• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Paha mp-kolari Eurassa 2.4.09

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rauman
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Niin. Ei ehkä kyseisessä, vuoden ensimmäisessä pahassa motoristionnettomuudessa menehtyneen lähimmäisiä paljoa lohduta, mutta kunnioittakaamme kuitenkin hänen muistoaan nimenomaan kiitollisina siitä, että juuri tämä onnettomuus kirvoitti keskustelua ja kampanjointia ja joukkojen aktiivista toimintaa median suuntaan tärkeän asian puolesta nyt, kauden alun kynnyksellä. Ja kuten on nähty, paljon on saatu jo aikaiseksikin.

Uskon, että ilman tuota surullista tuoretta live-esimerkkiä medioissa ei oltaisi ehkä otettu valistusasiaa niin tosissaan heti toimeksi ja jakeluun.

Kuka ties, ja ainakin toivotaan; tämän vuoksi useampi säilyy hengissä. Jatketaan kampanjointia.

Eipä kaduta talven aikana tehty xenonien asennus ku näitä puusilmä- juttuja lukee taas heti alkukevääst. JOS se nyt sattuis ees yhden kerran hengen pelastamaa

Isosta osasta tekstejä saa sellaisen käsityksen, ettei heiltä ole koskaan jäänyt huomaamatta esimerkiksi pyöräilijä, kävelijä tai jopa toinen auto liikenteessä. Eiköhän ton ainaisen uhoamisen vois vaihtaa siihen, että alkaa pistää palautetta sinne, missä siitä saattaa oikeasti olla hyötyä.
On sattunut ja oikean käsityksen sait. Noiden lisäksi ainakin minä olen myös ajanut auton ulos monta kertaa ja mopon kerran.

Eikä yksikään noista haavereista johtunut ihmisen havaintojärjestelmän puutteellisuudesta, vaan omasta pöljyydestä tai huolimattomuudesta. Jokaisen tuon tason hölmöilyn jälkeen olen horisontin vakiinnuttua istunut hetkeksi alas miettimään miten takaan ettei minulle enää ikinä käy samalla tavalla.

Havaintojemme vajavaisuus ei ole lieventävä asianhaara eikä perusteltu syy ajaa kolareita. Se on syy miettiä miten puutteellisine havaintokykyineen selviää ilman kolaria ja toimia sen mukaisesti.

Juuri sen vuoksi ryhmitytään huolella ja käytetään vilkkua ahkerasti. Ja noudatetaan sitten käännöksen jälkeen myös kääntymissääntöjä ettei blokata koko kaistaa jos tuli huti. Ja sen vuoksi myös katsotaan sen ikkunatolpan molemmilta puolilta. Ja katsottaessa kääntyy koko pää eikä vain silmät, koska molempien silmien sokeat täplät eivät osu samalle kohdalle.

En koko topsua jaksanut lukea, enkä haluis ketään provosoida, mutta..

Isosta osasta tekstejä saa sellaisen käsityksen, ettei heiltä ole koskaan jäänyt huomaamatta esimerkiksi pyöräilijä, kävelijä tai jopa toinen auto liikenteessä. Eiköhän ton ainaisen uhoamisen vois vaihtaa siihen, että alkaa pistää palautetta sinne, missä siitä saattaa oikeasti olla hyötyä.

Ikävä tapahtuma oli tämäkin, toivottavasti näitä ei ala tapahtua samaa tahtia kuin viime keväänä.
Esimerkkinä eilisen 12km kävelylenkin aikana kaikki noin 6 suojatieylitystä oli sellaisia että alle olisi pienempänä jäänyt vaikken todellakaan lähestynyt suojatietä tyyliin anteeksi että olen olemassa vaan reipasta kävelyä
smile_org.gif
Niin urpoa kun se on niin pienempi on aina ottava osapuoli oli liikkeellä sitten kävellen fillarilla tai prätkällä. Nöyryyttä pitäs löytyä enemmän kaikilta tiellä liikkujilta, aivan kaikilta. Uho on se joka aiheuttaa ihan yhtälailla vaaratilanteita kuin sokeat lepakot auton ratissa. Tämä nyt ei tähän kolariin mitenkään liity mutta omista oikeuksista viimeseen asti kiinni pitäminen on varma tappotuomio liikenteessä, ennemmin tai myöhemmin.

