• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ostin ensipyöräksi CBR600rr 2003

Mitä itse aiheeseen tulee, niin parhaat vinkit ketjussa on jo tulleet. Crashpadit, hyvät ajovarusteet ja sitten ajamaan ja vasta sen jälkeen kun tietää mitä kaipaa ja mitä ei, niin pyörää enempi tunaamaan. Hauskaa tulee olemaan!

Itse kuulun siihen koulukuntaan, jonka mielestä ko. pyörä on aloittelijalle jopa hiukan turhan nopea, mutta toisaalta se on kevyt ja varmasti hyvin hallittava ja siinä lienee alusta ja jarrut kohdallaan. Vauhtihan on kiinni oikeasta kädestä ja korvien välistä, joten jos järki pysyy päässä kyllä tuollaisellakin voi aloittaa vallan mainiosti. (Itse en aloittaisi
biggrin.gif
)

Pitää myös muistaa, että tehonälkäkin on yksilökohtaista. Omat pyörät on olleet järjestyksessä: 23hv -> 95hv -> 105hv -> n. 90hv -> 45hv. Viimeisin on - sen myönnän - hitusen tehoton, mutta jopa senkin kanssa pystyy ajamaan mutkateitä nauttien vauhdista. Seuraava pyörä on todennäköisesti vääntöpainotteinen. Omana mielipiteenäni 100hv on ihan riittävä teho mihin vain hauskaan.

Kaikki tavallaan, virittää joku vissiin Hayabusaakin.
omg.gif

Hyvä valinta ekaksi pyöräksi
033102beer_1_prv.gif
033102beer_1_prv.gif

Mulla alkaa kolmas kausi tuolla 6 satasella ja mitään tuuninkia en ole vielä tehnyt. Kulkee hienosti ja mukava ajella muutenkin. Reissussakin pärjää, vaatii tosin taukoja useahkosti..
033102beer_1_prv.gif

Itselle tuo ajaminen itsessään antaa sen mitä moottoripyöräilyltä haen, ainakin tällä hetkellä vielä. Rassataan sitten joskus, jos se alkaa ajan myötä kiinnostamaan enemmän...

Sais jo kausi alkaa... En oo nähny pyörää sen jälkeen kun vein talliin.. On vuokratallissa jonne ei oo omaa avainta.. ihan perseestä tollanen..
033102beer_1_prv.gif
033102beer_1_prv.gif

Viihdyttävän threadin avasit vielä lopputalveksi, kiitos siitä
smile_org.gif

Kuten varmaan jo huomasitkin, kun .orgissa avaa suunsa, niin vastuu siirtyy kuulijalle. Huuhaa-filtteri kannattaa olla päällä koko ajan
tounge.gif

Pyörän modauksista kysyit, joten siihen yritän antaa asiallisen vastauksen. Ajattelepa itseäsi ostajana. Käytettyä ostaessasi päädyit vakiopyörään vaikka jo itsekin kaipaat jotain lisävarusteita.

Minä arvelen, että et ole ollenkaan ainoa ja etenkin muoviluodin ostajan kannalta kaikki epäasialliset kotitallimodaukset ovat arveluttavia.

Eli mitä tahansa teetkin, niin mieti jo valmiiksi kuinka sen voi purkaa takaisin täysin vakioksi jälkiä jättämättä.

Tuolta pohjalta voi pulteilla kiinnitettyjä osia vaihdella niin paljon kuin huvittaa, kunhan laittaa originaalit huolella talteen. Mutta menepä leikkomaan tai maalaamaan katteita, niin nettimoton lukijoista jo erittäin suuri osa skippaa ilmoituksesi jo pelkästään sen vuoksi.

Ajamisen kannalta pleksi, raiserit/clip-onit, tappien siirtosarjat ja satulan viritykset (ylläolevan puitteissa) vaikuttavat ajamiseen eniten, koska niillä pyörä sovitetaan omiin fyysisiin mittoihin.

Vähäisellä ajokokemuksella saa kierrosajasta pois paljon enemmän ajamalla kuin tallissa viilaamalla.

Kuussatkun pakoputken äänetkään ei haittaa, kun pyörällä ajetaan yleensä pidemmät matkat earit korvissa...
Ikinä en ole eareita käyttänyt enkä tule käyttämäänkään
buttrock.gif

Eihän musiikkiakaan kuunnella tulpat korvissa?  
biggrin.gif
Hyvin yksilöllinen asia. Jotkut eivät saa koskaan tinnitusta vaikka tekevät parhaansa sen ansaitakseen ja toisilla taas taustavihellys jatkuu hautaan saakka vaikka olisi kuinka huolellinen.

En minäkään käytä enää Eareja. Ei niiden vaimennus aiokaan riittää vaikka Pannari kunnon tulpilla onkin hiljaisempi kuin vaimon S80.

Aika monet soittavat musiikkia tulpat korvissa ja ylläolevasta johtuen jotkut myös kuuntelevat.

