• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Öljytestitoive Tekniikan maailmalle.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tab
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Nyt repes...
biggrin.gif
tounge.gif
biggrin.gif

Toisekseen, monesti olen viitannut synteettisen käytön puolesta juuri ääriolosuhteisiin tyyliin flekti huutaa ja munat tirisee.
Jos ääriolosuhde rajoittuu pelkästään kuumiin olosuhteisiin pärjää hyvin mineraaliöljyllä. Synteettisen laajempaa lämpötila-aluetta tarvitsee silloin kun moottori käynnistetään -30 asteen pakkasessa ja samat öljyt sisällä joutuu mainittuun raskaampaan käyttöön.

Esimerkiksi 15W-40 Delvaccia paremmin kuumissa olosuhteissa toimivia synteettisiä öljyjä myydään hyvin vähän, viskositeettiluokka niillä on 15W-50, 10W-60 yms.

Tekniikan maailmahan on aina välillä tehnyt öljytestejä. Eiköhän laiteta pystyyn kampanja mopoöljyvertailun saamiseksi lehteen. Palautelaatikon kautta toiveita sinne ja katsotaan tekevätkö juttua. Itse laitoin toiveen sinne pari kuukautta sitten ja nimenomaan toivoin että ottavat delvacin mukaan vertailuun. Saataisiin ainakin puolueetonta testitietoa aiheesta.
Tästähän tämä ihan asiallisesti lähti ja nyt on päästy
033102ass_1_prv.gif
tälle tasolle.

Taitaa se vaan loppukädessä mennä niin, että tehtaalla tiedetään työssäkäyvienaikuistenoikeasti, mitäköhän kuraa sinne öljyntäyttöreikään kannattaa kaataa, ja nettitietäjät tietää mitä tietää. Joskus hyvin, joskus huonosti.
Jos on suosituksissa kehotus käyttää tietyn yhtiön öljyjä niin se on jo markkinointia joka on maksettu. Luokitukset ovat asia erikseen.

Munä mielestä Cuten tyyli on kohdallaan, toisin kuin eräillä.
ghostface.gif

Sitäpaitsi herrasmies ei vittuile naisille, vaikka on kuin tasa-arvoa.

ghostface.gif

Ei se ollut vittuilua, vaan ihan asiallinen vinkki tälle leidille. Jättäis, vaikka vastaamatta, jos ei keksi mitään muuta kuin näitä "Nyt repes"-heittoja, jonka tulkitsen ainakin itse tahalliseksi ärsyttämiseksi ja ylimieliseksi öykkäröinniksi. Vähän nöyryyttä ja kunnioitusta toisia kirjoittajia kohtaan, ni ei jää sellaiset fiilarit, ku ainakin ittelle on jäänny.

Onhan noita Delvacceja tullu kiusattua crossien vaihteistoissakin, hyvin on kestanyt laatikot. Onko jonkun mielesta raskaissa tyokoneissa kaytto sitten jotenkin kevyempaa, kun epaillaan Delvacin/turbo LXE:n kestoa raskaassa kaytossa? Kayttokokemuksia alkaa olemaan ihmisilla jo niin paljon ja kaikentyyppisista pyorista, etta kannattas jo uskoa.

Jos moottorit yleisesti hajoaisivat käyttämällä öljyä X, olisi varmaan suhteellisen helppoa todeta, että se ei ole siihen käyttöön soveliasta.

Ei tässä keskustelussa ole mielestäni ollut missään vaiheessa kyse siitä, millä öljyllä moottori EI HAJOA. Kyse on ollut siitä, mikä on jatkuvassa käytössä paras vaihtoehto.

Edelleen olen sitä mieltä, että paras vaihtoehto on se, mitä valmistaja suosittaa. Se on yksi niistä harvoista, jolla on todella muuta kuin mutua puolesta tai vastaan.

Sekin on tosi kaukaa haettua, että lähtisivät suosittelemaan jotain muuta kuin sitä, minkä itse uskovat toimivan kaikista parhaiten, sillä vastaavat kuitenkin rakentamiensa tuotteiden toimivuudesta, ja tällaisissa tapauksissa vastuu voisi ulottua kauas takuuajan päättymisen jälkeenkin.

Kun tähän lisätään se jo moneen kertaan toistettu asia, että kokonaiskuluihin ei vaikuta paljoakaan se, mitä öljy maksaa, niin anteeksi kamalasti, kun en halua moista kokeilua ryhtyä itse tekemään. Mahdollinen rahallinen säästö ei minulle ole niin merkittävä.

Ja jos edes olisi mahdollista saada moisesta tulokseksi jotain muuta kuin vielä lisää pelkkää mutuilua, niin sitten voisin harkita. Vaan kun ei taida olla. Moottoreiden availeminen ja mittaileminen moisen asian todistamiseksi menisi pahan kerran yli ainakin meikäläisen budjetin. Testiolosuhteiden järjestäminen täysin vertailukelpoisiksi olisi sekin minulle lähes mahdotonta.

