• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Onko typerämpää nähty?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mach_mac
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Joillakin se on ihme tarve körötellä vasenta kaistaa kaikessa rauhassa, vaikka kuinka pitkä jono takana olisi. Ei auta vaikka tilaa olisi oikella kaistalla... Sitten ku joutuu oikealta ohittamaan niin hirveä tööttäys päälle. Valitettavasti tuollasia urpoja on paljon tienpäällä.

Ei se voi ottaa niin luonnonpäälle päästää nopeampi ohi? Eihän...
033102ass_1_prv.gif
033102ass_1_prv.gif
033102ass_1_prv.gif

sanoi:
Oikealla kaistalla meni hitaampaa asuntovaunu- sun muuta liikennettä.
Varmasti silkkaa valetta, ihan tahallaan on ajanut vasenta kaistaa ja oikea on ollut ihan tyhjä. Oikeesti ei ollu ees muuta liikennettä mut piti joku stoori keksiä orgiin.
baaa.gif

Ja siinä ohituskaistalla ajavilla on yleinsä tapana antaa tilaa että pääset takaisin jepjep
icon8.gif
. Noh en jaksa vääntää enempää tyhmästä asiasta.

Tuo sun temppu menee vähän samaan kategoriaan kuin nää vakionopeuden säätimellä 5km/h yli rajotuksen ohituskaistalla ajelevat...
Mitäs siinä sitten pitäisi tehdä, jos on ohittamassa eikä halua rikkoa lakia? En minä ainakaan ala omaa ohitustani lopettamaan sen takia, että joku muu haluaa ajaa kovempaa.
Just ton asenteen takia motarilla joutuu ohittelemaan oikeelta välillä. Tilaa oikeella olis, mutta ajetaan just pilkulleen 120kmh ohituskaistaa, eikä älytä/viitsitä/tahdota väistää sivuun.
Aivan! Jotkut juntit vetää ohituskaistaa vaikka seuraavaan "ohitettavaan" on 500 metriä ja nopeus vain vähän 2km/h nopeampaa... Itse vedän tuollaisista oikealta ohi finkku ojossa.
033102bebe_1_prv.gif

Tuo sun temppu menee vähän samaan kategoriaan kuin nää vakionopeuden säätimellä 5km/h yli rajotuksen ohituskaistalla ajelevat...
Mitäs siinä sitten pitäisi tehdä, jos on ohittamassa eikä halua rikkoa lakia? En minä ainakaan ala omaa ohitustani lopettamaan sen takia, että joku muu haluaa ajaa kovempaa.
Mitäs sitten teet, kun ohitettava (kuten lähes aina) nostaa myös nopeutensa siihen suurimpaan sallittuun, heti kun olet siirtynyt ohittamaan, vaikka hetki sitten vielä ajoi 10km/h alle. Ajatte rinnakkain koko 5 kilometrin ohituskaistan ja katotte kummalla kantti kestää
tounge.gif

Tuolla muualla pidemmälle liikennekulttuurissa päässeissä maissa moottoritiellä liikenne sujuu mukavasti, kun ohitetaan mennään vasenta kaistaa ja palataan heti oikealle ohituksen jälkeen (vaikka siellä parin sadan metrin päässä olisikin taas ohitettava) eikä varata itselle ohituskaistaa. Tällöin se takaa nopeammin tuleva pääsee ohittamaan esteettä ja kukaan ei ärsyynny turhaan. Samoin jos peilissä näkyy takaa nopeammin tuleva, edessä oleva harmittelematta siirtyy hetkeksi oikealle kaistalle. Kun peilejä tarkkailee koko ajan, ei tuo siirtyminen ja vaikka hetken hitaammin ajo haittaa lainkaan.
Takaa tuleva puolestaan kiinnittää edellä olevan huomion hyvissä ajoin laittamalla vilkun vasemmalle, jolloin edellä oleva viimeistään huomaa siirtyä oikealle.

