Näin vielä typerämpää eilen.
Olin tulossa pyörällä kyytiläisen kanssa Keilaniemestä Länsiväylälle Helsingin suuntaan. Liittymää kohti tulee kaksi kaistaa, jotka tulevat vasemmalle taittavaan aika yllättävästi kiristyvään mutkaan. Mutkan kireimmässä kohdassa oikea kaista päättyy ja muuttuu bussipysäkiksi, jonka jälkeen liittymä taittaa loivahkosti oikealle yksikaistaisena. Keskellä kurvia on melko syvät ja ikävät urat. Paikalliset tietävät paikan, siinä on vuosittain joku rekka nurin, pienemmistä mälleistä puhumattakaan. Rajoitus kurvissa on 60 km/h, joka vaihtuu kahdeksaan kymppiin motarille.
Lähestyin kurvia vasenta kaistaa noin kahdeksaakymppiä (vauhtia, jolla kaarteen voi ajaa mukavasti 2päällä), kun huomasin peilistä, että joku Rellu lähestyy arviolta 120-140 km/h. Tein pikaisen tilannearvion ja totesin, etten ehdi turvallisesti antaa hanaa niin paljon, että pääsisin pois jaloista, eikä tyttöystävä kyydissä tee mieli pelleillä muutenkaan. päätin siis hidastaa rajoituksen kuuteenkymppiin moottorijarrulla, jotta minulla olisi enemmän pelivaraa reagoida Rellun toimiin.
Kaveri tulee kohti takaluukkua jarruttaa vähän ja juuri kun kurvi on alkamassa tempaisee oikealle kaistalle ja antaa hanaa. Minä olen siinä vaiheessa jo kantannut kurviin, enkä voinut kuin ihmetellä kun vatipää kaahaa metrin päästä ohi.
Mutka kiristyy ja kaverille tulee bussipysäkki uhkaavasti eteen. Rellun renkaat ulvoivat jo kurvissa ja sankari ei selviä tilanteesta jarruttamatta. Oli aivan hilkulla, ettei Rellu mennyt ulos. Sälli saa pidettyä kotilonsa tiellä, mutta pysäköi sen suoraan ajolinjalleni. Ehdin vaivoin nostaa pyörän pystyyn ja ottaa kunnon jarrutuksen.
Vähän ennen kuin sain fillarin pysähtymään, jätkä saa polkaistua Rellun taas liikkeelle ja hyvää vauhtia kohti motaria. Lähdin perään ja ajoin vierelle katsomaan kundia. Kaveri raivosi pää punaisena keskisormi pystyssä ja minä tuijotin epäuskoisena. Tätä peliä jatkettiin Hanasaareen asti, jossa minun piti koukata Hanasaaren bussipysäkkien edestä Lauttasaaren liittymään.
Teiden ritarillakin oli ilmeisesti asiaa Laruun, koska hän kouhotti jo liittymässä edelläni. Yhtään autoa ei ollut välissä, joten tulin perässä liittymään. Kaveri jatkoi Lauttasaarentietä suoraan, kuten minäkin. Taisi luulla, että seuraan, koska 300 metriä ajettuaan sälli pysäköi autonsa ja tuli ulos autostaan ja mentyäni ohi hyppäsi takaisin sisään ja lähti vauhdilla perään.
Valoristeyksessä oli vihreä valo ja risteyksen jälkeen jannu päätti kuitenkin jättäytyä reilusti taakse, eikä seurannut enää kun käännyin pois Lauttasaarentieltä. Hetken jo luulin joutuvani tanssimaan miestentanssit.
Taustaa asiaan vielä sen verran, että olin tullut Keilaniemeen Kehä I:stä, jota olin ajellut suht. nätisti. Tulin vielä sieltä vähän vanhalla vihreällä, eli Rellun oli pakko tulla Lehtisaaren-Kuusisaaren suunnasta. Mistään provokaatiosta ei todellakaan ollut kyse.
Olipa hyvä, että seurasin aktiivisesti peilejä, epäilys heräsi heti kun näin auton ajotavan, hidastin vauhtiin, jossa ehdin reagoida ja vieläpä onnistuin jarruttamaan tiukasti kesken kaarteen jyrkimmän kohdan. Eipä ole ennen mitään näin käsittämätöntä tapahtunut liikenteessä...
Edit. Kello oli jotain 20:00 - 20:30