• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Onnettomuuksissa siipeensä saaneet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja NOx
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Onnettomuuksissa siipeensä saaneet - - kuulutko joukkoon?

• En ole loukkaantunut liikenneonnettomuudessa

Ääniä: 0 0,0%
  • Lieviä vahinkoja kerran

• Lieviä vahinkoja useamman kerran

• Vakavia vahinkoja yhden kerran

• Vakavia vahinkoja usemman kerran

• Lieviä vahinkoja ja vakavia vahinkoja useassa erässä

• Pysyvä vakava vamma

• En jaksa enää laskea

• Ääniä yhteensä
    0
nuoruusvuosina on sattunut ja tapahtunut.... sanoivat että "vanhana" sitten niistä kärsit... mm. selkärangan "nikaman-nastojen" kasaanpainuminen ....

Olen aika hyvin säästynyt loukkaantumisilta, ottaen huomioon olemattoman itsesuojeluvaistoni
tounge.gif

Tänä syksynä kuitenkin kävi vähän huonosti, kun ajelin prätkällä asfaltoitua "pikkutietä". Edessä oli jyrkästi oikealle kaartava mutka, jossa ei ole kallistusta nimeksikään. Epäonnekseni kurvissa oli lisäksi hiekkaa, joka sai takapyörän lähtemään alta. Pyörä oikealle kyljelleen, minä roikun mukana ja raahautuminen päättyi mukkelismakkelis ojaan.

Hämärää oli se, miten en muista kaatumisen ja ojasta havahtumisen välistä hetkeä. Tunsin miten pärrä lähti alta ja seuraavaksi makasin ojassa pyörän kanssa. Oli aika perkeleesti tuuria mukana, sillä pyörä olisi voinut rysähtää niskaani, mutta se päätyi himpun verran sivummalle.

Lopputulos: Itseltä molemmat polvet ja toinen nilkka auki, lisäksi oikeaa jalkaa peitti suuri mustelma lonkasta nilkkaan asti. Jalassa tietysti farkut ja koristossut, koulumatkalla kun olin
confused_orig.gif
. Yläkroppa selvisi ilman vahinkoja gore-takin ansiosta. Eikä edes niskaan sattunut. Pyörästä taas meni etupää rusetille. Talven aikana pitäisi kyllä fiksata se ajokuntoon, ei siis ihan atomeiksi mennyt. Ja pärrällä sattuu olemaan niin paljon tunnearvoakin..
inlove.gif

Ja ihmettelijöille tiedoksi: Kyllä. Opin kantapään kautta ajovarusteiden tärkeyden. Vaikka koulumatkaa oli vain nelisen kilometriä, voi siinäkin vahinko tapahtua.

Onhan näitä...

Kersana, olisiko ollut jotain 1990, jouduin polkupyörällä auton töytäisemäksi. Naarmuja ja pyörä mutkalla.

1998 nokkakolari ~50km vauhdista kotilolla. Niska oli aika pirun kipeä. Oma moka, auto lunastukseen.

Kesällä 2005 otin skootterilla matsia auton kanssa ja jäin toiseksi. Pappa kääntyi vasemmalle ja minä tulin vastakkaisesta suunnasta kylkeen. Selkä oli aika pirun kipeä ja nilkassa oli haava jonka umpeutumiseen meni yli 2kk. Muistoksi jäi kuvia lunastetusta kypärästä: http://www.hiekkalaatikko.org/kypara/

Keväällä 2006 tuli liikennevaloissa seistessä wanha mersu ensin takana olleen Fiestan perään joka pomppasi Xsaran perään jossa olin matkustajana ja se taas vielä edessä olleen taksin perään. Niska oli hiukkasen kipeänä, ei mitään isompaa. Tuosta on kuviakin: http://www.hiekkalaatikko.org/kolari/

Kyllähän sitä mopolla aina mustelmia ja ruhjeita tuli kun jonnekkin karautti. Ja kerran läksi piikillä takanakki alta, taisi loppua kallistusvarat siitä nappularenkaasta.
biggrin.gif

Viimeisin viime torstailta kun peuran perkele yritti tulla clion kyytiin etuovesta. Ei ihan onnistunut vaikka karvaansa autoon jättikin. Sivulasi räjähti päin näköä ja siitä sitten muutama tikki tuli naamariin. Auto todennäköisesti lunariin.
Metsästyslupia lisää ja heti.

