• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

ONNEKSI tämä ei tullut ilmi 100km/h vauhdissa!

Viikonloppuna huomasin Tampereelle päästyäni, että takajarrupoljin menee pohjaan, eikä jarrutehoa ole ollenkaan.

Yllätyksekseni koko takajarrusatula roikkui letkun varassa takahaarukalla. Oli asentaja rengasta asentaessaan unohtanut kiristää pultit, itse en ole niihin ikinä koskenut, koska rengas lähtee muutenkin irti. Siitä sitten Bauhausista avaimien ja pulttien ostoon, mökäöljyä koneeseen ja vähemmän mairitteleva soitto liikkeeseen.

Oliskin ollut tosi hienoa, jos se olisi tippunut vanteen väliin motarilla.

Ittellä on sama ongelma ja jarruttamisesta tuntuu tulevan aina vajaatehoista ja vaarallista. Olen tehnyt pyörään hieman korjauksia viime ajojen jälkeen ja raportoin jahka muutosta on tullut.
Kiitos kaikille hienoista ja aiheeseen kuuluvista kommenteista. Ja muille.. kyllä näppiksen hinta pitäis olla joku 2000€ niin niitä näppäimiä ei tulis ihan syyttä suotta hakattua.:itkupilli:

Kyllähän tuon takajarrun käyttö riippuu paljonkin pyörätyypistä, kuten joku taisi jo aiemmin mainitakin. Itse en ole customilla metriäkään ajanut, joten niistä en osaa sanoa millaiset etujarrut on. Omia mopoja ajaneena (ja muita naku/sport pyöriä) voin kuitenkin 100% väittää, että tiukassa paikassa pelkällä etujarrulla pysähdyn nopeammin, kuin sillä että alan polkemaan takajarrua ja vetämään lukkojarrutuksia samalla, kun keskittyminen etujarruun herpaantuu.

Vuodesta 2006 ajanut isoilla pyörillä, koskaan en ole käyttänyt takajarrua. Suzuki PV:llä piti käyttää, kun tuo rumpujarru edessä ei oikein tahtonut pysäyttää isommasta vauhdista enää hyvin.

Useampaakin customia tullut kokeiltua, kaverin wild staria vain jokunen viikko sitten. Liekö kohdalle sattunut huonoja yksilöitä, mutta suoraan sanoen kaikissa on ollut lähes käsittämättömän huonot jarrut ja nimenomaan se etujarru. Kaunistelematta niistä jammun jarruista tuli viimeksi sellainen voi ***tu fiilis.

Tiukasta paikasta en tiedä, mutta sen tiedän, minkä olen usealla eak:lla demona nähnyt. Molempia jaruja tehokkaasti ja yhtäaikaa käytettäessä absiton, normaalijarruilla varustettu pyörä pysähtyy jo 80 nopeudesta useita metrejä lyhyemmällä matkalla, kuin pelkkää etujarrua käytettäessä. Ei ole siis mitenkään turhaa se takajarrun käyttö tiukassa tilanteessa ja siksi takajarrua olisi syytä käyttää aina, mitenpä se muuten alitajuntaan menisi. Täytyy kyllä myöntää, että minullakin jarrupoljin on unohtunut, koska jo 13 v kaikissa pyörissäni on ollut intergral-jarrut.

Se, että pitäisi osata polkea takajarrua joitain millisekunteja ennen etujarrun käyttöä, on mielestäni teoriaa. Kukahan siihen tiukassa tilanteessa oikeasti ja todennettavasti pystyy - en ainakaan minä. Pääasia on, että opettelee käyttämään kumpaakin päätä tehokkaasti ja edes yhtä aikaa.

Oikeasti jokaisen kannattaisi käydä eak:lla edes kerran. Saatat huomata, että käyt toisenkin kerran. Niin ainakin minulle kävi jo toistakymmentä vuotta sitten. Jotenkin vaan toivoisin löytäväni sellaisen eak:n, jossa olisi enempi vaativaa tekemistä ja vähemmän jutustelua alkeista.. Onkohan sellaisia olemassa?

Viimeksi muokattu:
Itse olen muutamankin kerran joutunut hätäjarrutuksen tekemään. Yllättävän nopeasti se jalka itsensä löytää sinne jarrupolkimelle, ennenkuin sitä on itse ehtinyt edes ajatella. :D
Molemmilla kerroilla on takarengas mennyt lukkoon, mutta ei se kyllä ole sivulle pahemmin singonnut, mutta hidastamista on edesauttanut ihan varmasti enemmän kun se siellä takana asvalttia hinkkaa.

