• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Omat lapset motoristeina

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Trinity
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
sanoi:
phot-eco(kierroksenohitin/rajoitin):
Euro Motor Centerin kuvastosta: Manuaalisesti säädettävä kierrostenrajoitin, joka saadaan kaukosäätimestä kytkettyä pois päältä. Erinomainen lisävaruste viritetyssä koneessa, jos haluaa esim. rajoittaa viritetyn mopon/skootterin huippunopeutta tarvittaessa Rajoitin on kytkeytyneenä automaattisesti päälle aina konetta käynnistäessä. Avaimenperän mallisesta kaukosäätimestä saadaan kytkettyä rajoitin pois päältä, jolloin koneen tuottamat tehot ja kierrokset ovat taas rajoittamttomasti käytettävissä. Rajoitin kytkeytyy automaattisesti päälle moottorin sammuessa. Laaja porrastettu säätö, soveltuu kaikkiin elektronisella sytytyksellä (C.D.I) varustettuihin koneisiin ja skootterimerkkeihin ja -malleihin. Suomenkieliset ohjeet. Laitteen hinta on n. €100
Elikkä ostakaa tommonen mopoihin, niin jos posliini tulee testaamaan voit laittaa kulkemaan vaikka 50km/h. Sillä oletuksella tosin, ettei tutkaan ole ajettu 95km/h
blush.gif

OT:

Varautukaa, kun viritätte mopoa, myös maksamaan autovero valmistamastanne kevytmoottoripyörästä. Noita on maksuunpantu lukuisia viime vuosina ja joku satalappunen tulee prikanpoistolle hintaa (muistaakseni jotain tollasta). Jälkikasvulla tuskin on itsellä rahaa ylimääräisiä veroja maksella.

Toivoisin edelleen keskustelun siirtyvän tähän tarkoittamaani suuntaan eli miten ongelmatilanteet ja erimielisyydet perillisten kanssa selvitetään. Vinkkejä ei saa rahallakaan ostetuksi, siksi ne ovat kullan arvoisia!

Mopoilu aloitetaan iässä, jossa murrosikä on muutenkin kiihkeimmillään. Tunteet kuohuvat ja sanat sinkoavat usein suurella volyymillä, kun ollaan eri mieltä asioista. Tällaisten välienselvittelyiden jälkeen murkut usein painelevat matkoihinsa
mad.gif
veryangry.gif
tosi pyttyyntyneenä. Omasta kokemuksesta tiedän, että runsas adrenaliinipitoisuus veressä yhdistettynä mihin tahansa kulkuneuvoon ei ole hyvä yhdistelmä. Silloin saattaa syntyä pahojakin onnettomuuksia.

Monesti käy niin, että murkut ovat tosi taitavia käymään väsytystaistelua - haluttua asiaa, oli se sitten mikä tahansa, jankataan niin kauan, että vanhemmat lopulta suostuvat säästääkseen korviaan. Useimmiten käytetty argumentti on "kun kaikki muutki saa tai kaikilla muillaki on, miksei mulla, miksen mä saa!?" .

Itse olen tosiaankin lähettänyt näistä mopo asioista sähköpostia pojalleni. Silloin hän saa rauhassa lukea ja miettiä lukemaansa. Mailit ovat ihan henkilökohtaisiakin tai sitten linkkejä sivuille, joilla on esim. tietoa mopon virittämisen seurauksista. Viimeksi Liikenneturvalta tuli ihan kiihkoton maili mopoilusta. Tämä sähköpostin käyttö ei tarkoita sitä, etteikö sanallinen kommunikointi suju pojan kanssa. kyselen sitten, mitä mieltä hän on asiasta, kun on saanut rauhassa miettiä. Luulen, että jos todella hyvin perustelee, miksi mopoa ei saa virittää ja mitä tulevaisuuden seurauksia virittämisestä on, jälkikasvu lopuksi hyväksyy vanhempiensa perustelut. Tai sitten ei ja menee kumminkin virittelemään ja tuunaamaan mopoa.
sad_orig.gif

Niin vielä jos mopoo kulkee 65 tai yli, silloin vasta laitetaan maksuun autovero ja muut. Alle toi 65 ni lähtee vaan kilvet.