Lieviä useasti, ajokkiin lähinnä. Itse olen selvinnyt aina mustelmilla tai hiertymä/haavoilla. metissä on endurolla heitelty nurin, tiellä ja temppuillessa. Kerran jäin jopa auton allekkin tai mopo jäi ja itse lensin katon yli tiehen, mutta silloinkin pahin oli paniikki, joka iski kun huomasin sähköisen rajoittimen johtojen olevan poikki ja
crazy.gif
poliisit olivat tulossa paikalle. Eipä siitä tullut mullemitään muuta kuin korvauksia mopoon aiheutuneista vahingoista.
062802jumpie_prv.gif

Pahinta minussa on se, että kaatuminen on hauskaa
cool.gif
, jossa suurin miinus on ajokkiin tai muille aiheutuvat vahingot. Pieni kaatuminen saattaa yllyttää minua kokeilemaan suurempaa riskiä.
confused_orig.gif

En ole loukkaantunut vaikka yhden kerran onkin päälleajettu, piikki-ikäisenä liikennevaloihin punaisiin pysähtyneenä auto ajoi perääni n. 20 km/h nopeudella, lentoa tuli jokunen metri mutta sadekeli ja Sinisalon nahkapuku ja sadepuku suojasivat sen verran että säästyttiin nirhamilta. Suzuki GS:n pystyin vielä ajamaan kotiin vajaan 30 km:n matkan, lunastukseen se lopulta meni ja tilalle tuli sitten Yamaha TZR.

Syksyllä 2005 suistuin syksyllä tieltä, johtuen mutkassa olleista kivistä. Takarengas lipsui alta ja ajauduin tieltä hiekoitus laatikon läpi lentäen ojan pohjalle. Onneksi oli pari kaveria mukana ja he soittivat paikalle apua.
Paikalta poistuttiin sitten pelastushelikopteri Ilmarilla Kuopion yliopistolliseen sairaalaan.

Vammat:
Selkäranka murtui viidennen nikaman kohdalta, oikean puoleinen lapaluu murtui, joitakin kylkiluita murtui, toinen keuhko repesi, toinen munuainen repesi, oikeasta olkapäästä rispaantui jänne.

Selkärankaa korjattiin kahdella titaani tangolla, muut murtumat korjasi aika ja käsi pelaa nyt miltei normaalisti.
Joka päivä nahoissaan tuntee, että kaikki paikat ei ole ennallaan, mutta erittäin tyytyväinen tähänkin pitää olla.

Noin 10kk sairaslomaa ja reilusti yli 50 kuntoutus käyntikertaa on takana, mutta nyt olen ollut 4kk töissä.

Pyörä näytti kolarin jälkeen tältä.
Kuljettajasta muutama kuva:
Kuva1
kuva2
kuva3
Kuva4

Uusi pyörä tuli tilattua heti, kun pääsin sängystä hetkeksi tietokoneelle.
Viime kesänä sain kuitenkin ajettua uudella pyörälläni noin 24000km.
Ei käy kieltäminen, ettei varsinkin ne alkukesän ajot olleet aika masokistisia, kun otti todella kipeesti selkään.

"Vakavia vahinkoja yhden kerran"

Elokuussa 2003 suistuin motskarilla tieltä. Kaks kylkiluuta poikki, polvi vääntyi vähän väärään suuntaan ja toinen jalka mustana persuksesta nilkkaan. Muut vammat henkisellä puolella...

skootterilla 50km/h kaikessa rauhassa tietä pitkin kunnes huoltoasemalta työnsi joku 50v ämmä neonilla eteen. uskomattomalla tuurilla mentiin mopo jäi neonin etunurkkaan kuski siittä selälteen kadulle eikä mitään vammoja vaikka kuteina oli farkut laskettelu takki ja kaiken lisäksi olin rikkonut polveni pari viikkoa aikaisemmin laskettelu mäessä ja se ei kestänyt kävellä ennen tähystystä joka oli viikon päästä kolarista
biggrin.gif

Husqvarnan piikillä tuli sit kaatuiltua tiellä ja mehtässä ihan järjetön määrä mutta mustelmilla mentiin niistä lipoista.

nyt viime keväänä CCM:än supermotolla noin 40km/h ladan kylkeen ja ranneteeseen pikku murtuma ja jalkaan mustelma.

Tuurilla ne laivatkin seilaa vai miten se meni
biggrin.gif
biggrin.gif

Kerran olin kyydissä kun mentiin metsähallituksen puolelle, siitä piipaa autolla sairaalaan... sit itse ajanut kerran pusikkoon ja 4 tiellä yhden kolarin eli yks vähän vakavempi ja 2 vähemmän vakavaa
confused_orig.gif

Kertaakaan en ole loukkaantunut, peräänajon uhrina olen kerran ollut ja joskus joku tuli parkissa ollessa kylkeen, mutta ilman hlö-vahinkoja selvittiin.

Toivottavasti ei loukkaantumisia tulekaan!
smile_org.gif

Back