• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Omat lapset motoristeina

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Trinity
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eihän se helppoa ole kun jälkikasvu haluaa tehdä ja kokeilla samoja asioita mitä itse on tullut tehdyksi, ennemmin tuntuu pelottavalta.

Tyttäreni halusi nimenomaan mopon, koska ajatteli mahdollisesti ajavansa kevarikortin, oppisi vaihteita sekä kunnollisen jarruttamisen.

Kun oli mahdollisuus ostin tytölle Yamahan supermoto mopon jossa on mielestäni sama runko ja jarrut kuin vastaavasa piikin jammussa (saatan olla väärässäkin).

alussa ajamista ja jarruttamista harjoiteltiin pienillä lähikaduilla minä fillarilla ja tyttö mopolla. Sitten jatkettiin että minä "tunturiässällä" ja tyttö mopolla (molemmat varmaan aika hyvännäköisiä yhdistelmiä) näin mentiin noin puolitoista viikkoa.

Alunperin ajattelin, ettei mopoa missään nimessä viritetä, eikä sitä itseasiassa olekkaan vieläkän tehty. Mopo kulki noin 40km/h tullessaan meille. Kerran kokeilin mopoa itse käydessäni hakemassa tupakkaa huoltoasemalta jolle matkaa oli noin kilometri ja jokainen auto joka tuli takaani ajoi ohitseni, joku lähempää joku kauempaa, eipä tuntunut kovin turvalliselta.

Tuli ensimmäisen huollon aika ja huollossa kysytiin, että laitetaanko virityspaketti, sanoin ettei missään nimessä. Pyysin huollon poikia palauttamaan mopon tehtaan lähtöarvoihin. Ajattelin että mopo kulkisi hieman paremmin ja että moottori toimisi ja kävisi niin kuin se on alunperin rakennettukin.

Mopo tuli huollosta ja kävin ajamassa lenkin mopo kulki mittarin mukaan 80km/h !!!, mitä VITT...

Onneksi tuli kokeiltua sitä itse ensimmäiseksi. Rakensin mopoon "kuristuslevyn" kokeilemalla huipuiksi n, 65km/h, jotta sillä pystyy ajamaan normaalin liikenteen mukana.

Miksi tein näin ? uskon että liian hidas mopo pakottaa muun liikenteen ohittamiseen, laitonta ? niin varmaan mutta uskon sen olevan kuitenkin olevan liikenteen sujumisen ja mopolla ajavan kannalta parempi vaihtoehto.

Aina pelottaa sapuuko tytär kotiin sovittuna aikana, ennen ei pysty menemään nukkumaan (on muuten ihminen välillä aika väsynyt). Kuitenkin on muistettava, että se suurin turvallisuus lähtee jokaisen korvienvälistä.

Heh, hauska lukea tätä topikkia, tuota 65km/h autovero rajaa ei ole. Itsekkin ajelin mopolla vuoden, ja voi että nyt kun aattelee.  
withstupid.gif

Ja tuohon "Derbit kulkee Espanjassa ja muissa EU-maissa 80km/h laillisesti", jonka kuulee aika usein virittämisen puolustuksena. Ne mopot kulkevat siellä muissakin sen 45km/h, niitä ei vain valvota niin aktiivisesti.

Tuon 60km/h ymmärrän hyvin, omakin kulki sen verran. Nyt ensi syksynä isompi pyörä talliin, 750cc, keväällä sitte  
sport05.gif

Ja kannattaa pitää mielessä, jos annatte poikienne virittää niin se autovero voi tulla jo siitä 46km/h käytännössä. Tarpeeksi ****** poliisi kun osuu kohdalle se on menoa sitte, ei halpaa lystiä.

Veron suuruushan on 8% uuden mopon hinnasta. Yleensä käytetään ovh. hintaa, siitä sitten vähennetään noin 5%, kuka nyt ovh:n maksaisi :P

-02 ja vanhemmille mopoille vero on aina 253e. Tähän sakot ajokortitta ajosta ja katsastamattoman ajoneuvon kuljettamisesta.

-03 ja vuotta uudemmille:
Käytän esimerkkinä omaa mopoani.

* Uuden hinta vuonna 2006 3670e
* Tavanomaiset alennukset (5 %) vähennettynä hinnaksi jää 3486,50e
* Tästä summasta lasketaan autovero 8 %, 278,92e
* Veroon lisätään vielä arvonlisävero 22 % autoverosta, joka on tässä tapauksessa 61,36e
* Yhteissumma ko. mallin autoverolle on 278,92e + 61,36e = 340,28e

Ja jos ajat kolarin viritetyllä mopolla ja se todetaan viritetyksi voi vakuutusyhtiö pyytää kaikki korvaukset sinulta ja karhuta vielä ylimääräisiä vakuutusmaksuja.

Ja niille, jotka harkitsevat CBR:ää piikiksi ensi vuonna, voi varteenotettava vaihtoehto löytyä Yamahan mallistosta; YZF-125R!

EDIT: Järki ei taas seurannut sormia tai toisinpäin
baaa.gif

Tästä aiheesta on juuri kumppanin kanssa väitelty, vaikka lapsemme ei ole vielä edes syntynyt...no eihän tässä ole kuin mahdollisesti 15 v 3 kk jäljellä mopoikään...
tounge.gif
Tämä on nyt vähän OT, mutta kun tyttöni eka sana oli "auto", taaperoikäisenä kiinnostivat eniten erilaiset koneet ja kovasti hän odottaa, että saa pian oman mopon, kevarin tms, niin kai tässä voi alkaa orientoitua, että vain 9 vuoden päästä mulla on mopoilukaveri omasta perheestä. Tyttö täytti tänään 6 vee.  
biggrin.gif
(Ja sitten saa alkaa pelätä, että mitä sattuu...  
confused_orig.gif
)

Back