Ei jaksa enää mutuilla, laitan tähän omat (ja kaverin) subjektiiviset havainnot:
Ensinnäkin, tykkään vanhasta Trumpastani liikaa laittaakseni siihen paskoja tai hajoittavia juttuja, vaikka saisin ilmaiseksi.
Toiseksi, olen käyttänyt erilaisia suositeltuja semisynteettisiä 10W-40 (itse en suosittele täyssynteettistä öljyä pyörään, mu-tu), ja olen käyttänyt Delvac MX 15W-40 öljyä.
OMAT (-JA KAVERIN) HAVAINNOT:
Sprintissä, naurettavan kova kolahdus vaihdettaessa ykköselle (liikkeellelähdettäessä) on vaihtunut pikkunapsahdukseksi.
Samoin esim. risteystä lähestyessä vaihteita pienemmälle sohlatessa kytkin pohjassa, ei enää tarvi välillä nostaa kytkintä (aavistuksen), vaan voi vaihtaa 6 alaspäin jopa 1 saakka.
Kytkin ei kummallakaan ole luistanut, ennen eikä jälkeen Delvacin.
Vaihteet vaihtuvat huomattavasti kevyemmällä voimalla, välivapaita minulla ei koskaan ole ollutkaan.
Ensimmäisen lyhyen (n. 1000 km) ölpänvaihdon yhteydessä koneesta tuli huomattavan paljon nokea ulos (=erittäin mustaa Vaccia).
Pikku yksityiskohtana kerrottakoon kaverin (Bandit 1200, vm:2002) viime kesän euroopan reissusta, joutui seisomaan ruuhkissa niin, että ilmajäähdytteisen koneen lämpömittari ei enää riittänyt. Oli kuulemma vaihteet todella jäykät, ajelee muuten vieläkin samoilla Vaceilla, hyvin pelaa, mitenkähän muut ölpät olis toiminu, harmi ettei voinu testata.
Vaihtovälinä pidin semisynteettisillä 9000-10 000 km, nyt aion pitää 6000-7000 km.
Hinnasta sen verran, että 4l semiä oli n.40-50e, ja 20l Delvac MX:ää on tingattuna ÖljyHetkestä 60e. Eli Vacci on n. Kolmekertaa halvempaa.
Tässä omat havaintoni, jään mielenkiinnolla odottamaan muiden havaintoja, niitä varmaan on lähes 10 vuoden ajalta.
Mu-tu jutut ei enää minua kiinosta, eikä virtuaali öljynvaihtajat, vaan ne jotka ovat kätensä rasvanneet, ja 15W-40 Delvaccia kokeilleet.
Ja tässä suora lainaus heinäkuulta nimim: B12, koska hän tietää tekniikasta enemmän kuin minä, mutta puhuu kansankielellä:
"Hydrodynaaminen laakeri toimii ihan samalla periaatteella oli se sitten pillarissa tai kyykkypyörässä. Ne mitoitetaan toimimaan ihan tavallisella kaupasta ostettavalla moottoriöljyllä. Mikään kierrosnopeus ei ole oleellinen seikka. Laakerin liukunopeus ja kuormitus on. Turbokin pyörii 200000rpm ihan moottoriöljyllä. Turbiiniöljyt ovat sitten erikseen. Moottoripyörän moottori ei vaadi öljyltä mitään ihmeominaisuuksia, vaikka moni niin haluaa kuvitella, koska se kulkee niin kovaa. Ferrariinkin mainostetaan ihan tavallista huoltsikan Shellin Helix Ultraa, vaikka se menee vielä kovempaa.
JASO MA tarkoittaa märkäkytkimen kitkavaatimusta ja vaahtoamattomuutta vaihteistokäytössä. Samaa tarkoittaa mm. raskaan kaluston Caterpillar TO-2 ja Allison C4, jotka Delvac MX täyttää. Moottoripyörän vaihteisto lasketaan kevyesti kuormitettuihin vaihteistoihin. Momentit ja pintapaineet ovat hyvin pieniä.
Delvac MX on YLEISÖLJY, joka käy sekä bensiini-, että dieselmoottoreihin. Pelkästään dieseleille tarkoitettuja erikoisöljyjäkin on olemassa, eikä niitä tule laittaa moottoripyörään. Dieselelautojakin ajetaan ihan ralliformulalla ym normaaleilla öljyillä jotka myös, yllätys yllätys, ovat tarkoitettu sekä bensa, että dieselmoottoreille, kuten lähes kaikki moottoriöljyt mitä tarvikeliikkeen hyllyssä on.
Delvac vaan nyt sattuu olemaan laadukas öljy joka toimii todistetusti erittäin hyvin moottoripyörissä. Kivaa on monen mielestä vielä se, että sitä saa kohtuullisella litrahinnalla kun ostaa 20L tonkan kerralla. "