• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Opetusfilmi kotilokuskeille

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Japeli
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Huvittaa tämä jatkuva autoilijoiden mollaaminen ihan niin kuin tahallaan ja erityisesti likimain kateuttaan teilaisivat pyörämiehiä. Lisäksi, tuo kotilo-sana kuulostaa jo lähtökohtaisesti halventavalta ilmaisulta. Vai onko se jotakin syvän etelä ilmaisuja jota täällä pohjoisessa ei vielä laajemmin tunneta.

Kesän mittaan kun seurailee muutamia kanssapyöräilijöitä, niin oikeastaan on ihme ettei pyöräilijöitä kuole sen enempää. Samaa tuumailin aikanaan kun kertoivat peruskoululaisten ajamisista polkupyörillään koulun liikennekilpailussa...
Nyt heitit kyllä vakiokommentin threadiin jossa ei sille ollut oikeutusta. Sinua edeltäneet kertoivat mielipiteensä videon opettavaisuudesta nähdäkseni ilman mollaamista.

Vaikka osa motoristeista on etsimässä kohdetta johon törmätä, se ei poista autoilijan vastuuta katsoa ympärilleen meidän asiallisesti ajavien varalta. Eli video on oikein asiallinen muistutus autoilijalle.

Edelläsi Torsti ehti myös lisätä saman kuvion toisen puolen, jota video ei esitä, siis motoristin oman vastuun varoa olipa "oikeassa" tai ei.

Minusta tämän lisäksi kannattaisi esittää julkisesti myös sellainen, joka muistuttaa motoristeja sekä näkymttömyydestä että haavoittuvuudesta.

Niinpä. Itse ajan duunikseni kuorma-autoa, niin kyllä siellä liikenteessä riittää mopoilijoita, jotka ajavat kuolleessa kulmassa, tai tulevat ylimielisesti oikealta eteen. Jos on etuajo-oikeus oikealta tullessa ei takaa sitä, että kuorma-autoilijalla olisi pienintäkään tietoa siitä, että sieltä on mopo tulossa.
Omassa kuorma-autossa on tuulilasin pystypalkki ja peili yhtä "pötköä", niin risteykseen tultaessa sopivaa nopeutta jää oikealta tuleva kuorma-autokin peilin ja palkin taakse piiloon.
Tarkkuutta pitää olla molemmin puolin.
Mikä onkaan halvempi henkivakuutus, kuin se, että varmistaa muiden tielläliikkujien huomanneen sinut pikkuriikkisen moottoripyöräilijän.
En voi muuta, kun suosittella ammatin vaihtoa! Sekä pyytäisin, ihan oman ja muiden turvallisuuden puolesta, sinua pysymään poissa auton ratista!

En voi muuta, kun suosittella ammatin vaihtoa! Sekä pyytäisin, ihan oman ja muiden turvallisuuden puolesta, sinua pysymään poissa auton ratista!
Oletko itse koskaan ajanut kuorma-autoa sitten? Sielta on aika huono nakyvyys, eika se ole kuskin syy, vaan suunnittelijoiden. Autostakin aika huono nakyvyys, mutta auton peilit ovat sentaan aika pienet ja alempanakin.

Sen enempää ottamatta kantaa näkyvyyteen kuorma autosta on sellaisella tullut päästeltyä täysi päiväisesti duunikseen ilman yhtään kolaria jotta kyllä silläkin turvallisesti pääsee ilman, että kaikkien päälle täytyy ajaa.
Jos on menossa risteykseen jossa itsellä on väistämis velvollisuus sinne mennään niin hiljaa, että sen pärränkin näkee. Väistämis velvollisuus tarkoittaa väistämis velvollisuutta oli toisesta suunnasta tulossa sitten prätkä tai rekka tai mopo poika. Hiton helppoa.
Minusta vain vastuuttomalla urpolla on selityksenä, että ajoin autoa josta ei näe muita.

