Tuohon "viritys" keskusteluun haluaisin tuoda uuden näkökulman, nimittäin tekniikan tuntemuksen. Itse ostin skootterin hieman ennen kuin täytin 15v, siihen päivään asti kun kortti oli taskussa myös skootteri pysyi parkkihallissa, jossa sain harjoitella perus hallintajutut sun muut. Tällöin itselläni ei ollut mitään intressiä viritykseen ja vanhemmatkin näyttivät pahasti punaista valoa
, halusin vain ajaa, ei se vauhti ollut niin justiinsa
Parit lipat (opin kantapään kautta etujarrun käytön hiekalla
) ja reilu tuhat kilsaa myöhemmin rupesi tosissaan tympimään skootterin tehottomuus lähinnä liikenteessä pärjäämättömyyden vuoksi. Aina oltiin jaloissa ja pahasti. Seuraavaksi moposta poistin kuristukset ja vaihdettiin variaattorin painorullat kevyempiin, tuloksena mopo kulki 65-70km/h ja kiihtyi vallan passelisti että pärjäsi liikenteessä.
No, eihän sekään riittänyt, seuraavaksi sitten myin skootterin ja ostin kevarin, joka myöskään ei ole papereita vastaavissa tehoissa.. Odottamattomien olosuhteiden muutosten takia en kuitenkaan vielä pysty kyykkykevarilla ajelemaan (selkä paskana lumilautaonnettomuuden johdosta), joten ostin väliaikaiseksi kulkupeliksi enduromopon. Sitä onkin sitten astetta rajummin viritelty. Tässä vaiheessa vanhemmat ovat ummistaneet silmänsä viritykselle, koska ovat nähneet minut liikenteessä ja todenneet minun ajavan asiallisesti.
Piti sitten viritystä oikeana tai vääränä asiana, yhtäkaikki vakioskootterilla ajaessa hädin tuskin tulpan osasin vaihtaa itse. Nyt sitten mopoa ei työnnetä huoltoon vian sattuessa, vaan sen korjaan itse, kaikki sylinterin vaihdosta renkaan vaihtoon osaan tehdä itse. Tekemällä oppii. (ja vakiolla ajaessa ei oikeestaan mitään joudu tekemään kuin tankkaamaan) Tämän positiivisen seikan vanhemmatkin tunnustavat, että pystyn itse huoltamaan ja korjaamaan mopoani, sekä olen oppinut paljon tekniikasta muutenkin. Tästä on toivottavasti hyötyä tulevaisuudessa isompien pyörien parissa, ensi kesäksi olisi tarkoitus isompaa laittaa, mikäli saan tehtyä tarpeeksi töitä
Toki ymmärrän vanhempien huolen mopoilun suhteen, kortin saa helposti lahompikin puupää ja liikenteeseen pääsee ilman minkäänlaista ajotaitoa, ja monesti se opettelu tapahtuu kantapään kautta ja muiden kustannuksella. Eikä sitä järkeäkään kauheasti 15 kesäisen päässä vielä välttämättä liiku.. Pidän itseäni aloittelevana motoristina, ajotaidot ei tosiaan mitään päätä huimaa liikenteessä, mutta pikkuhiljaa ne taidot karttuu. Malttia vain sinne liikenteeseen niin siitä se lähtee
Omasta liikennekäyttäytymisestäni vielä sen verran että kertaakaan ei ole edes puhallutettu, saati sitten pysäytetty