Hiljattain ajeln lukkojarrutusta enskalla asfaltilla 80km/h nopeudesta. Ketju irtosi ja veti takapyörän lukkoon. Suoraan se luistaa ja luiston suuntaa voi vähän säätää tangolla (jos sattuisi haluta kääntymään poikittain kuten joskus polkupyörällä tuli opittua. 80km/ asfaltilla lukkojarrutus ei ollut paljon pahempi kuin neljästä kympistä hiekalla mitä on enskaleireillä harjoiteltu. Ei se takapyörä heittelehdi kun ei tangosta tarpeettomasti käännä ja kun on takapyörä suorassa linjassa linjattuna (ketjunkiristimet oikein käännettynä) etupyörän kanssa.

ZX6Rllä on tullut tehtyä ainakin kerran kunnon tiukka jarrutus kun kotilo edessä veti jarrut lukkoon. Luistaa sekin suoraan vaikka takapyörä oli lukossa. 08 ZX6Rn etujarru on sellainen että hätäjarrutuksessakin parasta olla vaan yksi sormi kahvalla ja olla aika varovainen sen painamisessa, hieman tehokas. Vähän kuin enskassakin mutta eri olosuhteissa (esim hiekalla tai savella liika etujarrutus ja nurin menee, joten yksi sormi jarrukahvalla, muut tangossa).

Takajarrua tulee käytetyksi myös kadulla kun enskapuuhissa on iskostettu takaraivoon että takajarrulla jarrutetaan aina (eikä jätetä takajarrua käyttämättä) ja hallitaan menoa mm. jyrkässä (hiekka) alamäessä jossa käännetään vetoa ja jarrua yhtäaikaa, eikä kosketa kytkimeen, kytkin on kuulemma pannassa.

Kannattaa tutkia onko säädöissä vikaa tms. jos takapyörä heittää voimakkaasti sivulle ilman että kuski sitä aiheuttaa.
Tai sitten sellainen pyörä kehiin joka jarruttuu suorempaa, en tiedä. Ei ole kokemusta kuin suoraan lukkojarruttuvista vekottimista (sporttipyöriä ja KTM enskoja), sporttipyörä käyttäytyy aika samalla tavalla kuin autokoulun pyörä (oli CBF600) jarrutuksissa paitsi että sporttipyörän jarrut ovat huipputehokkaat ja autokoulun pyörässä oli ABS (etujarrua saattoi runtata vähän huolettomammin siinä), omassa pyörässä ei ole ABSää. Ja missä autokoulun pyörän etujarrua piti painaa kaikilla sormilla, niin omassa vaan yksi sormi varoen ja jarruuntuu samaa tahtia. Takapyörä lukkiutuu aika saman tapaisesti, takajarru ei ole hirveän eri tuntuinen. Autokoulunkaan pyörässä ei tainnut ABS vaikuttaa kuin etujarruun, takajarru lukossa sillä luistelin jarrutusharjoituksissa aikanaan.

J@ck sanoi:
Oikeasti jokaisen kannattaisi käydä eak:lla edes kerran. Saatat huomata, että käyt toisenkin kerran.

Samaa voisi sanoa rata-ajosta. Mielestäni radalla oppii parhaiten ajamaan moottoripyörää. Tulee tutuksi kallistamiset, jarruttamiset sekä kiihdyttämiset. Sitten, kun vauhti alkaa kasvamaan (ei tarvitse ajaa kilpaa kuitenkaan kenenkään kanssa), niin alkaa tosissaan tuntemaan miten se pyörä käyttäytyy missäkin tilanteessa.

Edit: Enkä ole itse mikään ratakettu. Muutaman kerran kesässä tulee Alastarolla ajeltua eikä mitään nopeita kierroksia tule vedettyä. Siltikin olen huomannut, että siellä ajaminen on kehittänyt minua todella paljon.

Zip sanoi:
Samaa voisi sanoa rata-ajosta. Mielestäni radalla oppii parhaiten ajamaan moottoripyörää. Tulee tutuksi kallistamiset, jarruttamiset sekä kiihdyttämiset. Sitten, kun vauhti alkaa kasvamaan (ei tarvitse ajaa kilpaa kuitenkaan kenenkään kanssa), niin alkaa tosissaan tuntemaan miten se pyörä käyttäytyy missäkin tilanteessa.

Mä sit niiiiin komppaan tätä. Radalla kuitenkin on mutkia joihin et tiellä törmää ja jos ratamutkat alkaa tuntua luonnollisilta niin katumutkat menee sen perään helposti.