Sen enempää ottamatta kantaa näkyvyyteen kuorma autosta on sellaisella tullut päästeltyä täysi päiväisesti duunikseen ilman yhtään kolaria jotta kyllä silläkin turvallisesti pääsee ilman, että kaikkien päälle täytyy ajaa.
Jos on menossa risteykseen jossa itsellä on väistämis velvollisuus sinne mennään niin hiljaa, että sen pärränkin näkee. Väistämis velvollisuus tarkoittaa väistämis velvollisuutta oli toisesta suunnasta tulossa sitten prätkä tai rekka tai mopo poika. Hiton helppoa.
Minusta vain vastuuttomalla urpolla on selityksenä, että ajoin autoa josta ei näe muita.
Sinä se olet yksin ja ainoa lajissasi. Täällä alempana hämeessä autot, myös kuorma autot jättää ainakin suojatielle aikovan jalankulkijan omaan arvoonsa vaikka heijastimia on niin että huonompinäkönen luulis joulukuuseksi. No, pienempi väistää vaikka olis oikeassa... pysyy ainakin helpommin hengissä. En tarkoita sitä että toisia ei tarvitse kunnioittaa (eikä liikennesääntöjä..) kun ei muutkaan niin tee. Liikenteessä vaan kannattaa käyttä järkeä ja JOUSTAA vaikka tietäisi olevansa 100% oikeassa. Esimerkiksi väistämisvelvollisuus pitää näyttää selkeästi hiljentämällä risteyksen tai suojatien edessä. Jos hiljentelyä ei ole havaittavissa kannattaa etuoajo oikeutetun himmailla. Se että ajaa etuajo oikeutettua tietä (tai kulkee suojatietä) ei tarkoita että aivot voi laittaa offiin ja laput silmille... liikenne on yhteispeliä niin kauan kun siellä ei olla yksin ja jokainen tekee virheitä.

Kyllä tähän maahan teitä urpoja mahtuu. Voi herrantertut sentään.
biggrin.gif

Niinpä. Itse ajan duunikseni kuorma-autoa, niin kyllä siellä liikenteessä riittää mopoilijoita, jotka ajavat kuolleessa kulmassa, tai tulevat ylimielisesti oikealta eteen. Jos on etuajo-oikeus oikealta tullessa ei takaa sitä, että kuorma-autoilijalla olisi pienintäkään tietoa siitä, että sieltä on mopo tulossa.
Omassa kuorma-autossa on tuulilasin pystypalkki ja peili yhtä "pötköä", niin risteykseen tultaessa sopivaa nopeutta jää oikealta tuleva kuorma-autokin peilin ja palkin taakse piiloon.
Tarkkuutta pitää olla molemmin puolin.
Mikä onkaan halvempi henkivakuutus, kuin se, että varmistaa muiden tielläliikkujien huomanneen sinut pikkuriikkisen moottoripyöräilijän.
Mistähän syystä pitäis ammattia vaihtaa? Annoin vain näkemyksen siitä, ettei joka ajoneuvosta ole samanlaista näkyvyyttä.
Enpä ole 10v aikana ajanut yhtään kolaria tai edes kolhaissut mihinkään.
Ajele sinä vaan sillä vespalla ja varo meitä kauheita kuorma-autoilijoita.  
033102bebe_1_prv.gif

sulla taitaa olla luetun ymmärtäminen "vähän" hukassa.

Huvittaa tämä jatkuva autoilijoiden mollaaminen ihan niin kuin tahallaan ja erityisesti likimain kateuttaan teilaisivat pyörämiehiä. Lisäksi, tuo kotilo-sana kuulostaa jo lähtökohtaisesti halventavalta ilmaisulta. Vai onko se jotakin syvän etelä ilmaisuja jota täällä pohjoisessa ei vielä laajemmin tunneta.

Kesän mittaan kun seurailee muutamia kanssapyöräilijöitä, niin oikeastaan on ihme ettei pyöräilijöitä kuole sen enempää. Samaa tuumailin aikanaan kun kertoivat peruskoululaisten ajamisista polkupyörillään koulun liikennekilpailussa...
Se on näitä tämän hetken muotisanoja. Autoilijan haukkumisessa kulminoituu itsekkyyden ja oman täydellisyyden huipentuma. Toisaalta se on itsensä ruoskimista sillä jokainen motoristi ajaa talvet autolla? Harvemmin näkee talvella Valentino Rossi lookissa levitoivaa motoristia etenemässä kehän ruuhkissa räntäsateessa pyhä säde pään ympärillä keikkuen virheettömästi eläen, siellä me ratin takana ollaan joka ikinen motoristi.
Itse ajan talvet autolla ja viime kesäkuusta lähtien kesät pyörällä. Ja kyllä, huomioin varmasti nykyään paljon paremmin siellä auton ratissa lähestyvät moottoripyörät + mopot. Eli kun itsellä on mp osaa myös varoa niitä mp kuskeja siellä liikenteessä kun itse ajaa kotilolla. Myös turvaväli pyörään tulee pidettyä suurempana kuin autoon.