Tuohon "viritys" keskusteluun haluaisin tuoda uuden näkökulman, nimittäin tekniikan tuntemuksen. Itse ostin skootterin hieman ennen kuin täytin 15v,  siihen päivään asti kun kortti oli taskussa myös skootteri pysyi parkkihallissa, jossa sain harjoitella perus hallintajutut sun muut. Tällöin itselläni ei ollut mitään intressiä viritykseen ja vanhemmatkin näyttivät pahasti punaista valoa  
biggrin.gif
, halusin vain ajaa, ei se vauhti ollut niin justiinsa  
tounge.gif
Parit lipat (opin kantapään kautta etujarrun käytön hiekalla
biggrin.gif
) ja reilu tuhat kilsaa myöhemmin rupesi tosissaan tympimään skootterin tehottomuus lähinnä liikenteessä pärjäämättömyyden vuoksi. Aina oltiin jaloissa ja pahasti. Seuraavaksi moposta poistin kuristukset ja vaihdettiin variaattorin painorullat kevyempiin, tuloksena mopo kulki 65-70km/h ja kiihtyi vallan passelisti että pärjäsi liikenteessä.

No, eihän sekään riittänyt, seuraavaksi sitten myin skootterin ja ostin kevarin, joka myöskään ei ole papereita vastaavissa tehoissa.. Odottamattomien olosuhteiden muutosten takia en kuitenkaan vielä pysty kyykkykevarilla ajelemaan (selkä paskana lumilautaonnettomuuden johdosta), joten ostin väliaikaiseksi kulkupeliksi enduromopon. Sitä onkin sitten astetta rajummin viritelty. Tässä vaiheessa vanhemmat ovat ummistaneet silmänsä viritykselle, koska ovat nähneet minut liikenteessä ja todenneet minun ajavan asiallisesti.

Piti sitten viritystä oikeana tai vääränä asiana, yhtäkaikki vakioskootterilla ajaessa hädin tuskin tulpan osasin vaihtaa itse. Nyt sitten mopoa ei työnnetä huoltoon vian sattuessa, vaan sen korjaan itse, kaikki sylinterin vaihdosta renkaan vaihtoon osaan tehdä itse. Tekemällä oppii. (ja vakiolla ajaessa ei oikeestaan mitään joudu tekemään kuin tankkaamaan) Tämän positiivisen seikan vanhemmatkin tunnustavat, että pystyn itse huoltamaan ja korjaamaan mopoani, sekä olen oppinut paljon tekniikasta muutenkin. Tästä on toivottavasti hyötyä tulevaisuudessa isompien pyörien parissa, ensi kesäksi olisi tarkoitus isompaa laittaa, mikäli saan tehtyä tarpeeksi töitä  
062802jumpie_prv.gif

Toki ymmärrän vanhempien huolen mopoilun suhteen, kortin saa helposti lahompikin puupää ja liikenteeseen pääsee ilman minkäänlaista ajotaitoa, ja monesti se opettelu tapahtuu kantapään kautta ja muiden kustannuksella. Eikä sitä järkeäkään kauheasti 15 kesäisen päässä vielä välttämättä liiku.. Pidän itseäni aloittelevana motoristina, ajotaidot ei tosiaan mitään päätä huimaa liikenteessä, mutta pikkuhiljaa ne taidot karttuu.  Malttia vain sinne liikenteeseen niin siitä se lähtee  
thumbs-up.gif

Omasta liikennekäyttäytymisestäni vielä sen verran että kertaakaan ei ole edes puhallutettu, saati sitten pysäytetty  
062802moto_prv.gif

Kaksi vanhinta lasta ovat päässeet ohi skootterikauden - toinen kiinalaisella, toinen italialaisella. Mitään isoja virityksiä ei annettu tehdä. Kiinalaisesta piti poistaa joku holkki kaasarista, kaksitahtinen sai olla vakio. Kyllähän se on vaikeaa pitää päänsä, kun muiden mopot kulkee niin ja niin kovaa... Tuo aiemmin mainittu 65 km/h on kyllä katto, minkä meidän mopottimet saavat kulkea. Sen jälkeen lisääntyvät vaarat ja sakot liian jyrkästi ja lapset ovat uskoneet asian, kun on sen perustellut riittävän hyvin.

Nyttemmin pihassa on RX Aprilia, kun saatiin skootterit myytyä pois. Seuraavalla on vielä tasan vuosi aikaa, eikä ole vielä paljoa saanut kokeilla. Ei se vielä kunnolla ylläkään, mutta tänä kesänä viedään mopo mummolan pellolle, jossa saa sitten opetella.

