Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jos anturi on kanavan päässä, niin lämpö näyttää varmaankin liian vähän?Tee öljynpaineanturille, jos on, haaroitus niin saat siihen myös mittarin anturin. Olen pohtinut laittaa Norgeen sekä paine- että lämpömittarin.
Niin varmasti. Lämpömittarin pitäisi mitatata jostakin virrasta tai sitte vaikka öljypohjasta. Lukemanhan ei tarvio olla absoluuttisen tarkka kunhan mittari seuraa lämmön vaihteluita.Jos anturi on kanavan päässä, niin lämpö näyttää varmaankin liian vähän?
Vesi/vesisumu on erittäin tehokas jäähdytyskeino, joten kyllä se kone/jäähdytysvesi/öljyn lämpö voi sateessa ajaessa laskea hyvinkin nopeasti.Itse teetin koneistamolla uuden öljypropun, jossa oli kierteet keskellä öljylämpömittarin anturille. Mittaa jotenkuten siitä, mutta esim. sateella laskee lämpö liian nopeasti, jotta muutos voisi olla todellista. Pääsee se vesi ulkopuolelta jäähdyttämään sitä anturia liian tehokkaasti.
Ja sama juttu kun seison liikennenvaloissa, niin molemmin puolin anturia olevat pakoputket nostavat lämmön ylös todella nopeasti. En usko, että jos pyörä käy tyhjäkäynnillä muutaman minuutin, niin öljynlämpö nousee siine ajassa n. 10°C
Selvitä mikä kierre huoltomittarissa on.. Sitten etsit vaikkapa a*totarvikekuvastosta vastaavalla kierteellä olevan anturin ja siihen mittarin.Latasin tuon huoltomanuaalin ja tulin siihen lopputulokseen että laitan anturin tuohon "huoltomittarin"paikkaan. Vielä olisi kysymys että mistä paineanturi? Stormilla oli Hondan merkkikohtainen anturi, mahtaisiko tämä käydä? Ideoita otetaan vastaan!
Eikös toi paineanturi kannattais pistää vasta filtterin jälkeen? Ts jos filtteri ummessa niin näkee paremmin sen koneelle menevän paineen.Tuohon vanhaan pyörään laittelin itse öljynpaine ja lämpömittarit. Valkkasin kataloogista sopivat VDO:n mittarit ja niille anturit. Paineanturin lähdön laitoin poraamalla lohkoon öljypumpun jälkeiseen painekanavaan reiän ja vedin siitä letkulla anturin moottorin alle piiloon.
Ei tässä tapauksessa, koska hienosuodatin on paluupuolella. Eli anturi on tismalleen oikeassa paikassa: liukulaakereille menevässä painevoitelukanavassa.Eikös toi paineanturi kannattais pistää vasta filtterin jälkeen? Ts jos filtteri ummessa niin näkee paremmin sen koneelle menevän paineen.Tuohon vanhaan pyörään laittelin itse öljynpaine ja lämpömittarit. Valkkasin kataloogista sopivat VDO:n mittarit ja niille anturit. Paineanturin lähdön laitoin poraamalla lohkoon öljypumpun jälkeiseen painekanavaan reiän ja vedin siitä letkulla anturin moottorin alle piiloon.
Jos taas anturi on ennen filsuu, niin anturi/mittaripaine vaan nousee sitä mukaa ku filtteri tukkeentuu ja koneelle menevä paine laskee.
Ainaki toi -05 pikkuninjan systeemi on tehty silleeen ett jos filsu on ummessa niin öljyt menee takas öljypohjaan, ja öljyvalo tietty syttyy kun ei oo painetta kanavassa filsun jälkeen.Ei tässä tapauksessa, koska hienosuodatin on paluupuolella. Eli anturi on tismalleen oikeassa paikassa: liukulaakereille menevässä painevoitelukanavassa.Eikös toi paineanturi kannattais pistää vasta filtterin jälkeen? Ts jos filtteri ummessa niin näkee paremmin sen koneelle menevän paineen.Tuohon vanhaan pyörään laittelin itse öljynpaine ja lämpömittarit. Valkkasin kataloogista sopivat VDO:n mittarit ja niille anturit. Paineanturin lähdön laitoin poraamalla lohkoon öljypumpun jälkeiseen painekanavaan reiän ja vedin siitä letkulla anturin moottorin alle piiloon.
