• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Päiväsakkojen korotus voimaan, milloin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja NOx
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Motoristorante sanoi:
-ei taida pysäköintivirhemaksut pudota tuohon kategoriaan.

Mihin ne "ei taida pudot"?
Mihin "tuohon kategoriaan"?

Jää nyt vähän epäselväks mitä ja mihin vastaat?

Ei kumminkaan taida se Bonen pinkki scootteri pudota tuosta kategoriast?

pupu sanoi:
Mihin ne "ei taida pudot"?
Mihin "tuohon kategoriaan"?
Jää nyt vähän epäselväks mitä ja mihin vastaat?
Ei kumminkaan taida se Bonen pinkki scootteri pudota tuosta kategoriast?
Viittaan pysäköintivirhemaksuihin ja niistä valittamiseen (rantailen viestissä oli linkki iltalehden "uutiseen") sekä hallituksen esitykseen uudeksi tuomioistuinmaksulaiksi.
Juu, se mun laittama linkki ei näytä toimivan, pitää avaamisen jälkeen uudelleen päivittää se sivu jotta aukeaa... Mut sieltä (finlexin sivuilta) löytyy esitys (HE29/2015) myös pdf-muodossa sekä suomeksi että ruåtsiksi (jos se taipuu sulle paremmin...) :dunno:
Eli valitetaanko pysäköintivirhemaksuista ensisijaisesti tuomioistuimeen, ei kait nyt sentään?!

Motoristorante sanoi:
Eli valitetaanko pysäköintivirhemaksuista ensisijaisesti tuomioistuimeen, ei kait nyt sentään?!

P-virhemaksust tehdään ensin oikaisupyyntö samalle viranomaiselle joka sen on kirjoittanu, eli pysäköinninvalvojalle.

Jos oikaisu pyyntö ei tuota tulosta, ja/tai ei ole tyytyväinen saatuun vastineeseen, niin virhemaksusta valitetaan hallinto-oikeuteen.

pupu sanoi:
P-virhemaksust tehdään ensin oikaisupyyntö samalle viranomaiselle joka sen on kirjoittanu, eli pysäköinninvalvojalle.

Jos oikaisu pyyntö ei tuota tulosta, ja/tai ei ole tyytyväinen saatuun vastineeseen, niin virhemaksusta valitetaan hallinto-oikeuteen.

Sanokaas te, jotka ootte tähän asiaan perehtynyt, että koskeeko tuo maksu kaikkia valituksia hallinto-oikeuteen. Esim. noin niinkuin ympäristöluvista valittamista ja muuta semmosta laillistettua ekoterrorismia?

Nitrous sanoi:
Sanokaas te, jotka ootte tähän asiaan perehtynyt, että koskeeko tuo maksu kaikkia valituksia hallinto-oikeuteen. Esim. noin niinkuin ympäristöluvista valittamista ja muuta semmosta laillistettua ekoterrorismia?

Tuo ois kyllä enemmän kuin tervetullut muutos kieltämättä. Loppuis tahallinen asioiden hidastaminen huvin vuoksi.

Saksassa ei tarvitse pelätä köyhtymistä sakkojen takia; alkavat alle 10km/h ylinopeutta -> 10€ ja esim. 25-30 km/h -> 80€. Normisakkoja itselle on tullut 20-50€. Yli 70 km/h sakko on 600€ ja ajokieltoa + autokoulua ohjelmassa jatkossa. Muistaakseni kuolemaan johtavassa onnettomuudessa henkiin jäänyt syyllinen menettää korttinsa ikuisesti... 1. tai 2. kerralla.

Ja parkki"sakot" 5€-15€ :grin:

Nitrous sanoi:

Eikös uudessa mp-motorrad lehdessä ollut jotain puhetta jostain radasta, kun siinä esiteltiin noita ratoja/melua jne.
Niin siinä joku sanoi, että olisi tulossa jossain vaiheessa, että saadaan juuri nuo turhat valitukset pois.
Tuossa parkkisakko jutussa on helppoa varsinkin kunnallisessa, parkkeeraa oikein, herranen aika, pysäköi oikein.
Yksityisestä en ota kantaa, kun tässä on kuullut, että laillisesti omassa parkkiruudussa pysäköity auto ei ole turvassa, kun ne ei ole tiennyt sun rek.numeroa.

Husky510 sanoi:
Tuossa parkkisakko jutussa on helppoa varsinkin kunnallisessa, parkkeeraa oikein, herranen aika, pysäköi oikein.
Mä olen valittanut kaksi kertaa, kun olin eri mieltä kunnallisen jakamasta sakosta. Molemmat peruttiin.

rantaile sanoi:
Tuo ois kyllä enemmän kuin tervetullut muutos kieltämättä. Loppuis tahallinen asioiden hidastaminen huvin vuoksi.