Ei tässä pitäisi mitään ongelmaa olla eikä edellä olevan tule mielestäni miettiä sitä, rikkooko takaa tuleva lakia ja nopeusrajoituksia vai ei; sen tekee poliisi ihan viran puolesta ja palkan maksaa valtio
biggrin.gif

Tuolla muualla pidemmälle liikennekulttuurissa päässeissä maissa moottoritiellä liikenne sujuu mukavasti, kun ohitetaan mennään vasenta kaistaa ja palataan heti oikealle ohituksen jälkeen (vaikka siellä parin sadan metrin päässä olisikin taas ohitettava) eikä varata itselle ohituskaistaa.  Tällöin se takaa nopeammin tuleva pääsee ohittamaan esteettä ja kukaan ei ärsyynny turhaan.    Samoin jos peilissä näkyy takaa nopeammin tuleva, edessä oleva harmittelematta siirtyy hetkeksi oikealle kaistalle.  Kun peilejä tarkkailee koko ajan, ei tuo siirtyminen ja vaikka hetken hitaammin ajo haittaa lainkaan.
Takaa tuleva puolestaan kiinnittää edellä olevan huomion hyvissä ajoin laittamalla vilkun vasemmalle, jolloin edellä oleva viimeistään huomaa siirtyä oikealle.

Ei tässä pitäisi mitään ongelmaa olla eikä edellä olevan tule mielestäni miettiä sitä, rikkooko takaa tuleva lakia ja nopeusrajoituksia vai ei; sen tekee poliisi ihan viran puolesta ja palkan maksaa valtio
biggrin.gif
Jep. Ei tarvi ku ruotsin puolelle mennä, niin rupeaa olemaan motari kulttuuri jo ihan kohillaan. Suomi nyt on vaan täynnä jäykkäniskaisia juntteja jotka ei osaa ajaa... Voi sitä kirvausta ku kävisivät esim. autobahnilla tukkimassa 94v mummon matkantekoa kun mummo paikoo tulemaan jollain gyntteri-ooppeli pakulla. Järkytys oli muuten suuri kun tälläinen mummeli ajeli ekaa kertaa rinnalle tuolla saksanmaalla...oli pakko tunkea kaasu pohjaan ettei ohi aja prkl. Tietenkin jos ois eteen hoksannu mennä ajoissa niin oisin saanu pidettyä sen takana.
withstupid.gif

sanoi:
Oikealla kaistalla meni hitaampaa asuntovaunu- sun muuta liikennettä.
Varmasti silkkaa valetta, ihan tahallaan on ajanut vasenta kaistaa ja oikea on ollut ihan tyhjä. Oikeesti ei ollu ees muuta liikennettä mut piti joku stoori keksiä orgiin.
baaa.gif
Kyseessä lahden motari lähellä ruuhka-aikaa ja oikealla kaistalla oli jatkuvasti ohitettavia. Olisi ollut typerää jokaisen ohituksen jälkeen palata aina oikealla kaistalle, sillä sitähän ois saanut tehdä koko ajan ja olisi joutunut silloinkin pieniin rakoihin mennä.

Kuten sanoin, ohitettavia oli kaiken aikaa ja koko ajan vasemmalla oleva letka niitä oikealla olevia ohitteli. Miksi muuten vasemmalla olisi ollut jono jos oikea kaista olisi ollut tyhjä?

Teiden ritari meni oikealta ohi juuri silloin kun oikealla oli rako ja sitten se tuli eteeni ja jäi luonnollisesti letkaan kun siinä oli noin 100 metrin letka.

Näin vielä typerämpää eilen.

