• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Onko ABS jarrut oleellinen turvavaruste moottoripyörässä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja peitsamo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Lomareissulla prätkällä Sloveniassa tuli tilanne, vaikka kunka koetin olla varuillani, että taajamassa hätäjarrutus oli suoritettava, ja kaksi päällä matkavarustuksella ABS:ät sen kun ulisivat.
Jos olisi ollut manuaalit, niin mitä todennäköisemmin etunen lukkoon ja lipat. Noh, vauhtia oli vähän eli henkilövahingot olisivat jääneet pieniksi, aineelliset eivät - ja sehän on taas toinen juttu.

Kaksi vuotta sitten tapasin Itävallassa ikämiehen, jolla oli semmoinen iso Harrikka joku äxyyzetööärräzkörrelectrablide mikä lie - kuitenkin semmoinen iso tyypillinen Harrikkarauta ja kaverilla oli kokemusta eurooppa-ajoista muillakin vehkeillä. Sanoi, että hänen 1. lisävaruste oli ABS:ät tuplalevyillä Harrikkaankin, ihan ja vain turvallisuuden takia...

Sinänsä, kun leijonanosa prätkäilyistä Härmässä on sitä perusmaantiemoottoripyöräilyä, niin of course ABS:ät, jotka uusissa prätkissä ovart pakolliset 2016 jälkeen ovat erinomainen asia. Ja kun tiedetään, että poiskytkentämahdollisuus on oleellista vain hyvin marginaalista käyttäjäryhmää varten, sitä ei vakiona tarvita, niin ne, jotka poiskytkentää halajavat, tilatkoon sen lisävarusteena.

Motoristi1958 sanoi:
Lomareissulla prätkällä Sloveniassa tuli tilanne, vaikka kunka koetin olla varuillani, että taajamassa hätäjarrutus oli suoritettava, ja kaksi päällä matkavarustuksella ABS:ät sen kun ulisivat.
Jos olisi ollut manuaalit, niin mitä todennäköisemmin etunen lukkoon ja lipat. Noh, vauhtia oli vähän eli henkilövahingot olisivat jääneet pieniksi, aineelliset eivät - ja sehän on taas toinen juttu.

Kaksi vuotta sitten tapasin Itävallassa ikämiehen, jolla oli semmoinen iso Harrikka joku äxyyzetööärräzkörrelectrablide mikä lie - kuitenkin semmoinen iso tyypillinen Harrikkarauta ja kaverilla oli kokemusta eurooppa-ajoista muillakin vehkeillä. Sanoi, että hänen 1. lisävaruste oli ABS:ät tuplalevyillä Harrikkaankin, ihan ja vain turvallisuuden takia...

Sinänsä, kun leijonanosa prätkäilyistä Härmässä on sitä perusmaantiemoottoripyöräilyä, niin of course ABS:ät, jotka uusissa prätkissä ovart pakolliset 2016 jälkeen ovat erinomainen asia. Ja kun tiedetään, että poiskytkentämahdollisuus on oleellista vain hyvin marginaalista käyttäjäryhmää varten, sitä ei vakiona tarvita, niin ne, jotka poiskytkentää halajavat, tilatkoon sen lisävarusteena.

Eihän ABS ole autoissakaan pakollinen. Jokin tässä mättää, kun pakolla syötetään asioita kurkusta alas. Jonain päivänä on varmaankin mopo, jossa ABS, mutta se on oma valinta. Aluksi ajattelin itsekin, että ABS pakko uusille pyörille on hyvä asia, mutta eihän se ole. Moottoripyörä on ihan toimiva kapistus ilmankin.

Viimeinen kommentti hyvin tyypillinen ihmiselle kuin ihmiselle. Kun muutoksesta ei ole itselle haittaa, niin hyvä homma. Muut sopeutukoot.

Pekkavee sanoi:
Ihme jankutusta koko ketju. Oikea vastaus alkuperäiseen kysymykseen on, että ABS jarrut ovat oleellinen turvavaruste moottoripyörässä.