Seuraava vaihe (kevari) on jo hyvässä vauhdissa. Varadero piikki on ollut siitä hyvä, että sitä ei tarvitse viritellä - eihän se onnistu, ja Varadero on paras ajaa vakionakin. Onnistuu aikuisillakin kahdelleen ajo. Yrittäkääpä jollain 2-tahti italiaanolla! Eli pyörävalinta (4-tahti) on ollut avainasemassa riitojen välttämiseksi.

Jos pihaan lopulta saadaan se F800GS (eihän sitä vielä ole, mutta muuta ei meille osteta), niin siitä ei oteta kuristuksia pois, ennen kuin ikä antaa myöten, vaikka iskällä tekisi miten mieli... Luulen, että lapset tyytyvät myös tuohon päätökseen. Tuolloinkin pyörän valinnan on tarkoitus toimia riitojen estäjänä.

Onhan nuo pyörävailinnat tietysti vastoin yleistä linjaa (NSR-CBR, tms.), mutta lasten on syytä uskaltaa erottua massasta. Pyörävalintani ovat parhaita monipuoliseen ajoon monenlaisella alustalla - ehkä vähän varttuneemman valintoja. Lasten kanssa ajellaan yhdessä sora- ja hiekkateitä, välillä telttavehkeet mukana.

Eli katsoisin, että välittäminen myös näissä asioissa on tärkeää. Silloin lapsi ymmärtää rajoitukset ehkä paremmin.

Ps. tytär ajoi tänään 1. kertaa laillisesti meidän autolla. Haukkui sitä traktoriksi (V70 TDI) - miksiköhän?

Meidän poika on nyt pari kesää ajanut moposkootterilla ja suurin intoilu näyttää onneksi hellittävän. Nyt mopo alkaa olla vain kulkuväline siirtymiseksi paikasta toiseen.

Ekana vuotena virityskeskustelut sai aika hyvin tyrehdytettyä kepillä. Ensin että jos virittelet, loppuu bensojen ja vakuutusmaksujen maksu siihen. Ja sitten, että jos jäät kiinni, saat sakot ja lisäkustannukset maksaa itse. Kun ei ole mitään omia tuloja, oli se aika tehokasta, muttei lopettanut vänkäämistä. Siihen tepsi parhaiten toteamus, että iskä saa sitten olla koko ajan huolissaan, että onko tullut tehtyä väärin, jos vaikka jotain tapahtuu.

Toisena kesänä oli pakko antaa sen verran periksi, että se prikka otettiin pois. Käsittääkseni muualla Euroopassa samat vehkeet saavat kulkea 65 km/h, eli ajo-ominaisuudet riittää siihen.

Sinänsä lainailin muutaman kerran mopoa vakiokunnossakin, eikä hyväkuntoisella mopolla ole mitään ongelmia pysyä normaalin kaupunkiliikennevirran mukana, vaikka oma paino on n. 40 kg enemmän kuin keskiverto 15-kesäisen. Maantielle en mopolla kyllä ilman jonkin asteista pakkoa lähtisi.

Aina saa olla huolissaan lapsista.Tässä vaan toivoo että kasvataminen on onnistunut ja asiat on mennyyt perille ja oma äly riittää miten siellä liikenteessä ollaan.Iskä ja äiskä sen parhaan esimerkin antaa miten mopotimilla ajetaan.
062802moto_prv.gif
Toivotavasti se on hyvä esimerki.
tounge.gif

Oma tyttäreni on myös rauhallista sorttia (äitiinsä tullut) ja sen vuoksi en pistänyt hanttiin kun hän piikin hankinnasta rupesi puhumaan. Seuraavaksi piti hankkia isompi mopotti ja hän ei suostunut edes koeajolle ennenkuin sen kuristus oli hoidettu kuntoon.

Mutta nyt kun ikää ja korttia on tarpeeksi niin xx:n antaminen hänelle ajoon tekee jo tiukkaa. Oikeasti hirvittää vaikka samasta rauhallisesta tytöstä onkin kyse. Ei sen vuoksi, että pelkäisin hänen rälläävän päättömästi. Tuon tehoinen mopotti kun vaan on jo oikeasti raju peli ja ei tarvitse kuin yhden tahattoman kaasunkäännön (paha töyssy tiessä tms.) niin hupsista sentään. Mutta kait tämä on vaan turhaa huolta lapsestaan...

Likka kävi kerran koeajamassa xx:ää ja nyt hänen kasavikansa saa kuulemma myydä tarpeettomana pois...

