20 päiväsakkoa.

tonttuj sanoi:
Ei tule. Rankkari on 12 päiväsakkoa. Maksimiliukuma ylöspäin on niin, että maksimissaan 20 päiväsakkoa.
Paitsi jos siellä suojatiellä liikkuu vielä jalankulkija.
Silloin ajokielto voidaan määrätä heti.

Vaikka siellä laahustaisi se jalankulkija, sitä ajokieltoa ei lankea mitenkään helposti.

Back