• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ostin ensipyöräksi CBR600rr 2003

Yks asia, joka kannattaa pitää mielessä on se, että ärräpyörissä tehoalue alkaa yleensä jostain 7000 rpm jälkeen. Just sun pyörästä mulla ei ole henkilökohtaista kokemusta, mutta se tehopiikki saattaa yllättää ikävästi varsinkin kokemattoman kuskin.
Kyllä tuo Hondakin alkaa kiihtyä vasta isommilla kierroksilla mutta mitä olen muilla 600cc:illä ajanut niin tuo on niistä selkeästi tasapainoisin. Teho tulee tasaisemmin ulos eikä keulakaan hyppää syliin ilman yrittämistä. Ohjausiskariakaan se ei välttämättä vaadi.
Minulla on kilpurina tuollainen moottoriltaan likimain vakio, Hollannissa koottu vm. 2004 Ten Kate CBR600RR. Siinä on kyllä todella tasainen tehon tuotto, huomattavasti tasaisempi moottori kuin vaikka uudessa R6R:ssä.

En nyt oikein äkkiseltään keksi, mihin voisin kadulla tarvita enemmän voimaa kuin tuossa on? Tässä nyt on vuosikaudet yritetty ajaa radalla ja kadulla, ja minusta teho 600RR:ssä riittää maantielle enemmän kuin hyvin. Minusta 600RR Honda on jopa vaarallinen osaamattomissa käsissä, etenkin jos ajellaan hullun lailla maantiellä. Kyllä sillä saa niin paljon vauhtia niin lyhyessä ajassa, että iso vahinko tulee jos tapahtuu arviointivirhe. Jos laitteessa on 100 hevosvoimaa, se kyllä vie ihan riittävästi alle 300 kg mopo/kuskiyhdistelmää.

Vääntö on taas toinen asia. Suuri kuorma päällä tuo ei välttämättä ole mukavin mopo, siihen käyttöön löytyy tarkoituksenmukaisempia. Liikenteen joukossa pärjää kuitenkin joka tilanteessa. 600RR on kevyt, hyvä ajaa ja toimintavarma. Sillä voi tehdä vaikka euroopan reissun, jos siltä tuntuu.

Koskapa sulla tosiaan on pyörä joka kaipaa vain ajoa, tässä muutama asia joiden joka keväinen harjoitteleminen tekee, omasta mielestäni, prätkäilystä nautinnollisempaa:

- hidas-ajo (tasapainon säilyttäminen + kääntyminen hitaissa nopeuksissa)

- jarruttaminen (tehokas, tasapaino säilyy)

- vastaohjaus

- muiden tienkäyttäjien tarkkailu (myös punaisissa liikennevaloissa takaa tulevien autojen)

Nuo asiat muodostuvat kohtuuhelposti refleksiksi jolloin itse voi naattia ajamisesta enemmän. Kaasun käyttämisen oppii, omituista kyllä, ihan itsekseen ilman varsinaista harjoittelua
tounge.gif

No jos ihan alusta lähetään niin mene suoraan vaitamaan busaan tai kilogixeriin, ihan turha tommosta vajaatehosta ruveta tuunailemaan ku tehot kuukauden sisällä kuitenki loppuu kesken...
Suoralla tiellä ajetaan vaikka raketilla... Cliché ehkä mutta näin se on että karavaani kulkee ja koirat räksyttää.

Onnea hyvän pyörän hankinnasta, kannattaa varmaan alkuun totutella ihan sellaisenaan.

Omassa samanvuotisessa vehkeessä oli ainakin isona miinuksena kaasun tasaisuus. Vähän on/off tyyppinen. Muuten kyllä oli hieno vehje ajaa radalla ainakin. Pitemmissä taipaleissa kyllä joskus tuli todettua ettei enää ikinä
smile_org.gif
Ja olen vielä pieni kuski, jotain 169/62.

Jos sen sliparin vaihdat niin kannattaa ehdottomasti säilyttää se vakioputki. Koskaan ei tiedä koska eteen sattuu konstaapeli joka vie sulta kilvet sen takia
idea3.gif
nimim. kokemusta on.

En huomannut kyllä kuplapleksin tuovan mitään merkittävää eroa tuolloin.

Nyt sitten tuli uuteen kotiin FI-valo vammainen 05 ZX-6R
tounge.gif
Katsotaan mihin siitä on. Ei muuta kun turvallista ajoa ja onnea uuden pyörän johdosta!

