• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Onko LT hengetön?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tappi66
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Täällä syyllistetään bemarikuskeja herkiksi kritiikille. Siitä vain. Minulle se on ihan sama mikä mopon merkki on, kunhan se on vain on ...

... kiva ajaa.

t. Repa
Ja ihan aiheesta näemmä
smile_org.gif

Persaukisuus muuten ei välttämättä ole se ainoa syy olla hankkimatta Bemaria...

Ostaahan ne jotkut muiden vanhoja ja kolaroitujakin jostain vakutuusyhtiön yhteisvarastolta...
Juu. Ja vielä alihintaan...

t. Repa

Jotkut vielä Saksastakin rahtaavat hienoja käytettyjä omaksi harmikseen ja iloksi. Eivät silti vittuile muun merkkisten, parempien fillareiden omistajille. Kaikki mausteet Saksapyörässä, kivaa on. Vääntääkin. Niinkuin kaikki Motskarit nykyään! Silti käytän vaihteita, miks ne olis tehty?
confused_orig.gif
? Jos niitä ei tarvittais! R1100RS!

Makuasioista ei kannata kiistellä.  Jos on saanut käteen sopivan pyörän ok. olkoot sitten ural, bemari tai honda, tai.... Mutta asiaan.
Vääntö taitaa olla myös tunnepitoinen juttu?
Olen ajanut vuorotellen r 100 rs ja ja k-100. Olisin ja voisin vieläkin vannoa, että boxeri vääntää väkevämmin. Mutta käppyrät kertovat toisin.
Persauksissa tuntuva "vääntö™" taitaa olla vääntökäyrän JA välitysten kombinaatio.

Makuasioista ei kannata kiistellä.  Jos on saanut käteen sopivan pyörän ok. olkoot sitten ural, bemari tai honda, tai.... Mutta asiaan.
Olen ajanut vuorotellen r 100 rs ja ja k-100. Olisin ja voisin vieläkin vannoa, että boxeri vääntää väkevämmin. Mutta käppyrät kertovat toisin.
Persauksissa tuntuva "vääntö™" taitaa olla vääntökäyrän JA välitysten kombinaatio.
Aika hyvä huomio.

Itse heitin toissapäivänä muutaman sadan kilsan lenkin mutkateitä ja nautiskelin reippaasta vauhdista ja väännökkäästä menosta. Tuntui hyvältä eikä tarvinnut paljon vaihdepolkimeen koskea. Tuli oikein mietittyä miten sitä vääntöä löytyy vaikka aika hengettömäksi mainitaan. Ja löytyyhän sitä tuosta hengettömästä vehkeestä aika mainiosti.

Kun sitten panee menoksi K1200S:llä samoja teitä, niin kyllä vaihteita vaan saa käyttää, vaikka numerojen valossa vääntöä löytyy ihan eri tavalla kuin lotjasta.

Eli perstuntuma taitaa olla aika lailla se, mistä puhutaan kun väännöstä keskustellaan näillä palstoilla.

t. Repa

Köyhät ajaa dieselillä ja persaukiset saksantuonnilla.
biggrin.gif
Mä ajan molemmilla  
biggrin.gif

Ihmettelen vähän tuota hinta-argumentointia.

Mulle vaihtoehto LT:lle olisi ollut lähinnä Wingi, koska pyörän päälle tulee hyvin mahtua puolet kotona asuvasta perheestä. Kun katsoi sopivassa hintaluokassa (=noin puolet uuden hinnasta) olevia pyöriä, niin hinta/ikä/kilometrit ovat selkeästi Bemarin puolella. Luulen että olisin Bemariin päätynyt, vikoineen päivineen, vaikka puntit olisivat olleet tasankin.

Mitä tämän palstan keskusteluihin tulee, niin H-miehet vaikuttavat merkkinsä suhteen herkemmiltä kuin bemaristit, tiedä sitten.

sport05.gif

Iku

Edit: Ainiin, ei se nyt niin hengetön ole että ajonautintoa millään tavoin häiritsisi, oikeastaan päin vastoin. Varsinaista sporttia ei etsittykään, joten siinä suhteessa ei ainakaan petytty ole.
8143010478546039850web_0.jpg

Jovvain..
sport05.gif

Onhan LT sentään Dynaaminen ajettava verrattuna wingiin. LT:n vännökkyys ja "sporttisuus" tulee parhaiten esille alppiteillä tiukoissa mutkissa ylä-/alamäkeen. Kyllä LT:kin taipuu kun takajarrulla avittaa mutkiin tuloa sekä varsinkin mutkasta ulos -> kääntöä. Jalkatapit saa raapimaan......
biggrin.gif

Että ei minusta mikään hengetön, jota voisi suomen (pohojanmaan) piiiitkillä suorilla luulla !

sport05.gif

Aika hyvä huomio.