Oma esikoinen liikkui kolme edellistä kautta mopoilla, joka kesä eri laite alla - ensin PV, sitten enduro ja viimeisenä supermoto, joka nyt siirtyi juuri mopokortin saaneelle pikkuveljelle.

Kaikissa noissa oli vaihdettuna sitä sun tätä rattaista tehoputkiin ja läppäpyttyihin. Paitsi viimeisimmässä sen jälkeen, kun poliisisedät veivät viime kesänä kilvet (säästivät kuitenkin sakoilta ja jälkiverolta kun ei ollut tilanteessa ylinopeutta). Pyörä muuttui sitten vakioksi. Ajohalut loppuivat siihen tykkänään.

Vakiona se on nyt kuitenkin tarkoitus pitää nykykäyttäjällä, joka onkin näissä asioissa astetta isoveljeään "järkevämpi".

Pojan moposkootteri on nyt seissyt pari päivää pihassa, ja juniori itse on ajellut polkupyörällä. Hiukan on kummastuttanut tämä asetelma, kun aiemmin mopo on ollut liikenteessä koko ajan. Tuli mieleen, että josko bensarahat ovat tililtä loppuneet, eikä poika kehtaa pyytää lisää fyffeä. Kortti on lisäksi ollut vasta kuukauden taskussa eli ei pitäisi vielä kyllästyttää. Mopo on juuri huollettu, joten pitäisi kulkeakin.

Eilen illalla se sitten selvisi. Poika kysyi illalla, voisinko tänään lähteä hakemaan hänen kanssaan kortin poliisilaitokselta. Ehei, ei korttia pois ole otettu tyrimisen takia. Kun ehdotin, että poika ajaisi mopolla itse hakemaan kortin, hän sanoi ettei voi. No miksi ei? Virallinen kortti on vasta laitoksella, ja väliaikainen ajolupa on umpeutunut pari päivää sitten, eikä hän voi ilman lupaa ajaa. Eipä ole kasvatus mennyt hukkaan!

Olin viikko sitten työni puolesta ulkopuolisena seuraamassa liikkuvan poliisin moporatsiaa. Kaikennäköisillä koneilla sitä nuoret kulkevat. Suurin osa huomautuksista kohdistui enduromopoihin. Osa oli suorastaan hengenvaarallisia rikkinäisine jarruineen. Valokopio rekisteriotteesta ei sitten muuten kelpaa! Osalla mopokuskeista kypärän hihna oli kiinnittämättä. Rekisterikilpiä oli väännelty siten, ettei tunnusta voinut nähdä. Melkein jokaisesta näkemästäni kahvojen nupit olivat pois. Viilattuko? Viritettyjä koneita oli myös jonkin verran. Kaiken kaikkiaan poliisi toimi mielestäni ihan asiallisesti ratsiassa ja perusteli ratsattaville myöskin, minkä takia huomautettavat asiat on hoidettava kuntoon.

Vuonna 2006 kuolemaan johtaneita mopo-onnettomuuksia oli 14 kpl. Näistä viidellä kypärä oli kiinnittämättä ja irtosi päästä ja kahdella ei ollut laisinkaan kypärää. Onkohan moottoripyöräilijöiden joukossa samanlaista piittaamattomuutta?
confused_orig.gif

Jep.
Piti heavybasistille scootteri ostaa. Halut olivat hintaluokassa
2500-3000€. Karu todellisuus toi pihaan käytetyn, rikotun ja viritetyn Fuden.
No, virit pois, Keltaisesta Pörssistä ehjiä osia. Onneksi
pitkätukkajuippi on itse rauhallisuus mopon päällä ja on nyt todennut ettei tämä niin paska olekaan kun kaverit väitti !
Käy ja kukkuu, kulkee ilman virejäkin liki 60km/h.
Sinihatut tehneet viisaita ratkaisuja tänä keväänä, eli jos olet
lapses mopoa virittänyt lujasti ja jos lapses haaveilee kevarista kannattaa olla varovainen.
Ympäri Suomea Jepet ovat ajaneet koulun pihaan, rehtori on kuuluttanut
kaikki mopolla tulleet peliensä tykö ja ratsia käyntiin. Jokaisessa isommassa paikassa useammalta on lähtenyt kilvet, veroseuraamukset + sakot päälle ja lisäksi tietysti se että kevaria ei sitten 16v tulekaan
sad_orig.gif

Ettei itselläkään helppoa olisi, tallissa on jo Tunturi Tiger odottamassa nyt ensi maaliskuuta jolloin seuraava on kortti-iässä.
Ja tämä NHL-alku vinkuu koko ajan virityksiä. Toki olen heti luvannut niitä, mutta vain ulkonäköpuoleen !