Pekka
:O:O:O
Joo, tässä ei enää argumentit riitä.

Taitaa olla parempi lähteä kaupoille katselemaan uutta kypärää. Pitäisiköhän ostaa avokypärä.

JMH sanoi:
Eihän ABS ole autoissakaan pakollinen. Jokin tässä mättää, kun pakolla syötetään asioita kurkusta alas. Jonain päivänä on varmaankin mopo, jossa ABS, mutta se on oma valinta. Aluksi ajattelin itsekin, että ABS pakko uusille pyörille on hyvä asia, mutta eihän se ole. Moottoripyörä on ihan toimiva kapistus ilmankin.

Viimeinen kommentti hyvin tyypillinen ihmiselle kuin ihmiselle. Kun muutoksesta ei ole itselle haittaa, niin hyvä homma. Muut sopeutukoot.
Totta turiset, eihän se pakolla. Kiteytetään sen verran, että on se oleellinen turvallisuuta lisäävä lisävaruste - yleisesti ottaen, pysyäksemme tarkasti sisällössä.

OT, niin prätkissä , kuin kotiloissa.

Täällähän oli muuten jo purettu tämä "oleellinen" neljään eri luokitukseen, mahtoiko monikaan enää muistaa avausviestiä:

Mitä mieltä raati on, onko ABSit moottoripyörässä a) välttämättömät, b) tarpeelliset, c) hyvä olla olemassa vai d) kalliit ja tarpeettomat, kun puikoissa on kokematon kuski? Vastauksia vois yrittää perustellakin.

Heittäisinpä tästä vielä että ne ovat välillä C)-D) riippuen käyttäjästä. Tästä on jo väännettykin. A-B antavat kuvan, että ne olisivat edellytys turvalliselle ajamiselle.

Monestihan abs -jarrujen kuten muidenkin turvavarusteiden kovimpia vastustajia ovat ne, joilla niitä ei ole tai ne, jotka eivät tiedä miten paljon niistä on hyötyä. Mitä nyt nopeesti selasin tän viestiketjun läpi, niin enpä löytänyt yhtään abs -pyörällä ajavaa henkilöä, joka niitä olisi erityisemmin moittinut. Ja erityisesti ne kenet abs on pelastanut kaatumiselta tai muulta ikävältä, osaavat arvostaa niitä erityisen paljon eli eiköhän tuo kerro jo aikapaljon abs:n erinomaisuudesta.
Ja kun on seurannut tässäkin foorumissa olleita viestejä pitkin ajokautta miten mopoilla kaatuillaan lukkojarrutusten takia, niin on oikein hyvä vaan kun tekniset apulaitteet yleistyvät.

31 vuotias mies ja CBR 1000RR. Jarkolta lähti henki.
Tuolla on esimerkki siinä alussa miten käy, jos ei ole ABSia. Tai jos ei osaa jarruttaa ABSittomalla. Takapyörä lukkoon, ulos ja puuta päin. Nopeutta 100km/h.
Jarkko oli kyllä käynyt radallakin harjoittelemassa, mutta jotenkin vaan sitten sattui tuo virhe, että takapyörä meni lukkoon.
Linkki Liikenneturvan oppaaseen "Mitä moottoripyöräilijöiden kuolemankolareista voidaan oppia"
Tuossa jutussa on muutakin asiaa ABS jarruista.

ABS on oikeasti ihan hyvä juttu ja saattaa säästää henkesi ja mun hengen kanssa.
Mulla on nimittäin pyörässäni ABS ja se toimii hienosti.
Herättelen sitä useasti jarruttelemalla etu- ja takapyörän "lukkoon", jotta tiedän että se on oikeasti hereillä.
Se ABS yksikkökin pysyy paremmassa kunnossa, kun saa välillä hommia.