Jos taas anturi on ennen filsuu, niin anturi/mittaripaine vaan nousee sitä mukaa ku filtteri tukkeentuu ja koneelle menevä paine laskee.
Muutenkin normaalisti järjestelmä rakennetaan siten, että tukkeutunut filtteri ei estä öljyn virtausta, vaan öljy ei enää virtaa filtterin läpi. Ts. jonkinmoinen ohivuodatuskanava noissa useinmiten on.
Eiköhän noi filtterit mee aika paljon ristiin mopoihin ja kotiloihin.Eikös toi ohivuotoventtiili ole tätänykyä kutakuinkin aina siinä filtterissä itsessään? Päästää öljyt ohi suodatinelementin jos kynnyspaine ylittyy. Vai meneekö mulla nyt autopuolen jutut sekaisin näiden pyörähommien kanssa?
![]()
http://www.knfilters.com/images/ps-oil-filter-exploded.jpg
Nii. Jos tädillä olis munat, niin se olis setä?Eiköhän noi filtterit mee aika paljon ristiin mopoihin ja kotiloihin.
Mut se on sit taas tosiaan filtteristä kiinni onks siin ohivuotoventtiilii?
Tuo kuvassa näkyvä "relief valve" ei ole öljynsuodattimen tukkeentumista varten. Sen tehtävä on rajoittaa öljynpaine sopivaksi. Öljypumpun tulee tuottaa riittävä öljynpaine ja -virtaus jo tyhjäkäynnillä, esim. 1500 rpm. Moottori kuitenkin voi pyöriä vaikkapa kymmenkertaisesti tyhjäkäyntiin verrattuna. Suuremmilla pyörimisnopeuksilla ilman paineenrajoitusventtiiliä paine kasvaisi siihen asti, että jotain hajoaisi.Ainaki toi -05 pikkuninjan systeemi on tehty silleeen ett jos filsu on ummessa niin öljyt menee takas öljypohjaan, ja öljyvalo tietty syttyy kun ei oo painetta kanavassa filsun jälkeen.
Kyllä suodatinjärjestelmässä on käytännössä aina jokin järjetelmä, millä öljy ohjataan voitelukiertoon suodattimen tukkeentueessa. Varsinkin jos kaikki pumupulta tuleva öljy menee suodattimen kautta. On kuitenkin pienempi paha, että moottoriin menee suodattamatonta öljyä ku ettei öljyä ollenkaan.
Ölynpainemittarille ottaisin paineen, paikasta josta korjaamokäsikirja nevvoo paineen mittaamaan.
Tädin sedän muniin en osaa vastausta antaa.
Aivan. En tosin tiedä, mihin öljynpaineen valolla varustetussa pyörässä tarvitaan lisäksi mittaria, mutta sehän ei minulle kuulu...Nii. Jos tädillä olis munat, niin se olis setä?Eiköhän noi filtterit mee aika paljon ristiin mopoihin ja kotiloihin.
Mut se on sit taas tosiaan filtteristä kiinni onks siin ohivuotoventtiilii?Tätä informaatiotulvaa!![]()
Asiahan ei sinäsä minulle kuulu, MUTTA luultavasti sinäkin olet joskus kysynyt joltakin neuvoa?Aivan. En tosin tiedä, mihin öljynpaineen valolla varustetussa pyörässä tarvitaan lisäksi mittaria, mutta sehän ei minulle kuulu...
Sen vaan sanon, ettei tuo kampe ole mikään Datsun 100A, ja jos on tarvis netistä ruveta kyselemään neuvoja, miten koko homma ylipäätään toimii, sitten tulisi varmaan paljon halvemmaksi jättää ihan koskematta. Voitelu on nimittäin aina sellainen paikka, missä pitää tietää, mitä tekee. Anteeksi suorapuheisuuteni, ei ole tarkoitus pahoittaa kenenkään mieltä.
Mie voin kertoa vastauksen tuohon asiaan.En tosin tiedä, mihin öljynpaineen valolla varustetussa pyörässä tarvitaan lisäksi mittaria, mutta sehän ei minulle kuulu...