Nykyisissä epätyypillisissä työsuhteissa (eli siis normaaleissa määräaikaisissa työsuhteissa) voi tulla seuraavia tilanteita:Tätä mä olen koettanut sanoa, x % vuosituloista (riippumatta onko palkka tullut normityöajasta, tai ylitöistä.Lopullisessa Verotuksessa tarkistetaan, paljonko sitä oikeasti olisi pitänyt kerätä verovelvolliselta".
40.000 on 40.000 vaikka olisi tullutkin 35.000 + 5.000.
Eikä se x ole > 40 % missään vaiheessa.
a) Tuomo Tunnollinen
- työsuhde tammikuun alusta joulukuun alkuun, bruttopalkka tältä ajalta 35.000,00 euroa. Naimisissa, lapseton, asuu Helsingissä. Hoitaa ikivanhan äitinsä asioita päivittäin, ja oli varannut joulukuun omien asioiden hoitoon ja lomailuun. Työnantaja tarjoaa mahdollisuutta tehdä syksy ylitöitä, ja vielä lisäksi olla koko joulukuu töissä, lisää liksaa tästä tulisi 5.000,00 euroa.
Tuomo Tunnollinen laskee:
- "jos tienaan tänä vuonna 35.000,00 euroa, niin siitä menee lopullisessa verotuksessa veroa 8.574,02, eli mulle jäisi käteen 26.425,98 euroa".
- "toisaalta työnantajani tarjous ylitöistä loka- ja marraskuussa ja työsuhteen jatkaminen joulukuun loppuun kuulostaa houkuttelevalta. Tosin joutuisin laiminlyömään täysin vanhan äitimuorini. Laskenpa, paljonko hyötyisin siitä, että tekisin niin paljon ylitöitä syksyllä ja lisäksi olisin töissä koko joulukuun, että saisin bruttona kasaan 40.000,00 euroa:
verot olisivat 10.668,08, käteen jäisi 29.331,92".
Tuomo Tunnollinen tuumiskelee:
"mulle jäisi käteen 29.331,92 euroa sen sijaan että tienaisin 26.425,98 euroa eli tuosta bruttona tienaamastani 5.000,00 eurosta saisin nettona 2.905,94 euroa. Tuohan on ihan kansakoulumatematiikalla verotusasteena 41,9 %, ja tuolla veroasteella en edes harkitse hylkääväni ikivanhaa äitiäni torppansa kylmyyteen tuon viimeisen viiden tonnin bruttotulojeni takia."
Ja kysymys kuuluu Köpi: missä vaiheessa ei ollut yli 40 % veroaste?
Ja sen verran vanha ja väsynyt olen, että pyydän sua laittamaan jotain ns. faktaa peliin. Tässä on sulle verolaskuri: (sillä varauksella että linkki toimii, aloitussivu on www.vero.fi ja sieltä ennakonpidätyslinkkien kautta):
LINKKI_Ehkä_toimiva_verolaskuri