Itse heitin toissapäivänä muutaman sadan kilsan lenkin mutkateitä ja nautiskelin reippaasta vauhdista ja väännökkäästä menosta. Tuntui hyvältä eikä tarvinnut paljon vaihdepolkimeen koskea. Tuli oikein mietittyä miten sitä vääntöä löytyy vaikka aika hengettömäksi mainitaan. Ja löytyyhän sitä tuosta hengettömästä vehkeestä aika mainiosti.

Kun sitten panee menoksi K1200S:llä samoja teitä, niin kyllä vaihteita vaan saa käyttää, vaikka numerojen valossa vääntöä löytyy ihan eri tavalla kuin lotjasta.

Eli perstuntuma taitaa olla aika lailla se, mistä puhutaan kun väännöstä keskustellaan näillä palstoilla.

t. Repa
Voisikohan tuo johtua kenties LT:n kehnommista ajo-ominaisuuksista, jotka eivät innosta kuin köröttelyyn jolloin vähäisetkin tehot riittävät paremmin?

Kummallakaan kun en ole ajanut niin tämä on vain arvailua.

Jovvainkohan..
sport05.gif

No tämähän vkoivu nämä asiat tietää.....
Joo mustakin paloviina on paljon pahempaa kuin ite tislattu vaikka en ole kumpaakaan ite koskaan maistanu
nixweiss.gif

Aika hyvä huomio.

t. Repa
Voisikohan tuo johtua kenties LT:n kehnommista ajo-ominaisuuksista, jotka eivät innosta kuin köröttelyyn jolloin vähäisetkin tehot riittävät paremmin?

No ei. Kannattaisi mennä kokeilemaan, että saa perstuntumaa.

LT:n ominaisuudet ovat uskomattaman hyvät mutkatielläkin. Tavallista mutkatietä voi huoletta painaa menemään puolitoista sataa lasissa, ja tarvittaessa ylikin. Ei tietenkään Suomessa
smile_org.gif
. LT taipuu kyllä mutkiin hyvin. Moottoria vain ei tarvitse kierrättää. Ja koko ajan ajetaan maksimiväännön tuntumassa.

S:llä taas välitykset ovat vain niin pitkät, että jos meinaa sillä parhaimmalla väännöllä ja suurimmalla vaihteella ajaa, niin taitaa nopeus olla tuolla 220-240 km/h alueella. Eli samalla tiellä S:llä pitää ajaa kakkosella tai kolmosella ja sitten on hauskaa jos saa vain pidettyä etupyörän maassa ja takapyörässä pitoa..

t. Repa

Aika hyvä huomio.

t. Repa

LT:n ominaisuudet ovat uskomattaman hyvät mutkatielläkin. Tavallista mutkatietä voi huoletta painaa menemään puolitoista sataa lasissa, ja tarvittaessa ylikin. Ei tietenkään Suomessa  
smile_org.gif
. LT taipuu kyllä mutkiin hyvin. Moottoria vain ei tarvitse kierrättää. Ja koko ajan ajetaan maksimiväännön tuntumassa.

S:llä taas välitykset ovat vain niin pitkät, että jos meinaa sillä parhaimmalla väännöllä ja suurimmalla vaihteella ajaa, niin taitaa nopeus olla tuolla 220-240 km/h alueella.  Eli samalla tiellä S:llä pitää ajaa kakkosella tai kolmosella ja sitten on hauskaa jos saa vain pidettyä etupyörän maassa ja takapyörässä pitoa..

t. Repa
Ehkä tosiaan pitäisi mennä ajamaan LT:tä niin ei tarvitsisi arvuutella kuinka mahtava pyörä se onkaan mutkapätkillä. Goldwingistä olen kerran ottanut kylmät tyypit ja se ei ainakaan tuntunut mopolta jolla viitsisi ajaa missään olosuhteissa. Saati sitten tiellä jossa on mutkia. LT lienee toista maata. Onhan se BMW.