Ja sehän on saatana itsestään selvyys, että väistämisvelvollinen väistää siellä liikenteessä. Se joka ei sitä tajua niin voi minun puolesta repiä ajokorttinsa ja siirtyä käyttämään julkisia. -> Tietenkin näihin puusilmiin siellä liikenteessä joutuu varautumaan kun ajelee.

Kääntäkää sitä päätä kääntäkää sitä päätä perkele, ei tarvihe vetää kolmion takaa tuhatta ja sataa siihen mp:n tai auton eteen, koskaan ei oo niin kiire.

Ja videoon sen verran kommenttia, että olisi hyvä jos tv:ssä juuri ajokauden alkamisaikaan + sen aikana esitettäisiin tätä videoo säännöllisesti päivän aikana.

Mistähän syystä pitäis ammattia vaihtaa? Annoin vain näkemyksen siitä, ettei joka ajoneuvosta ole samanlaista näkyvyyttä.
033102bebe_1_prv.gif

Joo, meinaan edelleen ajella, vaan sillä vespalla  
033102bebe_1_prv.gif

Ja edelleen, väistän sekä varon, teitä kauheita kuorma-autoilijoilta, jotka ette tahdo nähdä mitään  
cool.gif

Oletko itse koskaan ajanut kuorma-autoa sitten?  Sielta on aika huono nakyvyys, eika se ole kuskin syy, vaan suunnittelijoiden.  Autostakin aika huono nakyvyys, mutta auton peilit ovat sentaan aika pienet ja alempanakin.
Olen ajanut! Tosin siitä on jo toistakymmentä vuotta, kun viimeks.
Enkä silloinkaan ammatikseni.

Niistä, joilla olen ajanut, näki hyvin muut tiellä liikkuja. Risteyksissä, näki jopa paremmin kuin henkilö autosta.
En kylläkään monella mallilla/merkillä ole ajannut. Mahdollista tietenkin on, että on malleja joissa on tehty suunnittelu virhe, eikä niistä näe juuri mitään.

Mahdollista tietenkin on, että on malleja joissa on tehty suunnittelu virhe, eikä niistä näe juuri mitään.
Ei tartte olla suunnitteluvirhetta, vaan normaalista poikkeavan kokoinen kuski. Itse olen niin lyhyt, etta henkiloautoistakin on hiton huono nakyvyys. Yritin kerran faijan nelivetoa ajaa, mutta siina oli viela karavaanin vuoksi asetetut lisapeilit, ja tuntui, etta en nae muuta kuin suoraan eteen tai sivulle.