Melkein jokaisesta näkemästäni kahvojen nupit olivat pois. Viilattuko?
Veikkaan, että kaaduttu. Ainakin meidän RX:n kytkinkahva lyheli ajoharjoittelun aikana. Mutta nuo ovat pieniä oppirahoja, kun vertaa esim. 14 mopokuolemaan vuodella 2006.
Onko tuo muuten laitonta ajaa ilman kahvojen nuppeja? Puuttuiko poliisit niihin ratsiassa? Joku EU-direktiivi varmaan?
Vai puhutaanko me joistain eri asioista?
withstupid.gif

ihan yleensäkin pirun hyvä, että joku on kiinnostunut lapsensa mopoilusta! aiknaan ei omat vanhemmat ymmärtänyt mitään  noista vehkeistä, joten sain rauhassa viritellä. ainoa mikä herätti keskustelua, oli kun ohitin epähuomiossa isän pv:llä maantiellä  
biggrin.gif
Sama tilanne oli meilläkin, ja tuli viriteltyä!
biggrin.gif
Eikä äijä muuta kommentoinu jälkikäteen, kun kerran oli perässä ajellu keskellä kaupunkia, kun että: "hyvin kulkee pojan mopo, kun auton mittarista katoin vauhdiks 80 tuossa lähikaupan kohdalla"
biggrin.gif
biggrin.gif
No, mitäs siinä oiskaan viisastelemista, kun kerta itekin siinä samassa rytäkässä autolla ajeli taajamassa 80km/h..
wink.gif

Onko tuo muuten laitonta ajaa ilman kahvojen nuppeja? Puuttuiko poliisit niihin ratsiassa? Joku EU-direktiivi varmaan?
Vai puhutaanko me joistain eri asioista?
withstupid.gif
Kytkimen ja jarrun kahvoissa on määräysten mukaan oltava nupit. Poliisi puuttui tähän asiaan ja selitti pojille, minkä takia nuo nupit ovat tärkeitä. Eli kaatumistilanteessa nupillinen kahva ei uppoa niin helposti lihaan.

Minun vekarat (poikia) eivät ole tippaakaan kiinnostuneet ajamisesta ..
sen enempää autolla kuin mopollakaan.. vanhempi on jo 24v eikä
omista mitään korttia .. sanoo kuulemma menevänsä taksilla, jos
niin kiire tulee .. mutta samapa tuo .. nuorempi 17v ja vähän samoja
elkeitä .. outoa väkeä ..

Yleisesti ottaen jokainen elää omaa elämäänsä eikä me vanhemmat
voida elää sitä kenenkään puolesta vaikka kuinka huolehtisimme ja
paapoisimme. Jotenkin itsestäni tuntuu, että varovaiseksi (ei kuitenkaan
ylivarovaiseksi) olen tullut vasta, kun on pitänyt omista vauveliineista
huolehtia. Heräsikö joutkut vaistot - tiedä häntä - mutta kovin
moniin riskinottoihin (fyysisiin) on suhtautunut jotenkin paljon
tarkkaavaisemmin ja ihan joka paikkaan ei ole enää tarvinnut
tuppautua intoa tulvillaan. Omat lapset ovat kuitenkin lapsia
vaikka ne olisivat mitenkä vanhoja tahansa.

Kapakissa kerran tarjoilija sanoi naapuripöydän nuorukaisille, kun
kaljaa tilasivat, että taidatte olla lapsia vielä. Siihen seurue
vastasi tarjoilijalle takaisin, että lapsia tässä ollaan niin kauan
kun vanhemmat elävät. Tarjoilijasta se oli niin hyvä vastaus, että
kaljaa tuli ..
bowdown.gif

Mun juniori on käynyt läpi moposkootterin, kevarin, rajoitetun ja nyt täystehosen. Mopo oli hirveintä aikaa, se kun meni aina nurin. Nyt se on mua paljon parempi kuski.

Parin tunnin päästä lähdetään laivalla Travemundeen ja siitä reissuun. Tuli yhteinen harrastus, viihdytään kimpassa ihan ok.

XX + Gsx-r750 pärähtää kohta kohti Kroatiaa...
062802jumpie_prv.gif

Back