• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Onko ABS jarrut oleellinen turvavaruste moottoripyörässä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja peitsamo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Streethawk sanoi:
Mun Hondassa taisi olla 7km/h ja sen alle, niin ABS ei ole toiminnassa.

Kiitos, eli on tuo abs-kokemattomalle aika hyvä lisä turva, kyl mä haluisin tällä tietämyksellä että olisi abs-jarrut lisänä. No pitää joskus kokeilla sellaista:p

Oma vaatimaton mielipiteeni on että laittaisin aika monta muuta muuttujaa ABSien edelle vaikka ei niitä vastaan olekaan mitään, päinvastoin. Siinä vaiheessa kun mopoillessa tuudittaudutaan tekniikan varaan turvallisuudessa niin ollaan hakoteillä. Tottakai turvallisuustekniikka on hyvä asia mutta siinä vaiheessa on ihan sama jos luetaan vaan esitteestä ettei jarrut lukkiudu :D toki täällä on painotettu että pitää harjoitella tms, mutta kuinka moni sen oikeasti tekee ?
Itse pärjään hyvin lukkiutumattomilla jarruilla vaikkei ABSit olekaan, enkä ihan heti näe niissä hyötyä varsinkaan alitehoisissa customeissa, eli vähän riippuu kuka ajaa ja millä ja miten katselee ympärilleen. Kyykyllä ajellessani en tarvinnut abseja koska kahvan säätely luonnistui helposti, kaikilla se ei onnistu joten varmasti on abseista apua.

valuvika sanoi:
Tottakai turvallisuustekniikka on hyvä asia mutta siinä vaiheessa on ihan sama jos luetaan vaan esitteestä ettei jarrut lukkiudu :D toki täällä on painotettu että pitää harjoitella tms, mutta kuinka moni sen oikeasti tekee ?

Veikkaan että suunnilleen yhtä moni ABS-jarrullisen kuin absittoman pyörän omistajakin. Jälkimmäinen näistä vaan on se, joka harjoittelusta hyötyisi vieläkin enemmän.

Juuri näin, ellei ulosmitata osaamista tekniikalla. Olen enemmän itsesuojeluvaiston kuin tekniikan kannalla mopolla liikuttaessa, oikeat vaaratilanteet on kuitenkin aika vähissä.

Olen vahvasti sitä mieltä että ABS:ien oleminen tai olemattomuus ei vaikuta siihen harjoitteleeko kuljettaja jarruttamista tai ei. Ehkä jopa niin, että ABS-pyörällä ajaja voi olla enemmän turvallisuushakuinen, ja harjoitella jopa enemmän? Ihmisestä se on kiinni jaksaako treenata tai ei, ei pyörästä.

no mulle noi absit tuli ton tehottoman kustomin vakiovarusteena ja olisin ostanut sen kuitenkin, vaikkei olisi abseja ollutkaan..

ja kyllä, ihan mielenkiinnosta olen "treenannut" jarruttamista, mutta ihan mielenkiinnosta tekniikkaa kohtaan..

ensin hiekalla takajarrulla, sitten molemmilla ja viimeksi pelkällä etujarrulla hitaasta vauhdista, sitten lisää vauhtia ja viimeksi asfaltilla...

mitä pjtävämpi alusta ,sen paremmin toppaa

radalla kun saa jarrut kunnolla kuumaksi niin sitten vasta pysähtyykin, eikä vielä koskaan ole edes yrittänyt lukkiutua, ei ole edes vingahtanut...

sen kun muistaa että luikkaalla jarrutusmatka kasvaa aivan älyttömäksi:bye:

Sanotaan nyt avausviestin vaihtoehdoista c. Kortin saamisen jälkeen molemmat pyörät on ollut abseilla ja erityisesti jälkimmäisen kohdalla se oli jo vaatimus. En vain ole kokenut niistä olleen mitään radikaalia haittaa ja muutamalla kerralla on varmasti ollut hyötyä. Peuran loikatessa puskasta lievässä kaarteessa ja kunnon mutkailuvauhdissa, tuli viimeistään koettua että hyötyä oli. Osuma tuli mutta vain sivu-sellainen ja tappiona oli vain tärisevät kädet ja peuralla kunnon päänsärky stongaosumasta.