Olisiko jollain esittää jotain faktatietoa siitä, että ko. öljy on yhtä hyvä tai parempi vaihtoehto (versus se, mitä tehdas suosittaa?) Faktatiedoiksi ei voitane laskea esim.´Minusta tuntuu, että vaihteisto toimii paremmin´, ´koneeni ei ole kertaakaan hajonnut´ tai ´naapurinikin on sitä kovasti kehunut´.

Taitaa olla muuten tämän foorumin isoimpia viisastenkiviä tämä asia. Olisi todella mielenkiintoista nähdä joskus jotain tieteellisesti todistettua faktaa, tämä suuntaan jos toiseen mutuileminen ei varsinaisesti mitään todista.

ghostface.gif

Ei se ollut vittuilua, vaan ihan asiallinen vinkki tälle leidille. Jättäis, vaikka vastaamatta, jos ei keksi mitään muuta kuin näitä "Nyt repes"-heittoja, jonka tulkitsen ainakin itse tahalliseksi ärsyttämiseksi ja ylimieliseksi öykkäröinniksi. Vähän nöyryyttä ja kunnioitusta toisia kirjoittajia kohtaan, ni ei jää sellaiset fiilarit, ku ainakin ittelle on jäänny.
Mikäpä se sinua häiritsee minun kirjoituksissani?
Sekö, etten suostu heittämään vahvoja käyttäjäkokemuksia metsään ja uskomaan teoreetikkoja?
Kumartamaan miehiä, joilla ei ole kompetenssiä väitellä, kun ei ole niitä kokemuksiakaan.

Minä työkseni korjailen niitä teoreetikkojen piirrustuslaudan ääressä tekemiä mokia...siksi ei ole oikein vahva usko siihen teoriaan.Ja juu, kuljetusalasta on kyse.

Kuten huomaat, olen jättänyt asioiden tieteellisen todistamisen muille ja keskittynyt puhumaan vain käytännöstä.
Aika johdonmukaisesti läpi ketjun.

Ja samoin läpi ketjun on koko ajan taka-ajatukseni ollut, että miksi ihmiset, jotka eivät käytä Delvaccia, hyökkäävät niin vahvasti koko ajan niiden kimppuun, jotka käyttävät.
Mitä te siitä välitätte, mikä meillä koneissa kiertää?

Tätähän tämä ketju kokonaisuudessaan on...uhoa ja halveeraamista "halpojen" öljyjen käytöstä, jotka eivät voi toimia? Ilman päivänkään kokemusta asiasta?

Vieläkään en ole saanut vastausta siihen, miten voi olla, että käyttäjäkunta vuosi vuoteen vaan ajelee, eikä koneet kilahtele?
Yksinkertainen kysymys, vastausta vain ei kuulu?
Kannattaa käydä lukemassa tuo käyttäjien ketju säännöllisesti, veikkaan että siitä tulee aika pitkä?

Osaltani lopetan tähän...
Wesballe viel sen verran, että....herrasmies on tosiaankin herrasmies.

Ja ei, en ole pahoillani jos tämä Herra Legenda (tirsk) ei enää minulle puhele, oikeastaan toivon sitä aika vahvasti.
Eikä huoleta sekään jäikö kyseiselle herralle paha mieli ;) Minä kyllä kunnioitan sellaisia kirjoittajia, jotka sen ansaitsee...

Vieläkään en ole saanut vastausta siihen, miten voi olla, että käyttäjäkunta vuosi vuoteen vaan ajelee, eikä koneet kilahtele?
Yksinkertainen kysymys, vastausta vain ei kuulu?
Ei tässä ole kysymys siitä, kilahteleeko koneet. Voi ne käydä ja kukkua, mutta se ei silti automaattisesti tarkoita, ettäkö öljy on silloin paras mahdollinen vaihtoehto koneeseesi.

Sellaisen asian toteamiseen tarvittaisiin 2 identtistä moottoria, kontrolloidut testiolosuhteet, testaus huomattavan pitkää ajomatkaa vastaavasti, ja sitten molempien moottoreiden avaus ja välysten mittaaminen sekä muu kunnonarviointi. Vasta sitten voitaisiin väittää, että öljy x on parempaa kuin öljy y. Ja ellei moista tietoa ole, itse luotan jatkossakin siihen ainoaan TIETOpohjaiseen suositukseen, joka on olemassa, siis tehtaan ilmoittamaan. Mututietopohjaisia suosituksia, jotkut hyviä jotkut vähemmän hyviä, on tämä kaksipyöräbisnes aina ollut turvoksissa.

Eipä tuo tosin minulta ole ollenkaan pois, ajelkaa ihan millä parhaaksi näette.

Back