Ja kun täältä löytyi apu (not) edelliseen pulmaan ni uutta kysymystä kehiin:

Pitäskö taka-akselin lähteä mutterin irroittamisen jälkeen vai onko siellä jossain piilossa joku lukkosysteemi joka täytyy poistaa ennenkuin akseli liukuu ulos?

Tattista.

Ketjunkiristimet löysäsin kyllä. Edellisestä pyörästä (cbr 600f) akseli liukui pihalle mutterin irrotuksen jälkeen mutta kun tällä kertaa ei niin käynytkään, ajattelin josko näissä är ärrissä on vielä joku varmistus. Akseli pyörii tasaisesti mutta ei vain tule pihalle. Ruiskutin tankkerillisen crc:tä ja koputtelin halolla. Antaapa aineen vaikuttaa yön yli ja huomenna uusi yritys. Tarvittaessa järeillä työkaluilla. Mutta hellin ottein...

Sieltähän se pienin askelin tulee pihalle mutta v*ttu että on tiukassa. Ainakin tällä hetkellä akseli vaikuttas olevan suora ku sekä rengas että akseli pyörii tasasesti enkä ajossakaan huomannu minkäänlaista heittoa. Tai sit on arsessa vikkaa...

Itse olen monen muun kanssa samaa mieltä,

Eli nuo perusasiat hanskaan, jarrutukset, vastaohjaukset, hidas ajot, kääntymis säteet yms.

Ei mitään virejä ennenkun olet ottanu sen kunnon tuntuman fillariin jne.

Olen huomannu että aika monessa paikassa järjestetään ajokauden alussa noita päiviä jolloinka muistellaan miten se pyörä käyttäytyikään ja niksit sen hanskassa pitämiseen, ihan hyvä käydä kyllä
smile_org.gif

Itse nimittäin menossa kun viimeksi ajannu motocrossia ja nyt ekaa kevättä kadulle
smile_org.gif

Ruiskutin tankkerillisen crc:tä ja koputtelin halolla. Antaapa aineen vaikuttaa yön yli ja huomenna uusi yritys. Tarvittaessa järeillä työkaluilla. Mutta hellin ottein...
Sitten jos/kun se sieltä ulos tulee, niin kannattaa tarkastaa, että on suora. Muuten voi ruveta maksamaan, jos kieron sinne laitat takaisin
biggrin.gif

Vanhoissa louskuissakin kun tuo tulee ilman kummempaa väkivaltaa ulos. Oiskohan joku jättänyt rasvauksen seuraavan huoleksi.

Kiitos taas hyvistä vastauksista ja vinkeistä! Sain eilen sitten sen pyörän ihan fyysisesti itselleni. Ainakin tallissa äänet kuulosti aivan hyviltä ja tuunausajatukset on kaikonneetkin aika hyvin. Kilpiteline ja vilkut siinä ei ole samannäköiset, kuin mitä kuvissa yleensä. Teline on harjattua terästä ja siinä lukee kyllä ihan CBR ja näin päin pois. Sirompi se on ja samoin takavilkut. Passaa mulle!

Pitihän sitä tuskassa käynnistellä ja tosiaan ainakin tuolla hallissa siinä oli kyllä varsin komeet äänetkin. Ja muutenkin varsin hieno ja vaikutti ajoasentokin tosi mukavalta. Tai ainakin hyvältä tai jotain... Ketjuissa oli ruostetta, mutta siitä pääsee kyllä eroon helposti. Nyt pitää vissiin sitten vaan säädellä se alusta vakioasetuksille tai ainakin ihmetellä sitä. Niin ja toinen avain ei perkele ollut koodattu. Eli se pitää jotenkin vielä hoitaa.

Varusteet on myös kaikki hankittu, eli nyt vaan odotellaan sitä kesää. Tai sitä, että tiet kuivuu. Ja hyvä että muistuttelitte noista perusharjoitteista. Niihin pitää panostaa. Pitää ainakin sitä kirjaa lueskella, minkä joku linkitti ja niillä ohjeilla treenailla tuolla tutulla mutkapätkällä!

Tack!

Tuo pyörä on aloittelijalle tykki, jos ei ole varovainen! 200 km/h on lasissa alta aikayksikön ja silloin on henki ja kortti vaarassa. Koita vaan pysyä poissa metsähallituksen puolelta.
smile_org.gif
Hissun kissun vaan... pikitietä pitkin!
smile_org.gif

Tuo pyörä on aloittelijalle tykki, jos ei ole varovainen! 200 km/h on lasissa alta aikayksikön ja silloin on henki ja kortti vaarassa. Koita vaan pysyä poissa metsähallituksen puolelta.
smile_org.gif
Hissun kissun vaan... pikitietä pitkin!
smile_org.gif
Minusta se on tykki riippumatta ajokokemuksesta
wink.gif

Onnea uudesta pyörästä.

Ja 50 donaa ajetulla 600 voi olla vielä hitosti kilsoja jäljellä. Se riippuu entisistä omistajista ja siitä miten he ovat laitettaan kohdelleet.

Back