Pekka

Pekkavee sanoi:
Tuolla on esimerkki siinä alussa miten käy, jos ei ole ABSia. Tai jos ei osaa jarruttaa ABSittomalla. Takapyörä lukkoon, ulos ja puuta päin. Nopeutta 100km/h.
Jarkko oli kyllä käynyt radallakin harjoittelemassa, mutta jotenkin vaan sitten sattui tuo virhe, että takapyörä meni lukkoon.
Linkki Liikenneturvan oppaaseen "Mitä moottoripyöräilijöiden kuolemankolareista voidaan oppia"

ABS on oikeasti ihan hyvä juttu ja saattaa säästää henkesi ja mun hengen kanssa.
Herättelen sitä useasti jarruttelemalla etu- ja takapyörän "lukkoon", jotta tiedän että se on oikeasti hereillä.

Pekka

Miksi Jarkko meni ylipäätään takajarrulle, kun ei se pyörä sillä pysähdy vaan etujarrulla. Itse olen niin käsi, etten käytä takajarrua ollenkaan (April(l)ia, ei se edes ota :D) vaan etujarrua + vaihdejarrutusta kytkimellä (luistokytkin).

A.D

ABS jarruissa varmaan suuria eroja. Kaikki ne toimivat ja "naksuttavat". Uusimpiin ABS järjestelmiin pääsee käsiksi vain uutta kalustoa hankkimalla.

Tutustuin hieman Hondan ABS järjestelmään ja siinähän on jatkettu Hondan ajatusta Dual jarrujärjestelmästä, joissa jarruvoima jakautuu sekä etu että takapyörään samanaikaisesti, riippumatta siitä jarrutetaanko käsijarrulla tai jalkajarrulla.
Hondan ABS järjestelmässä paniikkijarrutuksessa, jalkajarrua painettaessa jarruvoima jakautuu myös etupyörään. Tämä on mielestäni oikea suunta, jos halutaan lisätä turvallisuutta paniikkijarrussa.

- Kuten orgin summermeetingissä selvisi. Kuivalla ABS jarruilla hidastus heikompi. Yritin löytää videota, mutta en hakemisesta huolimatta löytänyt. Jos on merkitystä paniikkijarrussa on eri asia.

- Hiekkatiellä ABS paras kytkeä pois päältä.

- Sadekelillä ABS varmaan omassa luokassaan.

Miten ABS toimii kun hiekkaa asvaltilla? Onko olo sama kun hiekkatiellä?

Kerhotoiminnan puitteissa kun viimeksi jarrutusharjoituksia järjestettiin, niin 5% jäsenistä tuli paikalle, eli n.10. Vaikka kuinka yrittää houkutella niitä kuskeja, jotka eniten kaipaisivat harjoittelua, niin vastaus on usein, että "ajan niin varovaisesti", ei kiinnosta. Entä jos se joku muu aiheuttaa vaaratilanteen......ei muuta suhtautumista.
Oma käsitykseni on, että harjoittelematta ei selviä juuri yhtään paremmin vaikka ABS jarrut olisivat alla.
Yllä kuuvaamassani tilaisuudessa oli kolmessa pyörässä ABS jarrut. Kahdessa pyörässä ABS jarrut toimi omituisesti ja jarrutettaessa häiritsevästi, heikentäen jarrutehoa oleellisesti. Toisessa selvisi, että vika renkaissa. Olivat olleet käytössä kolmatta kautta. Yamahan fj:n ongelmat jäi selvittämättä, pyörä meni myyntiin. Molemmat pyörät olivat about vm. 2005

En vastusta ABS jarruja, enkä tiedä miten uusimmat järjestelmät toimivat käytännössä, mutta edellisen evoluutiomallien kohdalla on toivomisen varaa.

