• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Omatekoinen alipainemittari

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Custi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Voisiko joku antaa ohjeita miten sellainen, Mahdollisimman yksinkertainen, tehdään? V2 kone olisi kyseessä
Yritin etsiskellä haulla foorumeista mutta en löytänyt, olen kyllä ohjeita .orgissa nähnyt olevan.
nixweiss.gif

Bilteman mittarit ei muistaakseni paljon maksa.

Ne pitää vaan kalibroida näyttämään samaa arvoa samassa paineessa (yllätys). Onnistuu vaikka piirtämällä tussilla mittarin lasiin oman asteikon.
Niin ja jokin kuristin letkuun ettei viisarit väpätä aivan mahottomasti. Esim. porata johonkin pieneen tulppaan 1 mm reikä ja ängetä se letkuun.

Hmm.. kannattaskohan kävästä Mopo Sportissa Vantaalla. sieltä saa kunnollisia nestevaimennettuja synkka mittareita, eivätkä ihan mahdottomii maksa
cool.gif

Tein ite ja hyvin toimi. Hintaa tuli syksyllä n. 22 euroa, kun osti kaikki osat (neljälle kaasarille). Migin suuttimet maksoi melkein kympin, joka vähän kirpas!  
omg.gif

Idea on siis se, että jos tekee manometrin kahdelle kaasarille, otat noin kuusi metriä letkua, täytät noin pari metriä siitä vedellä ja laitat letkun pääihin migin suuttimet (pienimmät, mitä löytyy, eli 0.6 mm). Sitten sopivat palat vielä letkun päihin, että saat ne kaasareihin kiinni. Synkatessa letku muodostaa U:n muotosen lenkin, jonka alaosassa vesi näyttää kahden letkunpään paine-eron. Kun varaat tarpeeksi letkua ja U:n sakarat tarpeeksi korkealle, niin kaasarit ei ime vettä, vaikka ne olisivat kovinkin epäsynkassa.

keskustelu

Oliko kyseessä tämä: Bilteman mittari
Halvaksi tulis kyllä pari tuollaista jos toimii vaimennettuna.
Joo, itse joskus säätelin kahdella tollasella. Kyllä se toimi kun oli pitkien (2m) letkujen päässä seinään kiinnitettynä ja kuristimet välissä. Keskenään ne on helppo kalibroida liittämällä ne vaikka T-littimellä samaan kurkkuun tai itse imemällä. Ja piirtää sopivan asteikon.

Jos enemmän aikoo säädellä niin sitten oikeaan mittarikauppaan.

Joo, itse joskus säätelin kahdella tollasella. Kyllä se toimi kun oli pitkien (2m) letkujen päässä seinään kiinnitettynä ja kuristimet välissä. Keskenään ne on helppo kalibroida liittämällä ne vaikka T-littimellä samaan kurkkuun tai itse imemällä. Ja piirtää sopivan asteikon.

Jos enemmän aikoo säädellä niin sitten oikeaan mittarikauppaan.
Bensaa liekeille
033102beer_1_prv.gif

DSIISUS, notta työ jaksatte parin kympin edestä ährätä kun muutamalla kympillä saa ihan oikeita ja tuohon tarkoitukseen tehtyjä mittaristoja... ei ymmärrä
nixweiss.gif
... No kai se on sitten sitä harrastamista. Toisaalta miksette tee momenttiavaimia itse?
tounge.gif

ja sitten taas
033102beer_1_prv.gif

Bensaa liekeille
033102beer_1_prv.gif

DSIISUS, notta työ jaksatte parin kympin edestä ährätä kun muutamalla kympillä saa ihan oikeita ja tuohon tarkoitukseen tehtyjä mittaristoja... ei ymmärrä
nixweiss.gif
... No kai se on sitten sitä harrastamista. Toisaalta miksette tee momenttiavaimia itse?
tounge.gif

ja sitten taas
033102beer_1_prv.gif
No eipä niitä muutamalla kympillä paria taida saada, ainakaan parempia mittareita.

Ja tuli se momenttiavaintakin melkein jo tehtyä kun Stahwillen avaimesta pyysivät yli 2000 markkaa sillon joskus.
idea3.gif

Edittiä: Niin sen Stahwille oli 1/4 tuuman vääntiöllä.

Bensaa liekeille  
033102beer_1_prv.gif

nixweiss.gif
tounge.gif

ja sitten taas  
033102beer_1_prv.gif
No eipä niitä muutamalla kympillä paria taida saada, ainakaan parempia mittareita.

Ja tuli se momenttiavaintakin melkein jo tehtyä kun Stahwillen avaimesta pyysivät yli 2000 markkaa sillon joskus.  
idea3.gif

Edittiä: Niin sen Stahwille oli 1/4 tuuman vääntiöllä.
Kyllä saa... (muutamalla kympillä) JA OIKEASTI HYVÄN

CARBTUNE

Ne pitää vaan kalibroida näyttämään samaa arvoa samassa paineessa (yllätys). Onnistuu vaikka piirtämällä tussilla mittarin lasiin oman asteikon.
Niin ja jokin kuristin letkuun ettei viisarit väpätä aivan mahottomasti. Esim. porata johonkin pieneen tulppaan 1 mm reikä ja ängetä se letkuun.
JOO, rakensin just ite Bilteman mittareista synkkaustyökalun, kyll onnistuu ku laittaa letkut vitu´n tiukkaan solmuun, muuten heiluu ku mielettömän mu...u mielipu...n pers...ssä!
buttrock.gif

On tuo mittari just, mutta letku pitää käytännössä tuketa melkein kokonaan. Itse laitoin letkuun 5mm pultinpätkän ja nyt ovat liikkeet rauhalliset ja hyvin luettavissa
sport05.gif

Niin eikä mitään reikää pulttiin, kulkee sen verran "ilma" kun tarvitsee.

Back