Jos ne LT:n vaihteet ovat niin hirmuisen pitkiä, että sen takia joutuu vaihtamaan pienempää reippaammissa ohituksissa niin mitenkäs ässän kanssa sitten tulee toimeen? Pitääkö sillä ajella kolmosella tai nelosella matka-ajoa, ettei tarvitse vaihteita hämmentää rekkoja ohitellessa?

Aika hyvä huomio.

t. Repa

smile_org.gif

S:llä taas välitykset ovat vain niin pitkät, että jos meinaa sillä parhaimmalla väännöllä ja suurimmalla vaihteella ajaa, niin taitaa nopeus olla tuolla 220-240 km/h alueella.  Eli samalla tiellä S:llä pitää ajaa kakkosella tai kolmosella ja sitten on hauskaa jos saa vain pidettyä etupyörän maassa ja takapyörässä pitoa..

t. Repa
Ehkä tosiaan pitäisi mennä ajamaan LT:tä niin ei tarvitsisi arvuutella kuinka mahtava pyörä se onkaan mutkapätkillä. Goldwingistä olen kerran ottanut kylmät tyypit ja se ei ainakaan tuntunut mopolta jolla viitsisi ajaa missään olosuhteissa. Saati sitten tiellä jossa on mutkia. LT lienee toista maata. Onhan se BMW.

Jos ne LT:n vaihteet ovat niin hirmuisen pitkiä, että sen takia joutuu vaihtamaan pienempää reippaammissa ohituksissa niin mitenkäs ässän kanssa sitten tulee toimeen? Pitääkö sillä ajella kolmosella tai nelosella matka-ajoa, ettei tarvitse vaihteita hämmentää rekkoja ohitellessa?
Käyppäs kokeilemassa nuo kaikki mainitsemasi vempeleet. Ihan mielenkiinnosta.

Aloitetaanpas LT:stä. Mukava, helppo, väännökäs, luonteeton, mauton, hajuton. Kiva ajaa kaikenlaisessa ajossa. Raskas paikallaan. Se, että se on BMW ei tee siitä yhtään parempaa ajettavaa mutkatiellä. Bemarit ovat perinteisesti suhteellisen pitkäakselivälisiä, joten taipuminen mutkaan ei tapahdu yhtä mukavasti kuin japsikyykyllä. Mutta mopo toimii mutkatiellä ihan hyvin. Ainakin minun käytössäni.

Goldwing. GL1800 on ajettavuudeltaan paljon LT:n kaltainen, yllättävän mukava ajaa mutkatielläkin. Muuten hieman vanhahtava. Vääntöä löytyy. Jää joissakin ominaisuuksissa LT:lle. Esim jousitus ja jarrut. Ne muut Goldwingit ovatkin sitten ihan oma tarinansa. Ota alle GL1500/GL1200 ja lähde mutkatielle. Olo on niin kuin olisi lehmän selässä. Ja vauhti kannattaa sovittaa sen mukaan.

K1200S. Sillä nyt voi ajaa matka-ajoa Suomessa vaikka ykkösellä jos sitä haluaa. Tai kutosella. Ihan miten vaan. Kyllä silläkin rekasta ohi pääsee vaikka kuutosella, eihän siitä ollut kysymys lainkaan. Mutta perstuntumalta sanoisin, että on paljon kivempi ohittaa kolmosella kuin kutosella... Niin, pidemmäthän ne välitykset taitavat olla japseissa, 1400:sessa zetorissa ja busassa ainakin huippunopeudesta päätellen.

t. Repa

Ei taida täälläkään kauhean monella olevan kokemusta sekä LT:stä että GW 1800:sta ( tiedän että Repalla on ). Kyllä se GW 1800 taipuu mutkiin aivan yhtä hyvin kuin LT:kin. Itse asiassa wingi on mielestäni ketterämpi ja helpompi heittää puolelta toiselle nopeissa vasen-oikea-vasen-jne yhdistelmissä kuin LT. Molemmat kokoonsa nähden yllättävän ketteriä kun vauhtiin päästään.

nimim. 4 kautta LT:llä ja toistaiseksi 1,5 kautta GW 1800:lla.

Jalkatapit saa raapimaan......
biggrin.gif
Keskituki on vähän turhan herkässä ottamaan, mutta taitaa olla vain hyvä asia että muistuttaa. Renkaat jotka kestää yli 30 000 km (etunen, takaa menee kymppiä nopeemmin) eivät varmaan pitäisi paljonkaan rajummassa kallistelussa.