Sinä se olet yksin ja ainoa lajissasi. Täällä alempana hämeessä autot, myös kuorma autot jättää ainakin suojatielle aikovan jalankulkijan omaan arvoonsa vaikka heijastimia on niin että huonompinäkönen luulis joulukuuseksi. No, pienempi väistää vaikka olis oikeassa... pysyy ainakin helpommin hengissä. En tarkoita sitä että toisia ei tarvitse kunnioittaa (eikä liikennesääntöjä..) kun ei muutkaan niin tee. Liikenteessä vaan kannattaa käyttä järkeä ja JOUSTAA vaikka tietäisi olevansa 100% oikeassa. Esimerkiksi väistämisvelvollisuus pitää näyttää selkeästi hiljentämällä risteyksen tai suojatien edessä. Jos hiljentelyä ei ole havaittavissa kannattaa etuoajo oikeutetun himmailla. Se että ajaa etuajo oikeutettua tietä (tai kulkee suojatietä) ei tarkoita että aivot voi laittaa offiin ja laput silmille... liikenne on yhteispeliä niin kauan kun siellä ei olla yksin ja jokainen tekee virheitä.
Eli siis olen ainoa Suomessa joka noudattaa risteysalueella sääntöjä ja antaa etuajo oikeutetulle tietä? Missä sä oot kasvanut? Liekkö se etelä häme jossain zimbabvessa.
Kyllä mä oon hyvin harvoin joutunut jäämään etuajooikeutettuna odottamaan vuoroani. Enkä mä ole edes niin urpo, että ajaisin sen kolmion takaa tulevan tai stopin takaa tulevan päälle vaikka olisin isommalla liikkeellä, sullehan se lienee joka kertaista kun joku tulee kolmion takaa, se kun kun on se iso auto niin saakurin vaikeeta hallita ja sieltä ei edes näe mitään.
Kyllä siellä liikenteessä tosiaan voi aivojaan käyttää. Vaikka ajella rauhallisemmin jos ei ajoneuvostaan eteensä ja sivuille näe.
Eikös se ole todellista urpoutta: jos ei nä autostaan risteävälle tiellä joka on etuajo oikeutettu ja painaa vaan risteykseen vaikkei mitään näekkään? Silläkin uhalla, että joku voi loukkaantu tai peräti kuolla.
Kyllä tahallisesta urpoudesta pitääkin maksaa rankemman mukaan. Pyssyllä ei saa halvauttaa tai tappaa ilman että, linnaan joutuu, mutta autolla saa vammauttaa ja tappaa kun se on niin hiton vaikeeta hallita?

033102bebe_1_prv.gif

033102bebe_1_prv.gif

Ja edelleen, väistän sekä varon, teitä kauheita kuorma-autoilijoilta, jotka ette tahdo nähdä mitään  
cool.gif
Väännetään nyt rautalangasta, koska et halua ymmärtää...
Kirjoitan nyt moottoripyöräilijänä.
Kun tulen risteykseen moottoripyörällä ja vaikka minulla on etuajo-oikeus, niin en suinkaan työnnä sillä prätkällä sinne risteykseen ennen, kuin olen varma siitä, että väistämisvelvollisen ajoneuvon kuljettaja on minut huomannut.
Eli pointti oli se, että vaikka laki antaa oikeuden ajaa ensin, ei se takaa sitä ,että sinut on huomattu.
Joten MOLEMMIN PUOLIN PITÄÄ OLLA TARKKANA.

033102bebe_1_prv.gif

033102bebe_1_prv.gif

cool.gif
Kun tulen risteykseen moottoripyörällä ja vaikka minulla on etuajo-oikeus, niin en suinkaan työnnä sillä prätkällä sinne risteykseen ennen, kuin olen varma siitä, että väistämisvelvollisen ajoneuvon kuljettaja on minut huomannut.
Eli pointti oli se, että vaikka laki antaa oikeuden ajaa ensin, ei se takaa sitä ,että sinut on huomattu.
Kyllä tarkkana kannattaa olla. Itse olen sitä myös kuormaautolla, henkilö autolla ja muilla välineillä liikkuessa. Mutta vahinko ja huomaamattomuus ei poista millään tavalla syyllisyyttä.

033102bebe_1_prv.gif

033102bebe_1_prv.gif

cool.gif
Kyllä tarkkana kannattaa olla. Itse olen sitä myös kuormaautolla, henkilö autolla ja muilla välineillä liikkuessa. Mutta vahinko ja huomaamattomuus ei poista millään tavalla syyllisyyttä.
Ei tietenkään poista. Ja tarkkana olen minäkin.  
smile_org.gif

Toi koko keskustelu alkoi siitä, ku sanoin, että täytyy moottoripyöräilijänkin olla tarkkana, koska näkyvyys ja se, että sinut on huomattu voi olla monesta tekijästä kiinni.

Karkaa kohta rukkasesta tää aihe.....