Pekkavee sanoi:

Pekka

Yhteenvedossa painotetaan tarkkaavaisuutta, ryhmäajon vaikeutta ja kaarreajon harjoittelua. ABS-jarruista ei sanottu sanaakaan. Jarkon virhe oli, että tarkkaavaisuus herpaantui. Ei se, että ABS:t jäivät kauppaan. Tekstistä ei ilmennyt, että oliko pyörä kuinka kallellaaan tai kuinka voimakkaasti kuski sen takajarrun polkaisi. Jos oli kallellaan ja siitä polkaisee jarrun pohjaan, voi perä lähteä lapasesta vaikka kuinka on ABS:t. Vanhemman tekniikan ABS toimii parhaiten pystyasennossa ja uudemmillakin kallistusantureita hyödyntävillä mopo voi pyrkiä pystyyn eli menemään suoraan voimakkaassa jarrutuksessa, jolloin matka jatkuu tangentin suuntaan ellei pistä vastaan. Toki pystyssä mennään...

Tuosta tilanteesta olisi ehkä selvinnyt kokonaan ilman jarruja, luulen juuri siksi jutussakin olleen maininnan kaarreajon harjoittelusta. Se on ihan väärää propagandaa, että nyrkkisääntönä ABS:t pelastaa. Jos mutkateilla joutuu mutkia menemään paniikkijarrulla, kipin kapin harjoittelemaan tai sitten vauhtia pois. ABS-jarruilla ei kannata lähteä paikkaamaan taitotason ja vauhdin epäsuhtaa.

Kiitti linkistä, on mielenkiintoista luettavaa.

Niin ja valitsin jo alussa vaihtoehdon C) Hyvä olla olemassa.

Kaimaani sanoi:
Joo, tässä ei enää argumentit riitä.

Taitaa olla parempi lähteä kaupoille katselemaan uutta kypärää. Pitäisiköhän ostaa avokypärä.

Tai jättää se kypärä ja muutkin ajovermeet kokonaan pois...

Tossa yksi epätieteellinen artikkeli, jossa tämä psykologinen puoli on melko kansantajuisesti esitetty:

http://www.motorcyclistonline.com/howto/street_savvy/122_1107_modern_motorcycle_safety_street_savvy/

Lontooksi teorian nimi on "risk compensation" tai "risk homeostasis". Kuten asiaan kuuluu, tieteen piirissä väitellään teorian puolesta ja vastaan. Ymmärtääkseni vahvin empiirinen näyttö teorian puolesta löytyy nimenomaan ajoneuvojen turvallisuushilavitkuttimien parista. Sinänsä ilmiö, jota teoria kuvaa, on hyvinkin arkijärkeen käypäinen.

finn sanoi:
- Kuten orgin summermeetingissä selvisi. Kuivalla ABS jarruilla hidastus heikompi. Yritin löytää videota, mutta en hakemisesta huolimatta löytänyt.

Tähän asiaan (taas) tarkennan, että tuolla tapahtumassa ABS-pyörällä ei tehty jarruteknisesti oikeaa jarrutusta vaan ns. paniikkijarru eli nopeasti vaan kahva pohjaan, toivotaan parasta ja antaa elektroniikan hoitaa. Siis etupää ei päässyt painumaan kunnolla alas ja jarrutuksen teho jäi selvästi huonoksi vrt. huippukuskien tekemät jarrutukset ilman ABS:eja siinä vierellä. Haluan tämä tuoda näissä keskusteluissa esille ettei ihmisille jää sellaista kuvaa, että ABS-jarrut olisi oikeesti noin paljon huonompia. Ja samalla ihmiset ymmärtäisi, että ABS-jarrullisella pyörälläkin pitää opetella se oikea jarrutekniikka hyvä jarrutehon saavuttamiseksi. Itse olin tuon ABS-pyörän puikoissa silloin tapahtumassa. Video taitaa olla facebookin puolella .ORG!:in ryhmässä.

Streethawk sanoi:
Tähän asiaan (taas) tarkennan, että tuolla tapahtumassa ABS-pyörällä ei tehty jarruteknisesti oikeaa jarrutusta vaan ns. paniikkijarru eli nopeasti vaan kahva pohjaan,
Kuinkahan toi asia on BMW pyörissä, joissa on Telelever jousitus ja rakenne edessä? Eihän ne niiaa juuri ollenkaan jarrutuksessa vaan menee samassa asennossa jarrutuksen läpi.
Mä ainakin olen vetänyt aina kaikki heti oitis mun kahvasta. Ja pyörä on BMW R1100GS.
Pitäisikö muuttaa tyyliä?

