• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Paikkojen puutuminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tr1976
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mikähän auttais ku tahtoo pidemmillä matkoilla alaselkä kipeytyä. Toki onhan se aika luonnollista kustomilla jossa paino makaa käsien sijasta perseen / alaselän varassa, mutta jos ois jotain niksiä jolla helpottais noita > ~100km matkoja?

Kyllähän nuo vaivat pääsääntöisesti ajoasennosta riippuvat. Tuossa tr3 aika kattavasti noita ohjeita antoikin millä voi tilannetta auttaa, perusongelma kuitenkin ajoasento. Lisäisin vielä niska-hartiaseudun ongelmiin punttisalilla/vapailla punteillä yläselän ja olkapään harjoitteita 15-20 toistoa ja 4-5 sarjaa per liike jolloin saadaan liikkuvuutta. Hyviä liikkeitä ylätalja, punnerrus (siis istuen painot niskan takaa ylös), alatalja sekä olkapäihin vipunostot eteen ja sivulle erikseen.
Tuosta kyykkypyörällä alaselän kipeytymisestä voisi kokeilla ihan tietoisesti kääntää lantiota eteenpäin eli pyrkiä korostamaan lannerangan lordoosia (elikkäs siis sitä kurvaa). Todennäköisesti alkuun aiheuttaa vaivaa enemmän mutta pidemmällä ajalla uskoisin siitä olevan apua.

edit: eikä selkävaivoissa todellakaan voi olla korostamatta noiden fileiden ja syvien vatsalihasten merkitystä

Tuosta kyykkypyörällä alaselän kipeytymisestä voisi kokeilla ihan tietoisesti kääntää lantiota eteenpäin eli pyrkiä korostamaan lannerangan lordoosia (elikkäs siis sitä kurvaa).
Helpottaa ainakin mulla. Tulee vaan jotenkin... hintahtava olo.. kun ajelee
033102ass_1_prv.gif
pitkällä, että harvemmin tulee harrastettua. Tankkilaukku on kanssa pidemmillä matkoilla hyvä. Sen päällä on kiva röhnöttää
biggrin.gif

Mulla vaihtui hornetista bläkkäriin,hornetissa puutu silloin tällöin kämmenpohjat,ei tosin estänyt ajoa. Bäkkärissä ensimmäiset tunnit ts.parin päivän aikana puutu lapaluiden tienoo,mutta parin päivän jälkeen ei tuntunut enää missään,päinvastoin parempi asento kuin hornetissa konsanaan.Johtuu mun pituudestani,n.170cm, eli bläkkärissä istun kuin herran kukkarossa,sievässä sikiöasennossa piilossa pahan maailman tuulilta.
wink.gif
Kannattaa kokeilla eri mopoja ja sitten siihen vaöittuun erilaisia säätöpaloja sinne sun tänne,satulan muotoilua yms.!
Ja sitten tuosta yli -30 lihasrappeumasta.. ihminen rappeutuu kaksikymmpisenäkin jos ei mitään tee,itse olen huomannut että joka suhteessa elämänlaatu,kondis ja st..dis ovat parantuneet,toinen tuplaantunut,toisella guinnesiin..
wink.gif
eli älkä menettäkö toivonrikkauttanne.. kyl iloo piisaa,ku osaa oivaltaa ja organisoida
tounge.gif
tounge.gif

Tuli muuten mieleeni vielä yksi juttu jossa saapi ainakin paikat jumiin
varsin huomaamatta. Kädet ei sitten saa olla suoristettuna kyynerpäästä, vaan hieman kulmassa. Radalla tai mutkapätkiä ajaessa tuo pitäisi mennä aika luonnostaan, mutta esim. kaupungissa voi ainakin aluksi ajautua vahinkossa kyynervarret ns. linkkuun ja lukkoon. Tällöin puutuu ainakin kaasukäsi hyvin helposti.
Näin ainakin itselläni.Pitkään isoja suoria teitä ajaessa, kun ei tarvitse kroppaa liikutella suuntaan eikä toiseen on varsin helppoa ajautua tuohon lukkoon.
Aika usein näkyy kuskeja joilla kädet ovat tikkusuorassa. Itselleni ei kyseinen ajotyyli ainakaan sovi.