Ja toki niitä voi itellekin sattua. Ei ole kun pari aamua taaksepäin, olin liittymässä isommalle tielle risteyksestä kolmion takaa. Tarkoituksenani kääntyä vasemmalle. Jotenkin vain oikealta tullut auto jäikin autoni palkin taakse, enkä sitä nähnyt. Onneksi huomasin sen ennen kuin ehdin tuolle kaistalle, ois muuten ottanut nokat aika hyvin yhteen.
Ja tosiaan, katsoin kyllä molempiin suuntiin..
Olisikohan tilanne ollut juuri tuollainen kuten tuossa ylempänä kirjoitan? Eli, sun vauhti suhteessa siihen toiseen, teki havaitsemisen mahdottomaksi ja vasta kääntyessäsi palkin katve siirtyi samalla pois edestä? Jos tämä pitänee paikkaansa niin olit ilmeisesti havaitessasi paltiarallaa siinä vasemmalta tulevan kaistan päällä ja kääntämässä autoa tien suuntaiseksi, eikö?
Itseasiassa varmaan kyllä.
smile_org.gif

Mulla vauhtia noin 20km/h. Ja toinen auto tuli oikealta varmaan 50-60km/h (rajoitus muuttuu vähä ennen tota kohtaa 60 --> 50km/h).
Ja aika hyvin kyllä aiemmassa viestissäsi kuvasit myös sen paikan, jossa olin huomattuani tuon oikealta tulevan auton.

(Mun nyksän auton palkit on tosi p*skoissa paikoissa, peittää paljon, edessä ja takana.
sad_orig.gif
Ja tuota mainittua "sorsailua" on pakko harrastaa, sieltä ei näe muuten mitään. Edellisessä moista en ees nähnyt ongelmana, kun hyvin näki..)

Niin, se on nykymaailman malli, että ymmärtämättömien tai yltiöymmärtäjien sankassa joukossa totuuden tuoja tuomitaan ahdasmieliseksi asennevamma-rasistiksi.
Ja se totuushan oli...
Että kädettömille puusilmille ei pitäisi antaa ajolupaa, jos halutaan liikenne turvallisemmaksi. Ja että naisilla on luontainen taipumus sokeaan tumpelointiin huomattavasti suurempi kuin miehillä. Eli naisilta ajo-oikeus pois - kuten myös äänioikeus. Kummastakaan ei ole seurannut mitään hyvää...
Herra toivoo seuraavaksi naisten kuolevan sukupuuttoon vai?
crazy.gif

En tiedä tästä nimenomaisesta tapauksesta, mutta vikaa on kyllä nykyisissä autoissakin. Niistä alkaa olla todella vaikeaa nähdä ulos. Omassa Citroen C4:ssä etupilari on aika leveä ja lisäksi loivassa kulmassa eli peittää vaakatasossa ison alueen. Tämä on alkanut jo risoa, kun sen pilarin ympäri pitää ihan oikeasti aktiivisesti kurkistella.
Kyllä terveen ihmisen pää liikkuu niin, että näkee jos kurkkii pilarin molemmin puolin. Myös risteyksiin tullessa voi alkaa seurata mitä risteävällä tiellä tapahtuu.
Auton voi myös valita sen mukaan millä kykenee ajamaan turvallisesti.(ostaako 150cm ihminen urheiluauton josta ei näe kuin taivasta)
idea3.gif

Kyllä terveen ihmisen pää liikkuu niin, että näkee jos kurkkii pilarin molemmin puolin. Myös risteyksiin tullessa voi alkaa seurata mitä risteävällä tiellä tapahtuu.
Auton voi myös valita sen mukaan millä kykenee ajamaan turvallisesti.(ostaako 150cm ihminen urheiluauton josta ei näe kuin taivasta)
idea3.gif
Äh, tuo on sitä tavallista viisastelua, joka ei perustune suureen kokemukseen. Tottakai jokainen yrittää keskimäärin katsoa ettei törmää kehenkään, mutta käytännössä tällaiset pilarit tai jokin muu aiheuttaa sen 'pimeän' hetken. Paljon kun ajaa, niin joskus oikein hämmästyy ettei ensin nähnyt jotain hyvinkin ilmiselvää. Riittävällä pään pyörityksellä kuitenkin lopulta useimmat uhkat huomaa. Mutta vain useimmat.

Ja toki niitä voi itellekin sattua. Ei ole kun pari aamua taaksepäin, olin liittymässä isommalle tielle risteyksestä kolmion takaa. Tarkoituksenani kääntyä vasemmalle. Jotenkin vain oikealta tullut auto jäikin autoni palkin taakse, enkä sitä nähnyt. Onneksi huomasin sen ennen kuin ehdin tuolle kaistalle, ois muuten ottanut nokat aika hyvin yhteen.
Ja tosiaan, katsoin kyllä molempiin suuntiin..
Olisikohan tilanne ollut juuri tuollainen kuten tuossa ylempänä kirjoitan? Eli, sun vauhti suhteessa siihen toiseen, teki havaitsemisen mahdottomaksi ja vasta kääntyessäsi palkin katve siirtyi samalla pois edestä? Jos tämä pitänee paikkaansa niin olit ilmeisesti havaitessasi paltiarallaa siinä vasemmalta tulevan kaistan päällä ja kääntämässä autoa tien suuntaiseksi, eikö?
Itseasiassa varmaan kyllä.
smile_org.gif

Mulla vauhtia noin 20km/h. Ja toinen auto tuli oikealta varmaan 50-60km/h (rajoitus muuttuu vähä ennen tota kohtaa 60 --> 50km/h).
Ja aika hyvin kyllä aiemmassa viestissäsi kuvasit myös sen paikan, jossa olin huomattuani tuon oikealta tulevan auton.