Ihan sitä vaan kommentoin että tuota.....aikoinaan ajelin tollasella FL7 Volvo K-autolla ja sieltä näki tosi hyvin ulos.Tää oli jotain vm-92 tai jotain....nyt ajan työkseni Volvo FH 12 -02 puoliperävaunuyhdistelmää ja todellakin voi sanoa että ruottalaiset on menny risukkoon niin totaalisesti siinä että näkeekö sieltä ulos sivuille kunnolla.Se sivupalkki&peili hässäkkä peittää totaalisen hyvin henkilöauton kuin rekankin taakseen.....sieltä saa risteyksissä todella kuikuilla et onko katveessa jokin kulkuneuvo.Se on opettanu mut ajamaan prätkällä niin että teen itseni huomatuksi.Esim.motarilla kun ajan rekan perässä niin käyn näyttäytymässä siin keskiviivan tuntumassa et tääl ollaan....ei tuu sit yllätyksenä kun hujauttaa ohi.Ja kun tulee etuajo-oikeutettuun risteykseen niin pidän kyllä varani siitä että onko mut huomattu.Ei mulla ole tarvetta pitää kynsinhampain kiinni paikastani vaan voin antaa suosiolla periksi jos toinen ei ole mua huomannut.Edellyttäen tietysti että on aikaa reagoida ko.tilanteeseen.Vahinkoja sattuu ja tuskin kukaan "kotilo" kuski tahallaan päälle ajaa....Niinku mainitsin nää Volvon peili jutun niin edelleen sattuu niitä "kas perskele kun siel olikin joku piilossa" vaikka kuinka on yrittäny kuikuilla.Esim.omilla ajolinjoilla voi vaikuttaa nähdyksi tulemiseen ja vauhti on yksi asia mikä vaikuttaa....Nykypäivän vaan vallitsee mieletön välinpitämättömyys toisia kohtaan liikenteessä....esim. kuinka moni voi sanoa pysähtyvänsä kysymään mikä vialla jos joku on hätävilkut päällä motarilla?Minä...sunnuntaina 2 kertaa joutu pysähtyy kysyy....
talktohand.gif

Kokeilkaas joskus....tulee ihan hyvä mieli itellekkin.

Näin liikenteen riskitekijänä (47-v) voin myöntää, että vanhenen edelleen päivä päivältä
- kirkkaat valot häikäisee, reaktiot hidastuu, niska jäykistyy, hermot menee ruuhkassa,
- luulen silti osaavani, koska muut ikäiseni kaverit on tosi hyviä liikenteessä...
baaa.gif

Luulo ei ole tiedon väärtti. Toivottavasti kukaan ei luule, että näen hänet kevätauringon paisteella pölyisten ikkunoitteni läpi. Rillitkin paskaiset sattumalta.

Be careful out there

Eli siis olen ainoa Suomessa joka noudattaa risteysalueella sääntöjä ja antaa etuajo oikeutetulle tietä? Missä sä oot kasvanut? Liekkö se etelä häme jossain zimbabvessa.
Kyllä mä oon hyvin harvoin joutunut jäämään etuajooikeutettuna odottamaan vuoroani. Enkä mä ole edes niin urpo, että ajaisin sen kolmion takaa tulevan tai stopin takaa tulevan päälle vaikka olisin isommalla liikkeellä, sullehan se lienee joka kertaista kun joku tulee kolmion takaa, se kun kun on se iso auto niin saakurin vaikeeta hallita ja sieltä ei edes näe mitään.
Kyllä siellä liikenteessä tosiaan voi aivojaan käyttää. Vaikka ajella rauhallisemmin jos ei ajoneuvostaan eteensä ja sivuille näe.
Eikös se ole todellista urpoutta: jos ei nä autostaan risteävälle tiellä joka on etuajo oikeutettu ja painaa vaan risteykseen vaikkei mitään näekkään? Silläkin uhalla, että joku voi loukkaantu tai peräti kuolla.
Kyllä tahallisesta urpoudesta pitääkin maksaa rankemman mukaan. Pyssyllä ei saa halvauttaa tai tappaa ilman että, linnaan joutuu, mutta autolla saa vammauttaa ja tappaa kun se on niin hiton vaikeeta hallita?
Jannu kirjoitti: "Sen enempää ottamatta kantaa näkyvyyteen kuorma autosta on sellaisella tullut päästeltyä täysi päiväisesti duunikseen ilman yhtään kolaria jotta kyllä silläkin turvallisesti pääsee ilman, että kaikkien päälle täytyy ajaa"

Johon heitin kommentin: "Sinä se olet yksin ja ainoa lajissasi. Täällä alempana hämeessä autot, myös kuorma autot jättää ainakin suojatielle aikovan jalankulkijan omaan arvoonsa vaikka heijastimia on niin että huonompinäkönen luulis joulukuuseksi. "

Pointtini on se että pienemmän ja heikommin suojatun kannattaa liikenteessä olla valppaana VAIKKA olisi etuoikeutettu a) kävelemään suojatielle kuorma auton lähestyessä tai b) ajamaan mp:llä reipasta vauhtia vilkulla olevan risteyksen läpi etuajo oikeutettua tietä rekan keulan edestä..