Noissa voisi minimivirhemaksu olla 2500e + 10 prosenttia paikalle arvioiden rakennelman/rakennuksen kustannuksista ellei mene läpi

Husky510 sanoi:

Niin, mehän eletään täydellissässä valtiossa missä kaikki lait ja asetukset ovat yksinkertaisia vailla tulkinnan mahdollisuksi, eikä kukaan tee koskaan virheitä, ei edes pysäköintiä valvova viranomainen?

PoS sanoi:
Mä olen valittanut kaksi kertaa, kun olin eri mieltä kunnallisen jakamasta sakosta. Molemmat peruttiin.

Yksittäistapaus ja poikkeus, joka vain vahvistaa oletuksen viranomaisten erehtymättömyydestä.

Nitrous sanoi:

Kyllä se maksu koskee myös valituksia ympäristölupa-asioissa. Onhan niissä toki nykyisinkin maksu 97 euroa ensimmäisessä asteessa ja nyt uudistuksen jälkeen 250 euroa. Suattaaphan se korotus vähentää intoa valittaa tai suattaa olla vähentämättäkin.

PoS sanoi:
Ok, mutta olitko parkkeerannut väärin, sitten??
Tietysti jos on kyse jostain erikoisesta pysäköinnistä, niin sitten ymmärrän että valittaa, myös jos tietää että on oikeassa ja se sakottaja väärässä.

pupu sanoi:
Niin, mehän eletään täydellissässä valtiossa missä kaikki lait ja asetukset ovat yksinkertaisia vailla tulkinnan mahdollisuksi, eikä kukaan tee koskaan virheitä, ei edes pysäköintiä valvova viranomainen?
Yksittäistapaus ja poikkeus, joka vain vahvistaa oletuksen viranomaisten erehtymättömyydestä.
Kyllä tiedän että ihminen tekee virheitä, mutta puhuinkin näistä räikeistä tapauksista, missä on jätetty omaa tyhmyyttään maksamatta, tai rikotaan pysäköinnin rajoja jne jne.

Kyllä kuulkaas tää homma tulee pidemmällä aikavälillä huomattavasti halvemmaksi, kun kirjaillaa sinne lakikirjaan vaan, että viranomainen on aika oikeassa. :blink:

Se on helppoa, kun ei tee väärin niin ei tuu ongelmaa. Vai mitä Husky?

PoS sanoi:
No ei kai ne niitä lämpimikseen peru? Lämpimikseen tuntuvat kirjoittelevan tosin.

Selvä, ajattelin että jos kyseessä oli joku mitä ihmeellinen sakko, niin silloin ymmärrän. Mutta jos perus ei ajateltu loppuun asti pysäkointi, niin ei minua purista jos saa sakkoja, en ole koskaan saanut. Kyllä olen monta kertaa kuullut että ihan lämpimikseen kirjoittavat sakkoja, niinhän kun poliisi sakottaa, niin siltä sakotettavalta jos kysyy että oliko sakko aiheeton, niin tottakai se sanoo, että aiheeton.
Tietysti jos perus suomalainen haluaa valittaa, että sakotettu aiheettomasti, kun toinen on aina väärässä ja toinen oikeassa, kun ajattelee, että toiset lähtee ajaamaan karkuun

Mutta eikö sen 250€ saada takaisin jos valittaa ja menee läpi??

pupu sanoi:

Täällä nykäskylässä laputetaan estottomasti kaikki kilpipelit. Naapurikin sai skodella sakot maastopysäköinnistä kun oli jättänyt sen tonttiliittymän polulle. Eikös mopo rinnasteta suomen laissa polkupyörään näissä pysäköintiasioissa?

Kotarikuski sanoi:
Täällä nykäskylässä laputetaan estottomasti kaikki kilpipelit. Naapurikin sai skodella sakot maastopysäköinnistä kun oli jättänyt sen tonttiliittymän polulle. Eikös mopo rinnasteta suomen laissa polkupyörään näissä pysäköintiasioissa?

Lainaan nyt Husky510:iä

Husky510 sanoi:

Nitrous sanoi:

Ei ihan kaikkia. Sosiaaliasiat - toimeentulotuki, vammaispalvelu, lastensuojelu jne. - jää edelleen maksuttomaksi. Pääsääntöisesti kaikki muu menee maksulliseksi eli 250 € per keissi, jos häviät juttusi. Jos voitat, ei maksua. Koskee myös parkkisakkoja.

Tulee Nitrouksellekin lompakolla käynti, kun ilmestyy yhdistetty murska- ja asfalttiasema kesämökkinaapuriin. Vaikka on nuo tuollaiset ennenkin olleet maksullisia.

Back