Pekka

Pekkavee sanoi:
Kuinkahan toi asia on BMW pyörissä, joissa on Telelever jousitus ja rakenne edessä? Eihän ne niiaa juuri ollenkaan jarrutuksessa vaan menee samassa asennossa jarrutuksen läpi.
Mä ainakin olen vetänyt aina kaikki heti oitis mun kahvasta. Ja pyörä on BMW R1100GS.
Pitäisikö muuttaa tyyliä?

Pekka

Suosittelen testaamaan asiaa. Ainakin mun 1000RR Hondassa keula jää tosi kevyeksi ja ABS tekee hirveesti töitä. Oikealla jarrutekniikalla eli hieman rauhallisempi aloitus siirtää painoa ensin paremmin eteen ja jarruteho selkeesti parempi.

Streethawk sanoi:
Tähän asiaan (taas) tarkennan, että tuolla tapahtumassa ABS-pyörällä ei tehty jarruteknisesti oikeaa jarrutusta vaan ns. paniikkijarru eli nopeasti vaan kahva pohjaan, toivotaan parasta ja antaa elektroniikan hoitaa. Siis etupää ei päässyt painumaan kunnolla alas ja jarrutuksen teho jäi selvästi huonoksi vrt. huippukuskien tekemät jarrutukset ilman ABS:eja siinä vierellä. Haluan tämä tuoda näissä keskusteluissa esille ettei ihmisille jää sellaista kuvaa, että ABS-jarrut olisi oikeesti noin paljon huonompia. Ja samalla ihmiset ymmärtäisi, että ABS-jarrullisella pyörälläkin pitää opetella se oikea jarrutekniikka hyvä jarrutehon saavuttamiseksi. Itse olin tuon ABS-pyörän puikoissa silloin tapahtumassa. Video taitaa olla facebookin puolella .ORG!:in ryhmässä.

kun kerran näytät noista jousitusasioista ymmärtävän, niin kerrotko mulle vaikka vielä että mikä sitä etupäätä estää painumasta..

tapahtuuko se paniikkijarrutus niin äkkiä ettei keula ehdi sitä tajuamaan??

muistaakseni noissa etujarruissa oli joissain pyörissä joskus jopa niiaamisen esto tai jtn...:bye:

Yhteenveto: Takajarrua ei saa kayttaa joten siina saa olla ABS jos se on kytketty pois sitten kun ajetaan savannilla ja etu ABS ei saa olla vaikka se on ainoa jarru mita tosimies kayttaa paitsi jos pitaa kaantaa takajarrulla niin ABCDS pitaa kytkea pois ja sita takajarrua ei saa kayttaa mutta silla saa kaantaa jos ajaa savannilla missa ei ole asphalt.

Muistinko mainita etujarrun..? Siina saa olla jos sita ei kayta muulloin kuin silloin kun se on kytketty pois.

adville sanoi:
kun kerran näytät noista jousitusasioista ymmärtävän, niin kerrotko mulle vaikka vielä että mikä sitä etupäätä estää painumasta..

tapahtuuko se paniikkijarrutus niin äkkiä ettei keula ehdi sitä tajuamaan??

muistaakseni noissa etujarruissa oli joissain pyörissä joskus jopa niiaamisen esto tai jtn...:bye:

Joo, keula ei ehdi reagoida, jolloin painoa ei siirry etuselle, mikä johtaa siihen, että pito on huonompi ja ABS puuttuu peliin, mikä tarkoittaa, ettei se paino siirry kunnolla etuselle koko jarrun aikana.

Kai tässäkin se optimi menee niin, että sitä mukaa kun pumput lyhenee jarrupaine kasvaa aina maksimiin saakka, kun pumput ovat kasassa.

Fuck it... emmää oikeasti tiedä.

Back