Olin tulossa pyörällä kyytiläisen kanssa Keilaniemestä Länsiväylälle Helsingin suuntaan. Liittymää kohti tulee kaksi kaistaa, jotka tulevat vasemmalle taittavaan aika yllättävästi kiristyvään mutkaan. Mutkan kireimmässä kohdassa oikea kaista päättyy ja muuttuu bussipysäkiksi, jonka jälkeen liittymä taittaa loivahkosti oikealle yksikaistaisena. Keskellä kurvia on melko syvät ja ikävät urat. Paikalliset tietävät paikan, siinä on vuosittain joku rekka nurin, pienemmistä mälleistä puhumattakaan. Rajoitus kurvissa on 60 km/h, joka vaihtuu kahdeksaan kymppiin motarille.

Lähestyin kurvia vasenta kaistaa noin kahdeksaakymppiä (vauhtia, jolla kaarteen voi ajaa mukavasti 2päällä), kun huomasin peilistä, että joku Rellu lähestyy arviolta 120-140 km/h.....
Moi!

Pectusfortuna, minkä värinen toi Rellu oli?
Kenties sininen... ?
Jotain karvanoppia laseissa, "nuorisoauto", pikku-rellu?
Ja joku 25v. kuski tms?

Jos osuu lähelle, oon nähnyt saman kaverin, samassa kohtaa, pari viikoa sitten. Ymmärrän nuoren herran tunnepurkausta mp-kuskeja kohtaan.

Tultiin kaverin Hesan suunnalta, kun näin peileistä, että joku rellu pujottelee kaistojen välissä niin kuin Palander rinteessä. Vauhtia just sama - 120-140km/h. Se meni meistä ohi lauttasaaren kohdalla. Muutaman sadan metrin jälkeen huomasin, että kaksi "jäätelöautoa" oli parkissa lauttasaaren jälkeen olevilla bussipysäkeillä. Sieltä lähdettiin rellun perään aika vauhtia - pillit päällä. Käännyin itse pois länsiväylältä, joten en nähnyt että saiko rellun kiinni...
pftroest.gif

Topicin aloittajalle, mulla kävi kanssa noin.
Kotilokuski oli vaan muija, ja mä tyhmä hidastelin Kehä1 lauantai-iltana vain 97km/h (yammun mittarissa).  
withstupid.gif

Se ajoi Opelisa mun oikealle puoleelle rinnalle, ja näytteli keskaria ja kaiken näköisiä merkkejä...
crazy.gif

Alkoi pelottaa ja poistuin paikalta nopeasti ottaen kilometrin "pelivaraa" Opeliin.

Niistä ei koskaan tiedä...

tässä ketjussa onkin jo esitetty kaikki ne epäkohdat joiden takia vältän nykyään moottoriteitä viimeiseen asti. joskus iltasella hiljaisempaan aikaan voin käydä vähän tuulettelemassa.

yli 12v sahasin tre väliä aamuin illoin ja parisen vuotta sitten tuli mitta täyteen kaikista kiilaajista, puskurissa roikkujista ja muuten vaan aamu-äreistä ihmisistä.

säästää paljon omia hermoja, naapurin hermoja ja bensaa
smile_org.gif

Just ton asenteen takia motarilla joutuu ohittelemaan oikeelta välillä. Tilaa oikeella olis, mutta ajetaan just pilkulleen 120kmh ohituskaistaa, eikä älytä/viitsitä/tahdota väistää sivuun.
Vaikea ajaa yli 120 km/h kun edessä pitkä jono ja vasemmalla kaistalla myös jatkuvasti porukkaa. Ei sillä ettenkö olis päässyt ohi autojen välistä, mutta odottelin että letka katoaa eri liittymiin ja tulee tilaa ajaa.

Eikös se laki salli ohituksen samalla kaistalla vaikka sulkuviivan kohdalla,mikäli tilaa on ja sen pystyy turvallisesti omalla kaistalla tekemään. (Näin ainakin oli poliisin kanta "leveäkaistaisten" ohituksista.)
-Ja samaa on täälläkin puhuttu motoristien splittauksista. Miksi ei autoilija saisi splitata motoristia? Itse ainakin ohittelen autolla mopoilijoita taajamassa autolla 60 alueella,jos mopoilija antaa tilaa. Tuollainen kiilaaminen ja muun liikenteen estäminen on täysin hanurista.
033102ass_1_prv.gif
Mikäli vastaasi tulisi kaksi autoa,joista toinen olisi sinun puolellasi ohittamassa,etkö silloinkaan väistäisi? Itse ainakin joustan liikenteessä ja toivon sitä myös muilta.