J@ck sanoi:
olisi enempi vaativaa tekemistä ja vähemmän jutustelua alkeista.. Onkohan sellaisia olemassa?
Kokeilepa seuraavaksi Räyskälässä järjestettävää juttua à la Tahvo&Kämmi. Tekemistä riitti aamu ysistä iltap. viiteen, ehti siinä vähän jutustelemaankin.
Uskoisin, että ensi keväänä myös järjestetään ja minulla tämä oli kolmas tällainen päivän mittainen eri järjestäjän toimesta...

Zip sanoi:
Samaa voisi sanoa rata-ajosta. Mielestäni radalla oppii parhaiten ajamaan moottoripyörää.
Kyllä ja että joku viisaampi, oikeasti osaava, välittää ja kertoileepi noviisille ajolinjoista ja sen semmoisesta.

Motoristi1958 sanoi:
Kyllä ja että joku viisaampi, oikeasti osaava, välittää ja kertoileepi noviisille ajolinjoista ja sen semmoisesta.

Varmasti tuosta on hyötyä. Minulle ei ole kukaan "oikeasti osaava" ajolinjoja opettanut. Itseoppinut olen pitkälti. Tietysti foorumien sekä eri videoiden kautta omaksunut vinkkejä ja radalla sitten kokemuksen myötä tullut varmuutta ja homma on alkanut luonnistamaan aina vain paremmin ja paremmin. Jos nyt hetkenki on jotain moottoriurheilua seurannut niin tietää hiukan miten siellä ajellaan. Oppii kyllä tuntemaan pyöränsä vaikka ajolinjat olisikin päin persettä.

No tämä tietysti vain oma mielipide.

Zip sanoi:
Minulle ei ole kukaan "oikeasti osaava" ajolinjoja opettanut. Itseoppinut olen pitkälti.
Olet yksi todella todella harvoista aktiivisesti radalla kävijöistä ja ajamisen saloista perehtyneelle.

Valtaosa ei ole radalla piipahtanutkaan,mutta paljon on niitäkin jotka sinne hamuavat opettelemaan perusajamista,
kuitenkin vierailujen jäädessä vähiin, niin silloin tuollainen opastettu ajaminen tehokkaimmin johtaa alla mainittuun.
GuessWho sanoi:
Radalla kuitenkin on mutkia joihin et tiellä törmää ja jos ratamutkat alkaa tuntua luonnollisilta niin katumutkat menee sen perään helposti.

Lopputuloksen ollessa, että tieltäsuistumiset kaarteissa vähenevät. Ainakin luulisin niin.

Zip sanoi:
Nyt meni vähän ohi? :blink:
No tuota, ajattelin että sadoissa se pyörii kun aktiivisia, ei kait enempää kuin tuhat, eli yksi sadoista:thumbup:
Tuhansissa taas, kun harvakseltaan radallakin ajelua opettelee - ei sen kummempaa.
Ja mitä meitä on, kymmeniätuhansia, jotta radallakin olisi hyvä käväistä.
Toivottavasti selvensi.:)

ArhPos sanoi:
Viikonloppuna huomasin Tampereelle päästyäni, että takajarrupoljin menee pohjaan, eikä jarrutehoa ole ollenkaan.

Yllätyksekseni koko takajarrusatula roikkui letkun varassa takahaarukalla. Oli asentaja rengasta asentaessaan unohtanut kiristää pultit, itse en ole niihin ikinä koskenut, koska rengas lähtee muutenkin irti. Siitä sitten Bauhausista avaimien ja pulttien ostoon, mökäöljyä koneeseen ja vähemmän mairitteleva soitto liikkeeseen.

Oliskin ollut tosi hienoa, jos se olisi tippunut vanteen väliin motarilla.

No huh huh :sad: Mitäs huolto liikkeessä sanoivat :pissed:

Sanokaa mitä sanotte mutta pääasiassa pyörällä jarrutetaan etujarrulla. Tämän ketjun inspiroimana olen tuolla hiljaisilla suorilla tehnyt omia kokeilujani ja parhaat tulokset olen saanut sillä että puristan kahvaa hieman kovemmin :grin: Takajarrulle olen keksinyt käyttöä käsien lepuuttamiseen mäissä seisoessa ja hidasajossa. Aikoinaan autokoulussakin opetettiin kyllä molempia käyttämään mutta silloinkin takajarru tuntui varsin turhalta takafillarin ollessa jo ilmassa :dunno:

Hammurab sanoi:
Aikoinaan autokoulussakin opetettiin kyllä molempia käyttämään mutta silloinkin takajarru tuntui varsin turhalta takafillarin ollessa jo ilmassa :dunno:

Niin tarkoitus olisikin käyttää sitä ennen kuin se nousee ilmaan, eli ihan alussa.

Back