(Mun nyksän auton palkit on tosi p*skoissa paikoissa, peittää paljon, edessä ja takana.
sad_orig.gif
Ja tuota mainittua "sorsailua" on pakko harrastaa, sieltä ei näe muuten mitään. Edellisessä moista en ees nähnyt ongelmana, kun hyvin näki..)
Juu, olen aika varma, että suuri osa näistä kolareista selittyy silmän eri näköalueiden toimintaperiaatteella ja sillä, kun törmäyskurssilla ollessa suuntima kohteeseen ei tosiaan muutu ja kohde näyttää olevan paikallaan, tai sijaitsee osittain palkin tms katveessa.

Tuossa aamulla mulla oli metka tilanne, kun jätin muksut koululle ja piti tehdä uukkaria. Taustapeilista näin viininpunaisen tila-auton lähestyvän ja edestä tuli myös aivan identtinen kopio tästä. Kytkintä en tosin ehtinyt edes nostaa, mutta jotenkin aivot prosessoivat nähdyt kaksi autoa yhtenä ja virheen syntyminen oli lähellä. Varmistus pelasti.

Toinen yhtä vaarallinen tilanne syntyy silloin, kun kaksi samanlaista ajoneuvoa ajaa peräkkäin ja noteerataan jostain syystä yhtenä.

idea3.gif
Äh, tuo on sitä tavallista viisastelua, joka ei perustune suureen kokemukseen. Tottakai jokainen yrittää keskimäärin katsoa ettei törmää kehenkään, mutta käytännössä tällaiset pilarit tai jokin muu aiheuttaa sen 'pimeän' hetken. Paljon kun ajaa, niin joskus oikein hämmästyy ettei ensin nähnyt jotain hyvinkin ilmiselvää. Riittävällä pään pyörityksellä kuitenkin lopulta useimmat uhkat huomaa. Mutta vain useimmat.
Viisastelua tai ei, mutta olen ajanut autoilla pelkästään jo 2milj.km se ei synny viisastelusta vaan kokemuksesta. 2 kaveriani on kuollut mootoripyöräonnettomuudessa ja he olisivat voineet vaikuttaa omalla asenteella niihin. VUONNA 1987 MENEHTYNEIDEN KAVERIENI MUISTOLLE
kynttila.gif
kynttila.gif

TOIVON KANSSALIIKKUJAT HUOMIOON OTTAVAA LIIKKUMISTA AUTOILIJOILLE MOOTTORIPYÖRÄILIJÖILLE
bowdown.gif

sport05.gif
062802moto_prv.gif
sport05.gif

idea3.gif
Liikkuu toki. Mutta... Alkais liikenne aikasta kamalasti kyllä tökkiä, jos jokainen pysähtyisi kolmion takana samoin, kuin stopin takana. Ja se kuikuilu ihan TÄYSIN kunnolla vaatii kyllä jo paikoillaan olon. Sitten ehkä voi olla 100% varma.
Ja luulisi sun 2milj.km kokemuksella tietävän, että joka risteyksessä (itseasiassa aika harvassa varsinkin taajamassa) ei tosiaan näe mitä risteävällä tiellä tapahtuu, ennen kuin on juuri tulossa risteykseen.

Mä vissiin oon sitten valinnut kyllä väärän auton. Mä kun oon 163cm ja ajelen 206 pökötillä. Sieltä tosiaan ei juuri näe. Eikä kyllä näe mua 12cm pidempi mieskään.
sad_orig.gif

Mulla taas ei ollut mitään näkemisongelmaa entisen urheilumallisen matalan auton kanssa...

idea3.gif
Liikkuu toki. Mutta... Alkais liikenne aikasta kamalasti kyllä tökkiä, jos jokainen pysähtyisi kolmion takana samoin, kuin stopin takana. Ja se kuikuilu ihan TÄYSIN kunnolla vaatii kyllä jo paikoillaan olon. Sitten ehkä voi olla 100% varma.
Ja luulisi sun 2milj.km kokemuksella tietävän, että joka risteyksessä (itseasiassa aika harvassa varsinkin taajamassa) ei tosiaan näe mitä risteävällä tiellä tapahtuu, ennen kuin on juuri tulossa risteykseen.