Eikös se laki salli ohituksen samalla kaistalla vaikka sulkuviivan kohdalla,mikäli tilaa on ja sen pystyy turvallisesti omalla kaistalla tekemään. (Näin ainakin oli poliisin kanta "leveäkaistaisten" ohituksista.)
-Ja samaa on täälläkin puhuttu motoristien splittauksista. Miksi ei autoilija saisi splitata motoristia? Itse ainakin ohittelen autolla mopoilijoita taajamassa autolla 60 alueella,jos mopoilija antaa tilaa. Tuollainen kiilaaminen ja muun liikenteen estäminen on täysin hanurista.
033102ass_1_prv.gif
Mikäli vastaasi tulisi kaksi autoa,joista toinen olisi sinun puolellasi ohittamassa,etkö silloinkaan väistäisi? Itse ainakin joustan liikenteessä ja toivon sitä myös muilta.
Itse jätän mopoilijoihin autolla aika selvän raon ja voit itse miettiä onko maasturilla ohitus turvallinen kun itse olet MP:llä samalla kaistalla. Moottoritiellä nopeus on myös eri luokkaa kun mopoja ohitellessa taajamassa.

Ja sitten siihen ihmeellisyyteen, että miksi tuo äijä halusi ohi, kun ei siitä mitään hyötynyt? Jos olisin vahingossa "nukahtanut" ohituskaistalle ja edessä ei olisi ollut ketään, olisin ymmärtänyt äijän raivon ja sen temput, mutta tässä tapauksessa en ymmärrä miksi edes halusi niin kiivaasti ohi siihen turvaväliini. Ymmärsitkö nyt edes osan pointista mitä ajoin takaa ja miksi pidin tuon äijän temppua niin typeränä?

Mitäs sitten teet, kun ohitettava (kuten lähes aina) nostaa myös nopeutensa siihen suurimpaan sallittuun, heti kun olet siirtynyt ohittamaan, vaikka hetki sitten vielä ajoi 10km/h alle.
Luonnollisesti lopetan ohittamisen, kun ohitustarpeen aiheuttanut alinopeudella ajaminen loppuu. Eli palaan sen urpon taakse. Ei kai tuossa muutakaan fiksua voi tehdä?

Tuolla muualla pidemmälle liikennekulttuurissa päässeissä maissa moottoritiellä liikenne sujuu mukavasti, kun ohitetaan mennään vasenta kaistaa ja palataan heti oikealle ohituksen jälkeen (vaikka siellä parin sadan metrin päässä olisikin taas ohitettava) eikä varata itselle ohituskaistaa.
Jos puhutaan esim. nelikaistatiestä, joka ei ole moottoritie tai moottoriliikennetie, niin tuollainen toiminta on lain mukaan Suomessa kiellettyä. Sen sijaan sen vasemman kaistan ajaminen vaikka maailman tappiin asti ei ole. Tosin tuollaisella tieosuudella (jota on 1/3 ja kohta enemmän työmatkastani) saa lain mukaan ohittaa oikealtakin. Eli tarpeeton kaistanvaihtaminen (jollaiseksi tuollainen laskettaisiin) on kiellettyä. Sujuvuudesta en osaa sanoa, mutta ei tuollainen kaistapujottelu kovin turvallista ole.