Meikäläisen nykyisen tyyppisellä maantie/mutkapätkä ajolla en vain ole kokenut noista olleen mitään haittaa. Jos nyt jotain pitää keksiä niin nykyisen mopon Sport-ajomoodissa voisi etupään absi tulla pikkaisen myöhemmin mukaan. Jos vain perse kestää absipyörän hankkimisen niin jatkossakin ne tulee mopossa olemaan. Tuon nykyisen vessan kun hankin niin absittomuus rajasi vaihtoehdot käytännössä kahteen.

Bone sanoi:
Mahdollisesti.... väistäminen ylipäänsä oli mahdollista ja tuollaisessa mahdollisuudessa absit varmasti helpottavat manööverin
suorittamistakin noin käytännössä.
Mutta oikeasti kaikkien pitäisi opetella käyttämään työntöohjausta nopeaan väistöön ja ajolinjan vaihtamiseen vaikka kesken kurvin. Työntöohjauksella pystyy tekemään tosi nopeita väistöjä ja ajolinjan muutoksia, jos sen oikeasti on harjoitellut.
Monikaan ei sitä osaa.

Olen jotenkin ihmetellyt, että MP-koulutuksessakaan ei tuota työntöohjausta oikeasti opeteta.
Sehän toimii jo kävelynopeuksista ylöspäin.
Itse olen opettanut sitä mopo (siis 50 cc) ajotunneilla hyvällä menestyksellä kanssa.

Pekka
:O:O:O

adville heitti juuri erittäin hyvän esimerkin: on treenannut, hiekalla, assulla, tms. Päivän epistola on kuitenkin mutkaan liian lujaa, mutkassa jotain muuta kuin asvalttia, en seuraa liikennettä, joku tulee vasurista,tms. Oikeastaan ainoa kysymykseni on: kumpi on parempi, ABS vai ennakointi ? Kyllä voin mennä montulle ja vetää reikä päässä (kivaa) mutta huonostihan siinä käy jos sattuu huono päivä. Jos kruisaan niin paremmin menee kun tiedän mitä mistäkin tulee ja varaudun siihen että tuo kotilo tulee eteen, tms ?
Sen jälkeen kun perusjutut/itsesuojeluvaisto on hallussa niin kannatan ABS:iä.

+

valuvika sanoi:
Oikeastaan ainoa kysymykseni on: kumpi on parempi, ABS vai ennakointi ?

Kysymyksesi ei ole relevantti, sillä vaihtoehdot eivät ole millään tavalla toisiaan pois sulkevia.

C-A-D sanoi:
En ajele radalla. Olen tasan tavan maantiemopoisti. 34v takana ja *tiedän* ABS:n pelastaneen minut vähintään yhden käden sormilla lasketut kerrat kaatumiselta tai törmäämiseltä. Miten noissa tilanteissa olisi käynyt ilman ABS'ää - ei harmainta hajua, mutta jokaisen tapahtuman jälkeen vahva tunne siitä, että "hitto, menipäs tyylikkäästi" (sen normivapinan lisäksi). Jos vaimo keksisi alkaa haluta mopoilla ei tulisi mieleenkään laskea tuota varsinkaan aloittelijana liikenteeseen ilman ABS'ää.

Suurimman ajan tuosta 34 vuodesta kuitenkin olet ajanut ilman ABSeja, vai miten kauan noita pyörissä on ollut? :O

3JJ sanoi:
Kysymyksesi ei ole relevantti, sillä vaihtoehdot eivät ole millään tavalla toisiaan pois sulkevia.
Tuossa olet aivan oikeassa. Ennakointi on välttämätöntä, jotta selviät hengissä, ja ABS on hyvä juttu.

Pekka

Royal Enfieldillä oli prototyypissä ABS joskus 1958. BMW K100 taisi olla eka oikea "tuotantopyörä", ja se oli herran vuotta 1988. Eli pyörissä ABS:eja on ollut jo 25 vuotta.