Ite ajelin kesän cbr-600:satasella ja omasta mielestä oli hyvä ensipyöräksi. En tosin vaihdellut mitään osia kun oli tiedossa että vaihtoon kuitenkin menee
smile_org.gif

Nyt tallissa odottelee 954 blade
062802jumpie_prv.gif

Ite ajelin kesän cbr-600:satasella ja omasta mielestä oli hyvä ensipyöräksi. En tosin vaihdellut mitään osia kun oli tiedossa että vaihtoon kuitenkin menee  
smile_org.gif

Nyt tallissa odottelee 954 blade  
062802jumpie_prv.gif
Samaa kaavaa meni täälläkin, 600f pari kesää, nyt 954rr.

Tosin olin vähällä ostaa tommosen 600rr, se oli hieman turhan kyykky asennoltaan mutta radalla asento ois parempi ehkä siinä.
Ja on se jonku kilon keveämpi.

Joo tarkennetaan sen verran että tehojen lisäksi parin vuoden jälkeen noilla kilokyykyillä (merkistä riippumatta) pystyy hädintuskin edes ajamaan yli nopeusrajoitusten koska ajo-ominaisuudet ovat niin surkeat  
wink.gif

Mutta joo, en tiedä kuka olet koska en ole seurannut niin tarkasti tätä foorumia (enkä jaksa nähdä vaivaa hakea) että oletko joku "hyper-mopo-fiilaaja", mutta mikäs siinä. Matkalehmiähän ne on kaikki alle 260 hv takikselta ?

Ja alkuperäiselle postaajalle: Hyvä mopo, go on. Eipä tuo tarvitse alkuun mitään kummempia modauksia tehojen suhteen.
Pari kesää luultavasti pärjäät enemmän kuin hyvin noilla kaakeilla ellei ole aiemmin ollut prätkää.

Joo tarkennetaan sen verran että tehojen lisäksi parin vuoden jälkeen noilla kilokyykyillä (merkistä riippumatta) pystyy hädintuskin edes ajamaan yli nopeusrajoitusten koska ajo-ominaisuudet ovat niin surkeat  
wink.gif

Mutta joo, en tiedä kuka olet koska en ole seurannut niin tarkasti tätä foorumia (enkä jaksa nähdä vaivaa hakea) että oletko joku "hyper-mopo-fiilaaja", mutta mikäs siinä. Matkalehmiähän ne on kaikki alle 260 hv takikselta ?

Ja alkuperäiselle postaajalle: Hyvä mopo, go on. Eipä tuo tarvitse alkuun mitään kummempia modauksia tehojen suhteen.
Pari kesää luultavasti pärjäät enemmän kuin hyvin noilla kaakeilla ellei ole aiemmin ollut prätkää.
No joo. Enemmän taidan kuitenkin sopia tarpeettomien suunsoittajien kuin hyper-mopo-fiilaajien kerhoon. Loppujen lopuksi niitä tehoja kun ei tarvitse kovinkaan paljon normaalissa käytössä. Mutta sitten kun niitä on paljon, niin sitten niitä pitää kyllä alkaa haalimaan lisää. Ja paljon.

Alkuperäiseen aiheeseen palatakseni voin todeta, että tuo mopo taitaa olla loppujen lopuksi yksi parhaista valinnoista ekaksi mopoksi. Kevyt, ketterä ja helppo käsitellä. Ja kone on loistava. Tasaisen rauhallinen ja tehoa löytyy tarvittaessa ihan riittävästi. Tällä kokemuksella saattaisin tehdä itse samaisen valinnan. No, sitten kun ajetaan kaksi päällä täydessä matkavarustuksessa niin puutteitakin alkaa löytyä, mutta kyllä tuollakin matkaa tekee mainiosti.

t. Repa

Alkuperäiseen aiheeseen palatakseni voin todeta, että tuo mopo taitaa olla loppujen lopuksi yksi parhaista valinnoista ekaksi mopoksi. Kevyt, ketterä ja helppo käsitellä. Ja kone on loistava. Tasaisen rauhallinen ja tehoa löytyy tarvittaessa ihan riittävästi. Tällä kokemuksella saattaisin tehdä itse samaisen valinnan. No, sitten kun ajetaan kaksi päällä täydessä matkavarustuksessa niin puutteitakin alkaa löytyä, mutta kyllä tuollakin matkaa tekee mainiosti.
Taidat puhua F-mallista?