Mä vissiin oon sitten valinnut kyllä väärän auton. Mä kun oon 163cm ja ajelen 206 pökötillä. Sieltä tosiaan ei juuri näe. Eikä kyllä näe mua 12cm pidempi mieskään.
sad_orig.gif

Mulla taas ei ollut mitään näkemisongelmaa entisen urheilumallisen matalan auton kanssa...
Mielestäni sinulla taitaa olla asennevamma, koska voit vaarantaa oman ja muiden turvallisuuden.
Jos et näe minne olet menossa tai mitä risteävällä tiellä tapahtuu ja pakko on päästä PYSÄHTYMÄTTÄ, toivon onnea sinulle ja kohtaamillesi kulkijoille.
033102ass_1_prv.gif

^Okei. Kiitos analyysistä.
Sinä siis ajat niin, että voit olla kokoajan 100% varma kaikesta, mitä missäkin tapahtuu?
Olisi kiva joskus päästä sun kyytiin istumaan, ja näkemään miten täydellinen kuski ajaa.
smile_org.gif

Edit: Lisätään vielä, että pysähdyn kyllä täysin risteyksiin, joissa näkyvyys on tosi heikko. Mutta sitten näihin, joihin ajaessa voi olla 99,5% varma, että näkee täysin pysähtymättä, hidastan ja ajan, jos ketään en näe.
Tuo aiemmmin mainitsemani tapaus (jossa siis palkin taa jäikin auto) oli tutussa risteyksessä, josta oon ajanu yli 3v ajan 1-2krt/vrk. Ja tämä oli ensimmäinen kerta, kun tosiaan näin kävi.

Kyllähä porukka kuolee kun tälläset terhit vetää kolmion takaa vaan tielle koska ei VIITSI pysähtyä. Onneks oot jossai eteläs nii en välttämättä aja sun kylkee
062802moto_prv.gif

Terhi elä suutu liikaa, kun kunnon keskustelua ei synny jos ei kirjoita räväkästi. Tarkoitukseni on herätellä kaikkia lukijoita, ja kyllä minulle sattuu OHO
omg.gif
tilanteita joisssa olisi voinut sattua vahinko, mutta onneksi ei.

Näkemys liikenteestä minulla on muuttunut sen jälkeen PALJON kun olen siirynyt ammattiliikenteen puolelle.
on vissi ero ajaako 2tkm, 20tkm tai 120tkm vuodessa yhteensä eri ajoneuvoilla.
bowdown.gif

Totta on ajatuksessasi että meillä ammattiautoilijoilla on tunne että olemme lähes täydellisiä ratissa, esimerkiksi kun ajamme tasaista ja sakkorajoilla olevaa nopeutta
wink.gif

Kyllä sellaiset autoilijat jotka ajaa kovempaa aina silloin kun voisi ohittaa käy hermoille ja ne jotka jäävät rekan perään letkaa rakentamaan (5 takana olevaa).

TURVALLISTA
062802moto_prv.gif
KESÄÄ sinullekin
biggrin.gif

Terhi elä suutu liikaa, kun kunnon keskustelua ei synny jos ei kirjoita räväkästi. Tarkoitukseni on herätellä kaikkia lukijoita, ja kyllä minulle sattuu OHO
omg.gif
tilanteita joisssa olisi voinut sattua vahinko, mutta onneksi ei.

Näkemys liikenteestä minulla on muuttunut sen jälkeen PALJON kun olen siirynyt ammattiliikenteen puolelle.
on vissi ero ajaako 2tkm, 20tkm tai 120tkm vuodessa yhteensä eri ajoneuvoilla.
bowdown.gif

Totta on ajatuksessasi että meillä ammattiautoilijoilla on tunne että olemme lähes täydellisiä ratissa, esimerkiksi kun ajamme tasaista ja sakkorajoilla olevaa nopeutta
wink.gif

Kyllä sellaiset autoilijat jotka ajaa kovempaa aina silloin kun voisi ohittaa käy hermoille ja ne jotka jäävät rekan perään letkaa rakentamaan (5 takana olevaa).

TURVALLISTA
062802moto_prv.gif
KESÄÄ sinullekin
biggrin.gif
Enhän minä suutu.
smile_org.gif
Musta vain tuntuu, ettet säkään ihan ymmärrä, mitä koitin kirjoittaa..?

Anyway, mä kyllä katson, tarkasti. Ja mielestäni ajan kovastikin turvallisesti (niin autolla, kuin mp:lläkin). Ja siitä huolimatta mulle kävi tuo jollain aiemmalla sivulla kerrottu kämmi (joka onneksi oli vain "läheltä piti").

Halusin sen vain kertoa, koska vaikka silläkin hetkellä - tietty - olin varma ettei sieltä ketään tule, sieltä tuli silti. Eli... Sitäpä koitan sanoa, että koskaan ei voi olla varma.
(Ja toki ton jälkeen tulee katottua samaisessa risteyksessä potenssiin 2..)

Back