Eiköhän tuo riipu vaimosta; jos haluat päästä eroon, osta ilman. Muuten ehdoton kyllä abseille. Eka pyöräni oli ilman abseja, jolla pärjäsin 4 kautta kaatumatta, yhdellä vaaratilanteella josta selvisin onnella. Nyt on absit ja ilman niitä en enää pyörää osta, en itselleni enkä vaimolleni. Tosin vaimo ei aja pyörää, mutta kyse on myös autosta....

Eikös se nyt kuitenkin ole näin, että normaali olosuhteissa on sama onko ABS:it vai ei? Jos normaali olosuhteissa ABS:it raksuttaa kulkuvälineestä riippumatta, on varmaan syytä tarkistaa omia ajotottumksia. Paniikki tilanteissa ABS:t eivät ole se ainut pelastava enkeli, vaan kyllähän edelleenkin kuski ajaa pyörää. Mutta ABS:t kyllä antaa kuskille lisää pelivaraa ja paremmat eväät selviytymiseen paniikki tilanteesta.
Mutta edelleenkään ABS:iin ei pidä liika sokeasti uskoa, ei ne pysty ihmeisiin.
Ihan offtopicina ABS:eista: isä on "vanhan liiton" autoilijoita ja on mennyt kuormurilla takaperin enemmän kuin monet etuperin. Hän pyrki välttämään loppuun asti ABS-autoa. Mutta yhdessä autossa ne tuli vakiona ja pakko ottaa. Kokoajan oli nurinaa "jarruttomasta autosta". Tuli sitten syksyn ekat liukkaat ja aamulla nurina että miten tuolla "jarruttomalla autolla" selviää. Illalla kotiin tuli kokonaan toinen mies - päivän aikana "jarruttoman auton jarrut" oli muuttuneet maailman parhaimmiksi jarruiksi. Kuulemma auto kääntyi hyvin, vaikka pihaan kurvatessa jarruttikin... Eli tarinan opetus lukkiutumaton pyörä ohjaa jarrutuksessa

3JJ sanoi:
Royal Enfieldillä oli prototyypissä ABS joskus 1958. BMW K100 taisi olla eka oikea "tuotantopyörä", ja se oli herran vuotta 1988. Eli pyörissä ABS:eja on ollut jo 25 vuotta.
Niinhän se oli. BMW K100 oli eka. Vuonna 1994 tuli ne jarrut, jotka mulla on eli BMW ABS II. Ja toimivat erinomaisesti ABS jarruina. Sen jälkeen on tullut vielä hienompia ABS jarruja. Mutta ei noissa minunkaan ABS jarruissa mitään vikaa ole, vuodelta 1999.Toimivat erinomaisesti, varsinkin kun virkistelee niitä aina joskus jarruttelemalla ne "lukkoon" eri vauhdeista hiekalla ja asfaltilla. Pysyvät virkeinä sillä tavalla.

Pekka

Autolla tosiaan pystyy väistöliikkeen tekemään jarru pohjassa ABS:llä. Mutta mites se on pyörän kanssa, pystyykö silläkin tosiaan oikeasti väistämään jarru pohjassa jos on ABS?

Vai meneekö se siihen kuitenkin, että ensin jarrutetaan ja sitten väistetään? Siinä tapauksessahan ABS ei kuulosta ehkä yhtä hyödylliseltä pyörässä kuin autossa.

Nimim. ei kokemusta.

Siis oikeasti ABS-jarrut ovat varmasti hyvät, lähinnä kiinnostaa se että kun meillä on kaksi kappaletta pyöriviä esineitä, mikä ihme tekee jarrutuksesta ilman niitä niin kovin vaikeaa ?
Siis jos omaat ajotaidot, eri asia jos sinulla ei ole mitään kuvitelmaakaan miten kaksipyöräinen käyttäytyy, eikö nykyisessä autokoulussa opeteta perusasioita, jatka autolla (huoh) ?
Kunnioitan myös nöösejä, mutta oikeasti, eihän nekään pysty endoihin enää :D
Edit: tämä ei ollut kenellekään hkohtaisesti.

Back