Itse ajan nimenoman tuolla nelikaistaisella työmatkat lähes poikkeuksetta koko matkan vasemmalla kaistalla. Muuten joutuu vaihtamaan muutamia kertoja kaistaa tuolla osuudella. Jonoa en kuitenkaan perääni kerää ja mikäli joku tulee takaani lujempaa ja oikealla kaistalla on sitä tilaa, niin toki väistän. En todellakaan koe, etteikö minua saisi ohittaa, en myöskään koe että minun pitäisi olla poliisina tuolla. En kuitenkaan myöskään koe tarvetta ajaa lakien vastaisesti ihan vain siksi, että joku muu kokee sen "paremmaksi" tavaksi ajaa.

Työmatkaan kuuluu myös ohituskaistatieosuuksia (3 kaistaa yhteensä tiedätte kyllä) ja noillahan ohittamisen jälkeen on heti palattava oikealle kaistalle. Näin myös toimin.

Tuolla muualla pidemmälle liikennekulttuurissa päässeissä maissa moottoritiellä liikenne sujuu mukavasti, kun ohitetaan mennään vasenta kaistaa ja palataan heti oikealle ohituksen jälkeen (vaikka siellä parin sadan metrin päässä olisikin taas ohitettava) eikä varata itselle ohituskaistaa.
Tää on taas se juttu joka minua ärsyttää motarilla eli nämä kaistalta toiselle pomppijat, joiden pitää käydä ottamassa vauhtia joka ohitettavan välissä ja heti välittömästi ohituksen jälkeen vetää eteen niinkun sieltä olisi joku vastaan tulossa. Varsinkin loskakeleillä oikein mukavaa. Kyllä se vasenkin kaista on ihan ajettavaksi tehty, ei sitä tartte pelätä, ohitukseen saa ja pitää varata tarpeeksi tietä ettei tartte tunkea persettään heti syliin. Tietysti voi ohittaa riittävällä nopeudella, mutta jos kesken ohituksen joku vatipää vetää perään kahtasataa kiinni niin se on sen ongelma. Joitakin voi tietysti ärsyttää jo se että joku ajaa vasenta kaistaa pitempään kuin 50m vaikka takana ei ketään tuliskaan "kun se on kiellettyä" "eikä saa varata itselle ohituskaistaa". Heh heh.

Aivan! Jotkut juntit vetää ohituskaistaa vaikka seuraavaan "ohitettavaan" on 500 metriä ja nopeus vain vähän 2km/h nopeampaa... Itse vedän tuollaisista oikealta ohi finkku ojossa.  
033102bebe_1_prv.gif
Kuin myös. Paitsi etten vaivaudu nostamaan finkkua pystyyn. Menen vaan.

Menneellä viikolla seikkaili vasenta kaistaa Neuvostoliiton kilvissä ollut korealainen katumaasturi Linnatuulen ja Hämeenlinnan välissä. Sillä oli mielenkiintoinen taktiikka ajaa. Meni vasenta kaistaa 80 km/h kunnes joku ohitti oikealta. Tämän jälkeen neukku ampui ohittajan imuun vähäksi aikaa. Pian tyssäsi vauhti takaisin 80 km/h. Sitten meni seuraava oikealta ohi ja neukku ampaisi perään. Tätä peliä mentiin kuusi autollista ja minä päälle. Ehkä vielä noin parisataa muuta ennen Tamperetta. Ei voi jymmärtää...

Olen montaa typerää juttua nähnyt, mutta tämä on ehkä typerin niistä.
Joskus alkukesästä Lahden moottoritiellä siinä kehien välissä pohjoseen menessä tapahtui seuravaa. Oikella kaistalla rekan perässä mutaman auton jono menee kahdeksaakybää. Mä tietysti tuuppaamaan ohi niistä, kun siinon satasen rajoitus.

Siitä rekanperästä tuuppaa sitten mun eteeni semmottiis isänmaallisesti sinivalkokirjavaks maalattu ransportteri. Ja jatkavat sitä samaa 8kympin köröttelyä siinä edessä. Mä siinä Jakomäen jälken vilkutan ja vaihdan oikeelle kaistalle mennäkseni kehäkolmoselle, ja nää "veljekset" puoliväkittes takasin siihen mun ja sen rekan väliin.

Back