Kestää kakspäälläkin kallistelua vähän kuoppaisellakin tiellä enemmän kuin mitä kuskin kyljet. Kipu on yleensä äkillinen ja saattaa olla joskus kovakin.

sport05.gif

Iku

Kateudesta veheriänä se koivun vee höpäjää.
Lähinnä huvittuneena ihmettelen joidenkin kirjoittajien fanaattisuutta.

Jossain määrin se on ymmärrettävää kun puolustetaan sitä omaa mopoa, onhan meistä itse kukin ostanut sellaisen mopon joka mielestään sopii itselle parhaiten. Kuka sitten minkäkinlaisella budjetilla. Mielestäni huvittavaksi homma menee siinä vaiheessa kun jokainen aiheeseen liittyvä kysymys otetaan vittuiluna, oletetaan kaikkien valitsevan mopon juuri niillä samoilla kriteereillä joilla itse on tehnyt valinnan ja kun ei osata myöntää oman mopon olevan joidenkin ominaisuuksien suhteen huonompi kuin moni muu.

Vaikka minunkin mopo on bmw:n markkinointiosaston mielestä superhyvä ja kaikkein paras ja vaikka se onkin käyttööni kenties paras kompromissi kaikista mahdollisista moottoripyöristä niin siitä huolimatta suurimmassa osassa ajamistani kilometreistä joku muu mopo olisi parempi vaihtoehto. Joskus jopa LT, vaikka LT:tä minulle paremmin sopivia mopomalleja lieneekin kymmeniä.

"Sori vaan mulla ei ollut aavistusta että kysessä onkin ns.möhköfantti luokkaa oleva moottoripyörä"

"No voi hitsi tulipa sohaistua ampaispesään ...se että nyt heittää djoukkia siitä että Bemu ei kiihdy 5 vaihteella niin jo ollaan heittämässä tulkintoja mistä milloinkin"

"ajamiseen harrastuksena joka on kestänyt 20 vuotta ja käsittää eri tyyppisiä moottoripyöriä kyykystä customiin ja nakupyöriin sekä nykyiseen pyörään...että kokeiltu on..."

"niin en olisi keksinyt perusteita maksaa yli 1,5 kertaista hintaa pyörästä joka ei ole sen parempi kuin halvempi vaihtoehto."

"Voisikohan tuo johtua kenties LT:n kehnommista ajo-ominaisuuksista, jotka eivät innosta kuin köröttelyyn jolloin vähäisetkin tehot riittävät paremmin?

Kummallakaan kun en ole ajanut niin tämä on vain arvailua."

"kun jokainen aiheeseen liittyvä kysymys otetaan vittuiluna, oletetaan kaikkien valitsevan mopon juuri niillä samoilla kriteereillä joilla itse on tehnyt valinnan ja kun ei osata myöntää oman mopon olevan joidenkin ominaisuuksien suhteen huonompi kuin moni muu. "

Laiskana leikkailin kommentteja kun en viitsinyt oikeittain lainata.

Piti kahlata ketju läpi, mutta minun silmiini ei suoranaista fanaattisuutta tarttunut. Enemmänkin asiallisia vastauksia kummallisilta
omg.gif
vaikuttaviin väittämiin.

Varmaan bemaristeissakin on merkkiuskollisia ja omaansa parempana pitäviä, aivan samoin kuin muidenkin merkkien omistajissa, olen kyllä heitäkin tavannut. Onko bemumiehissä enempi, mene ja tiedä?
nixweiss.gif

tounge.gif
Älkää nyt muiden merkkien kuskit vaan hihojanne polttako meidän takia, kun mekin jaksetaan meidän vehkeiden kanssa. Ja vieläpä nautiskella ajamisesta.
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif

sport05.gif

Iku

Minä itte asiassa vasta LT:llä uskalsin ajaa lujempaa mutkiin kuin hayabusalla/Zetorilla...yms. matkasporteilla
biggrin.gif

Pirun ketterä kokoisekseen ja minusta siromman ja sporttisemman näköinen kuin goldwing.Ajosta ei wingeillä ole kokemusta kuin 1200:sta, sen letkurunko suorastaan pelotti ajaa mutkiin.
lookaround_orig.gif

Back