Näyttää kuitenkin siltä olen peruutellut kotaria enempi tallista mitä sinä kuorkilla ylipäätään olet liikenteessä liikkunut
cool.gif
Mutta hei, älä huoli pelisilmä kehittyy sullekkin kun liikut isolla ja pienellä autolla, kävellen ja pyöräillen. Sitä oppii viisaaksi hitaampikin
tounge.gif

Mahdollista tietenkin on, että on malleja joissa on tehty suunnittelu virhe, eikä niistä näe juuri mitään.
Ei tartte olla suunnitteluvirhetta, vaan normaalista poikkeavan kokoinen kuski. Itse olen niin lyhyt, etta henkiloautoistakin on hiton huono nakyvyys. Yritin kerran faijan nelivetoa ajaa, mutta siina oli viela karavaanin vuoksi asetetut lisapeilit, ja tuntui, etta en nae muuta kuin suoraan eteen tai sivulle.
Kyllä autojen suunnittelijatkin ottavat eri mittaiset kuljettajat huomioon kovin eri tavoin. Joissakin malleissa ei selvästikään ole välitetty pitkien ja lyhyiden kuljettajien säätötarpeista.

Vain 150 cm korkea vaimoni löytää muutamia autoja joista hänkin näkee todella hyvin ja itse asiassa auton ulkopuolelta katsoen ei kuskia edes huomaisi hukkapätkäksi.

Päinvastoin, rouvaa ihmetyttää usein vastaantulevan varmaankin häntä selvästi pitkäselkäisempien kuljettajien tarve ajaa autoilla joissa joko säätövarat eivät riitä, tai vielä ihmeellisempää, autoilla joissa ohjaamon säätövarat riittäisivät jos niitä viitsisi käyttää.

Kuinka pitkä sinä muuten olet?

Rauha maassa ja ihmisillä hyvä tahto. Minusta voidaan lopettaa väittely, koska kaikki näyttävät jo olevan samaa mieltä.

Piti oikein katsoa tarkemmin, mistä DoDon kommentista porukka hyppäsi hikeen:

"Omassa kuorma-autossa on tuulilasin pystypalkki ja peili yhtä "pötköä", niin risteykseen tultaessa sopivaa nopeutta jää oikealta tuleva kuorma-autokin peilin ja palkin taakse piiloon.
Tarkkuutta pitää olla molemmin puolin."

Eli heillekin jotka eivät CDE:tä aja, tuli selvä vihje, ettei kaikista isoista autoista näe kovin hyvin ELLEI YMMÄRRÄ KATSOA.

DoDo ei nähdäkseni missään vaiheessa kertonut että hänen oma tapansa olisi ajaa korvakuulolta.

Ylläolevan vaikutusta motoristin ajamiseen alleviivataan vielä vapaaehtoisella varotoimenpiteellä:

"Mikä onkaan halvempi henkivakuutus, kuin se, että varmistaa muiden tielläliikkujien huomanneen sinut pikkuriikkisen moottoripyöräilijän."

Muistelen tuon ylläolevan tapaisen ohjeen joskus lukeneenikin, mutta missähän se mahtoi olla...?

Ja vielä oma kokemus ABCE -pohjalta, kaikkia työn ohessa vaan ei oikeasti päätyökseen ajaneena on, että noiden isojen kanssa pääasiassa pärjää oikein hyvin kun ymmärtää niiden fysikaaliset rajoitukset.

B-luokan kuskien kanssa pärjäämisen avainasia taas on ymmärtää heidän henkiset rajoituksensa. Eli rautalankana: jos rahtarit kohtelisivat pienempiään kuten aika monet henkilöautoilijat, ei henkilöautoilijoita pitkään riittäisi.

Back