Täällä puuttu vain kaasukäsi ja se johtuu selkeästi siitä että käsi on liian suorassa ja rento ote puuttuu. Heti kun saa kulmaa käteen ja rentoutuu, ei rassaa niin paljon.

Jos sulla paikat puutuu noin lyhyen ajon jälkeen....sulla on selkeästi väärän mallinen pyörä.
Meistä osa ajaa 1000 km päivässä ja sen jälkeen alkaa hieman paikkoja puuduttaan.
On minun mielest ymmärrettävissä.
Tänä päivänä kait sit pyörät valitaan ulkonäön perusteella, ei sillä, mikä olis tarpeellisin sellaiseen ajoon, mitä meinaa harrastaa?
Tuttavapiiris on näitä ihmisiä myös.
Sit kun pyörää joudutaan laittaan sellasieks et on hyvä ajaa, itketään, että ulkonäkö huononi.
nixweiss.gif

No toiset harrastaa moottoripyöriä, toiset moottoripyöräilyä.
Ihan kivoja harrastuksia molemmat
smile_org.gif

Joskus on paikat puutuneet, mutta nyt täytyy hymyssä suin todeta että keväällä tehty vaihto oli onnistunut. Nyt TDM:llä ajettu just silleen 8000km ja pitkääkin matkaa taitettu niin ei voi kuin todeta että paikat pysyy aika lailla freesinä, ei pahemmin puudu. Kyllä se on pitkälti ajoasennosta kiinni ja pyörän mitoituksista omaan kroppaan verrattuna.

Aikasemmasta kommentista päätellen jokusen aikaa tulee vietettyä ruudun ääressä? Nyttemmin kun ajaessa yrittää välttää ylimääräistä olkapäiden jäkitystä niin huomaan koneella istuessani tekevän sitä aika usein. Pointti oli varmaankin se että kannattaa myös miettiä jos ne paikat olisivat jumissa jo entuudestaan ja ajaminen sitten rasittaisi sopivasti että menisi totaallisen lukkoon.

Jep... Luultavasti jännität.

Mulla ei tule yksin ajellessa minkäänlaisia kipuja mutta muija kyydissä olkapäät on tulessa todella lyhyiden matkojen jälkeen. En oo kehdannut valittaa, ajan vaan.

Jos sulla paikat puutuu noin lyhyen ajon jälkeen....sulla on selkeästi väärän mallinen pyörä.
Meistä osa ajaa 1000 km päivässä ja sen jälkeen alkaa hieman paikkoja puuduttaan.
On minun mielest ymmärrettävissä.
Tänä päivänä kait sit pyörät valitaan ulkonäön perusteella, ei sillä, mikä olis tarpeellisin sellaiseen ajoon, mitä meinaa harrastaa?
Tuttavapiiris on näitä ihmisiä myös.
Sit kun pyörää joudutaan laittaan sellasieks et on hyvä ajaa, itketään, että ulkonäkö huononi.
nixweiss.gif
Ei pyörässä mitään vikaa ole... Vanha jumi vain liekeissä kun ajaa väärässä asennossa eikä ole tullut käytyä aikoihin salilla. Sitäpaitsi pyörä ei tod. ole ostettu ulkonäön perusteella - muutenhan olisin ostanut jonkin muun kuin Thundercatin... Ei ole ikinä ollut tarkoituskaan alkaa ajaa 1000 km päivässä vaan katsoa että minkälaista mp:llä ajaminen on ja että jaksaako tämä alkaa kiinnostaa. En mä jaksa ajaa edes autolla 1000 km päivässä. 400 km jo tekee tiukkaa... Kaapissa on ties minkämoista harrastusvälinettä mitkä voisi laittaa huutokauppaan, saa nähdä käykö pyörälle samoin. Aikoinaan mopo oli kuin vartalon jatke, saa nähdä tuleeko mp:stä.

Back