• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Öljyn määrä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sprocket
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Öljyn määrä

Hello (taas),
Nyt on ihmettelyä öljymäärän kanssa. Manuska sanoo että 3L ois tilavuus mutta se pieni tarkastusikkuna siellä moottorin kyljessä näyttää että öljyn yläpinta on ikkunan yllä kun pyörän laittaa suoraan sivutuelta (kaveri istuu päälle ja ite tsekkaan ikkunan.) eli ikkunan mukaan 75% täynnä, eli ihan max rajalla kun mopo jalan varassa mutta kun pyörä suoristetaan niin öljyä olisi aivan liikaa.
Itseasiassa olen poistanut öljyä 0,5L ylitäytön pelossa mutta edelleen sama keissi.
Eli uskoisitteko manuskaa vai ikkunaa?
Osaa vaiheista on erittäin vaikea saada sisään eli vaihdin stoppaa kokonaan ja saa oikeen useamman kerran kokeilla että menee vaihde sisään.

Harvemmin sinne vaihdon yhteydessä menee lähellekkään oikeeta määrää. Vaihtuuko suodatin jne.

Lisäksi kun käytät hiukan konetta niin se saattaa imaista reippaastikkin tasoa alaspäin, riippuen vähän häksättimestä.

Uskon itse ikkunaa mielummin kuin täyttömäärää, jos mopo on suorassa.

Kyllähän manuska (varmaankin) ja ikkuna (varmasti) ovat oikeassa, täytön määrä vaihtelee sen mukaan onko kone täysin kuiva esim. huollon jäljiltä vai juuri tiputettu ölpät ulos, vaihdettiinko suodatin, oliko koneella juuri ajettu missä asennossa paljonko sattui menemään jne.
Itsellä xjr:ssä pitää vielä olla tarkkana etu-taka kallistuksen kanssa koska ikkuna on lohkon etureunassa, niin pienikin ylä/alamäki heittää heti ikkuna näyttöä selvästi, sivukallistuksen lisäksi.

Kiitos nopeista vastauksista.
Elikkä pyörään vaihdettiin samalla filtteri ja ennen öljynvaihtoa ajoin pyörän lämpimäksi sekä annoin tiputtaa aika kauankin ennenkuin laitoin uudet litkut.

Ja ikkunasta on katottu vähän joka asennossa ja näyttää koko ajan yöi maximin vaikka olisi pukilla. Eli jos pyörän laittaa suoraan vertikaalilinjassa niin menee heittämällä yli maksimin vaikka puoli litraa pitäisi olla liian vähän, en nyt tiedä kumpaan pitäisi luottaa :dunno:

No siihen ikkunaan. Pyörä pystyssä taisaisella alustalla öljypinta ikkunan merkkien väliin, tai galaksit räjähtää.

Mitääää.
Ja olet käyttänyt pyörää sen jälkeen kun laitoit uuden suodattimen paikalleen ja öljyt sisään?

Ääni ikkunamerkeille.

Slow sanoi:
Mitääää.
Ja olet käyttänyt pyörää sen jälkeen kun laitoit uuden suodattimen paikalleen ja öljyt sisään?

Ääni ikkunamerkeille.

Juu on pyörää käytetty vaihdon jälkeen useastikkin. Oli pakko vielä kattoa useammasta paikasta se tilsvuus mutta kaikissa paikoissa on tuo 3L.. Ei voi käsittää

Aika paljon selvittäisi kun tietäisi, paljonko sieltä vanhoja tuli ulos? Eli tuliko kaikki.
Tilavuus tosiaan suodattimen kanssa 3 ja iman suodatinta 2,8 litraa, joten aika paljon siellä on täytynyt olla vanhoja jäljellä, jos 2,5 on noinkin selvästi yli.

ts18056 sanoi:
Aika paljon selvittäisi kun tietäisi, paljonko sieltä vanhoja tuli ulos? Eli tuliko kaikki.
Tilavuus tosiaan suodattimen kanssa 3 ja iman suodatinta 2,8 litraa, joten aika paljon siellä on täytynyt olla vanhoja jäljellä, jos 2,5 on noinkin selvästi yli.

Itse asiassa vanhoja tuli ulos erittäin vähän, pyörä pystyasennossa niin öljyt eivät edes näkyneet ikkunassa :kääk:

ts18056 sanoi:

harvoinpa sitä tulee mitattua ulos tulevan vanhan öljyn määrää. sen verran tulee vaan katsottua, onko öljyn seassa mitään sinne kuulumatonta..

XX-xenon sanoi:
harvoinpa sitä tulee mitattua ulos tulevan vanhan öljyn määrää. sen verran tulee vaan katsottua, onko öljyn seassa mitään sinne kuulumatonta..

Itse olen yleensä kaatanut jäteöljyt samaan astiaan, mistä uudet on kaadettu koneeseen, kyllä tuolla jollain hehtaarilla näkee paljonko siellä oli.

XX-xenon sanoi:
ts18056 sanoi:
Itse olen yleensä kaatanut jäteöljyt samaan astiaan, mistä uudet on kaadettu koneeseen, kyllä tuolla jollain hehtaarilla näkee paljonko siellä oli.
Kyllä meikä jättää sotkematta jäteöljyt tuoreiden kanssa kun koneen vetoisuus ei ole sitä neljää litraa,
Meikällä sama linja noissa kuin XX-xenonilla.

ts18056 sanoi:
Ettei vaan olisi jäänyt litra koneeseen...

Tuskin kun koneen kumminkin lämmitin kunnolla, täyttökorkki pois, alaruuvi pois, tämän vuodatuksen jälkeen öljyfiltteri pois ja molemmista annoin valua ihan ajan kanssa. Eikä ikkunastakaan näkynyt öljyä turhan paljoa.

Jossain viisaissa manuaaleissa on kolme öljyn täyttömäärää: öljynvaihto, öljynvaihto suodattimen kanssa ja öljyn täyttö peruskorjauksen jälkeen. Esim. 2.5l, 2.8l ja 3,2l.

Eli et koskaan saa kaikkea öljyä koneesta pois purkamatta sitä atomeiksi. Öljypohjakaan ei yleensä tule lähellekään tyhjäksi tulpasta valuttamalla.

Ikkuna kertoo öljyn pinnan tason öljypohjassa, se ei ole mikään mittari vaan ikkuna sinne öljypohjaan. Mitään muuta vaihtoehtoa ei ole kuin katsoa se öljyn pinta siitä ikkunasta kuten aiemmin kirjoitin.

Toki öljyn vaihdon jälkeen on hyvä käyttää konetta hetki ja lisätä hiukan öljyä kun suodatin ja tyhjäksi vuotaneet kanavat ovt täyttyneet.

Koheltaja sanoi:
+1

Siinä tuli kaikki oleellinen tieto öljyn määristä.

Niinpä. Ja jos sieltä joutuu litran laskemaan ulos, täytyy vain todeta, että manuaaleissa "kohtuullinen" heitto. Ei mulla ole missään laitteessa litralla poikennut...

Back