No juu... kai tuosta laskurista suuntaa saa. Itse olen joutunut huomaamaan, että henkilökohtainen vaihtelu promillemäärissä on aika suuri. Kerronpa huvikseni pari esimerkkitapausta, joissa tämä on tullut konkreettisesti ilmi.
Tapaus 1. Eteläsuomen varjoliitoseuran syyskokouksen jatkot
Oltiin muutaman kaverin kanssa Helsingin ravinteleita kiertelemässä. Join pääosin batterykossua, osittain myös siideriä ja muita drinkkejä. Kavereiden kanssa vedettiin ihan tasatahtiin alkuillasta pilkkuun asti. Pilkun jälkeen ajeltiin pimeällä taksilla Sturenkadulle kaverin kämpälle yöpymään. Yksi kavereista oli juuri hankkinut kalibroidun alkometrin. Sellaisen, joka on ollut poliisin käytössä. Miehisessä uhossa sitten ruvettiin kattomaan kenellä on eniten. Kolme kaveria puhalteli lukemia 1,6-1,8. Minä puhalsin 0,4. Useampaan kertaan. Eli olisin käytännössä voinut ajaa ravintolasta kotiin. Aika huimaa.
Tapaus 2. .Org! goes Tallinna 2006
Tallinnassa parin päivän törpöttelyn jälkeen tultiin laivalla takaisin. Tiedossa ei ollut autoilua, joten laivamatkalla joiskentelin muutamia Breezereitä. En muista tarkkaa lukemaa, mutta ihan minimissään join niitä viisi. 7-8 lienee lähempänä oikeata lukua. Satamassa selvisi, että kaverin auto pitäisi ajaa pois keskustasta. Tuo ensimmäinen tapaus mielessä ja omaa fiilistä hetken tutkiskeltuani totesin, että jos luotettava promillemittari löytyy niin voin käydä puhaltamassa. Rajavartiolaitoksen toimistosta löytyi mittari ja käväisin puhaltamassa siihen. Tyrmistys oli suuri kun kaveri pitkän tovin mittaria tuijotettuaan totesi että: "Kyllä tämä nollaa näyttää." Eli puhdas nolla aika monen breezerin jälkeen. Kuudella drinksulla tuo laskuri näyttää yhtä promillea.
Uskoisin silti olevani poikkeustapaus, liekö taustalla jonkinlainen imeytymishäiriö tms. Joka tapauksessa omaan olotilaani en voi enää oikeastaan luottaa, kännäämisen määrä kun ei tunnu promillelukemaan vaikuttavan. Parempi siis olisi olla kokonaan ottamatta kun on ajotoimintaa tiedossa.