Eikä kusiaisia kannata ahtaa. Kato tyhjästä on paha nyhjästä.
GSXR-600 Turbo
smile_org.gif
Joo, kylhän noita kaikenlaisia rakennelmia löytyy. Ja toki turpolla kusiaiseenkin saadaan lisää tehoa. Monta heppaa.

Mutta kuin ahtamaan aletaan, niin rahaa palaa jonkin verran ja kun ottaa projektiksi yli kiloisen, niin saadaan helposti yhden vakiokusiaisen tehot lisää. Ja tarvittaessa paljon enemmänkin. Ei tuu paljon hintaa / heppa.

Ja ruokahalu kasvaa kuitenkin syödessä. Kusiainen menee oitis vaihtoon kun sen on ahtanut ja kaikenmaailman matkalehmät menevät siitä ohi
smile_org.gif

t. Repa

Laitat 100e peliin ja ostat uuden pleksin sekä ankan pyrstön... Sillä pyöräs menee jo paljo kovempaa  <-- todistettu (not kidding)
tounge.gif
nii ja viellä lisäykses hyvä pyörän oot valinnu ja tehoa on varmasti riittämiin. Itekki ostin toisen alle 1000 pyörän nyt. No perjaattees 2x 750 kuutioista. rata-ajo rocks  
buttrock.gif

Älä vaan tee mitään peruuttamattomia muutoksia, ellet ole edes varma harrastatko yhtä kautta enempää. Itse kun selaan käytettyjä niin peruuttamattomasti tuunatut laitteet skippaan heti.
Ja osa taas ostaa ilosta kiljuen ne, joihin on jo kalliit tyyningit tehty valmiiksi  
biggrin.gif

Teki ne tuunaukset eli ei, kyllä sille ostaja löytyy.. hmm, tai no, riippuen mitä / miten on tehty  
wink.gif

- P

Edit: pärrrrrkele, unohdin vallan tämä meneillään olevan hyper-laman! Eli ostajaa ei löydy, jos et ilmaiseksi anna.. oli tuunattu eli ei
withstupid.gif

Edit2: toivottavasti on tarpeeksi hymiöitä! Känniviesti.. tjuuh!

Tolla 600RR ainakin minä olen selvinnyt loistavasti enkä ole ajatellut isompaan vaihtaa. Viime kesänä lainailin kaverin tonnista hondaa kun oma oli seisonnassa. Ihan hyvä sekin, mutta jotenkin tykkään tuosta 600:sta enempi. Sen kyytiin kun hyppää on kuin "kotiin menisi" ja mutkatkin taittuu sillä näppärämmin kuin isommalla. Ja en sitten tiedä kuinka kovaa olisi tarkoitus päästä jos 600:lla ei niihin nopeuksiin pääse? Minä olen ainakin saanut tuolla tarpeeksi vauhtia ja usein vähän liikaakin.
Vääntöä saa kivasti lisää kun hommaa commanderin ja sliparilla saa poliisit kiinnostumaan itsestään. Ja vähän uskottavuuttakin tietty samalla, aika vaisut on vakio äänet.
Mutta näillä mennään. Jossain vaiheessa kun pyörää vaihdan, on se tuo sama mutta uudempana. -07 näillä näkymin!
inlove.gif

Täällähän on ihan ratakettuja liikenteessä kun väittäävät kusiaista alitehoiseksi.....
biggrin.gif

ei pyörässä rarvii olla 200 kaakkii...

Eiköhän tuolla kannata vaan opetella ajelemaan kaikessa rauhassa.
062802moto_prv.gif
Pyörä on varmasti hyvä, kun on 12000km huoltokin tehty.
baaa.gif
Jos pleksi tai vilkut vaivaa, niin vaihda vasta kokeiltuasi sitä. Kuussatkun pakoputken äänetkään ei haittaa, kun pyörällä ajetaan yleensä pidemmät matkat earit korvissa...
033102bebe_1_prv.gif
Anna mennä vain...
cool.gif

äläkää ny klopit pelleilkö...
mies ostaa ensipyöräksi 600rr, jossa kyllä riittää opeteltavaa moottoripyörän alkeista.
nämä jutut missä neuvotaan ahtamaan/sanotaan että pittää olla woimmaa osta 1000 gikseri.
tuollaiset miehet ne juurikin tuo meidän motoristien tilastoihin lisää kuolonuhreja, kun uudella miljoonaheppasella kilogikserillä veretään uusilla vimpan päälle olevilla vehkeillä auton kylkeen, ja avot!

miettikää ny lapsukaiset loppuun...
nimim. itse on aloitettu harrastus 80hv banditilla

Back